Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: 19.00 Velkomst ved skolens ledelse 19.05 Bestyrelsens årsberetning.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En ny skole.
Advertisements

Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Skolereform august 2014………………
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Oplæg om skolereform på Kalbyrisskolen
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Hvad skete der med vores input fra sidste reformmøde i januar måned? Hvor langt er vi kommet med implementeringen? Hvordan følger forældre med i reformarbejdet?
Program: Overblik over fagfordelingen Velkomst Skolereformen generelt
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
På vej mod folkeskolereformen
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
En Ny Folkeskole fra 1. august 2014
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Et fagligt løft af folkeskolen
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Skolereform. Ambitionerne i folkeskoleaftalen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen.
Invitation til skolebestyrelserne
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Indskolingen.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Udskolingen.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Studiepraktik Program:
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereform 2014.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereform Forældremøde nr maj 2014.
Folkeskolereform 1.August Overordnede mål for folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever så de bliver så dygtige som de kan. Folkeskolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Velkommen til infomøde om Skolereformen
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Velkommen til Vestervangsskolen
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Præsentationens transcript:

Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning v/Per Malmberg Reformens implementering på Holmegaardskolen Pause og input Spørgsmål og kommentarer fra salen Afrundning og tak for i aften

Oplæg om skolereform Skolereformen i store træk Den overordnede ramme for arbejdet Hvordan kommer vi i gang på Holmegaardskolen Sådan arbejder vi med implementering af skolereformen Hvordan kommer elevernes hverdag til at se ud? Hvad gør vi, som andre ikke gør? Hvordan følger interessenter med i reformarbejdet?

Skolereformen i store træk At gøre en god skole bedre At give folkeskolen et fagligt løft

Skolereformen i store træk Udfordringer på landsplan: Niveauet i læsning og matematik er ikke højt nok De faglig svage/stærke elevers potentiale udvikles ikke nok Udskolingen klæder ikke eleverne tilstrækkeligt på til at vælge ungdomsuddannelse

Skolereform i store træk Overordnede mål: Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis

Skolereform i store træk Indsatsområder: En længere og mere varieret skoledag med mere og bedre undervisning Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere Få klare mål og regelforenklinger

Skolereform i store træk Skolen indgår i samarbejde/partnerskaber med: Det lokale kultur-, idræts- og foreningsliv Kunst- og kulturskoler Kommunale musik- og ungdomsskoler

Skolereform i store træk En længere og mere varieret skoledag: Øget undervisningstid Flere fagopdelte timer Understøttende undervisning 45 min. bevægelse i gennemsnit/skoledag

Skolereform i store træk Engelsk fra 1. klasse og tysk/fransk fra 5. klasse Madkundskab og håndværk og design kl.: 30 timer/uge i gennemsnit (1200) kl.: 33 timer/uge i gennemsnit (1320) kl.: 35 timer/uge i gennemsnit (1400) Pauser og lektiehjælp indgår i den samlede undervisningstid.

Lektiehjælp fra 1. august 2014 Lektiehjælp er et tilbud Det kan benyttes fra gang til gang Der skal ugentlig tilbydes 2 timer i indskolingen, 3 timer på klassetrin og 2 timer på klassetrin Lektiehjælp skal placeres sidst på elevens skoledag, og det kan i indskolingen ikke erstatte SFO-tid

Understøttende undervisning På sigt skal der udvikles en kanon Eksterne samarbejdspartnere skal inddrages Placeres primært i ydertimer Tidlig information ved omlægning De timeløse fag placeres primært i disse timer

Valgfag Alle elever fra 7. klasse skal vælge et valgfag Holmegaard skolen udbyder 5 valgfag i skoleåret 14/15: Billedkunst (delvis i samarbejde m. Ungdomsskolen) Friluftsliv (i samarbejde med foreningslivet m.fl.) Innovation/entreprenørskab Musical/drama (i samarbejde med Ungdomsskolen) Kinesisk (i samarbejde med ZBC)

Hvad sker der hos os? Skemaets organisering Hvilke tanker har vi gjort os på Holmegaardskolen?

Skemaets organisering/tanker Parallellægning giver øget mulighed for holddeling og niveaudeling Øget modulskemalægning Vi beholder ”klassen” som grundstruktur Lektiehjælp spredes over ugen Fagkompetencer styrer opgaveløsningen

Skoledagens organisering – ET EKSEMPEL 1. klasse/30 t.MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag – 08.45DanskMatematikDanskMatematikDansk – 09.30DanskMatematikDanskMatematikDansk – 10.00PAUSE – Matematik/ Billedkunst DanskIdrætDanskMusik Matematik/ Billedkunst DanskIdrætDanskMusik – 12.05Pause – 12.50Natur/teknikDanskKristendom Engelsk – 13.35Understøtt. til Understøtt – Lektiehjælp /SFO Lektiehjælp /SFO Lektiehjælp /SFO SFO (fra kl ) SFO – 17.00SFO SFO (til16.00)

Skoledagens organisering – ET EKSEMPEL 9. klasse/35 tMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag – 08.45DanskHistorieEngelskDanskMatematik – 09.30DanskKristendomEngelskDanskMatematik – 10.00Pause – 10.45MatematikSamfundsfagDanskFysik/kemiTysk MatematikSamfundsfagDanskFysik/kemiTysk – 12.05Pause – 12.50EngelskFysik/kemiBiologiMatematikIdræt – 13.35TyskDanskGeografiTyskIdræt – 13.45Pause – Valgfag Understøtt – 15.00Valgfag – LektiehjælpUnderstøtt.LektiehjælpUnderstøtt. kun til 14.45

Hvad gør vi anderledes? SOM DEN ENESTE SKOLE OPRETTER VI KINESISK HÅNDVÆRK OG DESIGN TO ÅR FØR, DET BLIVER OBLIGATORISK NY NORDISK SKOLE KOMPETENCER STYRER OPGAVELØSNINGEN KANON FOR UNDERSTØTTENDE UNDERVISNING UDVIDET SAMARBEJDE MED EKSTERNE PARTER

Nu vil vi gerne have input fra jer, mens I holder pause Alle de spørgsmål, tanker, input og inspiration, som I kan komme med I er med til at kvalificere de beslutninger, vi skal træffe Målet er, at vi kan skabe den bedste skoledag for jeres børn Implementeringen er en dynamisk proces med start i 2014….