Religion på B-niveau Christina Egholm.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
NGG-INFO 1.
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
NGG.
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Religion på B-niveau.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Science in Action en studieretning med Matematik A, Kemi A, Fysik B.
Undervisningsplanlægning
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
NGG.
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Religion og Oldtidskundskab
Eksamen og eksamensbilag :
Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
Skriftlige opgaver. SSO og EP.
Tina Sneholm Andersen tian
NGG-INFO.
AT - Viden i spil.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Religion og videnskabsformer
Taksonomisk mindmap i religion
MUNDTLIGT krav – form – indhold
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
Tina Sneholm Andersen tian
Generel introduktion til EC
Mundtlig eksamen Mat B Spørgsmålene til den mundtlige prøve skal offentliggøres i god tid inden prøven Eksaminationstiden er 30 minutter pr. eksaminand.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Matematik C Lars Bronèe.
Gymnasiet (Stx)
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Marianne Zibrandtsen, 12.marts Gymnasiereformen – hvad kan I forvente af de nye studenterårgange? Marianne Zibrandtsen, rektor Aurehøj Gymnasium.
N YE ELEVTYPER – FOKUS PÅ TYDELIGHED, ANERKENDELSE OG STUDIEKOMPETENCE.
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Kort referat – Greve Gymnasium. Greves eget oplæg Velfungerende stor gymnasieskole – stx dominans (33 stx / 4 hf) – ca 10^3 elever Stx tilrettelagt efter.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
1 Skriftlighed på nye måder efter reformen Pædagogiske udfordringer: Bedre studiekompetence – større progression Mere fordybelse – bedre individuel vejledning.
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
Omlagt elevtid og skemaet. Hvor mange dage er der på et år? Dage til undervisning: 174 dage Dage efter x-plan offentliggørelse (”eksamensperioden”):
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
Studieretningsprojektet og Det internationale område Studiekompetence i fokus også på 3. år Flerfaglige forløb Faglige udfordringer både for elever og.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Udkast til justering af KS
Møde om forberedelsesmaterialet i matematik A
Fagdidaktisk kursus i biologi
Faggruppemøde Naturfag, fysik og kemi Bodil Tange.
Projektuge Randers hf og vuc
Naturfag.
SSO - Større skriftlig opgave
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
På stx og hf efter reformen
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Velkommen til fagligt samspil
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Flerfagligt Forløb 4/SRO
Faggruppemøde EUC-Lillebælt den 2. februar 2017
Hvad har Matador Mix med Masterfile at gøre?
Dansk-historieopgaven
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Religion på B-niveau Christina Egholm

Religion B på forskellige måder 0 til B i studieretning (stx) 0 til B som valgfag (vuc) C til B som valgfag (stx, hf, vuc)

Udfordringer ved tilrettelæggelse Valgfagshold fra C til B: Forskellige C-niveau-hold, forskellige lærere, forskellige forløb (måske endda forskellige skoler) Parallellitetsproblemet

Religion B i korte træk Rel B = Rel C + teori + hovedværk + feltarbejde + skriftligt projekt + mulighed for SRP (stx) (+ generelt mere fordybelse)

Opstart Kort introforløb: ”Er sporten vor tids religion?” (artikel) Arbejde med religionsdefinitioner ”Findes religionerne?” (fra Islamdebat af Allan Poulsen, Systime 2008) Essentialisme versus socialkonstruktivisme

Religionsfaglig teori Altid teori i anvendelse ”Store” og ”små” teorier

Hovedværklæsning Formål: Ca. 30 sider Fordybelse Studiekompetence Religionsfaget er ikke kun ”highlights” Ca. 30 sider Religiøs eller religionsfaglig tekst

Feltarbejde Religion er ikke kun skrevet, også levet! Mest mulig selvstændighed i forberedelse og udførelse giver storartede resultater (men hjælp/følgebrev kan være nødvendigt) Kan være med/uden feltrapport, men der bør være tid til mundtlige fremlæggelser. http://www.religion.dk/artikel/258663:Fagb egreber--Feltarbejde-i-religion?all=1

Projekt 4-5 sider pr. person (gerne flere sammen) Tager udgangspunkt i undervisningen Kan være flerfagligt Skal fremlægges mundtligt Indgår i den mundtlige eksamen Elevtid?? – Lokale forhandlinger…

Religion i studieretningsprojektet Fra 2009 muligt at inddrage B-niveau-fag uden for studieretningen Væsentligt at eleverne viser religionsfaglig kunnen – og ikke blot redegør for religionsfaglig viden Viden i anvendelse