Vort skolesyn Fra FUDI til skolesyn Fra ændringsbehov over spændende udfordringer til nødvendig debat.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Borgermøde i Stestrup Høring om fremtidig skolestruktur 13. December 2010.
8. december 2010 på Egegård Skole
Vi arbejder i bestyrelsen på at sikre og føre tilsyn med, at den rette kurs sættes og holdes. Overordnet retning og overblik, vi arbejder ikke ”i maskinrummet”.
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Folkeskolereformen - gør en god skole bedre MEN HVORDAN?
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Velkommen til Nytårskur..
Økonomi Budget 2008 & Budgetlægning Budget opfølgning pr •Tilbagemeldingerne fra aftaleholderne om forventet årsresultat, viser.
Skolereform august 2014………………
Vedr. drøftelse af ny organisering af skolerne. Program for tirsdag den 31. maj 2011 kl på LO-skolen 19.00Velkomst. Formand før Børne- og.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
en præsentation tirsdag d.24. maj 2011
P ISA, NATIONALE TESTS OG BESPARELSER – HVAD RAGER DET MIG ??!! Skolebestyrelsens årsberetning for 2010/2011 – og årene, der kommer.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Qaasuitsup Kommunia Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Kommuneqarfik Sermersooq Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
 ”Svært at følge med på grund af så meget snak” › 54% ”helt enig” eller ”enig” (HHX-undersøgelsen)  Meget uro fra computere, der ikke bruges fagligt.
Hvad laver skolebestyrelsen på Dagnæsskolen?
Plan for samarbejde mellem Rønnevangsskolen/Torstorp Skole
Invitation til skolebestyrelserne
En ambition for skolerne i Hillerød SB formændene i Hillerød Materiale fra mødet
Ny skole. Møde d. 14. januar. 1 Ny skole – hvor er vi? Møde d. 14. januar 2013 Kl
Inspiration til reformarbejdet
SkoleIntra og klimaforandringerne - om hvordan forskellige værktøjer fra ElevIntra inddrages i undervisningen Jacob Kjær Hansen Lærer og pæd. IT vejleder.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Oplæg til fællesmøde om Ny skole 2013 Mandag d. 2. juni – 21: 30 på Søndergård Skole v/ skolechef Per Udesen og Børne- og Kulturdirektør Klaus.
Nye Veje i Specialundervisningen. Målet for Nye Veje Det overordnede mål er, at alle børn skal inkluderes mest muligt med respekt for deres funktionsniveau.
Nørlem SFO Forældrerådet Årsberetning 2012/13. Hvem er vi? Eivind Jesper HenrietteIben MajaThekla Flemming.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Specialskolernes muligheder fremover Odense, 11. september 2012 Niels Egelund, professor i specialpædagogik, dr.pæd. Direktør, Center for Strategisk Uddannelsesforskning,
Folkeskolens uddannelsesøkonomi Skolerigsdag den 13. januar 2011 Jan Olsen, Cheføkonom i KL Erik Christensen, Borgmester i Nyborg Kommune.
Den inkluderende skole
Fremtidens skole i. AHLMANN-MØDE DEN 7/ DAGSORDEN: (1)Velkomst v. skolebestyrelsesformanden (2)Hvad er der sket? -Gennemgang v. skolelederen -Spørgsmål.
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
Udsatte børn i folkeskolen - hvordan løser folkeskolen opgaven? Specialundervisningen i folkeskolen.
Skolestruktur på dagsordenen
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Sunds skole Evaluering
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Qeqqata Kommunia Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
1 Budgetorientering 13. oktober 2010 v. Borgmester Flemming Eskildsen Kulturcenter Limfjord.
Det politiske arbejde med udvikling af folkeskolen i Esbjerg kommune
Orientering om fremtidig struktur i skolen
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Dialogmøde 17. januar 2011.
Skolestrukturændringer 2008 – 2011
BYRÅD SBU Skolebestyrelser Skoleforum Styrelsesvedtægt.
Borgermøde om fremtidens folkeskole Holbæk 18. Januar 2011.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Billeder af politisk engagement i Svendborg. Indblik Engagement gennem inddragelse Inddragelse Inklusions- proces Læringsbesøg Dialogmøder Med skole-
Å RSBERETNING 2009/2010 Skolebestyrelsen i året, der gik.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Kommune Kujalleq Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
Skolebestyrelsen Havnbjerg Skole Skolens Værdisæt – i korte træk Mål “Skolen skal være et sted, hvor alle trives til glæde og gavn for et godt læringsmiljø.”
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Præsentationens transcript:

Vort skolesyn Fra FUDI til skolesyn Fra ændringsbehov over spændende udfordringer til nødvendig debat

Vort skolesyn 2001 FUDI: Faglighed, Undervisningsmiljø, Dannelse og IT Helhed og sammenhæng og Børn med særlige behov 2005 Fælles ansvar 2007 Partnerskab om folkeskolen (ledelse, evaluering, faglighed/inklusion/specialundervisning) SFO indføres Den sammenhængende børne- og ungepolitik 2008 Politik for engelsk og for matematik og naturfag Skolernes dagsorden 2009 Politik for sprog og læselæring (afløste den gamle læsepolitik) 2010 Skolernes læringsmiljø (NIRAS var i 2009)

Vort skolesyn Skolens udvikling i elevtal SkoleårBh.klI alt 2007/ / / /11794* /12675

Vort skolesyn Nettodriftsudgifterne til folkeskolerne ÅrHelsingør Hele landet Hovedstaden % 13,3 8,7 5,8 Stigning 2007 – 2011 Dertil 120 mio. til læringsmiljøet

Vort skolesyn Skolernes økonomi – afhængig af elevtal

Vort skolesyn Skolernes økonomi. Færre elever > færre penge

Vort skolesyn Skolernes økonomi. Færre elever > færre penge

Vort skolesyn Skolens udvikling i elevtal SkoleårBh.klI alt 2007/ / / /11794* /12675

Vort skolesyn Økonomien og udsigterne - Budgetmuligheder - sanktionslovning - servicedriftsramme - besparelse - eksempelvis timetal fra vejl. til min. mister ½ år skolegang over 1. – 9.

Vort skolesyn Fødselstal = - 29,9 % over 9 år

Vort skolesyn Vi har de børn, vi har og skal arbejde med dem - som de er Vi kan ikke løse problemet med mere af samme slags (på nær flere børn) Vi skylder vore børn, at de bliver så dygtige i dagtilbud og skoler, at de kan klare sig selv som voksne på en måde som de gerne vil og evnerne rækker til.

Vort skolesyn Brug inspiration fra i dag til at drøfte organisering af den fremtidens skole der hjælper alle vore børn til det liv de gerne vil leve. Udfordringen er - Færre penge - færre elever - mere inklusion - større behov for særlige læringsfora med særligt kvalificerede lærerkræfter så de er helt klare til det videre liv efter deres skolegang.

Vort skolesyn Diskussionen drejer sig ikke om 1.Notatet fra januar måned, men om at få klaret det problemer vi har med færre elever/ færre ressourcer og en stigende udgift 2.Skoledistrikter, men selvfølgelig bliver det også interessant, hvis det er vigtigt nok 3.Skoleledelse, men det kommer når vi ved hvad slags skole vi vil lave og hvordan Ingen wild west, men afklaring, ide og beslutning

Vort skolesyn  25. majDe professionelle arbejder med kon- krete forslag/ referencegruppe Skolerne arbejder med forslag og alternativer til egne forslag.  31. majFællesmøde med intro til forslag  8. juniBU sender ? i høring  15. augFællesmøde med gensidig inspiration fra skolebestyrelserne  25. augHøringsfrist  26. sepByråd vedtager ? endeligt