Jytte Juul Jensen Pædagogen som social netværksarbejder Socialt netværk og handicap Dialogmøde Servicestyrelsen Aalborg den 15. september 2009
Hvad er sociale netværk? Et netværk er et mønster af uformelle og formelle sociale relationer mennesker imellem, hvor interaktionen er kendetegnet ved en vis regelmæssighed (Jensen, 2009, s. 29)
Netværkskort Med brugen af begrebet socialt netværk bevæger man sig ind i en specifik fagtradition med dens begreber og metoder Socialt netværk giver pædagogen faglige redskaber til at styrke menneskers netværk At tegne netværkskort er faglige redskaber til at arbejde inkluderende
Kortlægning af en persons netværk (Jensen, 2009, s. 30)
Netværkssystemet (Jensen, 2009, s. 31)
Det subjektive firefeltskort (Jensen, 2009, s. 39 )
Netværkskort for mennesker med udviklingshæmning på et bosted (Jensen, 2009, s. 42)
Zoner (Jensen, 2009, s. 44)
Netværk med balanceret tæthed (Jensen, 2009, s. 47)
Nøglepersoner, klynger og enkeltstående personer (Jensen, 2009, s. 49)
Varighed (Jensen, 2009, s. 52)
Netværksintervention Arbejdet med den enkelte borgers netværk Diskussion af handlingsstrategier med borgeren Vedligeholdelse af netværket Udvidelse af netværket Uddybning af netværket Redefinering af netværket Sanering af netværket
Netværksintervention Netværket samles: Netværksmøder Netværksrådslagning Uformelle sammenkomster Sammenkobling af borgere med frivillige eller uformelle hjælpere fx besøgsvenner Netværksarbejde i lokalsamfundet
At have øje for svage bånd Min antagelse er, at pædagoger undervurderer de svage bånd Svage bånd er centrale for nogle af pædagogens målgrupper fx voksne med udviklingshæmning Betydning for det enkelte individ Betydning for samfundets sammenhængskraft
Pædagogers netværksarbejde i private og offentlige rum Fire typer af sociale rum: private rum halvprivate rum offentlige rum halvoffentlige rum Hvilke sociale rum samværet finder sted i har betydning for: Hvem der er sammen Hvad samværet drejer sig om Måden samværet foregår på.
De sociale rum: Mødesteder, tidspunkter og aktiviteter for netværksmedlemmer (Jensen, 2009, s. 56)