COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of En samtale – to vindere  Den vanskelige samtale.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
? Fra 1 til 10.
Advertisements

Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Hvilken forskel gør spørgsmål?
institutionsleder Jette Melin
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Måske er I gode venner i et år,
At bruge disse to ord rigtigt
Medarbejderudviklingssamtalen
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Refleksion i kommunikationen
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Hvad gør livet værdifuldt?
Hvad gør livet så værdifuldt?
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Roskilde Bibliotekerne Grundlæggende introduktion til projektarbejde
Alder Navn Dato SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger ét høreapparat (højre øre) Jeg bruger to høreapparater (begge.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Forældrerådslagning Keld Bjørbæk, Ungdomskonsulent Tlf
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Spørgsmål og holdninger som ambassadørerne kan blive mødt med 1. Fra medarbejderne 2. Fra ledelse og personale- ansvarlige.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Hvad gør livet så værdifuldt
En ganske from historie….
VEJEN TIL JOBBET Det er godt at være bevidst om alle muligheder. Jo større en del af stillingsmarkedet, du bearbejder, jo større er sandsynligheden for,
Værdistrøms-analyse (Vejledning)
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Overvejelser inden udsendelsen af dagsorden –Målrettet mod deltagerne –Nøglepersoner skal være til stede –Ingen punkter hvor svaret er givet –Vigtig –
Praksisopgave 1 Intro til praksisopgave 1 2. Dag 1.
Hvad gør livet så værdifuldt
Den vanskelige samtale
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
© DIEU Skriv i Sidefod for dias 1 Fastholdelse på det danske arbejdsmarked En fortælling om det gode arbejdsliv, der kræver vi river.
Oplæg – Aalborg Kommune, Jette Jensen Hvordan løfter vi mængden af overtrædelsessager affødt af Naturstyrelsens § 3 opdatering ?
IAA Marketing Management Session 1 forberedelse til: Marketings rolle i virksomheden.
Gruppeudviklingssamtaler
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
FOPS arrangement den 18. maj 2011: ”Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse” Sådan har vi gjort.
Introduktion til Det Praktiske Projekt
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Håndtering af Sygefravær
Entre Hjertelig tillykke med de 15 år Hvem er jeg?
Vigtige temaer Til brug for bearbejdning af casen, skal du nedskrive de temaer, som du finder vigtige at få belyst yderligere i forhold til casen Case.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Sådan bruger du præsentationen
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Gennemførelse Lektion 7 Indhold: Faser i gennemførelsen Undersøgelsen
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Fra anledning til udvikling
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of En samtale – to vindere  Den vanskelige samtale

COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of  Ofte vanskelig identifikation af problem, da samtale rører sig i det felt, som medarbejderen ikke aner noget om eller ikke vil kendes ved  Indgang til samtalen er arbejdsindsatsen – formålet er, at vi skal få det til at fungere bedre – dette er fællesskabet. NB: Vi er ikke venner!  Har man tænkt sig at fyre en medarbejder, så gør det – brug ikke ”svømmetræning til problemerne”  Den vanskelige samtale er en ledelsesopgave og ikke en konsulentopgave. Konsulentens opgave er at hjælpe lederen til at gennemføre samtalen  Generelt

COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of  Start på en proces  Forberedelse  Processen

COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of  Start med at finde ude af hvad og ikke hvorfor  Ros medarbejderen og fremhæv, hvad der er de stærke sider, inden man kommer ind på ”brænd-punkterne”  Aftal næste møde  Refleksion  Forberedelse  Første møde

COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of  Fælles fokus på situationen  Fortsæt processen...  Refleksion  Forberedelse  Andet møde - og de efterfølgende...

COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of  En del af forberedelserne er at spørge sig selv: - Kan medarbejderen komme til at fungere? - Har vi brug for medarbejderen?  Aftal ikke møde lang tid i forvejen, hvis det er en vanskelig samtale. Medarbejderen går omkring og er urolig. Tag hellere fat i den pågældende til en første orienterende samtale og aftal en længere samtale 1 – 2 dage senere. NB: ingen weekend imellem  Forbered dig på mange samtaler  Før første samtale

COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of Indhold  Medarbejderens præstation sættes ind i sammenhængen - ikke kun fokus på problemer og svage sider  Brug ikke tid på hvorfor noget er sket, men på hvad der sker  Fremlæg iagttagelser. F.eks. jeg har set..., er det sådan? Juster billede, når medarbejderen ikke er enig Proces  Vis omsorg – tolk ikke  Som leder: Lyt  Under samtalerne

COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of  Leder: Ikke ekspert i løsninger – medarbejderen kender sin situation bedst. Medarbejder: Måske ikke vant til at formulere sig eller til at løse problemer selv. Bliv enige om, hvad problemet er  Sæt mål for problemløsningen, der kan måles  Leder – ofte mere fokus på løsningen end på processen i samtalen  risiko for konfrontation  Under samtalerne - 2

COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of  Husk opfølgning på samtalen – det er en proces, der sættes i gang.  Efter første samtale dato for afslutning af proces/eva- luering  Lav en ”kontrakt”. Bed eventuelt medarbejderen om at skrive ”4 linier” vedrørende ”kontrakten/over- enskomsten”, så man er sikker på, at enighed er nået.  Efter samtale