Forældresamarbejde PUC Taarnby d. 22 marts 2012 husk@bentelynge.dk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Målrettet og forsvarlig træning af børn og unge Ledertræf på tværs De gode idrætsoplevelse – engagerede forældrene på sidelinjen DBU´S bud -på involvering.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Det svære liv i en sportstaske
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Roskilde Tekniske Skole
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Psykoedukation til unge i OPUS
God trivsel = God læring
Arbejdspladsudvikling
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Forældremøde X årgang.
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Å.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Projektlederens rolle(r)
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
- Hvad kan I forvente som forældre?
Mestring af ADHD som voksen.
Intern kommunikation PR og presse
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
John MarquardtSamarbejde og motivation Projekt: Sæt viden i bevægelse Samarbejde og motivation John Marquardt Klinisk psykolog Den 23. maj 2011 Regionsgården.
Læring i et vejledningsperspektiv
Den anerkendende interviewform
Vejlederens kommunikation
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
At tale om sexualitet.
Røde Kors Årsmøde Psykolog Nina Wehmeyer Psykosocial støtte i Danmark
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Relationskompetence – hvad er det?
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Børn og voksnes rettigheder.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
Mærk dig selv.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov
Lavet af Cesilie Bitsch og Viktor Aarslev
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Rita Buhl 22. september 2018.
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Forældresamarbejde PUC Taarnby d. 22 marts 2012 husk@bentelynge.dk

husk@bentelynge.dk

Hvorfor forældresamarbejde Ud at opdage Tryg base …sikker havn Hjem og mærke… husk@bentelynge.dk

at kunne være sig selv og være sammen Mennesket har brug for at kunne være sig selv og være sammen Børn lever i mellemrummet mellem de voksne Den måde de voksne indgår i fællesskaber på inspirerer børnene og de unge i deres fællesskaber husk@bentelynge.dk

end vanskelige forældre !! Jeg vil hellere have vanskelige børn end vanskelige forældre !! Lise – lærer i 29 år. husk@bentelynge.dk

Forældresamarbejdets historie (skolens) 1900 Pligt 1950 Opbakning   1900 Pligt 1950 Opbakning 1970 Deltagelse 1980 Bruger Ansvar Hanne Knudsen DPU Lovgrundlaget Virkeligheden - nye roller og forventninger. Børnene   husk@bentelynge.dk

Tænk på de historiske dagsordner ovenfor. 1900 Pligt 1950 Opbakning 1970 Deltagelse 1980 Bruger Ansvar Sidemandsopgaver: Tænk på de historiske dagsordner ovenfor. Hvad handler jeres forældresamarbejde mest om? Hvad lægger I vægt på? husk@bentelynge.dk

Sårbarhed på begge sider Forældrenes guld Medarbejderens personlighed Lederen midt i det hele husk@bentelynge.dk

Gruppeopgave i områdegrupperne: 1. Snak to og to - 10 min. Hvor er du stødt på sårbarhed, som du har taget dig af, hos forældre eller medarbejdere? Hvordan blev du klar over sårbarheden? Hvad gjorde du? Hvordan gik det? Del erfaringer med din partner Hvilker erfaringer er vigtigst at bringe tilbage til hele gruppen. (husk evt. tavshedspligt / anonymisering)   2. Nu hele gruppen - 20 min. Lyt til parrene - og drøft : Hvordan møder vi sårbarhed hos forældre og personale, og hvad stiller vi op med den? husk@bentelynge.dk

Axel Honneths tre anerkendelsesformer Den emotionelle anerkendelse Kærlighed mellem familie og nære venner. Ligeværdighed, fortrolighed, åbenhed og social støtte. Grundlægger selvtillid - forudsætning for de andre anerkendelsesformer 2. Anerkendelsesform: Anerkendelse som et lige medlem af samfundet - lovsikret Kunne realisere sig som selvstændigt handlende individ. Oplevelsen af selvrespekt 3. Anerkendelsesform: Sker i relationen til gruppen og fællesskabet gennem deltagelse og positivt engagement i fællesskabet. Blive set og værdsat for sine evner, kvaliteter og handlinger. Værdsættelse af sig selv som medlem af fællesskabet husk@bentelynge.dk

at blive set hørt og forstået Anerkendelse – at blive set hørt og forstået - Spejler den anden - gør det samme som - Regulerer følelser Give og modtage Skiftes – turtagning Fælles opmærksomhed og perspektiv Afgrænsning og tilpas frustration Forestillinger og intentionalitet Skaber fælles mening, tilknytning og tryghed Anerkendelse handler at blive forstået, ikke om at få ret husk@bentelynge.dk husk@bentelynge.dk

forestillinger og intentionalitet c forestillinger og intentionalitet c c husk@bentelynge.dk

Nye vinkler - nye indtryk husk@bentelynge.dk

At blive værdsat for det, man er og gør Værdsættelsen skaber retning i det sociale drev i livet Passer til og afgrænser V-i-dentitet husk@bentelynge.dk

Vi går over broen, når vi anerkender Vi sender over broen, når vi værdsætter husk@bentelynge.dk

Hvor støder du på anerkendelse og værdsættelse i arbejdet – Sidemandsopgave: Hvor støder du på anerkendelse og værdsættelse i arbejdet – som noget du giver/viser andre, og som noget, du får fra andre. På hvilke måder kan du lide at få anerkendelse og værdsættelse på? husk@bentelynge.dk

I forældresamarbejdet? Sundhed & trivsel Begribelighed: Oplevelse af forståelse og sammenhæng, som gør det nemt at få nye indtryk til at passe ind i tidligere indtryk Håndterbarhed: Oplevelse af god sammenhæng mellem de ressourcer, man har til rådighed, og de udfordringer man møder Meningsfuldhed: Involvering og engagement i livet. Opleve at det, man beskæftiger sig med giver mening Afgrænsning: Evne til at vælge involvering til og fra? Antonovsky I forældresamarbejdet? husk@bentelynge.dk 17

Begræns sårbarheden Langsom og præcis Quick and dirty frontallapperne Skal vi være rigtig kloge, skal vi føle os godt tilpas Anerkendelse øger tryghed og fleksibilitet Quick and dirty Føler vi os angrebet eller truet, reagerer vi med flugt, angreb eller med at spille død - sikrer overlevelse hjernebarken frontallapperne det limbiske system amygdala husk@bentelynge.dk husk@bentelynge.dk

Hvilke hjerner møder vi? Klingemodellen Dreiby,2007 husk@bentelynge.dk husk@bentelynge.dk

Hvad kan bringe de voksne hos jer på lille klinge, evt. eksempler – Sidemandsopgave: Hvad kan bringe de voksne hos jer på lille klinge, evt. eksempler – Hvad hjælper til at får fat i frontallapperne igen, og hvordan forebygger vi ”quick and dirty” husk@bentelynge.dk

Ideer til begrænsning af sårbarhed: Mærk efter hvordan du har det Nævn følelsen Sænk tempoet - take a brake Psyko-edukation: Lær medarbejdere og forældrene klingemodellen Forudsigelighed og rammesætning Tag problemet hjem til dig selv Anerkende - undersøge Lytte og resumere Sondre beskrivelse- tolkning Undgå aldrig/altid og pas på men´erne husk@bentelynge.dk

Målene for forældresamarbejdet Mødets indhold og former Medarbejderen LEDER Målene for forældresamarbejdet Mødets indhold og former Anerkendelse i forældresamarbejdet husk@bentelynge.dk

Undersøge, når ikke mening Kend din krop ! Tag initiativet ! Kommunikation Tilgængelighed Direkthed Fejlbarlighed Undersøge, når ikke mening Kend din krop ! Tag initiativet ! Sociale medier husk@bentelynge.dk

Jeg sørger altid for at være ved garderoben om morgenen – det er dér forældrene kommer, så man kan møde dem… Laila – mangeårig leder af daginstitution husk@bentelynge.dk

Fortæl om en ansat, som du synes, er god til forældrene. 1. Snak to og to - 10 min. Fortæl om en ansat, som du synes, er god til forældrene. Hvad er det, den ansatte kan og gør - giv gerne konkrete eksempler? Hvad tænker du er det vigtigste, dine medarbejdere kan/skal lære i forældrearbejdet? Beslut, hvad der er vigtigt at bringe videre til den store gruppe.   2. Nu hele gruppen - 20 min. Lyt til smågruppernes overvejelser og drøft: På hvilke områder af forældrearbejdet synes vi at være godt kørende, og hvor har vi mest brug for udvikling? husk@bentelynge.dk

Nærmeste udviklingszone Forældrene skal lære: Barnet er afhængigt af fællesskaber Mestring Nærmeste udviklingszone Spejling Se mig som jeg er? Drivkræfter Idealer Hvad kan jeg blive til? Tønnesvang Samhørighed Vi-hed husk@bentelynge.dk

Et godt forældresamarbejde giver muligheder for at være en del af det fælles Eksempler: Hilse på andre børn og forældre Legegrupper Gå-busser Fyraftensmøder fælles mad Skole-hjemsamtaler i grupper Alkohol og rygeaftaler Alt er ikke nødvendigvis lystbetonet husk@bentelynge.dk

Inklusion Eksklusion Tilstedeværelse Deltagelse Udbytte I forældresamarbejdet: Gør tynde kontakter tykke Det handler ikke om at sige fra, men at sige til Hav nok gode kontakter til, at man kan bære den svære Husk, det er ofte svært at være forælder til et barn, der har det svært For nogle forældre minder det om deres egen barndom Hvordan går snakken…? husk@bentelynge.dk

Det er lettere at sprænge et atom end en fordom husk@bentelynge.dk