Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dagsorden Hvor langt er vi? Beskæftigelsesreformen Oplæg til jobcenter
Advertisements

Hvad kom der ud af TUPVAK?
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Hvad kan jobcentrene tilbyde?
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Sammenhængende beskæftigelsesindsats FOKUS Gå-hjem-møde, mandag den 7. marts 2005.
Styringskrav for jobcentre
Implementering af inkludering af børn i vanskeligheder indenfor adfærd, kontakt og trivsel på skolerne i Horsens Kommune.
Arbejdsevneafklaring på AU-Centret i Holstebro Dorte Frejo Rasmussen, ergoterapeut og jobkonsulent Vita Hagelskjær, afdelingsleder Dorte.
Arbejdsmarkedsperspektivet i en behandlingsmæssig kontekst Succes i intensiv behandling KABS Viden, døgnkonference 3. november 2009 Marika Sabroe Vejle.
Gå-hjem-møde 17. april 2007 Joachim Boll og Bodil Damgaard
Varetagelse af integrationsopgaven i Vejle Kommune Tidlig og bred indsats af høj kvalitet for alle målgrupper Forventning om at borgeren bidrager aktivt.
Kontanthjælpsreformen
Kodeks for offentlig topledelse
Center for Job- og Erhvervsservice - få det bedste frem.
Digitaliseringsstyrelsen
Søren har gået på specialskole hele sin skoletid og blev derefter indskrevet på et beskyttet værksted Han har nu været beskæftiget på værkstedet i en årrække.
Uddannelsesafklarende samtaler
Ungeindsatsen Konference den 4. juni Baggrund UTA-projektet Politisk ønske Byrådsbeslutning april 2009 Etablering oktober 2009.
Repræsentantskab Onsdag d. 9. april Samarbejde mellem JC og UUV.
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
Udskrivningsmentor Hvad siger lovgivningen?
Partnerskabsaftaler Virksomhedspraktik og opkvalificering med henblik på rekruttering til ordinære eller støttende job.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Workshop 1 på BIP seminar, d. 10 juni 2015 i Vejle
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
Undervisning af flygtninge i danskuddannelserne 19 – 20 april 2016 Munkebjerg Kvalitetskrav til den beskæftigelsesrettede danskundervisning på sprogcenter.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Kort introduktion til rammerne i Brug for Alle. Målgruppen Alle kontanthjælpsmodtagere, der pr. 1. april 2012 er i match 3 og modtager kontanthjælp: Midlertidigt.
Ungeindsatsen i Center for Erhverv, Uddannelse og Beskæftigelse UU og jobcentrene; et samarbejde om udsatte unge, 3. december 2015 Leder af Ungeporten,
Systematisk og opsøgende kontakt med virksomhederne v /Kirsten Thomsen Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland.
FORSTÆRKET INDSATS FOR UDFALDSTRUEDE I AC OG FTF A- KASSERNE Politik og Praktik - om beskæftigelsesindsatsen i Midtjylland 10. februar 2012 Jobcenterchef.
COWI PowerPoint design manual# Datagrundlag for rapporten  Registeranalyser fra DREAM, Danmarks Statistik  Sagsgennemgang af 338 sager fra Århus, Ringkjøbing/
Organisering og samarbejde i Job- og Aktivhuset omkring den virksomhedsvendte indsats Virksomhedscenter Generation 2 Organisering Samarbejde på tværs Motivation.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
HOVEDSTADENS REKRUTTERINGSSERVICE. HVEM ER HRS? Hovedstadens Rekrutteringsservice (HRS) er et samarbejde mellem 18 kommuner (16 jobcentre) i Hovedstadsområdet.
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Virksomhedsindsats for de mest udsatte Erfaringer fra VC2, marts 2015.
VC g2 Jobcenter Skive JobStart. VC g2, Skive Hvilke virksomheder ? 21 virksomhedscentre – 22 i praktik (mål 35 pr. 1. maj) Bred spredning, branchemæssigt:
Jobcenter Halsnæs Oplæg på workshop på Vejledningstemadag den 29. november 2013.
Nytteaktivering i Kolding Kolding Kommune Politisk ønske om at iværksætte nytteaktivering igennem flere år, men mødt med skepsis fra fagbevægelsen. Koldings.
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
Den virksomhedsrettede indsats i Midtjylland. 2 Hvorfor mere virksomhedskontakt?  Højt politisk prioriteret (ministermål i 2014).  De nye reformer stiller.
Projekt fra ufaglært til faglært. Work-shop Et samarbejde mellem Jobcenter Glostrup, Jobcenter Albertslund, CPH West og 3F, FOA og HK København.
Parallele indsatser i Frederikssund - målgruppen med problemer udover ledighed.
Integrationsarbejdet i praksis samarbejdet mellem virksomhed og jobcenter Jan Højbjerg Holm butikschef Føtex Kalundborg Qerim Selmani Leder Jobcenter Kalundborg.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Strategier i relation til FØP-reformen, kontanthjælpsreformen og sygedagpengereformen V./ Marianne Sumborg.
Brug for alle Hvad går det ud på? v/ projektchef Jens Hørby Jørgensen.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
Kontanthjælpsreformens betydning -i forhold til arbejdet med de unge Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland Jørgen Dan Pedersen centerleder.
Den virksomhedsrettede indsats - herunder anbefalinger fra Leo Larsen-udvalget og status på arbejdet v. Palle Christiansen, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
Samarbejdsprojekt mellem:
Kontrolleret forsøg På rette vej i job Projektperiode: – Målgruppen er kontant- og starthjælpsmodtagere i match gruppe 2 På landsplan.
Hvordan samarbejder vi med virksomhederne i VCG2 LTK har inden forpligtet sig til: 70 borgere på kontanthjælp (>25 år – ofte psykisk syge –
Hvad kan Jobcenter Thisted gøre for virksomhederne?
UU Danmarks perspektiver på anbefalingerne
”Klart jeg kan” Et vejledningsforløb for ledige i Jobcenter Odsherred med fokus på motivation og kompetencer Peter Rummelhoff, områdeleder Jobcenter Odsherred.
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
JOBFIRST Hvad ser vi som de vigtigste opgaver for projektlederne frem til juni 2016?
Resultater VC generation 2 Jobcenter Aalborg
Erfaringer med virksomhedssamarbejdet omkring målgruppen for JobFirst?
Esbjerg kommune, Uddannelseshuset
Fra visitator til borgerkonsulent
Virksomhedspulje til bedre match
Evaluering af Sæt skub i egu!
Præsentationens transcript:

Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE

Opgaveløsning ifm. virksomhedscentre  3 niveauer af opgaveløsning ● Lede (ledelsesfunktion) ● Koordinere (tovholderfunktion) ● Udføre (jobkonsulentfunktion)  Opgaveløsning ● Samme person kan løse opgaver på flere niveauer  Ledelse tovholder jobkonsulenter ● Vigtigt at definere snitflader i samarbejdet

Snitflader i det interne samarbejde Tovholderfunktion Ledelsesfunktion Jobkonsulentfunktion Sikre opbakning og prioritering Ansvar for det daglige samarbejde med kandidater og mentorer Sikre sammenhæng og progression i indsatsen

Ledelsesfunktion  Centerledelsen skal gå foran! ● Melde klart ud til jobcenterorganisationen, at virksomhedscentre skal være en væsentlig del af normalindsatsen for match 4 ● Udarbejde visitationsstrategi med inddragelse af relevante medarbejdergrupper, så der sikres en smidig og hurtig visitation. Sikre løbende justering af strategien ● Bane vejen for tværgående kommunalt samarbejde fx med Familieafdeling, Ydelseskontor e.l.(på tværs af afdelinger, faggrupper, lovgivninger) ● Udpege tovholder

Jobkonsulentfunktion  Udføre det daglige samarbejde på enkeltsagsniveau  Omfang ● Team af jobkonsulenter (2-5 stk.) ● Hver især ansvar for 1-3 virksomhedscentre (alle praktikforløb) ● Hvert virksomhedscenter har sin egen jobkonsulent (én indgang)  Den udvidede jobkonsulentfunktion (”XL”) Kommunale baglandVirksomhed Kandidater Jobkonsulent

Samarbejde med virksomheden  Jobkonsulenten laver ugentlige opfølgninger på arbejdspladsen  Er tilgængelig for mentor(er) på hotline  Samarbejder tæt med mentor(er) omkring problematikker ifht. kandidaterne (fx fravær)  Er virksomhedens indgang til jobcentret - ja til hele det kommunale system

Samarbejde med kandidater  Jobkonsulenten står for udredning og afklaring af kandidaterne – finder sted på arbejdspladsen  Laver ugentlige opfølgninger på kandidaterne + evt. telefonisk kontakt  Er opmærksom på løbende progression i kandidatforløb  Sikrer udslusning til job, uddannelse eller andet forløb

Samarbejdet med baglandet  Jobkonsulenten samarbejder med sagsbehandlere i jobcenter (har evt. del af myndighedsansvar)  Samarbejder med sagsbehandlere fra andre afdelinger/forvaltninger (om parallelindsats)  Samarbejder med medarbejdere i aktiveringstilbud, fx ved visitation  Erfaringsudveksler i jobkonsulentteam  Samarbejder med tovholder om opkvalificering af mentorer

Tovholder-/koordinatorfunktion  Søge midler til tovholderfunktionen ● AMS ● LBR  Tovholderfunktion omfatter 1. Planlægge og etablere VC (matche behov) 2. Sikre sammenhæng og progression i indsatsen 3. Skabe overblik over samlet indsats 4. Kommunikere om indsatsen 5. Opkvalificere mentorgruppen

1. Planlægge og etablere virksomhedscentre  Forberede oprettelse af nye virksomhedscentre  Udvikle evt. forforløb til virksomhedscentre  Indgå aftaler/kontrakter med virksomheder om etablering og drift af virksomhedscentre  Vejlede virksomhederne i udpegning af mentorer  Sikre, at LBR bliver informeret og inddraget ved oprettelse af virksomhedscentre

2. Sikre sammenhæng og progression  Optimere samarbejde med andre kommunale afdelinger/forvaltninger ved parallelindsats (evt. i samarbejde med ledelse)  Optimere samarbejde med UU vejledning og uddannelsesinstitutioner  Sikre samspil med øvrige aktiveringstilbud (fx ved visitation)  Tilrettelægge opfølgning på borgerne efter endt forløb i et virksomhedscenter

3. Skabe overblik over samlet indsats  Skabe overblik over de samlede virksomhedscentre mht: ● Visitation og flow til centrene ● Opfølgning og evt. justering af aftaler med virksomhederne  Følge udviklingen i jobkonsulentteamets samarbejde med virksomheder og kandidater  Opsamle erfaringer fra virksomhedscentrene  Løbende gøre status på kandidaternes videre arbejdsmarkedstilknytning og uddannelse

4. Kommunikere om indsatsen  Formidle resultater og gode historier til politiske udvalg, LBR og medier  Udforme informationsmateriale til kandidater, kolleger og virksomheder  Formidle status og resultater af indsatsen til jobcentrets medarbejdere

5. Opkvalificere mentorgruppen  Planlægge og gennemføre mentoruddannelse  Etablere og drive mentornetværk ● Med deltagelse af ansvarlige jobkonsulenter ● Evt. afsæt i eksisterende netværk ● Netværksmøder  Erfaringsudveksling  Blive klædt på til opgaven (fx oplæg om målgruppens barrierer)  Kendskab til jobåbninger (evt. virksomhedsbesøg) ● Anerkendelse af mentorernes indsats (evt. præmiering)  OBS! ● Opkvalificering af mentorerne sker først og fremmest i det daglige samarbejde med jobkonsulenterne

Virksomhedsmentorer  Mentoropgaver ● Ansvar for den daglige drift af VC ● Ansvar for alle kandidatforløb (arbejdsopgaver. motivation, trivsel) ● Ansvar for koordinering af det interne samarbejde om virksomhedscentret (m. ledelse, tillidsvalgte og øvrige kolleger) ● Ansvar for løbende samarbejde med jobcenter (én indgang til virksomheden)  Opgavefordeling ● Overordnet mentor ● Daglige mentorer

Snitflader i det eksterne samarbejde Tovholder Daglige mentorer Jobkonsulenter Overordnet mentor Virksomhedsledelse Centerledelse Virksomhedscenter Jobcenter Kandidater  Etablering af virksomhedscentre  Etablering og justering af virksomhedscentre, løbende mentoropkvalificering  Dagligt samarbejde med kandidater og mentorer, virksomhedens indgang til kommunen

Spørgsmål  Hvordan er snitfladerne hos jer imellem de tre niveauer? Hvem gør hvad? ● Lede (ledelsesfunktion) ● Koordinere (tovholderfunktion) ● Udføre (jobkonsulentfunktion)