Fag-evalueringer Efterskolen Østergård
Individuel beskrivelse af Sonja Sommers udvik. i Dansk og mat. 1. per
Individuel beskrivelse af Sonja Sommers udvik. i Dansk og mat. 1. per
Indholdsplan Undervisningens målsætning Værdigrundlag Indholdsplan Undervisningens målsætning Formålet med undervisningen i dansk og matematik er at fremme elevernes lyst til og bevidsthed om at anvende sproget (det talte, det skrevne, billed- og kropssproget) i samspillet med andre, således at de bliver i stand til at forstå og anvende det i sammenhænge, der vedrører dagligliv og samfundsforhold. Undervisningen skal lede hen mod, at eleverne kender tallenes opbygning, hovedregning, tællematerialer, lommeregner og skriftlige notater
Undervisningens indhold Indholdsplan Undervisningens indhold I samarbejde med den enkelte elev og holdet som helhed udarbejdes og tilrettelægges et undervisningsforløb med fokus på elevernes behov og ønsker. Der arbejdes med forholdet mellem udtryk og indhold, mellem tale og skrift, mellem tekst og billede samt andre udtryksformer med udgangspunkt i Dennis Jürgensens forfatterskab.
Indholdsplan Didaktiske overvejelser Der arbejdes med løsning af praktiske matematiske problemstillinger, administration af lommepenge, købmandskab via skolens Kiosk ved hjælp af de fire regningsarter. Der gøres brug af bærbar’ med CD-ord5 - Skolepakken. Opbygger makkerskaber/parlæsning mv.
Mål og forventninger Hvad vil du arbejde videre med i denne værkstedsperiode? Ikke haft boglig på Østergård før, men arbejdet meget med det boglige på sin tidligere skole. Jeg vil meget gerne skrive og læse. Men jeg skal have hjælp. Hvad forventer du at arbejde med i denne periode? Skrivning, stavning – generelt vil jeg gerne arbejde med dansk. Jeg syntes, at jeg er god, men det er også lidt svært…
Evalueringen midtvejs i forløbet Individuel værkstedsevaluering (samtale mellem elev og lærer) Evaluere (bagud) Nyt perspektiv på faget Afsæt til nye mål for faget (fremadrettet)
Elevens undervisnings- og arbejdsvaner
Elevens evne til at samarbejde og indgår i sociale relationer
Elevens forståelse af eget arbejde.
Elevens og lærerens forståelse af elevens indsats på værkstedet
Sonjas arbejdsønsker fortsat Fremadrettet – nye mål for perioden Dansk: Skriveøvelser Bedre håndskrivning Får udleveret: Tryllestaven 5-6, Navneord www.123abc.dk gennemgang af login og hvordan siden bruges, Sonja ønsker selv at printe novelle og spørgsmål ud fra siden samt afprøve kryds & tværs opgaverne. Som selvstændigt skriftligt emne, er Sonja i gang med at skrive en novelle om ”livet i gamle dage”.
Lærerens bemærkninger Sonja’s udfordring vil fortsat bestå i at opnå erkendelse af eget standpunkt. Dette bl.a. ved i samarbejdsmæssige sammenhænge at gøre brug af sine holdkammerater.
Spørgsmål???