Stat og Nationalkirke – Danmark og Europa

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Demokrati og styreformer
Advertisements

Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Forum for Offentlig Topledelse Åbningskonference 1. september 2003
Debatmøde Drøftelse af debatoplæg fra Styringsudvalget.
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Kirke autonomi og religiøs pluralisme - nordisk og europæisk
Folkekirke og stat – tid til at justere relationerne?
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
DEMOKRATISERING : SFUs Martstræf 2011 : Gry Poulsen.
Danske Forsamlingshuse
Vinterman seminar 28. April SIDE 2 Vinterman seminar 28. april Ca. 80 personer: • 30 kommuner (23 Vinterman, 5 -Light og 2 -Melding) • 5 Vejcentre.
Hvornår må I kræve bekendelse af medarbejderne?
Emne: Kirke og gudstjeneste
Arbejdsglæde eller sygefravær
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Menneskerettighedskonventioner
DSKL – Odense – Udfordringer til klinisk ledelse ved indførelse af Den Danske Kvalitetsmodel Carsten Engel, afd.leder akkrediteringsafdelingen.
En forfatning for folkekirken? Foredrag, Folkeuniversitetet Aalborg/Hasseris kirke
Serviceloven Serviceloven er en rammelov
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Kommunalreformen VEU som brobygger
1 Kirkelig ledelse – også i provstiet v/ Inge Lise Pedersen.
Danske Handicaporganisationer Handicapbevægelsens paraplyorganisation siden 1934.
DEN REGIONALE UDVIKLINGSPLAN DISPOSITION: Krav til RUP Refleksioner over RUP RUP og Region Sjælland DEN REGIONALE UDVIKLINGSPLAN – Disposition.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Afdelingsbestyrelsernes rolle i særligt udsatte boligområder Konference 19. november 2011.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Religion i EU – en rolle for Folkekirke & trossamfund? Bidrag til Det Mellemkirkelige Råds konference ”Kan Folkekirken sige noget i EU?, Vartov 18 nov.
Grundlovens § 69, dens forudsætninger og betydning i dag
Overordnede bemærkninger til høringsudkastet A.Udgifterne til køb af tjenesteydelser og ekstern bistand udgør 41 % af de samlede udgifter – og det er alt.
Den statslige tillidsrepræsentantaftale Temamøde den 18/ om tillidsrepræsentanters arbejdsvilkår på KU professor, dr. jur. Jens Kristiansen.
EU’s demokrati – hvem bestemmer? Gammel Hellerup Gymnasium 16. Januar 2014 Rasmus Nørlem Sørensen Oplysningsforbundet DEO.
Baggrund for forslagene: På overfladen: – indre anliggender, ritualer, salmebøger – initiativpligt, høringsret. (mod.1) – uomgængelig dialog med ministeren.
Uddrag af politiske principprogrammer
OMSKÆRING AF DRENGE ET MENNESKERETLIGT SPÆNDINGSFELT Christiansborg den 22. oktober 2014.
Hvad er EU egentlig? Mads Torp Skafte Jespersen
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Minimum clear margin for text Fixed margin Keep heading in CAPITALS DANMARKS FASTE REPRÆSENTATION VED DEN EUROPÆISKE UNION DANMARK I EU Morten E. G. Jørgensen.
Opmærksomhedspunkter til arbejdet med selskabsdannelser Det er vigtigt, at sikre så god tid som muligt til at kvalificere beslutningsgrundlaget for selskabsdannelsen.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Orientering om fremtidig struktur i skolen
Samfundsvidenskab /samfundsfag Introduktion i forbindelse med almen studieforberedelse.
NBO – 60 års nordisk boligpolitisk samarbejde NBO stiftet i 1950 – almennyttige og kooperative boligorganisationer i Danmark, Finland, Norge og Sverige.
Århus Amts Misbrugscenter 1 Behandling af stofmisbrugere Den nødvendige kvalitet… De nødvendige kompetencer.
Integrationsministeriets puljer København, 27. august 2010.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Europæiske Perspektiver På den danske religionsmodel 10/10/2012www.religareproject.eu1.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Lederkonferencen 9. juni 2010
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Organisationsudvikling Odense Zoologiske Have 1.Analyse af den eksisterende organisations-struktur 2.Oplæg til eventuelle ændringer i strukturen 3.Udarbejdelse.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Stenderup Kirke Stenderup Menighedsråd Visioner og mål Visioner og mål Stenderup Menighedsråd Visioner og mål Visioner og mål.
Forslag og konsekvens1 Velkommen til Konferencen Forslag og konsekvens.
Lov om forsøg i folkekirken
Øvrige idrætter - vejen frem til i dag
Fremtidens Forening Dialogseminar lørdag d. 8. oktober 2016
Orientering omkring Budget
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
politisk fredagsbar i vartov
Præsentationens transcript:

Stat og Nationalkirke – Danmark og Europa Provstikonvent Faaborg og Midtfyns provstier 08/11/2012 lic@ruc.dk

den danske religionsmodel – i nutiden – og i fremtiden? 31-10-2012 lic@ruc.dk

I. Folkekirkens og trossamfundenes stilling i samfundet juridisk politisk/normativt funktionelt/faktisk strukturelt 31-10-2012 lic@ruc.dk

I. a. juridisk: og understøttes som sådan (som hvordan?) af staten forfatning ordnes ved lov – er folketinget en relevant synode for folkekirken? Er det principielt folketinget, der skriver indholdet i folkekirkens ritualer? er det ok at ministeren råder over landskirkeskatten? hvem tager stilling til sognestrukturen? øvrige trossamfunds forhold (til det ydre samfund) ordnes ved lov 31-10-2012 lic@ruc.dk

I.b. politisk øvrige trossamfund og besøg af fremmede statsoverhoveder (f.eks.) muhammedkriser og fremmedhed omskæring af drenge konfirmandundervisning og religiøs oplæring og den offentlige skole det fælles vs det særlige. 31-10-2012 lic@ruc.dk

I.c. faktisk funktion folkekirken: 79 % (ikke 97%) * andre trossamfund: 4% + ½% + ca 150 menigheder og trossamfund 15% af befolkningen 31-10-2012 lic@ruc.dk

Hvordan er Jeres faktiske billede Faaborg provsti (Faa-Midt kom) Midtfyns provsti (Faa-Midt km) 18 sogne, 12 pastorater, 19 kirker, 14 præster, 16 menighedsråd 23.597 Indb; 20794 medlemmer; godt over 80% Fødte 167 døbte 180 Konfirmerede 244 Viede/kirkeligt velsignede 89 Døde 286 kir. Begr. 253 Foredrag, gudstjenester, brug af kirken I løbet af ugen 18 sogne, 11 pastorater, 18 kirker, 13 præster, 17 mr 28.008 indb; 24.599 medl; % Fødte:246 døbte: 208 Konfirmerede: 268 Viede/ki velsg: 70 Døde: 282 ki begr: 264 Foredrag, gudstjenester, brug af kirken I løbet af ugen 31-10-2012 lic@ruc.dk

hvad ved I om andre trossamfund og menigheder i Jeres område? Faaborg provsti Muslimer? hinduer, buddhister? katolikker? baptister, metodister, pinsefolk, missionsforbundet? Evangelikale frimenigheder? grundtvigske valg- og frimenigheder? Ase- og vanetro? Midtfyns provsti Muslimer? Hinduer, buddhister? Katolikker? Baptister, metodister, pinsefolk, missionsforbundet? Evangelikale frimenigheder? Grundtvigske valg- og frimenigheder? Ase- og vanetro? 31-10-2012 lic@ruc.dk

Er det relevant? Hvis nogen skulle vide noget om ændringer i den danske religionsmodel og folkekirkens stilling i området – hvem skulle så vide det? hvem ville I forvente skulle tage initiativer? hvilke typer af initiativer kunne man tage? har struktur nogen betydning – gør det nogen forskel, om man er et lille eller et stort sogn, by eller land? 31-10-2012 lic@ruc.dk

er der sammenhæng mellem folkekirkens stilling i samfundet og kirkeskatteprocent? antal medarbejdere? tilrettelæggelse af konfirmationsforberedelse? tilrettelæggelse af gudstjenesteliste? sjælesorg? diakoni? mission? sognestruktur? menighedsrådsstruktur? samarbejdsrelationer? funktion som ‘det lokale forsamlingshus’? vedligeholdelse af kirkebygninger og kirkegårde 31-10-2012 lic@ruc.dk

størrelse og faktisk anvendelse rationalitetsprincip (priseffektivitet): bunkebryllupper vs nærhedsprincip (forpligtethed, legitimitet): små, prisbillige kirkefondskirker 31-10-2012 lic@ruc.dk

1.d. struktur Vender vi tilbage til 31-10-2012 lic@ruc.dk

II. Blikke ud I verden 08/11/2012 lic@ruc.dk

Norden Norge og Island Finland og Sverige Eksisterende interne organer – indgår (I Norge) I statens hierarkiske forvaltningsvæsen Ansættelesforhold forskellige Statslig finansiering Ledelsesforhold forskellige Eksisterende intern struktur for udøvende magt – fra reformationen, videreudviklet 1860erne Mellem initiativret og reguleringsret for indre anliggender, særdeles bredt forstået Folkekirkefunktion, særligt for begravelser 08/11/2012 lic@ruc.dk

De ældste traditioner 08/11/2012 lic@ruc.dk

Europa 08/11/2012 lic@ruc.dk

Konvergerende Europæiske principper Sekulær stat Religiøs pluralisme Kollektiv og organisatorisk religionsfrihed 08/11/2012 lic@ruc.dk

Europæiske sær-traditioner Konkordater og aftaler Privatisering (Holland, Estland, Frankrig – på hver sin måde) To retssystemer (eller klar anerkendelse af et andet normsystem inden for rettens rammer) Understøttelse, men ikke drift To administrative systemer med mulighed for forskellige prioriteringer Ét eller to domstolssystemer? Ingen religion I statslige institutioner (negativ sekularisme) Ingen aktivt støttende religionspolitik – selvfinansering, selvorganisering Ingen sammenkædning af religion og ret 08/11/2012 lic@ruc.dk

Europæiske nationalkirker - ? Den ortodokse kirke – Grækenland. Rusland. Den anglikanske kirke, den skotske reformerte kirke – general assembly Den katolske kirkes faktiske funktion og prioritering i f.eks. Polen, men ledelsesmæssigt uafhængig 08/11/2012 lic@ruc.dk

Nationalreligion og mindretal I mellemøsten 08/11/2012 lic@ruc.dk

Hovedspørgsmål Religionsfrihed for trossamfund uden for nationalreligionen? Trosfrihed for de, der tilhører nationalreligion og forkyndelsesfrihed for dens ledere? Hvad er dækket af begrebet religion – familieret, arbejdsmarkedsret, øvrig privatret, religion I det offentlige rum, staters støtte til trossamfund - ? 08/11/2012 lic@ruc.dk

Kina 08/11/2012 lic@ruc.dk

Hovedspørgsmål: Religionsfrihed uden for de statsanerkendte trossamfund Grænser for statens regulering I trossamfundene Securitization af religion 08/11/2012 lic@ruc.dk

USA 08/11/2012 lic@ruc.dk

Hovedspørgsmål: Grænser for autonomi? Medarbejdernes retsstilling på det religiøse arbejdsmarked Grænser for choice? De interne mindretals stilling Grænser for exit? Religion som identitet 08/11/2012 lic@ruc.dk

I.d. globalisering/europæisering og styringsstrukturer transport- og kommunikationssystemer DK er et LILLE medlemsland i EU. Erhvervsstruktur. Kommunalreformer – den første og den anden Boligstruktur. Skolestruktur. Offentlig service. Indkøbsmuligheder. Foreningsstruktur kirkens rolle i landsbyen – kirkens rolle i parcelhuskvarteret – kirkens rolle i byen – kirkens rolle i storbyen 31-10-2012 lic@ruc.dk

III. Forandringer på vej? 08/11/2012 lic@ruc.dk

Hvem er forpligtet på ændringer? hvis der er sammenhænge mellem folkekirkens funktion og ændringer i religiøs demografi juridisk og politisk analyse af religionens funktion i samfundet funktionelle ændringer strukturelle ændringer i samfundet hvem er så forpligtet på at forholde sig til disse ændringer? 31-10-2012 lic@ruc.dk

Udvalg om folkekirkens styringsstruktur Sammensætning/hvem er forpligtet? folkekirkens eksisterende ledelsesorganer: (menighedsrådsforening (ILP og PJS), præsteforening/efteruddannelse (PBA og UMB), provsteforening (PKA), biskopper (KN og PSJ)) b) forskning/uddannelse (Larsen, mig – og samtidig måske to analytiske fløje i tilgangen til forskning og undervisning) c) frie kirkelige organisationer (Helle Christiansen) d) ‘alle folketingets partier’ = aktive kirkefolk (med et vist politisk bagland?) - (Langballe, Dyremose, Holberg, Koldby Kristiansen, Sundbøll, Andersen) e) ‘staten’: Kirkeministeriet (HNC), Justitsministeriet (KKN), finansministeriet (NL-K) 31-10-2012 lic@ruc.dk

forpligtet på hvad? kommissoriet folkekirkens særstilling mere tidssvarende og klar styringsstruktur sammenhængende og moderne styringsstruktur klar ansvarsfordeling for økonomiske og indholdsmæssige forhold forudsætning: ”udvalget arbejder ud fra den danske folkekirkes tradition for decentral opbygning på grundlag af de lokale sognemenigheder, rummelighed, frihedslovgivning, mindretalshensyn og demokratiske, valgte organer” 31-10-2012 lic@ruc.dk

indre anliggender nuværende retstilstand mht indre anliggender formel inddragelse af repræsentanter for kirken: hørings- udtale- indstillingsret eller beslutningskompetence afklaring i forhold til biskoppernes læremæssige ansvar evt forslag til kirkeligt organ – samspil med allerede eksisterende 31-10-2012 lic@ruc.dk

fælles økonomi og beslutningskompetence 1. Fællesfonden og landskirkeskatten. høringsret/indstillingsret eller kirkeligt organ tillægges beslutningsret 2. omlægning af statens tilskud til folkekirken 3. følgevirkninger i lokal økonomi (beslutningskompetence) 4. ansættelsesmdh for præster 5. stiftsøvrigheden; stiftsrådet 6. forenkling 31-10-2012 lic@ruc.dk

Hjemløse opgaver – udfordringer I opgavevaretagelse? Indre anliggender I snæver forstand – konkrete beslutninger/løbende udvikling Nedlæggelse/oprettelse af kirker Legitimitet bag landskirkeskatten (prioritering af opgaver på landsplan) ? Kommunikation, uddannelse, diakoni udenfor storbyerne, mission, religionsmøde mv - 31-10-2012 lic@ruc.dk

mulige modeller status quo status quo med styrkelse af umiddelbar legitimitet bag folkekirkens økonomi på landsplan via finansloven (men holder det på længere sigt med fald i medlemstallet?) indstillingsret fra bispemøde og høringsret for menighedsråd og stiftsråd vedr nye ritualer (men er det nok, mener vi virkelig at en hvilken som helst minister kan tage stilling til ritual, salmebog og liturgi? eller kan folketinget?) 31-10-2012 lic@ruc.dk

mulige modeller fortsat status quo med styrkelse af stiftsrådenes rolle i den landsdækkende økonomi (men er det nok? så bliver det stadig finansloven eller regeringen, der beslutter landskirkeskatten - ) etablering af et landsmenighedsråd til beslutningskompetence vedr indtægter og udgifter på landsplan evt beslutningskompetence vedr liturgi, ritualer og salmebøger, evt suppleret med b2) indstillingsret fra biskopperne ad b c) ingen konsekvenser for øvrige organer. Men er der en markant utilfredshed/magtesløshed på lokalt plan? 31-10-2012 lic@ruc.dk

mulige modeller (3) et landskirkemøde og et landskirkeråd årligt landskirkemøde bestående af stiftsrådene. kompetence eller blot drøftelse? landskirkeråd: lille organ, faktisk ledelse af folkekirken på landsplan – afklaring i forhold til biskopperne område: ritus, kultus og de organisatoriske forhold der er en forudsætning: ansættelses- og afskedigelseskompetence mmm 31-10-2012 lic@ruc.dk

Mulige modeller (4) Stiftsrådenes landsmøde Landsmenighedsråd Subsidiaritetsprincip – men hvordan? 31-10-2012 lic@ruc.dk

mulige modeller: samarbejdende netværksorganisation klar kompetence fordeling mellem organer afskæring af hierarkisk myndighedsudøvelse, dels til/fra ministeriet/regeringen (uafhængig offentlig organisation) og dels mellem organer indbyrdes, herunder klargøring af forholdet mellem tilsyn og arbejdsgiveransvar klargøring af hvor ansættelses- og afskedigelseskompetence ligger. Fokus på medarbejdernes professionalisme og faglige kunnen. indbyrdes forpligtelse på at sikre stillingtagen til forslag fra andre organer lokal kirkeskat og landskirkeskat – men udligningsordning? evt. max på kirkeskattebeløb? og max på eller grænse for finansiering via afgifter fører muligvis ikke til KLAR struktur – men måske til FORPLIGTENDE struktur 31-10-2012 lic@ruc.dk

hvilke problemer kan det give løsninger på? fornyet fokus på mål og midler i stedet for slagsmål om procedureregler legitimitet bag økonomiske og ledelsesmæssige beslutninger på landsplan i folkekirken konsekvenser for det lokale niveau? konsekvenser i forhold til regentens rolle 31-10-2012 lic@ruc.dk

en klog løsning kan også give rum til faktisk at træffe beslutninger der har fokus på folkekirkens funktion i det 21 århundrede eller slagsmål om nedlæggelse og centralisering måske begge dele? 31-10-2012 lic@ruc.dk

centrale principper forkyndelsesfrihed legitimitet bag økonomiske og organisatoriske beslutninger omprioritering af ressourcer – fra hvad til hvad? 31-10-2012 lic@ruc.dk

fokus på nutidig kvalitet i bygninger, musik, stil forkyndelse – hvad er det i relation til alle aldersgrupper i det 21. århundrede? mission, diakoni, sjælesorg – folkekirkens hovedopgave i fremtiden 31-10-2012 lic@ruc.dk

Et kritisk eksternt blik på mulige modeller ville handle om: Graden af statslig involvering I religionsudøvelsens kerne Graden af statslig involvering i ledelse af kirken, herunder ansættelseskompetencen Graden af statslig involvering I kirkens økonomi Graden af statslig involvering I retlig regulering af kirken (lovgivende, dømmende) Men især: graden af ulighed I systemet & graden af ikke blot individuel, men også kollektiv og organisatorisk frihed I systemet 08/11/2012 lic@ruc.dk

IV. mit billede af fremtidens danske religionsmodel er et billede, hvor det er en selvfølge, at prinser og prinsesser bliver døbt i folkekirken Og derfor også naturligt at dine og mine børnebørn bliver det Men samtidig en selvfølge, at rabbiner, imamer og andre kirkers biskopper er på gæstelisten sammen med folkekirkens Det billede findes endnu ikke, så derfor får I bare dette. 31-10-2012 lic@ruc.dk