23. februar 2009 Dias 1 Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Læsegrupper Mødeledelse og planlægning Studie- og karrierevejledningen Humaniora Ea Feldfos.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Struktur: ”Quiz og byt”
Spilleregler. Du sidder til bords med to modstandere og spiller for dit hold.
Læringsstile og lektier
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Hvad gør livet værdifuldt?
Hvad gør livet så værdifuldt?
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
De sidste undervisningstimer
Velkommen 8C Velkommen 8C Håber I har haft det godt- Håber I har haft det godt- Det har jeg, som I får at se...
Bytte   PowerPoint  .
Hvad kan jeg gøre for at blive bedre til at gå til eksamen?
Arbejde i grupper med KIE-modellen
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Spilleregler.
FC HUSET - et konferencesystem som First Class er li’som et hus, der arbejdes og samarbejdes i. Denne lille Power Point forsøger at beskrive First Class.
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
Engelbert H – og den sidste chance
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Konsensusprocessen.
Den Kommunale Kvalitetsmodel
Mødeledelse og deltagelse
Hvad gør livet så værdifuldt?
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Hanne og Marianne siger tak for et par gode uger. Vi glæder os til resten af året sammen med jer! Opstartsugerne på Sønderholm Skole På de følgende sider.
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Læsegrupper På vej mod eksamensplanlægningen
Drejebog Program Café-debat metode Praktiske forhold Intro Cafedebat
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
P0 erfaringsopsamling Program 9.15: Introduktion
Biblioteket som læringscenter
Lederseminar 2014 Varde Kommune
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
Spilleregler. Del spillerne op i hold. Holdene konkurrerer om at finde de rigtige svar i materialet.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Læsning.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering15A.1 Eksamen…
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
AT 3.1 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til AT3.1.
Educational Battle seminar. Vejledning til PP Alle blå PP er skjult for deltagere. Anvendes som huskesedler af facilitator.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Mødeafholdelse Forberedelse Afvikling – roller: Opfølgning: Dagsorden
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Velkommen til.
Instruktion s. 1/3 : Introduktion CAMPUS+ forberedelse.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

23. februar 2009 Dias 1 Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Læsegrupper Mødeledelse og planlægning Studie- og karrierevejledningen Humaniora Ea Feldfos

23. februar 2009 Dias 2 Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Program Hvordan griber man det an med læsegrupper? Mødeledelse, forretningsorden og planlægning Hvordan vil I gøre det i jeres gruppe? Gruppediskussion Årshjul og roller i læsegruppen Gruppediskussion Planlægning, kortlægning og værktøjer Gruppediskussion Afrunding og artikel 5 minutters pause

23. februar 2009 Dias 3 Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Hvis dette oplæg var et dårligt læsegruppemøde, Vil ingen være forberedte og der er ingen dagsorden Snakker vi kun om hvad der skete i fredagsbaren Får ingen mulighed for løbende at tænke over det, der bli’r sagt Kobler ingen af os vores emne sammen med undervisningen Taler vi ikke om processen – hvad skete der sidst, hvad skal vi næste gang? Skriver ingen noget ned fra mødet, for vi når ikke frem til noget Har vi kun notespapir med os Er der hverken kaffe eller noget godt til at holde energien oppe

23. februar 2009 Dias 4 Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Hvordan griber man det an med læsegrupper? Lav en forretningsorden for jeres læsegruppe Lav klare aftaler for fravær, afbud og opdateringer hvad I gør ved manglende forberedelse (fx et klippekort med 3 klip) hvor lang tid I synes man skal bruge på forberedelse Evaluér løbende hvordan det går med at overholde jeres aftaler Få talt om jeres undervisning hver gang Hvorfor havde underviseren denne vinkel på stoffet? Hvad kom bag på jer? Hvad skal huskes? Brug et grupperum eller en wiki til jeres dokumenter

23. februar 2009 Dias 5 Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Hvad er det gode møde for jer? Tal om hvordan jeres møder skal foregå Skal I sidde rundt om et bord eller arbejde ved en tavle? Hvordan arbejder I med bøgerne/teksterne? Hvordan arbejder I med forberedte handouts, opsummeringer og dokumenter fra undervisningen? Skal I fokusere på begreber, emner, teoretikere eller en kronologisk gennemgang af kapitlerne? Hvordan skal I tale om begreber? Hvordan vil I diskutere? Skal I sammen skrive opsummeringer på møderne eller skal det foregår hver for sig?

23. februar 2009 Dias 6 Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Årshjulet og roller Lav et årshjul med jeres møder. Skriv korte referater og vigtige pointer fra møder og undervisning i årshjulet. Diskuter hvilke roller I vil ha’ i læsegruppen. Hvad indebærer hver rolle? Hvor meget skal de gå på omgang? Indholdsansvarlig Mødeansvarlig Årshjulsansvarlig Skaffedyret Den der lægger hus til Lad den største arbejdsbyrde gå på omgang

23. februar 2009 Dias 7 Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Overblik i processen Løbende planlægning Skaber overblik Kan vise nye sider af processen, fx nye sammenhænge mellem tekster Gi’r jer mulighed for at styre jeres tid Kortlægning kræver et par redskaber Fleksibilitet – bærbar og papir til hvert møde A-3 papir eller flips Post-its Kamera (så I kan uploade billeder fra jeres møder) Et grupperum eller wiki til jeres dokumenter

23. februar 2009 Dias 8 Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Overblik: Kortlægning Opstillingsteknikker +/- -lister Tidslinier Prioriteringslister Modstandere og hjælpere: Liste med de svære ting og de ting, der hjælper jer til at forstå dem. Tegne Dispositioner over tekster Mindmap over begreber, tekster, emner og sammenhænge. Post-its Begrebstræ med post-its Gruppere teoretikere og tekster efter emner, kronologi, empiri

23. februar 2009 Dias 9 Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Andre gode råd fra Humaniorakassen Gør det sjovt at være i læsegruppen! Hold pauser hvor I hver for sig tænker over det, I har diskuteret. Brug billeder, musik, farver, kollager, teaterscener, metaforer til at huske eller associere emner og tekster. Gå en tur sammen halvvejs i mødet og tal om hvor langt I er nået og hvad teksterne skal bruges til. Gør det til en sport at finde på nye måder at arbejde med teksterne på.