Vort skolesyn Fra FUDI til skolesyn Fra ændringsbehov over spændende udfordringer til nødvendig debat
Vort skolesyn 2001 FUDI: Faglighed, Undervisningsmiljø, Dannelse og IT Helhed og sammenhæng og Børn med særlige behov 2005 Fælles ansvar 2007 Partnerskab om folkeskolen (ledelse, evaluering, faglighed/inklusion/specialundervisning) SFO indføres Den sammenhængende børne- og ungepolitik 2008 Politik for engelsk og for matematik og naturfag Skolernes dagsorden 2009 Politik for sprog og læselæring (afløste den gamle læsepolitik) 2010 Skolernes læringsmiljø (NIRAS var i 2009)
Vort skolesyn Skolens udvikling i elevtal SkoleårBh.klI alt 2007/ / / /11794* /12675
Vort skolesyn Nettodriftsudgifterne til folkeskolerne ÅrHelsingør Hele landet Hovedstaden % 13,3 8,7 5,8 Stigning 2007 – 2011 Dertil 120 mio. til læringsmiljøet
Vort skolesyn Skolernes økonomi – afhængig af elevtal
Vort skolesyn Skolernes økonomi. Færre elever > færre penge
Vort skolesyn Skolernes økonomi. Færre elever > færre penge
Vort skolesyn Skolens udvikling i elevtal SkoleårBh.klI alt 2007/ / / /11794* /12675
Vort skolesyn Økonomien og udsigterne - Budgetmuligheder - sanktionslovning - servicedriftsramme - besparelse - eksempelvis timetal fra vejl. til min. mister ½ år skolegang over 1. – 9.
Vort skolesyn Fødselstal = - 29,9 % over 9 år
Vort skolesyn Vi har de børn, vi har og skal arbejde med dem - som de er Vi kan ikke løse problemet med mere af samme slags (på nær flere børn) Vi skylder vore børn, at de bliver så dygtige i dagtilbud og skoler, at de kan klare sig selv som voksne på en måde som de gerne vil og evnerne rækker til.
Vort skolesyn Brug inspiration fra i dag til at drøfte organisering af den fremtidens skole der hjælper alle vore børn til det liv de gerne vil leve. Udfordringen er - Færre penge - færre elever - mere inklusion - større behov for særlige læringsfora med særligt kvalificerede lærerkræfter så de er helt klare til det videre liv efter deres skolegang.
Vort skolesyn Diskussionen drejer sig ikke om 1.Notatet fra januar måned, men om at få klaret det problemer vi har med færre elever/ færre ressourcer og en stigende udgift 2.Skoledistrikter, men selvfølgelig bliver det også interessant, hvis det er vigtigt nok 3.Skoleledelse, men det kommer når vi ved hvad slags skole vi vil lave og hvordan Ingen wild west, men afklaring, ide og beslutning
Vort skolesyn 25. majDe professionelle arbejder med kon- krete forslag/ referencegruppe Skolerne arbejder med forslag og alternativer til egne forslag. 31. majFællesmøde med intro til forslag 8. juniBU sender ? i høring 15. augFællesmøde med gensidig inspiration fra skolebestyrelserne 25. augHøringsfrist 26. sepByråd vedtager ? endeligt