Pædagogiske overvejelser om at få mere ud af hverdagen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Hvordan ser dagtilbuddet ud i et drengeperspektiv
Set i forældreperspektiv
HJERNER OG MOTIVATION
Kompetenceafklaring af børnene
På jagt efter køn i børnehøjde
Natur og science i børnehøjde.
Alle børn skal være del af fællesskabet
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Lærings- og praksisfortællinger:
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Center for Videnbaseret Pædagogisk Praksis Grænseløs viden – netværksdannelser Ole Hansen, UCN.
Handicap, idræt og social deltagelse
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
En fortællende frise om Nattergalens BUPL støttede projekt: Hvordan ser dagtilbuddet ud i et drengeperspektiv – fra start til slut.
Informationsmøde ny skolestartere 20. november 2013
Måltidet – lyst og fællesskab
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
NTS-centeret Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed - Fordi interessen for og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.
I-Space Niels Henrik Helms, Knowledge Lab SDU. Projektet: Udfordringer i forhold til velfærdsteknologi: Hvordan skaber vi løsninger som både giver mening.
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Opgaver om omsorgssvigt
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Dansen omkring handicapbegrebet
Øget fokus på differen- tierede CL struktureres anvendelighed i forhold til en generel kønsspecifik indlæringsproblematik Nye arbejdsmetoder/nyt værktøj.
30. maj 2013Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole V/ Pierre Vernet, Bestyrelsesformand.
Fællesskaber for Alle Forældres betydning for børns
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Ulla Eriksen Maj GLOSTRUP KOMMUNE Mainstreaming. Procesguide til interne styringsredskaber. Fokus : Børnemiljøvurderingerne. Hvorfor – hvordan –
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
Change Triangle – “Learning by Playing” as a tool for change - example from the Altiplano in Bolivia.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Lærings- og praksisfortælling
Sprogstimulering, tværfagligt samarbejde og inklusion Torben Munkholm Pia Østergaard Morten Anker Hansen Workshop på konference om inklusion Maj 2013.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Reflektioner Workshop Fremlæggelse: Tønder Handelsgymnasium.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Formål Opnå større viden om verden omkring dem. Udforske andre kulturer, religioner og livsstile. Udfordre egne holdninger og meninger. Opnå bedre forståelse.
Vision og mål for Aalborg Kommunes skoler
Relations kompetencer
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Morgendagens Børne- og Ungeliv ELEVER Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 11:34 Powered.
LIVSPARAT. LIVSPARAT har 3 hovedformål NR 1 At give eleverne redskaber og læring, der hjælper dem i deres personlige udvikling, så det smitter positivt.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
Den 29. september 2009 FURESØ SÆTTER LYS PÅ BØRN OG UNGE VELKOMMEN TIL KONFERENCE OG UDSTILLING De gode overgange – det vi vil.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET AT FINDE MENING I LÆRERJOBBET KRAV OG UDFORDRINGER I HVERDAGEN UDDANNELSESDEBATTEN 2016 PER FIBÆK LAURSEN.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
I DENTITETSDANNELSE I BØRNEHAVEN : Pædagogik. 1) Teori: opsamling fra opgaven. 2) Praksis: Ny case om P. 3) Analyse. 4) Diskussion og spørgsmål.
…………Skal blive så dygtige som de kan
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Læring gennem registrering og indberetning
Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016
Laboratorium for didaktik, dokumentation og planlægning
GLADSAXE KOMMUNE dagtilbudsområdet.
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Den pædagogiske læreplan
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Rødkærsbro børnehaves værdigrundlag
KLF - konference om chancelighed
Målformuleringer i et børneperspektiv
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Inspirationsworkshop med fokus på
Præsentationens transcript:

Pædagogiske overvejelser om at få mere ud af hverdagen Hvordan ser dagtilbuddet ud i drengeperspektiv? Pædagogiske overvejelser om at få mere ud af hverdagen Henrik Haubro – 27. maj 2013 - Drengeprojekt i Nattergalen

Hvordan ser dagtilbuddet ud i drengeperspektiv? Det handler om at se på Hvad vi gør? Hvorfor vi gør det? Hvordan vi gør det? Forstå Mening Håndtere Hvordan ser dagtilbuddet ud i drengeperspektiv? Henrik Haubro – 27. maj 2013 - Drengeprojekt i Nattergalen

De 6 læreplanstemaer Projekt Drenge i Nattergalen

Pigerne Pigerne Drengene Drengene Henrik Haubro – 27. maj 2013 - Drengeprojekt i Nattergalen

De 6 læreplanstemaer – i virkelighedens verden i Nattergalen? Pigeverden? Projekt Drenge i Nattergalen

Hvis drengene skal have en chance? De 6 læreplanstemaer Hvis drengene skal have en chance? Projekt Drenge i Nattergalen

Henrik Haubro – 27. maj 2013 - Drengeprojekt i Nattergalen

Følelser versus action? Nej: følelser og action De 6 læreplanstemaer ”Drengepædagogik” ”Pigepædagogik” Følelser versus action? Nej: følelser og action Learning by doing Projekt Drenge i Nattergalen

Det handler ikke om kønsrollediskussionen men om læring Men om at skabe sund udvikling og udfordring for alle IMPLEMENTERING: INKLUSION – differentieret praksis Henrik Haubro – 27. maj 2013 - Drengeprojekt i Nattergalen

Børneperspektiv Projektet har handlet om: At få syn for det enkelte barn og at skabe en god daglig praksis med læringsmuligheder for alle, og det er især nødvendigt i forhold til drengene Organisering Samarbejde Viden + gøre = Nye kompetencer Børneperspektiv Henrik Haubro – 27. maj 2013 - Drengeprojekt i Nattergalen

Henrik Haubro – 27. maj 2013 - Drengeprojekt i Nattergalen