Kampen om skolestruktur Ledelse af forandring og læreprocesser Mariagerfjord Kommune 8. februar 2011 - Klaus Majgaard.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Assens Kommune 16. November 2012
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
Politisk udgangspunkt Byrådet besluttede den 1. november 2010, at Fredensborg kommune skal have en ny skolestruktur. Ønsket er at skolerne bedre kan imødegå.
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
Styring og autenticitet
Tværprofessionelt samarbejde om børn og forældre
Fokus LedelsenBestyrelsen Klar til skolelivet Andelen af skolestartere, der ikke har behov for særlige sprogstøttende foranstaltninger (herunder modtageklasser)
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Ledelse af skoleledelse 11. februar 2010 Klaus Majgaard.
Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling
Fælles forældremøde Thurø
En god skole er en inkluderende skole.
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Velkommen til pædagogisk dag!
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Spor for et samlet skolevæsen i Odsherred Kommune Budgetseminar 20. April 2012.
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
SKOLEBESTYRELSENS OPGAVER FOLKETINGET BYRÅDET UNDERVISNINGSMINISTERIET BØRNE- OG UNGDOMSDIREKTØR SKOLEBESTYRELSEN: 7 FORÆLDREREPRÆSENTANTER 2 MEDARBEJDERREPRÆSENTANTER.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen.
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Kvalitet i styringsdialog
Strategier for uddannelsesparathed Dialogmøde for UUO Tirsdag 11. januar Klaus Majgaard.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Den inkluderende skole
NETVÆRKSMØDE OM UU, FOLKESKOLE & UNGDOMSUDDANNELSERNE Forventninger, muligheder, udfordringer & handlinger i lyset af folkeskolereform og omlægninger af.
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
Stormøde om skolesammenlægninger på Amager - Gerbrandskolen, 28
Kulturpolitisk temamøde, Struer Byråd, 20. november 2007 STRUER KOMMUNE Møde den 29. november 2007 Til første møde om Udviklingsprojekt på Dagtilbudsområdet.
Uddannelsesparathed som målestok for skolens resultater EVA’s repræsentantskab 24. januar Klaus Majgaard.
Skolestruktur på dagsordenen
Børne- og ungepolitik i Fredensborg Kommune Inspirationsoplæg 21
Målstyret læringsreform
Rejseholdets anbefalinger - overblik Tema 1 Kompetenceløft til lærere og ledere Anbefaling 1: Lærernes kompetencer skal styrkes Anbefaling 2: Hæv kompetencen.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Den koordinerede ungeindsats Silkeborg Kommune 21. marts Klaus Majgaard.
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
UU’s strategiske rolle UU Lederforeningens årsmøde 22. januar Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsmiljø Klog på den fede måde Horsens 24. november 2010 Klaus Majgaard.
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Vi slipper ikke nogen! Om at få alle med gennem skolen og ind i ungdomsuddannelserne Task Force, Frederikshavns Kommune 24. januar Klaus Majgaard.
Inklusionens arkitekter PPR i en ny kontekst Århus 20. juni 2012.
Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012
Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
LÆRING & TRIVSEL OMSTILLINGSGRUPPER 2015 DEBATFASE: BÆREDYGTIGE SKOLER OG DAGTILBUD STØRRE UDSKOLINGSMILJØER.
På vej mod de 95% UURS Kongres 4. maj Klaus Majgaard.
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Orientering om status på skolestrategien I dag Børne- og Ungeudvalgsmøde den 15. september 16. Juni Dialogforum.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Kvalitetsrapport 2009/2010 Nuancer og variationer - et billede af et mangfoldigt skoleområde. En afrapportering fra skoleområdet med fokus på initiativer,
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Når alle er forskellige er ingen anderledes
Inklusionsudvikling Konsulenter fra Inklusionsudvikling
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Det handler om eleverne
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Vision Børn og unge oplever glæden ved at deltage i fællesskaber   Værdigrundlag Fællesskaber er en styrke – Forskellighed er et potentiale Målsætning.
Præsentationens transcript:

Kampen om skolestruktur Ledelse af forandring og læreprocesser Mariagerfjord Kommune 8. februar 2011 - Klaus Majgaard

Afsættet: Vision eller bitter nød? Indhold Afsættet: Vision eller bitter nød? Hvad kan en ny skolestruktur bruges til? Modeller for den politiske proces: Panserbussen Vild flugt Lavt flyvende kompromis Højt flyvende kompromis Model for den administrative udmøntning: Kabale med elever, medarbejdere og ledere Perspektiver videre frem Dialogen mellem skoleledere og forvaltning

Afsættet Brug for en strategisk udvikling af læringsmiljøer HERUNDER Nye kompetenceidealer for videnssamfundet For mange gennemfører ikke en ungdomsuddannelse Stigende seggregering Brug for en strategisk udvikling af læringsmiljøer HERUNDER SKOLESTRUKTUR! Demografi Pres på økonomien Brug for bæredygtig organisering

Afsættet To spor i argumentationen Visionsdrevet argumentation Kan de kombineres? Logisk set: Ja Psykologisk set: Hmm.. Nødvendighedsdrevet argumentation

Afsættet Bevisets stilling Det kan påvises, at skolestørrelse har betydning for andelen af lektioner, der dækkes af lærere med relevante linjefag Det kan også påvises, at størrelse har betydning for muligheden for at etablere inkluderende tiltag (holddannelser etc.) MEN der kan ikke påvises en sammenhæng mellem størrelse og resultater Andre faktorer overgår størrelse i betydning for kvaliteten, ikke mindst lærerne og lederne Men størrelse har betydning for en bæredygtig økonomi og organisering (f.eks. klasseoptimering)

Hvad kan en ny skolestruktur bruges til? Udvikling af læringsmiljøer Gentænkning af læringsforløb over tid – samt relationen til dagtilbud og ungdomsuddannelse (se eksempel) Gentækning af samspillet mellem skole og lokalsamfund, herunder fritidstilbud og foreningsliv Gentækning af samspillet mellem almen- og specialpædagogik Udvikling af kompetencer og organisering Udvikling af faglige miljøer Fælles ledelse Gentænkning af former for forældredemokrati

Hvad kan en ny skolestruktur bruges til? Økonomiske løftestænger Klasseoptimering Strukturrationalisering (ledelse, administration og bygningsdrift) Prioritering af lærernes tid til andre opgaver Konvertering af midler fra special- til almenområdet UNDGÅ Udtynding af faglighed Udtynding af økonomi Udtynding af samarbejdsrelationer

Udvikling af læringsmiljøer Dagtilbud Skole Ungdomsudd. Børnemiljøer Ungemiljøer Behov for nye deltagelses- og netværksmuligheder Ny overbygning: Linjer/valgfagspakker Ungdomskultur Ny afgangsprøve Overgang til ungdomsudd. Tilbud til de ikke-uddannelsesparat/ ”Rullende udskoling” Behov for nærhed, tryghed og lokalsamfundstilknytning Ny børneskole: Integration med dagtilbud og fritidsliv Børnekultur Fokus på brede kompetencer/ chancelighed

Modeller for den politiske proces Panserbussen Forlig før høringsprocessen Struktureret kommunikation i hele forløbet Vild flugt Politisk splittelse og tilbagetog, når modstanden tårner sig op Lavtflyvende kompromis Første udspil mere visionært Kompromis skabes som det muliges kunst i lyset af debatten i høringsperioden

Modeller for den politiske proces Det socialt skæve mønster De mest ressourcestærke og velorganiserede lokalsamfund sætter ofte effektivt dagsordenen for den politiske debat. Kan resultere i, at små og relativt dyre skoler bevares, men skoler i mere udsatte områder med mindre velorganiserede forældregrupper nedlægges Udfordring: Hvordan understøtter vi en debat, som giver alle mere lige deltagelses- og påvirknings- muligheder?

Modeller for den politiske proces Er der en fjerde model: Et højt flyvende kompromis? Oplæg, der bygger både visions- og nødvendigheds-argumenter, men anerkender det psykologiske dilemma i denne dobbelthed En reel høring, hvor det lykkes at holde fast i et højt ambitionsniveau samtidig med, at de konkrete inven-dinger får betydning En politisk koalition, som bevarer sammenhængskraften gennem forløbet Hvad skal der til?

Modeller for udmøntning Fordeling af elever: Klasse- eller enkeltvist? Principper for nye klassedannelser? Fordeling af medarbejdere: Omplantning og videreførelse af kompetencer og miljøer? Jobsikkerhed vs. afskedigelser Fordeling af ledere Omplacering eller nyansættelser? Alle skoler i spil eller kun dem, der er berørt af nedlæggelser?

Modeller for udmøntning Samarbejde med skolebestyrelser Rolle i forhold til klassedannelse, nye medarbejdere og ledere Inddragelse i forbindelse med omplaceringer Nye eller fusionerede bestyrelser Stærkt behov for transparens og struktureret kommunikation samt beredskab til problemløsning

Perspektiver for den videre proces Aktiv kommunal strategi for udvikling af læringsmiljøer Holde fokus på de politiske visioner for skoleudvikling Sikre momentum i udviklingen af læringsmiljøer – sætte konkrete pejlemærker for fremdriften Forældredialog Bruge det store forældreengagement, som har rejst sig under debatten Vitalisere eksisterende organer for forældredialog eller oprette nye

Perspektiver for den videre proces Organisationsopbygning Høste gevinsterne ved en mere bæredygtig organisering Udvikling af lokale ledelsesfællesskaber Udvikling på ”tilstødende” områder Parallel udvikling af dagtilbud og fritidstilbud Styrket samspil med specialfunktioner (PPR, børne- og ungerådgivning) Udvikling af lokalsamfundsstrategier

Samarbejde mellem skoleledelse og forvaltning En kæde af læringsrum Medarbejder Elev Team Forældre Skoleledelse Bestyrelse Lokalsamfund Distriktet Byrådet Forvaltning

Samarbejde mellem skoleledelse og forvalt-ning: Skolelederens klemme i struktur-kampen Loyalitet ift skolebestyrelsen Skole- leder Loyalitet ift den samlede kommune

Bliver navnlig et dilemma, hvor den lokale skole Samarbejde mellem skoleledelse og forvalt-ning: Skolelederens klemme i struktur-kampen Loyalitet ift skolebestyrelsen den samlede kommune Skole- leder Bliver navnlig et dilemma, hvor den lokale skole er præget af en patriarkalsk familiekultur

+ Professionalisering Samarbejde mellem skoleledelse og forvalt-ning: Skolelederens klemme i strukturkampen Løsning Åbenhed om dilemmaet + Professionalisering af lederrollen Loyalitet ift skolebestyrelsen Skole- leder Loyalitet ift den samlede kommune

Samarbejde mellem skoleledelse og forvaltning Strategisk ledelses- fællesskab Teamånd og helheds- forståelse Mere involvering i kvalificering af politik og strategi Forvaltning

Samarbejde mellem skoleledelse og forvaltning Strategisk ledelses- fællesskab Eksempel på balancering af dilemma: Skoleledere og forvaltning arbejder sammen i et fortroligt rum under udarbejdelsen af et forslag til skolestruktur Skoleledere er frie til at tage del i debatten i høringsfasen

Samarbejde mellem skoleledelse og forvaltning Strategisk ledelses- fællesskab Eksempel på fælles strategi- arbejde Skoleledere og forvaltning udarbejder sammen et oplæg til politikerne om en aktiv strategi for udvikling af læringsmiljøer Med pejlemærker og milepæle

Økonomiske løftestænger SKOLEUDVIKLING I SPARETIDER Godartede midler Skolestruktur Prioritering af personalets tid Inklusion Fælles ledelse Ondartede midler Reducerede timetal Udhuling af kvalitet, læremidler, efteruddannelse Forsømmelse af bygninger

Nyt samspil Fra Spillet om kompleksiteten: Send kompleksiteten videre til næste niveau Til Styring gennem partnerskab: Dele kompleksitet Inddragelse af skoleledere i det strategiske rum Udvikling af strategisk pædagogisk ledelse