Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Læringens fundamentale processer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
 Om os  EMU Global Undervisning  Andre folkelige organisationer  Kompetencer.
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Naturgeografi Jordens og livets udvikling samt menneskets tilpasning set i et geologisk og aktuelt samfundsmæssigt perspektiv Altså handler geografi om.
Global undervisning.
Metode i AT Religion.
Indsatsområdet ”Naturvidenskab for Alle” Naturvidenskab for Alle •Målet •Projektet tilbyder •Planer for næste års indsats •Eksempler på pilotprojekter.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Læsning..
Grundlæggende IT, niveau G
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Specialisering mod 4-9.klasse. 1. Præsentation af udviklingsarbejde 2. Kort introduktion til dansk 3. Gruppearbejdsproces omkring emnet ”teenagere” *
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Dagsorden Kildekritik Litteraturliste Søgestrategi/søgeprofil Søgeord
Geografi mellemniveau
Tværfagligt undervisningsforløb
Geografi BeskriveJorden. Geografi SamfundsfagFysikGeologiBiologiMatematikKemiHistorie.
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
LEARNING ENGLISH AT HRS 2KOK1041/42. WHY?  Verdenssprog  Globalisering  Engelsk talende kolleger  Mobilitet.
Kriminalitet og analyse
Hvad er et produkt i faget teknologi - og hvorfor?
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Kulturforståelse niveau C
Almen sTudieforberedelse - AT
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Synopsis VIP3/2012.
Intro og Problemformulering
CAS i matematikundervisningen Middelfart
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
SRP 2014.
Kapittel 9 Klima forandringer. Klimaet forandre sig  Drivhusgas forbruget stiger næsten i alle lande  I udviklningslandene stiger co2 udslippet især.
Fra sanseindtryk til fagudtryk
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Formalia ved opgaveskrivning
Eksamen.
Udvidet problemformulering
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Synopsis VIP13 HH3.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
3. session Prioritering af fremtidens arealanvendelse i Danmark
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
SKABELON.
En Bæredygtighed Fremtid mobiltelefonen
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
C PRØVEN I FYSIK/KEMI 2016 Prøveform A. Formalia om prøven Eleverne kan gå op enkeltvis eller i grupper på 2-3 elever (2 er mest hensigtsmæssigt) Inden.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
SRO SKRIV!.
Skriveperiode (synopsis)
Teoretisk pædagogikum
Naturfag.
Intro til Geografi FHF af Otto Leholt Intro til Geografi FHF.
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Dansk på GF2.
Biologi, geografi og kemi på HF
Intro til Geografi FHF af Otto Leholt Intro til Geografi FHF.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium Diskussion af forskellige emner Fag udtryk Feltarbejde

Geografi-faget: I Geografi beskæftiger vi os med Verden omkring os, sådan som den tager sig ud her og nu. Hvad skal vi lære ? Vi skal lære og forstå, hvorfor folk rundt om på Jorden har forskellig levestandard, og hvorfor landene udvikler sig forskelligt. Vi skal således beskæftige os med nogle af de væsentlige problemstillinger både inden for natur og samfund, der præger Verden i dag. Geografi er således et brobygningsfag imellem naturvidenskabsfagene, samfundsfagene og sprog- og kulturfagene. I årets løb vil vi således se på: 1. Den globale befolkningsudvikling. Hvilke fordele og ulemper er der ved at tilhøre de nuværende små årgange af unge i Danmark? Hvad er årsagen til, at Danmark i øjeblikket er ved at have Europas-rekord i børnefødsler, medens familierne i Italien og Spanien i dag kun får ét barn? Hvilken fremtid tegner der sig for de meget store generationer af unge i u-landene ?..

Den globale fødevareforsyning. Hvorfor producerer EU -herunder Danmark- dyre fødevarer med stor statsstøtte til landmændene, når vi kan købe varerne billigere på verdensmarkedet? Hvorfor forærer vi ikke vores overskudsproduktion af fødevarer til u-landene? Hvorfor må u-landene selv fremover klare at forsyne den voksende befolkning med fødevarer? Og kan de det? Hvad nu hvis de ikke kan? 2.Vejr - og klimaforhold Jordens landmænd har vidt forskellige vejr- og klimaforhold. Hvad skyldes det? Er Jordens klima ved at ændre sig som følge af den megen kuldioxid, vi sender ud i luften? Vil miljøproblemerne ændre vores hverdag?

3. Erhverv og verdenshandel. Hvorfor er der rige og fattige lande? Kan levestandarden i u-landene hæves? Hvorfor flytter arbejdspladserne indenfor industri og service rundt på Jorden? Hvilke job skal danskerne leve af i din levetid ?

Og følgende emner: Vulkanisme & Jordskælv (introduktions emne) Vandets kredsløb Energi og oliedannelse Dansk landbrug Globalisering

Værktøjer: Vi skal kunne bruge lokaliseringsmetoder som kort, luftfotos, kompas og satellitteknologi. Vi skal kunne anvende edb-teknologi til informationssøgning samt bearbejdning af data. Vi skal kunne anvende vores viden om naturvidenskabelige processer til at forstå debatten om miljøpåvirkningerne. Vi skal kunne anvende sprog -især dansk i kommunikationen. Vi skal kunne udtrykke os skriftligt i tekst og grafik på en kortfattet, klar og logisk måde. Vi skal kunne anvende vores sunde fornuft, historiske viden og livserfaringer til at forstå de materielle og psykologiske mekanismer, der danner baggrund for menneskets handlemåder rundt om på kloden

Om karakterer. Karaktererne i Geografi repræsenterer en helhedsvurdering og omfatter følgende elementer: 1) Din konkrete viden. 2) Din evne til at bruge den konkrete viden i nye faglige sammenhænge. 3) Din evne til at belyse og vurdere fagets problemstillinger. 4) Din evne til at formidle resultaterne af dit arbejde såvel mundtligt som skriftligt på en sproglig korrekt, men samtidig kortfattet, klar og logisk måde. 5) Din evne til at indsamle og bearbejde ny viden, herunder brug af dagens teknologi. 6) Din evne til såvel selvstændigt som i samarbejde med andre at nå de opstillede mål.

Rapportvejledning. Meningen med rapporterne er at fastholde væsentlige elementer i et undervisningsforløb. Der lægges vægt på en kort og præcis, men faglig og sproglig korrekt formulering, samt en indbydende og overskuelig opstilling, hvor kombinationen af sprog og grafik fører til et hurtigt og kontant udbytte for læseren. Rapporterne indgår i eksamenspensum og anvendes ved eksamen. Følgende hovedpunkter i dispositionen vil i mange tilfælde være naturlige: 1) Navn, klasse, dato. 2) Rapportens nummer og titel. 3) Rapportens formål. 4) Beskrivelse af den praktiske udførelse, f.eks. diagramkonstruktionsmetode, analyse metode etc. 5) Opstilling af det benyttede materiale. 6) Præsentation af resultaterne samt tolkning. 7) Kildeangivelse.