Organisering af virksomhedernes interne AM-arbejde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Organisering af arbejdsmiljøapparatet
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Arbejdsmiljø mellem sidevogn og mainstream
Arbejdsmiljø og strategisk ledelse IDA Lederforum og SAM, 5. maj 2010 Arbejdsmiljøchef Lars Andersen Ledernes Hovedorganisation
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Erfaringer med AMO-reformen
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Velkommen til en rejse gennem den nye Arbejdsmiljølov
SSID´s årskonference Arbejdstilsynet v/ Jens Jensen
DUA seminar den 5. oktober 2010
Arbejdsmiljøpolitisk konsulent
Ændring i lov pr Uddannelse Kompetenceplan Årlig drøftelse
Ændring af arbejdsmiljøloven
SSID Årskonference 28. april 2009 Sikkerhedsledelse i virksomhedsledelse - brikker til en ny sikkerhedsorganisation.
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
AMO-reformen og dens ambitioner Anders Kabel SAM’s bestyrelse
HR Løn og Personale Jørn Mørup
Arbejdsmiljøarbejdet i nye rammer
Velkommen til TEMA om Arbejdsmiljø-uddannelse
AMO - på rette vej? eller snarere – hvilken vej? Refleksioner fra CAVI
Det generelle samarbejde om sundhedsberedskabet mellem region og kommuner Orienteringsmøde vedr. influenza-situationen 18. august.
TUR’s truckkonference 2012 Indlæg fra Arbejdstilsynet
Samarbejdet i et fremtidsperspektiv Hvolris Jernalderlandsby Den 17. september 2009.
Fokus på E-læring den 19.april Den netbaserede arbejdsmiljøuddannelse Fokus på e-læring Brian Knudsen Arbejdsmiljørådets Service.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Den statslige tillidsrepræsentantaftale Temamøde den 18/ om tillidsrepræsentanters arbejdsvilkår på KU professor, dr. jur. Jens Kristiansen.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Det Sociale Kapitel
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Affaldsdatamodel høringsmøde - Organisering 10. november 2008 velkommen til Miljøstyrelsen.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Leder-souschef Temadage DLO
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Indsæt billede her Samordningsstrukturen på geodataområdet Arne Simonsen Geografisk Infrastruktur, Kort & Matrikelstyrelsen.
Overenskomst til private dagtilbud. Udgangspunkter for en privat overenskomst Overenskomsten skulle være enkel og gennemskuelig Overenskomsten skulle.
SFU 6. november 2011 Mette Lyshøj Politisk konsulent i 3F Trepartsforhandlinger og 3F’s forventninger til regeringen.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
REACH-Implementeringsprojektet Status for implementeringen af REACH i Danmark Torben Nørlem, Miljøstyrelsen Kemikalier.
Arbejdsmiljø og strategisk ledelse IDA Lederforum og SAM, 14. april 2010 Arbejdsmiljøchef Lars Andersen Ledernes Hovedorganisation
Deltidsansatte - HR/psl1 Deltidsansattes adgang til et højere timetal Aftalen er indgået mellem KL og KTO - tiltrådt af Sundhedskartellet. –Delimplementering.
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
29. april 2014, Albertslund Kommune
Logo lagt på Masterside
Nye regler på vej om virksomhedernes samarbejde om arbejdsmiljø Ann Carina Tetschner, Center for arbejdsliv & læring Pædagogiske Inspirationsdage 2010.
HVORDAN ER ARBEJDSMILJØ VIGTIGT? KLAUS T. NIELSEN CENTER FOR ARBEJDSLIVSFORSKNING ROSKILDE UNIVERSITET.
Arbejdsmiljøorganisationen - nye regler, forandringer og udfordringer Klaus T. Nielsen Center for Arbejdslivsforskning Roskilde Universitet Pernille Birk.
Landsorganisationen i Danmark Det nye arbejdsmiljøsamarbejde.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Malerfagets overenskomst §10 Sikkerhedsbestemmelser Hvem har ansvaret for, at det nødvendige sikkerhedsudstyr er til rådighed? Hvem har ansvaret.
Arbejdsmiljø i MED FOAs arbejdsmiljøtræf april 2012 Nyborg Strand.
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Sanne Kjærgaard Nikolajsen FOA
Overordnede bestemmelser
Overenskomst-forhandlinger 2018
Malerfagets overenskomst
Oplæg om 3-timers møder Regionshospitalet Randers.
OK18 Det statslige forlig - Chefer
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
TR-kursus IA Afskedigelse - lærere ved VUC 14. September 2018
Foreløbig tidsplan for implementering af EUD-aftalen
Velfærdsteknologisk netværksmøde
Præsentationens transcript:

Organisering af virksomhedernes interne AM-arbejde Om treparts-indstillingen Hvad er det nye? Præsentation ved Ulrik Spannow, BAT ulrik.spannow@batkartellet.dk

Nye SIO-regler på vej Hvorfor? SIO som sidevogn … Manglende fleksibilitet … Arbejdsmiljørådet til ministeren i 2006 Behov for mere proaktivt AM-arbejde i virksomhederne Svar fra ministeren 3-partsdrøftelser om, hvordan sikkerheds- og sundhedsarbejdet kan moderniseres og effektiviseres … ikke tale om at forringe eller afskaffe SIO Kodeord for 3-part Modernisere – effektivisere – fleksibilitet

Tidslinie August 2008: Idécamp m. forskere, praktikere + AT Okt. 2008-april 2009 : 3-partsdrøftelser Ultimo september 2009: Ekstern høring Ultimo 2009: Lovændring Primo 2010: Ændring af SIO-bekendtgørelsen + AT-vejledning 1. juli 2010 (?): Nye regler træder i kraft

Formen for 3-partsdrøftelserne AT for bordenden 9 møder, inkl. 2 stk. 12-12 Gruppearbejde vs. forhandling Temaer … AM som strategisk element Samarbejde om AM Fleksibilitet 2 modeller: Basis og aftale Kompetencer

Resultater Sikkerhed  arbejdsmiljø Arbejdsmiljø-repræsentanter Arbejdsmiljø-organisation: AMO Arbejdsmiljø-grupper Arbejdsmiljø-udvalg Osv.

Årlig drøftelse For alle virksomheder Arbejdsgiveren skal hvert år i samarbejde med de ansatte og arbejdslederne tilrettelægge … indholdet af samarbejdet om AM i det kommende år hvordan samarbejdet konkret skal foregå om sidste års mål er nået om der er viden om AM i virksomheden – hvis ikke erhverves denne viden, eller den hentes eksternt Der er ikke krav om mødefrekvens eller referat af møder Krav om dokumentation: Synliggøres over for AT

Kompetenceplan for AM-repræsentanter + ledere i AMO vedrører basisuddannelse og supplerende uddannelse opdateres løbende, fx ved den årlige drøftelse

Uddannelse Obligatorisk uddannelse på 3 dage: Inden 3 måneder fra valget 2 dages supplerende uddannelse: Inden 9 måneder efter, at basisuddannelsen er gennemført 1½ dags efteruddannelse hvert år, efter de første 12 måneder fra valget Arbejdsgiveren har pligt til at tilbyde løbende supplerende uddannelse

Små virksomheder 1-9 ansatte: Samarbejdet sker ved direkte kontakt og dialog mellem arbejdsgiveren, de ansatte og eventuelle arbejdsledere Den årlige drøftelse er det nye

Mellemstore virksomheder 10-34 ansatte: Der oprettes et udvalg bestående af en eller flere arbejdsledere og en eller flere AM-repræsentanter Udvalget varetager både de daglige, de planlæggende og de koordinerende opgaver

Store virksomheder 35+ ansatte: Der oprettes AMO i mindst to niveauer De daglige opgaver varetages af en eller flere grupper, som hver består af en arbejdsleder og en AM-repræsentant Niveau 2: De overordnede, planlæggende og koordinerende opgaver varetages af et udvalg, sammensat af arbejdsledere og AM-repræsentanter Arbejdsgiveren eller en person, som repræsenterer arbejdsgiveren, varetager formandskabet  

Antallet af AM-grupper Antallet af grupper og medlemmer i AMO fastsættes af arbejdsgiveren i samarbejde med de ansatte og arbejdslederne   Der tages ikke længere udelukkende udgangspunkt i arbejdslederområder ved dannelsen af AM-grupper

Antallet af AM-grupper Dannelse af grupper   Der skal tages udgangspunkt i et nærhedsprincip, hvor følgende indgår: Virksomheden - virksomhedens størrelse - ledelsesstruktur - geografiske forhold - ensartet eller forskelligt arbejde i virksomheden Virksomhedens arbejdsmiljøforhold - vurdering af arbejdets art og farlighed - tilstrækkelig tid, resurser til og praktisk mulighed for til at udføre opgaverne i AMO Ansattes kontakt til medlemmerne af AMO Medlemmerne af AMO skal kunne koordinere deres samarbejde

Aftaler Som nu Mulighed for at aftale, at reglerne om organisering af AM-arbejdet fraviges Krav om rammeaftale + lokalaftale   Nyt: Fælles AMO for flere virksomheder ved flere driftsmæssigt forbundne virksomheder flere arbejdsgivere på samme arbejdssted eller mellem kommuner/regioner og selvejende institutioner m. driftsoverenskomst   Krav om rammeaftale + lokalaftale

Løft af det interne AM-arbejde? Fordele? Ulemper? Kritiske elementer? Refleksion Løft af det interne AM-arbejde? Fordele? Ulemper? Kritiske elementer?