NordagerskolenNordagerskolen 0. klasser 2010/2011 Jane Justesen & Anja Østergaard
O. klasser Hvorfor først klassedannelse 1. oktober? Mere homogene og velfungerende klasser
0. klasser Hvilke kriterier deler vi 0.klasse børnene efter? Sociale Faglige
0. klasser Sociale kriterier børnenes leg – sammen og alene adfærd i forhold til hinanden hvordan løser de konflikter indbyrdes modtage kollektive beskeder sidde i rundkreds – lytte/vente Klasseundervisning – markere med fingeren oppe stå på en række – f.eks. ved uddeling af mælk og mad finde sin plads ved aktivitetsskift spisesituationen lytte til oplæsning gengive historier fortælle om sig selv
0. klasser Faglige kriterier bl.a. IL Basis – bl.a. historier og rim DLB – lyde og bogstavkendskab KTI – tegneiagttagelse læse-evaluering dertil kommer - fin og grovmotorisk test De faglige test bygger på: lytteforståelse ordkendskab bogstavkendskab fonemopmærksomhed
0. klasser Efter test og iagttagelser Gruppe bestående af: børnehaveklasselederne og sfo-pædagoger læsevejlederne ledelsen Endelig fastlæggelse af a og b klassen