© Jakob Fischer Jørgensen / VUC STUDIEDANSK © Jakob Fischer Jørgensen / VUC
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC SLIDES/EMAIL http://www.jakobfischer.com jfis@itu.dk © Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Dagens bonusspørgsmål: Hvem er denne mand? Kritisk, global pædagogik Tysk pædagog og didaktiker Dannelsesteoretiker Kritisk-konstruktiv teori Wolfgang Klafki (f. 1927). © Jakob Fischer Jørgensen / VUC
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
REP: ORIENTERINGSLÆSNING Bruges ved artikler og fagbøger. Udnytter en genres forudsigelighed, særligt med hensyn til tekstens opbygning. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC
REP: ORIENTERINGSLÆSNING Blad teksten igennem. Se på overskrifter og figurer. Læs resumé/problemformulering/abstract. Læs indledning og afslutning/diskussion/ konklusion. Linjeskim hele teksten. Formulér evt. læseformål. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC
REP: ORIENTERINGSLÆSNING FAGBØGER Læs bagsidetekst og resumé. Læs indholdsfortegnelsen. Læs indledning og afslutning. Blad bogen igennem. Se på illustrationer og figurer. Vælg de vigtigste kapitler. Læs disse kapitler som artikler. BINGO! © Jakob Fischer Jørgensen / VUC
REP: STUDIETEKSTER = PROBLEMER Nyt fag, nye ukendte begreber. Tekstens indhold og budskab. Hvad er det vigtige at lære fra teksten. = alt for mange ting på en gang. Løsning: Vi opdeler studielæsningen i overkommelige dele! © Jakob Fischer Jørgensen / VUC
REP: STUDIELÆSNING - 4 FASER 1 2 Blad teksten igennem Se på overskrifter og figurer Skim hele teksten Slå svære ord og nye begreber op Læs indledning og afslutning i hver tekstdel Marker vigtige afsnit Noter læseformål / spørgsmål til teksten Hvor lang er teksten? Hvilke afsnit består den af? Hvad er formålet med at læse teksten? Hvilke dele af teksten er sandsynligvis vigtige? 3 4 Søg svar på ét læseformål ad gangen Find de rigtige oplysninger ved hjælp af skimming Tag notater undervejs Tag stilling til læseudbyttet undervejs Vurder forståelsen til sidst Læs evt. dele af teksten igen Søg evt. flere oplysninger i andre tekster © Jakob Fischer Jørgensen / VUC
REP: DEN JAKOBIANSKE MODEL 1 2 Blad teksten igennem Se på overskrifter og figurer Hvilke afsnit består teksten af? (noter afsnitsoverskrifter, evt. hjemmelavede, ned på papir) Hvilke dele af teksten (afsnit ovenfor) er sandsynligvis vigtige? Notér dem ned. Skim (linje/slange) hele teksten Slå svære ord og nye begreber op (jeg gør det undervejs i skimmingen) Læs indledning og afslutning i hver tekstdel Revurdér/om-markér vigtige afsnit Noter læseformål / spørgsmål til teksten 3 Søg svar på ét læseformål ad gangen Find de rigtige oplysninger ved hjælp af skimming og dernæst nærlæsning Tag notater undervejs (på papir, ikke i teksten) Tag stilling til læseudbyttet undervejs (gør jeg ubevidst, indtil jeg føler forståelsen er god nok) © Jakob Fischer Jørgensen / VUC
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC NOTATTEKNIK © Jakob Fischer Jørgensen / VUC
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC MIND MAP © Jakob Fischer Jørgensen / VUC
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC MIND MAP – TIL HVAD? Notater til: Faglitteratur Undervisning, møder, kursus Disposition til brev, indlæg, rapport, opgave Planlægning af arbejde, arrangement, undervisning © Jakob Fischer Jørgensen / VUC
MIND MAP - FREMGANGSMÅDE Forgreninger = forbindelser mellem emner Frit stillet til at springe rundt og putte oplysninger/tegninger ind hvor man vil System i informationer, der i det man tager noter om (fx teksten), er spredt ud Skriv tydeligt Luft mellem forgreninger Ens tekstretning (ikke dreje papiret) Brug farver, tegninger, store bogstaver, rammer Brug gerne papir der er større end A4; mind maps har en tendens til at vokse sig store. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC
OPGAVE: MIND MAP Lav et Mind Map til teksten ”Hvad er Nobelprisen”. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC NOTATER I TEKSTEN Fremhævning med overstregning: Enkelte ord, max en linje I stedet for overstregning af flere linjer: Sæt streg i margen Margennoter: Velegnet til ordopslag/forklaringer, forklaring af henvisninger, definitioner, konklusioner, egne spørgsmål © Jakob Fischer Jørgensen / VUC
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC NOTATER PÅ LØST PAPIR Ikke bare tilfældigt Faste pladser til bestemte informationer Emnefelter Husk efterbehandling af noter (se udleverede ark) Jakob Dansk 30. Oktober 1985 Side 1/1 Navneord Noget med ‘en’ og ‘et’ Bruges vidst nok om ting? Jeg er lidt forvirret Udsagnsord Sæt ‘jeg’ eller ‘at’ foran Er noget med at gøre noget Jeg er endnu mere forvirret nu © Jakob Fischer Jørgensen / VUC
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC OPGAVE: NOTER Lav de to opgaver med hhv. margennoter og notater på løst papir. Se udleverede ark. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC EKSAMENSOPGAVER Lidt om mindmaps og noter til eksamen © Jakob Fischer Jørgensen / VUC
ØVELSE: HURTIGLÆSNING A-B-C-træning: 3 min: Almindelig læsning 6 min: Hurtiglæsning 3 min: Spurtlæsning - Pause - 5-5-5-træning: 5 min: Hurtiglæsning 5 min: Spurtlæsning FARTKORT © Jakob Fischer Jørgensen / VUC