Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning v/Per Malmberg Reformens implementering på Holmegaardskolen Pause og input Spørgsmål og kommentarer fra salen Afrundning og tak for i aften
Oplæg om skolereform Skolereformen i store træk Den overordnede ramme for arbejdet Hvordan kommer vi i gang på Holmegaardskolen Sådan arbejder vi med implementering af skolereformen Hvordan kommer elevernes hverdag til at se ud? Hvad gør vi, som andre ikke gør? Hvordan følger interessenter med i reformarbejdet?
Skolereformen i store træk At gøre en god skole bedre At give folkeskolen et fagligt løft
Skolereformen i store træk Udfordringer på landsplan: Niveauet i læsning og matematik er ikke højt nok De faglig svage/stærke elevers potentiale udvikles ikke nok Udskolingen klæder ikke eleverne tilstrækkeligt på til at vælge ungdomsuddannelse
Skolereform i store træk Overordnede mål: Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis
Skolereform i store træk Indsatsområder: En længere og mere varieret skoledag med mere og bedre undervisning Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere Få klare mål og regelforenklinger
Skolereform i store træk Skolen indgår i samarbejde/partnerskaber med: Det lokale kultur-, idræts- og foreningsliv Kunst- og kulturskoler Kommunale musik- og ungdomsskoler
Skolereform i store træk En længere og mere varieret skoledag: Øget undervisningstid Flere fagopdelte timer Understøttende undervisning 45 min. bevægelse i gennemsnit/skoledag
Skolereform i store træk Engelsk fra 1. klasse og tysk/fransk fra 5. klasse Madkundskab og håndværk og design kl.: 30 timer/uge i gennemsnit (1200) kl.: 33 timer/uge i gennemsnit (1320) kl.: 35 timer/uge i gennemsnit (1400) Pauser og lektiehjælp indgår i den samlede undervisningstid.
Lektiehjælp fra 1. august 2014 Lektiehjælp er et tilbud Det kan benyttes fra gang til gang Der skal ugentlig tilbydes 2 timer i indskolingen, 3 timer på klassetrin og 2 timer på klassetrin Lektiehjælp skal placeres sidst på elevens skoledag, og det kan i indskolingen ikke erstatte SFO-tid
Understøttende undervisning På sigt skal der udvikles en kanon Eksterne samarbejdspartnere skal inddrages Placeres primært i ydertimer Tidlig information ved omlægning De timeløse fag placeres primært i disse timer
Valgfag Alle elever fra 7. klasse skal vælge et valgfag Holmegaard skolen udbyder 5 valgfag i skoleåret 14/15: Billedkunst (delvis i samarbejde m. Ungdomsskolen) Friluftsliv (i samarbejde med foreningslivet m.fl.) Innovation/entreprenørskab Musical/drama (i samarbejde med Ungdomsskolen) Kinesisk (i samarbejde med ZBC)
Hvad sker der hos os? Skemaets organisering Hvilke tanker har vi gjort os på Holmegaardskolen?
Skemaets organisering/tanker Parallellægning giver øget mulighed for holddeling og niveaudeling Øget modulskemalægning Vi beholder ”klassen” som grundstruktur Lektiehjælp spredes over ugen Fagkompetencer styrer opgaveløsningen
Skoledagens organisering – ET EKSEMPEL 1. klasse/30 t.MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag – 08.45DanskMatematikDanskMatematikDansk – 09.30DanskMatematikDanskMatematikDansk – 10.00PAUSE – Matematik/ Billedkunst DanskIdrætDanskMusik Matematik/ Billedkunst DanskIdrætDanskMusik – 12.05Pause – 12.50Natur/teknikDanskKristendom Engelsk – 13.35Understøtt. til Understøtt – Lektiehjælp /SFO Lektiehjælp /SFO Lektiehjælp /SFO SFO (fra kl ) SFO – 17.00SFO SFO (til16.00)
Skoledagens organisering – ET EKSEMPEL 9. klasse/35 tMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag – 08.45DanskHistorieEngelskDanskMatematik – 09.30DanskKristendomEngelskDanskMatematik – 10.00Pause – 10.45MatematikSamfundsfagDanskFysik/kemiTysk MatematikSamfundsfagDanskFysik/kemiTysk – 12.05Pause – 12.50EngelskFysik/kemiBiologiMatematikIdræt – 13.35TyskDanskGeografiTyskIdræt – 13.45Pause – Valgfag Understøtt – 15.00Valgfag – LektiehjælpUnderstøtt.LektiehjælpUnderstøtt. kun til 14.45
Hvad gør vi anderledes? SOM DEN ENESTE SKOLE OPRETTER VI KINESISK HÅNDVÆRK OG DESIGN TO ÅR FØR, DET BLIVER OBLIGATORISK NY NORDISK SKOLE KOMPETENCER STYRER OPGAVELØSNINGEN KANON FOR UNDERSTØTTENDE UNDERVISNING UDVIDET SAMARBEJDE MED EKSTERNE PARTER
Nu vil vi gerne have input fra jer, mens I holder pause Alle de spørgsmål, tanker, input og inspiration, som I kan komme med I er med til at kvalificere de beslutninger, vi skal træffe Målet er, at vi kan skabe den bedste skoledag for jeres børn Implementeringen er en dynamisk proces med start i 2014….