INTRODUKTION TIL MEDIER OG KOMMUNIKATION

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
ANT og udstilling Connie Svabo, adjunkt ved RUC
Når medier ændrer normer og adfærd - Undervisningens medialisering Konference om IT og medier i undervisningen Zahle Seminarium, 22. april 2009 Stig Hjarvard.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Metode i AT Religion.
Analyse af kvalitative data
Arkitektur - data.
Humaniora.
Design – en definition Dyrehaveskolen.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
Velkommen Teknologi historie – 5. Øvelsesgang …Også til Langdon Winner.
Kommunikation og Reception
Den brændende platform
MEDIER OG KOMMUNIKATION
BA International Erhvervskommunikationfællesfag
SAMARBEJDE & KOMMUNIKATION
Sociologi – Individ og samfund
Videnskabsteori og faglige metoder
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Æstetiske læreprocesser
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Almen sTudieforberedelse - AT
Præsentation af Det retoriske kompas
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
DKM - MedieNoter4 - KBJ1 Samfundet i medierne. DKM - MedieNoter4 - KBJ2 Bakspejl Teorier om medier og tekster: Som budbringer Som budskab Teorier om kommunikation:
Læremiddelkultur I Folkeskolen
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Cand. scient. Soc. Charlotte Vincent
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Sproglig teori og metode (I)
Æstetisk kommunikation i teori og praksis
Sprogfagenes metoder Rungstedgaard den 3. maj 2010 Dorte Fristrup, tlf
Videnskabsteori og metode
DKM - MedieNoter2 - KBJ1 Internettets historie......og kommunikationens historie.
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Lederkonferencen 9. juni 2010
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
DKM - MedieNoter3 - KBJ1 Teorier om medier og kommunikation.
Internettets historie...
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
BA International Erhvervskommunikation Sproglig teori og metode (IV)
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Sproglig teori og metode (II) Fællesfag: BA i 2 fremmedsprog BA i 1 fremmedsprog, IT og kommunikation.
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
DKM - MedieNoter1 - KBJ1 Medie, tekst, kommunikation Introduktion til IT som medie - 1. forelæsning.
HÅNDVÆRK & DESIGN - et nyt fag. DESIGN I DIALOG MED STEDET På denne workshop skal vi arbejde med, hvordan man i dialog med et udvalgt sted og andre dogmer,
DANSK Intro Dagens program.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
”Oplevelse, fordybelse og virkelyst” Dannelsesaspekter belyst gennem didaktiske grundbegreber Peter Brodersen Læremiddel.dk/UCL Peter Brodersen, november.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Møder Kapitel 6 Mie Femø Nielsen, Ann Merrit Rikke Nielsen, Birte Asmuß, Liv Otto Hassert og Sae Oshima.
Kursus: At tænke hovedområderne sammen. Modul: Videnskabsteori og hovedområder Gymnasiets tre faglige hovedområder.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Trekantsmodellen (Side 5-10 i artiklen: 1. IT-systemers betydning for og påvirkning af menneskelig aktivitet)
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
Trekantsmodellen (Side 5-10 i artiklen: 1. IT-systemers betydning for og påvirkning af menneskelig aktivitet)
Virksomhedssamarbejde
Et virtuelt community er et socialt fællesskab bestående af:
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

INTRODUKTION TIL MEDIER OG KOMMUNIKATION Teori 1 06.09.2010 www.itu.dk

SIDSTE GANG Introduktion Plan Krav Eksamen - Spørgsmål Eksempler af emner – link fra Jonas

KB JENSEN: MEDIER OG SAMFUND Indledning – Medier, tekster og handlinger Medierne i samfundet Samfundet i medierne Medier som institutioner i samfundet Mediernes modtagere Klaus Bruhn Jensen introducerer bogen

MENINGEN MED MEDIERNE Medierne producerer og cirkulerer mening i samfundet Hvor er meningen? (produkter der findes inde i medierne, hvor kommunikationen består af en transmission af information fra afsendere til modtagere) Hvornår er meningen? (mening som proces i et samspil med mange aktører; publikum deltager i et ritual med fælles kulturelle oplevelser og socialt fællesskab)

MENINGEN MED MEDIERNE To traditioner: Hvor er meningen? Kommunikation som transmission / kultur som produkt / befinder sig ind i medierne placeret af journalister, instruktører, webmastere etc. Hvornår er meningen? Kommunikation som ritual / kultur som proces / samspil mellem mange forskellige aktører i forskellige kontekster

KOMMUNIKATIONSMODELLEN Kontekst Afsender  Meddelelse  Modtager Kanal Kode

KOMMUNIKATIONSMODELLEN / BRITNEY Britney Spears Afsender = Britney Meddelelse = Videoen Modtager = Os Kanal = Internettet / YouTube Kontekst = intertekstualitet og de materielle og institutionelle grundlag (Madonna – celeb industrien) Kode = metakommunikativ funktion (uskyldigheduartigmoden)

MEDIER, MENING OG SAMFUND: 3 BEGREBER Intertekstualitet: mediernes tekster har mange indbyrdes relationer Intermedialitet: de forskellige medietyper er gensidigt forbundne Interaktivitet: medierne understøtter handlinger i forhold til en lang række samfundsmæssige institutioner og kontekster

INTERTEKSTUALITET Primær tekst – James Bond horisontal intertekstualitet (relaterede genrer, figurer, temaer; relaterede karakterer eller skuespillere; tidligere tekster i samme genre; tidligere tekster i samme serie) Vertikal intertekstualitet (sekundære tekster, henvisninger inden for medierne (anmeldelser, reklamer); tertiære tekster, samtaler om medierne)

Bonds intertekstualitet

INTERMEDIALITET Intermedialitet: ”Den indbyrdes sammenhæng mellem medier, ikke kun på intertekstuelle niveau, men også på de teknologiske og institutionelle niveauer” (19) Kommunikationen bevæger sig på tværs af forskellige tekster, teknologier og medieinstitutioner og kulturen er det akkumulerede resultat af kommunikation gennem alle de bidragende medier

INTERMEDIALITET: MEDIER AF 3 GRADER Medier af første grad: Mennesker; defineret som biologisk baserede og socialt formede ressourcer, der kan artikulere en bestemt forståelse af virkeligheden og kommunikere med andre om den Medier af anden grad: Teknisk reproducerede og understøttede kommunikationsformer, uafhængige af om publikum er fysisk til stede (film, aviser) Medier af tredje grad: Digitale medier, dels samler og kombinerer tidligere medier, dels bidrager til nye former for virkelighedsfremstilling og social interaktion. Ubiquitous (allestedsnærverende) og pervasive (altgennemtrængende)

INTERAKTIVITET Uden medier og kommunikation, intet samfund! Tre typer af interaktivitet mellem struktur-aktør-medier Sammenhængen mellem et samfunds struktur og dets aktører (agentivitet; agency) Struktur faciliteter agentivitet inden for visse rammer Handlinger som enkeltindivider udfører på lokalt plan, vedligeholder og til dels forandrer samfundsstrukturen på et globalt plan

INTERAKTIVITET Aktør Medier Struktur Interaktivitet 3 Interaktivitet 1

INTERAKTIVITET Interkativitet 1: Valg og indgreb fra brugeren (klikke på link, meddelelse i chat, skyde på fjenden i computerspil) Interaktivitet 2: De overordnede, systematiske forhold mellem medier og samfund (staten regulerer medierne økonomisk, medierne overvåger staten) Interaktivitet 3: Samspillet mellem samfundet som generel struktur og de enkelte sociale aktører

KAPITEL 2: TIME-IN-KULTUR OG TIME-OUT KULTUR Kultur: Sæt af betydninger og fortolkninger, der får samfundet og dets institutioner til at hænge sammen og forener dets medlemmer Medierne vigtig kilder til disse fortolkninger Kulturen er i mediernes tekster, i modtagernes hoveder og overalt i samfundet, hvor der foregår meningsfulde handlinger Kultur som æstetisk formet produkt Kultur so proces der udvikles i social kontekst

TIME-IN-KULTUR OG TIME-OUT KULTUR Integreret meningsprodukt Social rutine Det ordinære Ressource Handling Time-out Separat meningsproduktion Kreativ formgivning Det ekstraordinære Fremstilling Repræsentation

MEDIERNES DOBBELTE HERMENEUTIK Medierne fortolker samfundet Modtagerne fortolker medierne Begge er med til at reproducere og udfordre dominerende opfattelser af, hvordan samfundet fungerer – og hvordan det burde fungere Iran og Twitter Irak og blogging Ali

MEDIERNES DOBBELTE HERMENEUTIK Hermeneutik = fortolkning Den hermeneutiske cirkel = de enkelte dele af en tekst kan kun forstås i forhold til tekstens helhed – og omvendt Helheden er mere end summer af delene Fortolkning af medieprodukter er gradvis og aktiv proces

DEN HERMENEUTISKE CIRKEL - TITANIC Fortolkningsmønster Del-fortolkning Helhed Forforståelse Forståelse Del Tekst Dialog

DEN DOBBELTE HERMENEUTIK Mennesker er hermeneutiske og vi fortolker konstant vores omverden og medierne indtager stor rolle i fortolkningen Den dobbelte hermeneutik = Fortolkninger af menneskers egne fortolkninger af sig selv Samfundsvidenskaberne og humaniora fortolker en virkelighed, som allerede er blevet fortolket på mange måder – teorier er instrumenter til fortolkning

DEN DOBBELTE HERMENEUTIK Mediernes funktion i samfundet kan beskrives som en dobbelt hermeneutik Politikere, erhvervsledere såvel som menige borgere har fortolkninger af, hvad de går og foretager sig til daglig; medierne stiller disse fortolkninger over for hinanden; og undervejs cirkuleres, kritiseres og reproduceres bestemte forståelser af samfundet…

MODEL AF MEDIER, KULTUR OG SAMFUND Time in Time out Medier

TEORIER Husk, teorier er praktiske værktøj/redskaber!!!!! ”Intet er så praktisk som en god teori”… ”En teori kan defineres som en generaliseret forståelse af, hvordan (et bestemt udsnit af) verden hænger sammen, og hvordan man på den baggrund kan udføre handlinger eller opnå bestemte ting i verden” (47) Teorier kan genbruges; de holder på tværs af forskellige brugssituationer Teorier supplerer hinanden og spiller sammen som led in en udveksling af fortolkninger mellem sektorer i samfundet og dele af virkeligheden

SEKS METODER I EMPIRISK MEDIEFORSKNING Hvad er det man vil måle? Det som folk siger (tale eller verbalsprog)? Det som folk gør (handling eller adfærd)? De tekster, dokumenter og andre kilder folk efterlader sig? Skal de tælles (kvantitative metoder)? Skal de tolkes i dybden? (kvalitative metoder)?

SEKS METODER I EMPIRISK MEDIEFORSKNING Kvalitativ Kvantitativ Tale/verbalsprog Interview (individ og / eller gruppe Survey Handling / adfærd (Deltagende) observation Eksperiment Tekster / dokumenter Diskursanalyse og kildekritik Content analysis

ØVELSETIME - INTRODUKTION TIL BIBLIOTEKET 13.00 – Grupper 1-8 14.00 – Grupper 9-16 IT-biblioteket

NÆSTE GANG KB Jensen. Medier og samfund – en introduktion Kapitel 3 – Samfundet i medierne Kapitel 4 – Medier som institutioner i samfundet Kapitel 5 – Kun metodeafsnit s. 149-152 og s. 159-161 Meyrowitz, J. Medier er kanaler, medier er sprog, medier er miljøer 2. Øvelsestime – Introduktion til den gode opgave - Hvad er en problemformulering?