FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mundtlig prøve i 10. klasse
Advertisements

Om eksamen 2011.
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Læsning og retskrivning Skriftlig fremstilling Den mundtlige prøve a+b
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Prøveform B Prøven i læsning
Byhøjskolens orientering om folkeskolens afsluttende prøver
HADERSLEV KOMMUNES 10.KLASSECENTER ved Kløften Skriftlige prøver Haderslev Kommune – 2013 Skriftlige prøve.
Grundlæggende IT, niveau G
Februar 2007 Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
LæseUdviklingsSkemaet
Folkeskolens Afgangsprøve
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
HISTORIE Den mundtlige prøve
10. ved Kløften EDB og FS10 – prøve Maj 2014.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Eksamen og eksamensbilag :
Målorienteret og differentieret undervisning
Matematik afgangsprøve 2013
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
Spansk Hvad skal eleverne lære? Faglige mål Eleverne skal kunne: – forstå et tydeligt talt spansk – tale et klart og nogenlunde flydende spansk,
Folkeskolens afgangsprøve
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Brædstrup skole Skolens handleplan for læsning
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Udskolingen.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Tysk i felten Fokus på udvikling af Interkulturel kompetence.
Fra 13-skalaen til 7-trinsskalaen
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Bliv opdateret - inden af årets prøver i dansk
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Tidsplan for eksamen 40s umd
Eksamen.
Læsning – hvordan? Læseprøver og læsetest
EDB og terminsprøve – prøve
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Folkeskolens afgangsprøve
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
Læseprojekt Dalgasskolen Læseoplevelser Læsevaner Læsekompetencer.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
Anna-Marie H. Hansen, UCL (Jelling) 1 Sammenhæng mellem de to forelæsninger Et overblik over forskellige litterære metoder Fokus på.
Overdragelse af Naturfagsprøven November Punkter Prøvebekendtgørelsen for Trekronerskolen Vores prøveoplæg Afvikling Erfaringer.
Grunde til at jeg elsker dig
Mundtlig matematik eksamen
1. Kommunikation 2. Årets gang – Skole/hjemsamtalerne 3. Prøverne 4. Dansk 1. Den daglige undervisning 2. Afleveringer 5. Matematik 6. Styrkebaseret undervisning.
Overgangen mellem folkeskole og ungdomsuddannelse Et kort skridt på 80 cm eller et badutspring på 4 meter? Ved direktør Eva Hofman-Bang CPH WEST Uddannelsescenter.
FSA dansk mundtlig Lodtrækning.
Folkeskolens afgangsprøve
SkoleIntras værktøjer til arbejdet med læseforståelse
Udvikling af fiktionskompetence
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Billedanalyse 7. årgang, dansk – Vi, LN, AH, LP Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
De nye prøver i dansk Velkommen Eftermiddagens program –Prøven i retskrivning (fb) –Prøven i læsning –Prøven i skriftlig fremstilling, herunder vurdering.
Engelsk i grundskolen Condidact, mandag d. 7. jan v/ Signe S. Rye,
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
KØBENHAVNS KOMMUNE Forvaltning Afdeling / kontor Byhøjskolens orientering om folkeskolens afsluttende prøver 19. september 2016.
Undervisning på weekendindkald lørdag den Torben Sebro.
SRO SKRIV!.
Beskrivelse af krav og procedure ved mundtlig eksamen
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Hvorfor dansk på GF1?.
Dansk på GF2.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Præsentationens transcript:

FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER Bek. Nr. 749 af 13/07 2009 UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET

UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET PRØVERNE I DANSK FSA Skriftlige prøver BEK pkt. 1.2-1.17 Mundtlige prøver BEK pkt. 1.18-1.33 BEK 749 af 13/07/2009 GÆLDER PR. 01/08/09 Skriftlige prøver giver 4 karakterer Mundtlige prøve giver 1 karakter Ialt i dansk: 5 karakterer UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET

UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET PRØVERNE I DANSK FSA De skriftlige prøver : Prøven i læsning og retskrivning (MET 36-41) Prøven i skriftlig fremstilling Prøverne fremstilles af Skolestyrelsen Ved prøven i Læsning får eleven stillet 50 spørgsmål, som SKAL besvares på 30 min. Forskellige tekstgenrer er repræsenterede. Eleven prøves i at fastsætte læseformål og anvende de mest effektive læsestrategier og læsemetoder. Der prøves hastighed og sikkerhed. Eleven skal læse med såvel stor hastighed som stor sikkerhed for at nå alle 50 spørgsmål. Det er dog muligt at svare korrekt på sidste opgave uden at have læst hele teksten. Diskussionspunkt? UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET

UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET PRØVERNE I DANSK FSA SKRIFTLIGE 1 Prøven i læsning og retskrivning 1 ½ time a. Diktat 1 t. b. Opgave eleven selv skal læse og løse ½ t. (MET uge 36-41) 1 karakter for læsning 1 karakter for retskrivning Beskrivelsen af den halve time – læs Prøvevejledningen lagt på Skolestyrelsens hjemmeside 4. nov. 2009, s. 10-17. UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET

UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET PRØVERNE I DANSK FSA SKRIFTLIGE 2 Prøven i skriftlig fremstilling 3 ½ t. Eleven kan skrive i hånden eller på computer. Computer med tekstbehandling, grammatik, stavekontrol og elektroniske ordbøger. 1 karakter for besvarelsen 1 karakter for orden Bemærk bekendtgørelsens pkt. 1.12: ”Prøven kan indledes med en samtalerunde af maksimalt 30 minutters varighed af den samlede prøvetid på 3 ½ time. Samtalerunden foregår i aftalte grupper på 2-4 elever. Under samtalen kan eleverne drøfte opgavernes ordlyd, krav, genrer, forståelse af tekst, særlige ord og udtryk, idéer til layout m.v. Eleverne må tage notater, som kan anvendes i den efterfølgende individuelle skrivning.” Varigheden af samtalen fastlægger skolen. Tiden skal være fastsat på forhånd og være fælles for alle deltagende elever. Deltagelse i samtalerunden er valgfri for den enkelte elev. Hver elev vælger senest en uge inden første skriftlige prøvedag, om de ønsker at deltage i samtalerunden. (Læse også Prøvevejledningen) UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET

UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET PRØVERNE I DANSK FSA De mundtlige prøver (MET efter jul): Prøveform A eller Prøveform B (pkt. 1.20-1.24) (pkt. 1.25-1.33) Skolens leder bestemmer valget ved skoleårets start. Elever på samme hold får samme form. UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET

UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET PRØVERNE I DANSK FSA MUNDTLIGE A MUNDTLIGE B VARIGHED Forberedelse 40 min. Eksamination 20 min. (inkl. oplæsning og votering) PRØVEOPLÆG Ukendt tekst - elev udvælger et stykke til oplæsning eller Ukendt anden udtryksform - lærer udvælger ½ sides relevant tekst til oplæsning (ca 650 bogstaver) Forberedelse 10 t Eksamination 25 min. Kendt tekst Elev valgt til egen synopse - eleven udvælger et stykke til oplæsning (ca 650 bogst) UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET

UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET PRØVERNE I DANSK FSA MUNDTLIGE A MUNDTLIGE B 1.23. Der prøves i at – fortolke, vurdere og perspektivere tekster og andre udtryksformer ud fra såvel umiddelbar oplevelse som analytisk forståelse, – gøre rede for samspillet mellem sprog, indhold, genre og situation, 1.32. Der prøves i at Fortolke = Læse mellemlinjerne, danne syntes af det læste Vurdere = Bl.a. identificere værdier og holdninger i det læste og placere sig selv i forhold til dem Perspektivere= Placere teksten i forhold til større kontekst Umiddelbar oplevelse= Forståelse FØR nærlæsning Analytisk forståelse= Forståelse EFTER nærlæsning UNDER = Opdele i enkeltdele eventuelt efter TEKSTTREKANTEN UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET

UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET PRØVERNE I DANSK FSA MUNDTLIGE A MUNDTLIGE B 1.23 Der prøves i at (forts.) – demonstrere analytisk beredskab over for ældre og nyere dansk og udenlandsk litteratur og andre udtryksformer, – gøre rede for forskellige genrer, fremstillingsformer, fortælleteknikker og virkemidler, 1.32. Der prøves i at (forts) Demonstrere analytisk beredskab= Vise at redskaber til at opdele tekst med kan anvendes på ukendt tekst Kunne analysere sig frem til, at en tekst tilhører: anden periode, anden kultur, kvaliteter ved særlige udtryksform Genretræk Fremstillingsformer Fortælleteknikker øvrige Virkemidler UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET

UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET PRØVERNE I DANSK FSA MUNDTLIGE A MUNDTLIGE B 1.23 Der prøves i at (forts.) – gøre rede for og vurdere etiske, æstetiske og historiske aspekter i litterære tekster og andre udtryksformer, – forholde sig analytisk og vurderende til sagprosa og andre udtryksformer, 1.32. Der prøves i at (forts.) ETIK = ”du”-et i teksten ÆSTETIK = Det sanselige,billedlige, lydlige lag som erkendelses-udvidende HISTORISKE= Forstå principperne i ”arkivering” – sætte ind i samtid og ”aktualisering” – sætte ind i nutid LITTERÆRE= verbalsproglige helheder ANDRE UDTRYKSFORMER= billedbårne eller lydbårne medier UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET

UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET PRØVERNE I DANSK FSA MUNDTLIGE A MUNDTLIGE B 1.23 Der prøves i at (forts.) – gøre rede for og vurdere etiske, æstetiske og historiske aspekter i litterære tekster og andre udtryksformer, – forholde sig analytisk og vurderende til sagprosa og andre udtryksformer, 1.32. Der prøves i at (forts.) Gentager lige dette her afsnit for at pege på den særlige fremhævelse af sagprosaen, der er føjet til. Det er her den faglige læsning får en særlig status. Det forbindes især med samfunds- og naturvidenskabelig Faglighed – altså at kunne læse: diagrammer, tabeller, kurver og få oplysninger ud af de billedelige, grafiske Former. Se eksempel i Læseprøven fra maj 2009. UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET

UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET PRØVERNE I DANSK FSA MUNDTLIGE A MUNDTLIGE B 1.23 Der prøves i at (forts.) – tale forståeligt, klart og varieret i en form, der passer til situationen, – anvende et nuanceret og sikkert begrebs- og ordforråd, 1.32. Der prøves i at (forts.) – vise indsigt i fordybelsesområdet, Her er så det eneste sted, hvor forskellen i prøveform A og prøveform B træder frem i kravene til, hvad der prøves i. Formuleringen: ”Vise indsigt i fordybelsesområdet” kunne ses som en UDVIDELSE af prøveområdet i forhold til prøveform A. Men det KAN også ses som det modsatte: en indskrænkning. For eleven, som vælger synopsen VED hvilket område eleven skal træne et ”nuanceret og sikkert begrebs- og ordforråd” i forhold til. Derfor kunne man argumentere for, at den elev har haft bedre tid til netop at øve sig i denne del af prøven. UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET

UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET PRØVERNE I DANSK FSA MUNDTLIGE A MUNDTLIGE B 1.23 Der prøves i at (forts.) – udtrykke sig i en sammenhængende og disponeret form, – læse klart og flydende op og udtrykke en personlig forståelse af det læste og – lytte aktivt i samtale. 1.32. Der prøves i at (forts.) UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET

UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET PRØVERNE I DANSK FSA MUNDTLIGE A MUNDTLIGE B 1.24 Der gives én karakter 1.33 Der gives én karakter UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET

FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER Bek. Nr. 749 af 13/07 2009 UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET