Annette Fruergaard Grandt ag@horisont.dk www.IntraTeam.dk Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Til forældrene i 7. Klasse. På det fælles forældremøde i foråret orienterede skolens ledelse om udviklingsprojektet, og om, hvor jeres børns klasser placeres i dette og efterfølgende skoleår. Lærerne i de to klasser fortalte om de foreløbige planer for arbejdet i klasserne i dette skoleår. Afslutningsvis blev der fremsat ønske om yderligere information til forældrene, når vi var kommet et stykke hen på skoleåret. I forlængelse heraf vil vi med dette give jer en fælles orientering. Vi fortalte om projektet på det fælles møde. I skolens årsskrift, som vi tidligere har givet børnene med hjem, er der en ganske omfattende omtale af projektet, som jeg vil henvise til. Emnet behandles desuden i næste nummer af Skolebladet, hvor der i øvrigt flere gange har været artikler om projektet. Som en del af udviklingsprojektet har vi på skolen dannet arbejdsenheder (=storteam) om et antal klasser, fordi samarbejdet i storteam giver mulighed for en mere fleksibel planlægning med vekslende arbejdsfællesskaber for eleverne og et tæt samarbejde mellem lærerne. I dette skoleår indgår 7. klasserne i hver sit storteam omfattende 4., 5., 6. og 7. klasse i fløjen. I storteamet er der mulighed for at have emner fælles for alle de klasser, storteamet omfatter, mens andre forløb kan tilrettelægges, så klasserne arbejder sammen to og to (4.-5. og 6.-7.). Omfanget af fælles projekter i storteamet fastsættes/begrænses, så der også bliver tid til, at de to 7. klasser i løbet af året har fælles emner og undervisningsforløb. Sigtet hermed er naturligvis, at eleverne gradvist forberedes på det tætte årgangssamarbejde, der etableres, når de to klasser i næste skoleår bliver placeret ved siden af hinanden i B-fløjen. Der er allerede for en periode indledt et samarvejde omkring klassernes biologiundervisning, og en periode med fælles forløb i matematik er under planlægning. Det er tanken, at samarbejdet efterhånden foldes ud til andre fag. Igennem hele skoleåret er klasserne sammen i undervisningen i idræt og valgfag. Endelig er der fastsat et større tværfagligt emne fælles for de to klasser. Alt i alt er skoleåret tilrettelagt, så der er mulighed for forskellige samarbejdsrelationer: i klassen, sammen med yngre i storteamet og sammen med jævnaldrende i den anden 7. klasse. Der henvises i øvrigt til det udførlige planlægningsmateriale, lærerne allerede har udleveret, og til de informationspapirer, der sendes med hjem i løbet af året. 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Nyt samarbejde på mellemtrinnet I dette skoleår indgår 7. Klasserne i hver sit storteam, omfattende 4., 5., 6. og 7. klasse i fløjen. I storteamet er der mulighed for at have emner fælles for alle de klasser, storteamet omfatter, mens andre forløb kan tilrettelægges, så klasserne arbejder sammen to og to (4.-5. og 6.-7.). Begge 7. klasser i B-fløjen Omfanget af fælles projekter i storteamet fastsættes/begrænses, så der også bliver tid til, at de to 7. klasser i løbet af året har fælles emner og undervisningsforløb. Sigtet hermed er naturligvis, at eleverne gradvist forberedes på det tætte årgangssamarbejde, der etableres, når de to klasser i næste skoleår bliver placeret ved siden af hinanden i B-fløjen. Større tværfagligt emne Der er allerede for en periode indledt et samarbejde omkring klassernes biologiundervisning, og en periode med fælles forløb i matematik er under planlægning. Det er tanken, at samarbejdet efterhånden foldes ud til andre fag. Igennem hele skoleåret er klasserne sammen i undervisningen i idræt og valgfag. Endelig er der fastsat et større tværfagligt emne fælles for de to klasser. Samarbejde på kryds og tværs Alt i alt er skoleåret tilrettelagt, så der er mulighed for forskellige samarbejdsrelationer: i klassen, sammen med yngre i storteamet og sammen med jævnaldrende i den anden 7. klasse. Der henvises i øvrigt til det udførlige planlægningsmateriale, lærerne allerede har udleveret, og til de informationspapirer, der sendes med hjem i løbet af året. Se de tidligere informationer om storteam her. 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Tekster på nettet Læserne er troløse Informationer straks 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Tekster på nettet Tekst før billeder Teksten er vigtig 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Tekster på nettet Mange lag Del teksten op i bidder 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Tekster på nettet Nettet er levende Nyt Aktuelt Små, korte nyheder 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Korte informationer Skolefest Hvornår? Hvad handler den om? Billetter 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Kort informationer Tur til Hjerl Hede Hvornår? Hvad? - Program Påklædning Husk 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Længere budskaber Skolen opdeles i storteam Konkret hvordan? Hvad betyder det for undervisningen? Hvad betyder det for eleverne? Hvad betyder det for lærerne? Baggrunden for at lave storteam Målet med at lave storteam 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Længere budskaber Regel nummer 1: Skab overblik over dit budskab 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Tænk på dine læsere Hvad er dine læsere interesserede i at vide? Ikke hvad du selv finder væsentligst 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Tænk på dine læsere Skolen opdeles i storteam Konkret hvordan? Hvad betyder det for undervisningen? Hvad betyder det for eleverne? Hvad betyder det for lærerne? Baggrunden for at lave storteam Målet med at lave storteam 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Find dine pointer Fortæl ikke om Jeg vil fortælle at … 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Jeg vil fortælle, at … Skolefest Klassefest Tur til Himmelbjerget Vikar i matematiktimerne Svømning aflyst 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Jeg vil fortælle, at … Ny opdeling af skolen Større sammenhæng i undervisningen Samarbejde på tværs af klasser Effektiv udnyttelse af lærernes kompetencer 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Traditionel fortælleform Indledning Uddybning Konklusion 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Nyhedstrekanten Konklusion Uddybning Faldende væsentlighed 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Teksten på nettet Konklusion Uddybning Ny konklusion Uddybning Ny konklusion 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Skriv til forskellige målgrupper Hvad skal alle vide? Link til læs mere 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Krav til form Pointen først Afsnit Mellemrubrikker Luft Afsnit kan stå alene 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Fang læserne ind Sæt en krog i læserne Overskriften Underrubrikken Indledningen Mellemrubrikker Billeder 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Fang læserne ind gennem Information - interessant, spændende, overraskende Har du hørt … Ny skoleleder på Bakkeskolen 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Fang læserne ind gennem Identifikation - nærhed og følelser Lige noget for mig Praktikanter glade for 5.b 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Fang læserne ind gennem Fascination - drømme Gid, det var mig Godt, det ikke er mig 7.b vinder matematikkonkurrence 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Gode overskrifter Én linje 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Gode overskrifter Konkrete Dækkende Æggende, vækkende og dækkende 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Gode overskrifter Aktive Bogstavrim Modsætninger Overraskelser Samspil med illustrationer 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Underrubrik Lokker læserne Postkort Fortæller i en og maksimalt tre sætninger hele historien Lokker læserne Postkort 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Eksempel Praktikanter glade for 5.b De arbejder godt sammen, er aktive i timerne og laver deres lektier. 5.b får lutter rosende ord fra deres praktikanter. 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Teaser Rubrik og underrubrik To til fire linjer Fortæller kort hele historien Lokker 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Indledninger Indledninger må ikke tage pusten fra læserne 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Indledninger Start ikke med lange sætninger Undgå komplicerede ord Undgå indskudte sætninger Start ikke med en lang forhistorie Start ikke med en opremsning 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Gode indledninger Går lige til sagen Lokker læserne ind i teksten Information, identifikation, fascination 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Gode indledninger Nyhed Konklusion Provokation Mening Eksempler 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Nyhed Arbejdsmiljøet på Bakkeskolen får gode karakterer. Det fremgår af en undersøgelse, som sikkerhedsgruppen netop har afsluttet. … 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Konklusion Arbejdsmiljøet på Bakkeskolen er godt. Det fremgår af en undersøgelse, som sikkerhedsgruppen netop har afsluttet. 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Provokation Kommunens bedste skole. Sådan betegner sikkerhedsgruppen Bakkeskolen, efter at den har lagt sidste hånd på en omfattende undersøgelse af arbejdsmiljøet på skolen. 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Mening Arbejdsmiljøet på Bakkeskolen har aldrig været bedre, end det er i dag. Det mener folkene bag en omfattende undersøgelse af både det psykiske og det fysiske arbejdsmiljø på Bakkeskolen. 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Eksempler Glade elever, engagerede lærere og gode undervisningslokaler. Det er noget af det, der gør Bakkeskolen til en skole, hvor arbejdsmiljøet har det godt. Det fremgår af en ny undersøgelse … 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Det gode netsprog Let at læse Let at forstå Ser indbydende ud Fornøjelse 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Kravl ned ad abstraktionsstigen Undervisningssektoren Skoler, gymnasier, tekniske skoler Skolerne i Nyborg Bakkeskolen 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Brug læsernes ord - og ikke jeres egne Sociale kompetencer Rummelighed Logbog Fleksibel holddannelse 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Kom med eksempler En præst, en værtshusejer og en skønhedskirurg. Bestyrelsen var meget broget. 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Undgå papirsproget Det Dette Hvis Såfremt og samt …, hvori det viser sig …, hvilket fremgår af 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Sæt punktum En ny fire-årig skolepolitik under overskriften Fremtidens Skole formulerer en række mål og fokusområder, der danner en forpligtende ramme for skolernes arbejde i perioden 2005 til 2009. Kommunens nye skolepolitik hedder Fremtidens Skole. Den formulerer en række mål og fokusområder for skolernes arbejde fra 2005 til 2009. Alle skoler forpligter sig til at… 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Brug bogstavrim - og det gyldne tal tre Sang, sodavand og skoldhede pølser. Forældrerådets sommerudflugt var stor succes. Luder, pikslikker og fuck din mor. Bakkeskolen går nu til kamp mod børnenes hårde og sexualiserede sprog. 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Værdihistorier Fortællinger kan formidle værdier som: samarbejde engagement åbenhed videndeling … 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Værdihistorier Troels giver Nana ny kanin Nana var ked af det i går. En mår havde dræbt hendes kanin. Men nu er hun glad igen. Troels forærede nemlig lige med det samme Nana en af sine nyfødte kaninunger. Læs mere… 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Værdihistorier Fremelske bestemte værdier Vise det gode eksempel Sætte normer Flytte modtagernes holdninger Løse konflikter 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam
Værdihistorier Dejligt at møde til ren skole Det var rart at møde op mandag morgen til en skole, der var fuldstændig ryddet op efter skolefesten. 14.04.2005 Annette Fruergaard Grandt Skriv til SkoleIntra IntraTeam