DE UROLIGE BØRN OG RUMMELIGHED PSYKIATRIFONDEN ’Psykiske problemer og sygdomme i skolen 18.04.05 John Aasted Halse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjerterum og opsøgende funktion
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Set i forældreperspektiv
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Livsvilkår for børn på asylcentre
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Læge Poul Lundgaard Bak Århus Universitet
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Skoleparathed.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Ledelse i Praksis – 4. aften
Forældremøde X årgang.
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Ordblindhed Hvad er det?.
Møde i Globaliseringsrådet August 2005 Verdens bedste folkeskole Alle elever skal udfordres – hvorfor sker det ikke? Hvorfor er der et misforhold.
Institution Ravnsnæs Sundhedsfremmeprojekt
Inklusion i Børneinstitution Højme
Del projekt i Inklusionsprojektet Aktivitetscenter Kernen Projektet er gennemført i samarbejde mellem: Helene Hansen (pædagog) Kernen Jeanette Sanderhoff.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Roskilde – Octavia d. 5 februar -2010
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Børn med problemer – hvad skal pædagogen eller læreren gøre?
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Alle børn er alles ansvar
Noemi Katznelson, Tendenser der modarbejder 95 pct. målsætningen og fører til øget polarisering Forventningseksplosion – alt skal være godt.
Børns og unges mediekultur Hørsholm, Børn og unges mediekultur Digitale og mobile medier er i fokus Medier, formater og aktiviteter blandes.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Børns omsorgssituation og trivsel
Omgangstone og kollegialitet
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
Den inkluderende skole
Dan Zielke og 1.
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Else Christensen Socialforskningsinstituttet
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Skoleparathed Sunds skole.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Hvem, hvad, hvor om mobning
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Foredrag, Daginstitution Gedved, d ’ Hvem er jeg?’ John Aasted Halse  Cand.pæd. & psych. autoriseret psykolog  Privatpraktiserende psykolog.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
Inklusion ET SKOLE OG LÆRER SYN.. Skolens perspektiv  Børnene hører til hos os.  Indtil andet er bevist – børnenes trivsel og udvikling er centrum.
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Inspirationsworkshop med fokus på
Præsentationens transcript:

DE UROLIGE BØRN OG RUMMELIGHED PSYKIATRIFONDEN ’Psykiske problemer og sygdomme i skolen 18.04.05 John Aasted Halse

’Urolige elever i skolen, 1997’ Egelund & Foss Hansen, 1997 61 pct. opleves som aldrig forstyrrende 25 pct. lejlighedsvis urolige 10 pct. stort set konstant forstyrrende I indskolingen ca.25 pct. konstant forstyrrende Langt flere drenge end piger ’Urolige børn i børnehaven, 2002’ Halse, 2002 Ca. 75 procent af børnehavebørn opleves som velfungerende Ca. 13 procent af børnene opleves som ofte til altid urolige 3 gange så mange drenge end piger opleves som ofte altid urolige John Aasted Halse

Hvorfor har vi ’urolige børn? Vilkår for opvækst i vort samfund De institutionelle rammer Stress og stimulering For megen ’siddepædagogik’ Gruppens betydning for børns adfærd Medier og andre påvirkninger Manglende eller ’forkert’ opdragelse John Aasted Halse

Rummelighed – forsøg på en definition RUMMELIGHED betyder, at barnet på dets egne præmisser og ved en vis grad af tilpasning kan fungere i det almene pædagogiske miljø – fagligt, socialt og emotionelt. At ’fungere’ betyder, at kunne indfri de forventninger, der formuleres i en pædagogisk målsætning for det enkelte barn. John Aasted Halse

Hvad er social inklusion? Det objektive, den synlige deltagelse Det subjektive, den enkeltes oplevelse af at høre til John Aasted Halse

Citat ’Der findes ikke noget socialt fællesskab, som man passivt kan indlemmes i’. Borgunn Ytterhus John Aasted Halse

HVAD MISTER BØRN MED ’TYNDE’ RELATIONER TIL JÆVNALDRENDE? Fællesskab Nærhed Fortrolighed Forhandlingsmuligheder Konfliktløsning Selvværd John Aasted Halse

Pædagogisk differentiering forskellig grad af selvstændighed i arbejdet forskelligt forbrug af tid og støtte og forskellig grad af kontrol forskellig udformning af krav, forskelligt niveau i forklaringer forskellig sværhedsgrad i spørgsmål, forskellig grad af faglig‑såvel som følelsesmæssig støtte forskellig anvendelse af undervisningsmaterialer, forskelligt krav til samarbejde. Fokuserer man ensidigt på de mange, er der en risiko for, at afvigelser nedtones og bortforklares. Det betyder en ikke tilstrækkelig differentiering. John Aasted Halse

Hvad kalder vi børn af i dag?? Figtherbørn   Små tyranner Små egoister Pejlerbørn Radarbørn Forhandlerbørn Fumler-tumlerbørn Curlingbørn   Servicebørn Stakkels drenge Stakkels-stille piger ’Dot.com børn’ . . . . . . . . . osv. John Aasted Halse

BØRN I DAG ER. . . FRI ÅBNE IKKE ’BLINDT’ AUTORITETSTRO KRITISKE SELVSTÆNDIGE PÅ NOGLE OMRÅDER MEGET VIDENDE SPØRGENDE John Aasted Halse

MEN DE ER OGSÅ. . . UTRYGGE USIKRE FORVIRREDE SELVOPTAGEDE RASTLØSE STRESSEDE John Aasted Halse

’HVAD ER ’UROLIG ADFÆRD?’ Specifik uro, dvs. afbrydelser i en konkret situation, fra enkelte børn   Generel uro, dvs. en ny tendens til flagrende, impulspræget, ukoncentreret adfærd hos flertallet af børnene DE TO MØNSTRE ’SPILLER SAMMEN’ OG VIRKER DERMED GENSIDIGT FORSTÆRKENDE John Aasted Halse

NOGLE OPDRAGELSESMÆSSIGE MÅL Grundlæggende: Den opdragelsesmæssige opgave er ofte at skabe nye handlemåder og på sigt andet ’psykisk potentiale’ hos børnene! Børn skal erkende, f.eks. hvor de er, hvad de kan i en bestemt sammenhæng   Børn skal omsætte ønsker og krav til realistiske forventninger Børn skal nå til at indse nødvendigheden af spilleregler John Aasted Halse

Temaer i opdragelse Vejledning Vurdering Påtale –’Klar melding’ Udfordrende dialog Respekt NØGLEBEGREBER: Autencitet Den ’potente’ voksne John Aasted Halse

PÆDAGOGISKE STRATEGIER enighed i personalegruppen Hvad skal vi altid gribe ind overfor Hvilke krav skal vi altid fastholde, hvad skal vi til enhver tid påtale I hvilke sammenhænge er det relevant at lade børnene prøve sig frem John Aasted Halse

FORVENTNINGER TIL FORÆLDRENE, IDEELT? Der skal udtrykkes tydelige forventninger til forældrene om, at de skal være engagerede i livet i skolen skal kritisere medarbejderne konstruktivt samarbejder med medarbejderne om barnets liv i skolen er engagerede i den pædagogiske praksis og skolens udvikling bakker barnet op bakker skolen op John Aasted Halse

HVAD AFHÆNGER BØRNS PROBLEMER AF? Den pædagogiske medarbejders opmærksomhed Forældrenes opmærksomhed og opbakning Bevidsthed om rollen som opdrager Barnets køn: flere drenge end piger Pædagogens/lærerens tolerance: jo mindre, jo større problemer for barnet, især mht. adfærd Pædagogens/lærerens erfaring: de mindst erfarne oplever problemerne størst Medarbejderes og forældres evne til åbent at snakke om problemet Skolens og institutionens generelle ’kultur’ (rummelighed) John Aasted Halse

Hvis du vil vide mere Kan du gå ind på min hjemmeside: www.johnhalse.dk, hvor du kan læse Artikler og se om andre foredrag, rådgivning mv. Du kan også kontakte mig på: halse@post4.tele.dk John Aasted Halse