Jytte Juul Jensen Pædagogen som social netværksarbejder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Inddrag nu Kick-off møde
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
‘Compacts’ i konkurrencestaten
Frivillige aktiviteter for og sammen med ældre flygtninge og indvandrere den 10. november 2008 Ældre flygtninge og indvandreres medborgerskab Hvordan?
Forædremøde den
Ledelse af sociale bevægelser
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Medindflydelse • Ligeværd • Arbejdsfællesskab • Frivillighed • Fokus på ressourcer ARK´en Satspuljemidler 2010 kr. afsat midler til etablering af Arbejdsrehabiliteringsklubber.
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
Hvad er netværk? Forskellige typer af netværk Netværkskompetencer
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Anonym Digital Rådgivning
Samlet årsrapport for Sønderparken 2013 SIP-socialpsykiatri
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Fra Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Hotel Nyborg Strand 31 aug. 2010
Idrætsorganisationernes ledelse og organisation
Undersøgelse af lærernes behov for faste arbejdspladser på Erhvervsskolen Nordsjælland og Handelsskolen København Nord.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
AMU evaluering Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete Giehm-Reese, Region Midtjylland.
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 31 Social kapital og sociale netværk som mulig ressource i forebyggelsesindsatsen. Lars Skov Henriksen Institut.
© Agnethe Nordentoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D Realkompetence er politisk i fokus – nationalt og internationalt Accept af at.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Representations for Path Finding in Planar Environments.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra skolens ledelsesteams’ selvevaluering.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra kommunale repræsentanters selvevaluering.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Hvorfor socialt netværksarbejde?
1 & Om holdninger og holdningsændring blandt ledere og medarbejdere på sociale institutioner Evalueringsmedarbejder.
Skolens fællesskab er for alle. Hvordan arbejder vi i DH med inklusionsbegrebet ? Et paradigmeskift: Fra de gode viljer til rettigheder Fra parallelle.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
 Andelen af elever i den almindelige undervisning skal i 2015 være 96% af det samlede elevtal i FSK – mod 94,4% i dag.  Det svarer til ca elever,
Region Midtjyllands tilbud 2013
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
- sikkert og enkelt netværk for ældre
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Pædagogfagets kernefaglighed
Inklusion Noget der sidder mellem ørerne. Alt er en del af noget større Inklusion er et fælles ansvar – ikke kun noget lærere og pædagoger skal beskæftige.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Relationskompetence – hvad er det?
Fritidspas på det kommunale budget Merete Scheelsbeck Formand for Fritids- og Kulturudvalget Høje-Taastrup Kommune (HTK)
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
Biblioteket som katalysator for social kapital
Uddannelse for udviklingshæmmede
Grunde til at jeg elsker dig
Netværk og lokalsamfund - som ressource i landdistrikterne Formål blandt andet at styrke: de frivillige ildsjæle i lokalområderne samarbejdet på tværs.
Dialogmøde om socialt netværk og handicap Silkeborg 4. november 2009 Velkommen Servicestyrelsen byder velkommen til dialogmøde om socialt netværk og handicap.
Kulturens plads – central eller decentral styring af kulturopgaverne?
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
Sociale netværk og ledelsesmæssig opbakning Dialogdag d. 23. maj 2011.
Senior Festival Hvor ord svigter, ”taler musikken” Udarbejdet af: Peter, Younas, Katarina og Nina.
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Frivillighed. Det handler om at give Samarbejde 10 timers arbejde – Om fredagen efter kl. 10 eller efter skoletid. Uge 43, 44, 46, 47.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
FÆLLES OM FRITIDEN Oplæg på temadagen ‘Veje til deltagelse’ Cecilie Friis / projektmedarbejder SUMH – Sammenslutningen af Unge Med Handicap.
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
Oplæg til Hustræf 2011 Inddragelsens niveauer og perspektiver
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Boligpolitik Temadrøftelse Økonomiudvalget 13. november 2018.
Præsentationens transcript:

Jytte Juul Jensen Pædagogen som social netværksarbejder Socialt netværk og handicap Dialogmøde Servicestyrelsen Aalborg den 15. september 2009

Hvad er sociale netværk? Et netværk er et mønster af uformelle og formelle sociale relationer mennesker imellem, hvor interaktionen er kendetegnet ved en vis regelmæssighed (Jensen, 2009, s. 29)

Netværkskort Med brugen af begrebet socialt netværk bevæger man sig ind i en specifik fagtradition med dens begreber og metoder Socialt netværk giver pædagogen faglige redskaber til at styrke menneskers netværk At tegne netværkskort er faglige redskaber til at arbejde inkluderende

Kortlægning af en persons netværk (Jensen, 2009, s. 30)

Netværkssystemet (Jensen, 2009, s. 31)

Det subjektive firefeltskort (Jensen, 2009, s. 39 )

Netværkskort for mennesker med udviklingshæmning på et bosted (Jensen, 2009, s. 42)

Zoner (Jensen, 2009, s. 44)

Netværk med balanceret tæthed (Jensen, 2009, s. 47)

Nøglepersoner, klynger og enkeltstående personer (Jensen, 2009, s. 49)

Varighed (Jensen, 2009, s. 52)

Netværksintervention Arbejdet med den enkelte borgers netværk Diskussion af handlingsstrategier med borgeren Vedligeholdelse af netværket Udvidelse af netværket Uddybning af netværket Redefinering af netværket Sanering af netværket

Netværksintervention Netværket samles: Netværksmøder Netværksrådslagning Uformelle sammenkomster Sammenkobling af borgere med frivillige eller uformelle hjælpere fx besøgsvenner Netværksarbejde i lokalsamfundet

At have øje for svage bånd Min antagelse er, at pædagoger undervurderer de svage bånd Svage bånd er centrale for nogle af pædagogens målgrupper fx voksne med udviklingshæmning Betydning for det enkelte individ Betydning for samfundets sammenhængskraft

Pædagogers netværksarbejde i private og offentlige rum   Fire typer af sociale rum: private rum halvprivate rum offentlige rum halvoffentlige rum Hvilke sociale rum samværet finder sted i har betydning for: Hvem der er sammen Hvad samværet drejer sig om Måden samværet foregår på.

De sociale rum: Mødesteder, tidspunkter og aktiviteter for netværksmedlemmer (Jensen, 2009, s. 56)