PROGRAM Præsentation. Sager. Sagsbehandlingen. Retsgrundlaget.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

DOMSTOLENE & KRIMINALITET
Diverse spørgsmål vedr. Digital Post
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Klager og den vanskelige samtale
Større Skriftlig Opgave
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Juridisk metode på det sociale område
En utålelig sandhed Byrådsflertallet: Vi lukker dørene
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
Kommunernes tilsynspligt Hvad er de forpligtet til?
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Workshop almene boligdage
Erfaringer med håndhævelsen af EU’s udbudsregler
Væsentlige ændringer Formålsbestemmelse (§ 1)
Digital Offentlig Byggesagsbehandling ABT-fondsprojekt med Gladsaxe, Gentofte, Lyngby-Taarbæk, Rudersdal, Vejle og Århus EBST og KL DOB MAJ KONFERENCE.
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
Forudgående underretning om tvangsindgreb
1 Sideaktiviteter Nye regler fra ??? 1.Må boligorganisationen påtage sig administrationen af 8 rækkehuse ejet af den lokale bank? 2.Må ejendomsfunktionærerne.
Tavshedspligt.
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
– Om formidlingen af afgørelser i offentlige breve
Forældrerådslagning Keld Bjørbæk, Ungdomskonsulent Tlf
Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
1 Dirigenten Boligkontoret Aarhus 21. august 2013.
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
NABOSKABER PÅ GODT OG ONDT. PRÆSENTATION 43 år og cand. jur. Ansat siden februar Har i hele ansættelsesperioden behandlet klagesager, beboerklagenævnssager.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Krav til tillidsrepræsentanten Modul 2 Forventninger Når man repræsenterer DSI i råd, nævn eller udvalg - er det vigtigt, at man fremfører DSI’s synspunkter.
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med STORE BOGSTAVER 4. Tryk ’anvend.
- Et par tommelfingerregler
Type af klage1. klageinstans2. klageinstansRegel 1. Klage over undervisningen/ uddannelsen SkolenErhvervsuddannelses-loven § 69 2 Klager over en skoles.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Oplæg ved: Ole Jacobsen
SAB seminar 15. september 2013 Demokrati, adfærd og værdier.
Alkohol- og rusmiddelspolitik for Roskilde Kommune HR & Organisation.
Muligheder og rettigheder
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
Handel med korn mellem landmænd
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Introduktion til konferencen “Håndhævelse af EU’s udbudsregler” Steen Treumer Professor, Det Juridiske Fakultet,
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Kommunalt, Lægeligt samarbejde Claus Malta Nielsen Almen medicin 2001 Kommunallæge, Frederikssund.
1 Vejledning om anmeldelse af voldssager til politiet. Vold og trusler Vold er når en person angriber en anden person, f.eks. med slag og spark. Lette.
Ansættelsesforhold Med fokus på ophør af ansættelsesforholdet.
Kommunalt, Lægeligt samarbejde Claus Malta Nielsen Almen medicin 2001 Kommunallæge, Frederikssund.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Øresund Strandpark Informationsmøde den 28. august 2008 kl
Andre aktører - sygedagpenge v. Birger Stein Christensen.
Kapitel 2 Retskilder og juridisk metode
15. december 2017.
Overordnede bestemmelser
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
AlmenBolig + …et forsøgsprojekt Rummelige boliger til en rimelig leje
Rammerne for Kommuner Sekretariatschef Søren Abildtrup.
Repræsentantskabsmøde BS’61
Udlejningen i KAB og håndtering af henvendelser om ulovlig fremleje
De dataansvarlige kommuner møder databehandleren
Afdelingsmøde den Der kan ikke træffes beslutninger under eventuelt! 1
Nyhedsbrev Ladegårdsparken Nr
Kapitel 2 Danske retskilder og juridisk metode
Huslejenævnskonferencen oplæg om forbrugsregnskaber og husordenssager
Præsentationens transcript:

PROGRAM Præsentation. Sager. Sagsbehandlingen. Retsgrundlaget. Tavshedspligt/habilitet. Opgaver og gruppearbejde.

SAGER Støj. Høj musik, skramlen og banken, råben og skrigen, smækken med døre, generende menneskelig støj osv. osv.osv. Andre sagstyper: Overtrædelse af husorden (trappevask, husdyr, haver m.v.) Herudover: Chikane, trusler samt klager over beboerdemokratiske beslutninger og klager af byggeteknisk art. Flytteafregninger.

(forsat) Kontrakter for mobilantenner. Div. juridiske opgaver.

Sagsbehandling Meget forskellige sager = meget forskellig behandling. Retsprincip: ens sager skal behandles ens. Grafisk fremstilling af en støjsag. Hvad skal vi opnå ?. Konfliktløsning ctr. juridisk løsning. Alt andet end helt konkrete simple forhold = skriftlig konkret klage. Afvisning, henstilling, advarsel, sidste advarsel samt betinget opsigelse, opsigelse og ophævelse. Påtales skriftligt. Advarsler og påkrav skal være begrundet og have korrekte § henvisninger. Tidshorisont i en almindelig støjsag.

Retsgrundlag Lov om leje af almene boliger. Lov om almene boliger. Div. bekendtgørelser og vejledninger. Husorden og vedligeholdelsesreglement. Anden lovgivning. Politivedtægter m.v.

Tavshedspligt Kravet om fortrolighed. Mulighed for at drøfte sagerne i ”lukket forum”. Erklæringen skal underskrives og opbevares i afdelingen. Der udleveres en pjece vedrørende indholdet og omfanget af tavshedspligten. Brud på tavshedspligten kan være overtrædelse af straffeloven. Tavshedspligten gælder også opbevaring af fortrolige dokumenter. Samarbejdet mellem afdelingsbestyrelsen og administrationen.

Habilitet Medlemmer af afdelingsbestyrelsen har samme mulighed for at klage som alle andre beboere. Hvordan skal en klage fra et medlem af afdelingsbestyrelsen behandles af afdelingsbestyrelsen? Økonomisk interesse – pas på. Forretningsorden. Se.www.AL2bolig.dk

Opgave nr. 1. Vi modtager mange klager fra en afdeling: En lejer (L) klager over, at lejer (Y) ofte lufter sin hund uden snor på afdelingens område. L ønsker ikke at drøfte sagen direkte med Y. Klagen opfylder alle formelle betingelser. Sagen sendes til høring hos afdelingsbestyrelsen. En enig afdelingsbestyrelse tiltræder klagen. Afdelingsbestyrelsen ønsker ikke at drøfte sagen direkte med Y. Vi sender en henstilling til Y.

Opgave nr. 1 (forsat) Kort tid efter vi har sendt henstillingen, modtager vi et meget langt brev fra Y. Y mener, at såvel afdelingsbestyrelse som boligforening er løgnagtige og beskytter L. Y holder altid sin hund i snor. L overholder ikke reglerne vedrørende parkering på afdelingens område. Herudover skulle L have foretaget ulovlige ændringer i sin have. Y mener, at L skal flytte. Forslag til løsninger ?

Opgave nr. 2 Vi begynder at modtage mange opringninger og mange klager over forskellige former for chikane og hærværk fra en afdeling. De fleste forhold kan ikke påtales på grund af manglende bevis. Der er sket en tydelig gruppering af beboerne i afdelingen. Vi påtaler enkle beviste forhold. Vi modtager flere opringninger samt klager fra den ”anden” gruppe hver gang et forhold påtales. Vi afholder et afklarende møde i afdelingen. Strømmen af klager forsætter.

Opgave nr. 2 (forsat) Hvordan løses alle disse sager ? Hvad kan afdelingsbestyrelsen gøre ?

Opgave nr. 3 X klager over støj og uro fra Y´s lejemål. X har en formodning om, at der sælges narko fra Y´s lejemål. X opsøger flere gange afdelingsformanden og boligforeningen og fortæller om problemerne. X er meget bange for Y og de personer, der kommer hos Y. X kan ikke sove om natten på grund af støj og uro. Vi modtager til sidst en skriftlig klage fra X og andre berørte lejere. Sagen påtales med en advarsel. Y nægter det hele.

Opgave nr. 3 (forsat) Denne opgave indeholder mange alvorlige problemstillinger. Prøv at drøfte de problemstillinger som I kan finde i opgaven.

Opgave nr. 4 A jager en nabo med en stor køkkenkniv i afdelingens fælles gårdhave. A er gæst hos lejer L. L er ikke hjemme. Vi opsiger L. L har boet i afdelingen et par år uden, at vi har modtaget klager.

Opgave nr. 5 X klager over, at nabo Y parkere sin bil så X ikke kan køre ind til sin carport. X vil ikke drøfte sagen direkte med Y.

Opgave nr. 6 A og B er nærmeste naboer. A begynder at sende mange mails om, at der skulle være voldsom støj hos B. Husspektakler(får tæv af ex. kæreste),meget høj musik og langvarige fester. B skulle også gå rundt udenfor sit lejemål kun iført minitrusser. A vil kun sende mails. Sagen udvikler sig, da vi ikke kan behandle sagen på grundlag af mails.

Opgave nr. 6 (forsat) A finder såvel boligforening som afdelingsbestyrelse konfliktsky og løgnagtige. Afdelingsbestyrelsen burde selv have indbragt sagen. B begynder at klage over A. Sagen er stadig ikke løst.