BA projekt: Makro 10. Februar 2005 Carl-Johan Dalgaard (www.econ.ku.dk/dalgaard)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Metode i AT Religion.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Evalueringskriterier for artikel
Udviklingsøkonomi Finn Tarp Økonomisk Institut Københavns Universitet Introduktion til BA-opgaven 5. september 2007.
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
Introduktionsmøde om bacheloropgaven 4. september 2009
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Kvantitative metoder
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Carl-Johan Dalgaard (
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
1 Information Systems Strategy and Implementation: A Case Study of a Building Society En fremlæggelse og gennemgang.
Almen sTudieforberedelse - AT
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
Mikroøkonomiske emner - forslag til BA-projekter
Mikroøkonomiske emner - forslag til BA-projekter.
BA projekt: Udviklingsøkonomi 3. september 2008 Thomas Barnebeck Andersen.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Insidere og outsidere – den danske models rækkevidde Eksamensform og tips til eksamen og opgaver Steen E. Navrbjerg Dias 1.
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Introduktion til opgaveskrivning
Formalia ved opgaveskrivning
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
Tove Laasholdt Censorrollen Bioanalytikerunderviser
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Klasserumsledelse og elevinddragelse Arbejdsseminar 28. august 2014 Camilla Hutters & Astrid Lundby Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet København.
Motivationsskema februar 14’ 8Y.  Politik  35 % af klassen svarer, at de er svage i emner om politik  Forberedelse/studieteknik  40% af klasen svarer,
IT-højskolen – E-Buss Knowledge Management Session 4 Miniprojektet Organisatorisk læring.
Metode. Definition Metode er måder at tilvejebringe viden på.
BA projekt: Makro December 2007 Carl-Johan Dalgaard, Claus Thustrup Kreiner og Peter Birch Sørensen.
Udviklingsøkonomi Thomas Barnebeck Andersen Økonomisk Institut Københavns Universitet Introduktion til BA-opgaven 13 December 2007.
Videnskabsteori & metode
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
SKABELON.
Valgfri tekst FORMÅL Kan selvstændigt udvælge en relevant tekst for modulet. Kan argumentere for, hvad teksten bidrager med i forhold til modulets teoretiske.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Biologi – matematik - samarbejde. Steptest Kondital = v max O 2 ∙ kg -1 ∙ min -1.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
SRO SKRIV!.
Sso SKRIV!.
Skriveperiode (synopsis)
Udkast til justering af KS
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Teoretisk pædagogikum
SSO - Større skriftlig opgave
Velkommen til Metode i DIO.
SSO - Større skriftlig opgave
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Arbejd effektivt og præcist
SRO SKRIV!.
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

BA projekt: Makro 10. Februar 2005 Carl-Johan Dalgaard (

Hvad er formålet? Vise at I har lært noget de første 3 år. Lære at definere og strukturere et indlæringsforløb. (Nyttigt at kunne i forb. øvelser på afsl. del, i forb. m. hovedopgaven, endelig beskæftigelse) Lære at præsentere jeres viden på klar forståelig vis: såvel på skrift som i tale (eksaminationen)

Hvad skal jeg skrive om? En god makro opgave starter med et godt økonomisk spørgsmål Emnet er også karakteriseret ved: Der er teoretisk (teknisk) ”enkle” artikler at tage udgangspunkt i … teknisk svære artikler må kun inddrages perspektiverende og i verbal form!! Der er empiri der kan kaste lys over teorien…dvs. be- eller afkræfte den, eller give den kvantitativt indhold.

Eksempel: Betyder lavere indkomstskat højere vækst? Teori: Ramsey model m. forvridende skatter. Steady state, politik ændringer, tilpasningsdynamik. Empirisk vinkel: (a) Generelle empiriske undersøgelser (mange lande), (b) Danmark. Fx: Vækstredegørelse 03 – analyser, Kap. 3 (Økonomi-og Erhvervsministeret – download fra nettet. Andre emner:

Den gode besvarelse: Behandler en velmotiveret problemstilling Indeholder teknik (max.) på niveau med grundfag makro Demonstrer teoriens anvendelighed Påpeger styrker og svagheder (ved brug af empirisk materiale) Indeholder relevant litteratur, indsamlet på egen hånd Udviser overblik over litteraturen … for at nå hertil: Brug vejlederen!!

Den rigtigt dårlige besvarelse: Har selv bidraget med teori Ligner blækregning Ingen motivation, intuition, eller empirisk overvejelser God arbejdslyst!