Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Udlejningen i KAB og håndtering af henvendelser om ulovlig fremleje

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Udlejningen i KAB og håndtering af henvendelser om ulovlig fremleje"— Præsentationens transcript:

1 Udlejningen i KAB og håndtering af henvendelser om ulovlig fremleje

2 Hvordan kan det gå til, at der er flere/andre/nye beboere i et lejemål?
Husstanden kan udvides, f.eks. med samlever, ægtefælle, børn – også i nogle tilfælde voksne børn/børnebørn og venner Boligen kan være fremlejet helt eller delvist – det er der klare regler for Man kan have gæster Ellers er der tale om ulovlig fremleje

3 Ulovlig fremleje - første henvendelse
Hvor kommer henvendelserne fra: EK Beboere Via andre klager

4 Hvad gør udlejningen? Er der godkendt en delfremleje eller fremleje?
Er lejer på kontrakten registreret på adressen? Tjekker op med EK og driften Forespørgsel hos borgerservice mod betaling Eventuel drøftelse med juristerne Eventuel advarsel til beboeren

5 Hvordan kommer vi videre?
Når ingen andre er tilmeldt adressen Hvis beboeren trods påmindelse ikke bringer forholdet i orden

6 Hvad er KAB’s handlemuligheder?
Skrive advarsler til beboeren Ophæve lejemålet Hvis beboeren ikke flytter, skal vi have domstolenes hjælp – det kan være boligretten eller fogedretten Retten laver en bevisvurdering – det vil sige, at retten vurderer om det er bevist, at der foregår ulovlig fremleje. Det er boligorganisationen/KAB, der skal bevise det. Det kan vi kun, hvis der er gode, præcise vidneforklaringer!

7 Retspraksis Sag fra 2014 i SAB:
Beboeren var fraflyttet, og der boede nogle andre i lejemålet. 4 vidner forklarede, at beboeren ikke var tilstede i lejemålet. Boligretten konkluderede, at de konkrete vidneudsagn fra naboer og vicevært ikke var tilstrækkelige til at statuere ulovlig fremleje. SAB tabte sagen og skulle betale sagsomkostninger – det vil sige, at det er beboerne, der skal betale. Derfor fører vi ikke sager, som vi ikke tror på kan bevises/vindes!

8 Retspraksis Sag fra 2004 i Herlev Boligselskab:
Sagen blev vundet, da der var flere klagere, som havde foretaget dagbogslignende optegnelser med dato og klokkeslæt gennem en meget lang periode både før og under retssagen.

9 Konklusion: hvad kan vi sammen gøre?
Gode, præcise klager fra beboere. Klagerne skal indrapporteres jævnligt og med præcis tidsangivelse. Hvis der er gener fra lejemålet i form af f.eks. støj, kan vi reagere på klager over det. OBS:Fremleje eller udvidelse af husstanden betyder ikke, at de pågældende nye beboere automatisk kan overtage lejemålet!


Download ppt "Udlejningen i KAB og håndtering af henvendelser om ulovlig fremleje"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google