Handover-procedurer Branchemøde om lastning af vindmøller 24. marts 2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Har VIP’ere en formidlingsforpligtelse – og hvor langt rækker den i givet fald? Praksisudvalgets konference 23/ om forskningsformidling Oplæg ved.
Advertisements

Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Analyse af rejsekortet for
Journalaudit - en metode til kvalitetsudvikling i almen praksis
Diverse spørgsmål vedr. Digital Post
Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse
Den 16.august 2010 Regionsgården
København, 25. november Dias 1 Patienters berettigede forventninger til informationsniveau og informationsmåde – en udfordring for sundhedsvæsenet Professor,
HEJ. Den 23. september 2011 bliver Mathilde Schausboe bedt om at indstille amningen af sit barn i Illums nyåbnede restaurant Spisebaren. Mathilde er medlem.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Branchemøde om lastning af vindmøller
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
DAGENS PROGRAM DET PRAKTISKE Kl MODUL  CONSIGNOR’s opbygning i setup  Menuerne i "MAIN"  Tilretning af produktionsskærmbilledet i CONSIGNOR,
Modul 1 - Processer.
Dataindsamling og kildebearbejdning
JELD-WEN Danmark og Hærvejsmotorvejen.
Arbejdsmiljøcertificering
Vindmølle logistik – Forsikring Baranchemøde, den 24. Marts 2014.
Action Cards øger sikkerheden for patienter og personale, når vi behandler patienter med meticillin- resistente staphylococcus aureus (MRSA) Lene Leth.
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
Forbrugerkøb kap. 17 Af: Pia Hansen.
Blu-ray Mystery Shopping Analyse 6. Maj 2010
Overskrift her Tilføj presentations titel i Sidehoved / sidefod. Vis > Sidehoved / sidefod Underoverskrift her Mobilnet dækningsanalyse / Hjælpeværktøj.
Gedde.
Hej. Vi er Lotte og Jesper - og vi er her i dag fordi vi skal fortælle jer lidt om et 4 ugers projekt vi lavede sidste forår, som tog udgangspunkt i Roskilde.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Hører byplanlægning og eksport sammen?
Anders Birkelund Nielsen, specialistadvokat
Ved rådmand, Dorthe Laustsen
Niels Pein Regelopdateringsseminar 2009.
PROGRAM Præsentation. Sager. Sagsbehandlingen. Retsgrundlaget.
Forretningsmodel.
Administrationsgrundlaget Pumpe- og digelag
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Standardiseret arbejde – stol.
Sundhed og vandkvalitet Henrik L Hansen, Sundhedsstyrelsen Fremtidens drikkevand.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto VVM- redegørelsen retlig.
Gennemført af YouGov for Bolius Omnibus – mandag uge 31.
Udbud på Biler foråret 2013 Orienteringsmøde den 7. maj 2012
Specifikke krav til virksomheder Hvordan kommer I i gang ?
Niels Pein Regelopdateringsseminar 2008.
JOBSØGNING (SMV) Hvorfor er SMV så interessante? % af alle job bliver annonceret % af alle job bliver besat via netværk og uopfordrede ansøgninger.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Den danske brug af forsigtighedstilgangen Christian Ege Sekretariatsleder, Det Økologiske Råd Kemiens Dag, 20. november, 2014.
Niels Pein Regelopdateringsseminar 2009.
Den Regionale LEAN Enhed
Quality Management Systems
Håndtering af en møgsag
Dialogmøde om 2020 mål Flere borgere skal hjælpes ud af hjemløshed
1 Definition: ”Teknisk bistand omfatter enhver form for bistand i forbindelse med reparation, udvikling, fremstilling, samling, prøvning, vedligeholdelse.
Diskussion - It og medier i danskfaget / TH & RFL DPU Konference //
Stedet som indgang til digital forvaltning
/ CF-X /SS 1 Luftfartens betydning for erhvervslivet Hans Kirk Executive Vice President, Danfoss A/S November, 2005.
Den lærende organisation
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
Kjeld Svidt September 2005 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Status for etablering.
Handel med korn mellem landmænd
Sikker og integreret infrastruktur Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
Forstå kommunens indkøb v/ Pia Ziegler Indkøb- og udbudschef i Hillerød Kommune Navn / stilling / oplæg.
GOLFREGLER.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Fyraftensmøde hos LO Århus social og miljøudvalg 26. marts 2015 Anmeldelser fra fagforeninger og AMR om arbejdsmiljøforhold Procedure for anmeldte og uanmeldte.
Præsentationens transcript:

Handover-procedurer Branchemøde om lastning af vindmøller 24. marts 2014

Om Kirk Larsen & Ascanius Etableret i 1973 i Esbjerg Afdelinger i Esbjerg, Herning og Skjern Ca. 80 medarbejdere, hvoraf knap halvdelen er jurister Kerneværdierne i vores forretning er specialisering, innovation, teknologi, tilgængelighed og hurtig responstid. Se mere på Kontaktoplysninger Christian Muff Hansen Advokat Direkte Mobil

Agendaen for de næste 25 minutter Hvorfor er det relevant med handover? Handover i forhold til skader –Korrekt og ukorrekt håndtering af handover –Handoverdokumentets betydning Handover i forhold til risiko og handlepligt –Hvem har bolden? –Scenarier Debat, spørgsmål og synspunkter

Relevansen Handover er afgørende for, hvem der har godset i sin varetægt Varetægten er afgørende for –hvem der har ansvaret for skader og –hvem der skal tage vare på godset og – potentielt - har risikoen for uforudsete forhold

Et overblik Havnevirksomhed KranerHavnenForsikring Havne- arbejdere SvejsereSurveyKundenVognmand

Handover i forhold til skader

Hvornår er der en skade? Klare eksempler –Godset er fysisk skadet, f.eks. buler, ridser, vandskade Tvivlsomme eksempler –Godset er ikke fysisk skadet, f.eks. flyverust, fugleklatter, m.v. –Godset sendes uemballeret – kunden må forvente, at det kan blive beskidt Ansvarsnormen – ofte nærmer det sig objektivt ansvar Ansvar for forhold, som man ikke kan kontrollere eller kan forventes at kontrollere

Hvad er handover-dokument? CMR-fragtbrev Bill of Lading / Sea Waybill Checklister Specifikke handover-dokumenter etc.

Kig på det der overtages! Hvis du ikke ser det, så tager du heller ikke forbehold Dokumentér –Billeder –Beskrivelse –Orientering –Survey –FORBEHOLD I HANDOVER-DOKUMENT

Et typisk transportforløb… KundenVognmandOplagringStevedoreRederiStevedoreOplagringVognmandSite

Korrekt håndtering af handover KundenVognmandOplagringStevedoreRederiStevedoreOplagringVognmandSite

Ukorrekt håndtering af handover Kunden Vognmand OplagringStevedore Rederi StevedoreOplagring Vognmand Site

Handover-dokumentets betydning Fastslår – hvis håndteret korrekt – med stor bevismæssig vægt, hvor i transportkæden en skade er sket Operatøren bør være opmærksom på, at han kan komme til at hæfte for tidligere leds skader, hvis han ikke undersøger godset (eller ikke godt nok) og/eller ikke tager korrekt forbehold Kunden bør være opmærksom på, at han potentielt ikke kan rette skadekrav mod sine logistikleverandører, hvis skader ikke er noteret i handover-dokument ved godsets udlevering på site (eller andet bestemmelsessted) Hastværk er i den grad lastværk!

Betydning i forhold til risiko og handlepligt

Varetægt Den, der har godset i sin varetægt, har pligten til at drage omsorg for godset. Det er ikke ensbetydende med, at man nødvendigvis er ansvarlig for alt. Kontrakten er afgørende for omfanget.

Hvem har bolden? Vognmand ankommer til Esbjerg Havn og afstiller komponent på kajarealet kl Havnearealet er ISPS-sikret, men i øvrigt offentligt areal. Stevedoren skal laste møller på skib, men skal først begynde operationen kl Hvem har komponenten i sin varetægt?

Hvem har bolden? Vognmanden? Skibet? Stevedoren? En eventuel speditør? Ingen (kunden)? Betydelig usikkerhed, hvis ikke der er klare handover-procedurer, som overholdes. Dette kan ikke løses alene med kontraktformuleringer. Det skal håndteres korrekt i praksis.

Scenarierne Et par billeder fra efteråret på Esbjerg Havn

Ikke så usandsynlige scenarier Naturens luner –Oversvømmelser/stormflod –Storm/orkan Tredjemands luner –Påkørsel –Hærværk –Tyveri (indmad) Hvem skal sikre mod disse risici? Hvem er potentielt ansvarlig?

Behovet Der er behov for klare procedurer i forhold til dokumentation i forhold til risici og handlepligt Altafgørende, at procedurerne overholdes i praksis.

Debat, spørgsmål og synspunkter