© Jakob Fischer Jørgensen / VUC

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Advertisements

Overordnet målsætning:
Skolebiblioteket Gladsaxe Skole
LÆSNING.
Krav til informationsformidling
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Faglig læsning Dagsorden
Læringsstile og lektier
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Elsker DU også at læse lektier?
Det Internationale Område Studieområde 3/
Faglig læsning 7. – 9. kl. Work-shops.
Skriftlige opgave kom IT
Opgaver og svarark – til individuel brug
De sidste undervisningstimer
Notatteknik.
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Engelbert H – og den sidste chance
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Synopsis VIP3/2012.
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Gymnasielektionen screening i dansk
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
Projektvejledning på performance-design
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Notatteknik Hvorfor Hvornår Hvordan.
Læsestrategier.
Sådan strukturerer du en Trin-for-trin guide.
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
Læseteknik eUX - REBSLAGERVEJ.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Et mærkeligt skib.
Jesper Lundh1 Implementering Det at bringe ny viden og færdigheder tilbage til praksis.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Synopsis.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Pædagogisk Center Samfundsvidenskab v/ Julie Marie Isager pædagogisk konsulent Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Slides på Læsestrategi.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Den faglige opgave Mini-srp. Hvad er mini-srp? Formålet med mini-SRP er at træne det at skrive en tværfaglig, argumenterende opgave. Der er i dette.
SRO SKRIV!.
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Studieretningsprojektet!
Den analyserende Artikel
SSO - Større skriftlig opgave
Litteratur.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC STUDIEDANSK © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC SLIDES/EMAIL http://www.jakobfischer.com jfis@itu.dk © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

Dagens bonusspørgsmål: Hvem er denne mand? Kritisk, global pædagogik Tysk pædagog og didaktiker Dannelsesteoretiker Kritisk-konstruktiv teori Wolfgang Klafki (f. 1927). © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC

REP: ORIENTERINGSLÆSNING Bruges ved artikler og fagbøger. Udnytter en genres forudsigelighed, særligt med hensyn til tekstens opbygning. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

REP: ORIENTERINGSLÆSNING Blad teksten igennem. Se på overskrifter og figurer. Læs resumé/problemformulering/abstract. Læs indledning og afslutning/diskussion/ konklusion. Linjeskim hele teksten. Formulér evt. læseformål. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

REP: ORIENTERINGSLÆSNING FAGBØGER Læs bagsidetekst og resumé. Læs indholdsfortegnelsen. Læs indledning og afslutning. Blad bogen igennem. Se på illustrationer og figurer. Vælg de vigtigste kapitler. Læs disse kapitler som artikler. BINGO! © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

REP: STUDIETEKSTER = PROBLEMER Nyt fag, nye ukendte begreber. Tekstens indhold og budskab. Hvad er det vigtige at lære fra teksten. = alt for mange ting på en gang. Løsning: Vi opdeler studielæsningen i overkommelige dele! © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

REP: STUDIELÆSNING - 4 FASER 1 2 Blad teksten igennem Se på overskrifter og figurer Skim hele teksten Slå svære ord og nye begreber op Læs indledning og afslutning i hver tekstdel Marker vigtige afsnit Noter læseformål / spørgsmål til teksten Hvor lang er teksten? Hvilke afsnit består den af? Hvad er formålet med at læse teksten? Hvilke dele af teksten er sandsynligvis vigtige? 3 4 Søg svar på ét læseformål ad gangen Find de rigtige oplysninger ved hjælp af skimming Tag notater undervejs Tag stilling til læseudbyttet undervejs Vurder forståelsen til sidst Læs evt. dele af teksten igen Søg evt. flere oplysninger i andre tekster © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

REP: DEN JAKOBIANSKE MODEL 1 2 Blad teksten igennem Se på overskrifter og figurer Hvilke afsnit består teksten af? (noter afsnitsoverskrifter, evt. hjemmelavede, ned på papir) Hvilke dele af teksten (afsnit ovenfor) er sandsynligvis vigtige? Notér dem ned. Skim (linje/slange) hele teksten Slå svære ord og nye begreber op (jeg gør det undervejs i skimmingen) Læs indledning og afslutning i hver tekstdel Revurdér/om-markér vigtige afsnit Noter læseformål / spørgsmål til teksten 3 Søg svar på ét læseformål ad gangen Find de rigtige oplysninger ved hjælp af skimming og dernæst nærlæsning Tag notater undervejs (på papir, ikke i teksten) Tag stilling til læseudbyttet undervejs (gør jeg ubevidst, indtil jeg føler forståelsen er god nok) © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC NOTATTEKNIK © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC MIND MAP © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC MIND MAP – TIL HVAD? Notater til: Faglitteratur Undervisning, møder, kursus Disposition til brev, indlæg, rapport, opgave Planlægning af arbejde, arrangement, undervisning © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

MIND MAP - FREMGANGSMÅDE Forgreninger = forbindelser mellem emner Frit stillet til at springe rundt og putte oplysninger/tegninger ind hvor man vil System i informationer, der i det man tager noter om (fx teksten), er spredt ud Skriv tydeligt Luft mellem forgreninger Ens tekstretning (ikke dreje papiret) Brug farver, tegninger, store bogstaver, rammer Brug gerne papir der er større end A4; mind maps har en tendens til at vokse sig store. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

OPGAVE: MIND MAP Lav et Mind Map til teksten ”Hvad er Nobelprisen”. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC NOTATER I TEKSTEN Fremhævning med overstregning: Enkelte ord, max en linje I stedet for overstregning af flere linjer: Sæt streg i margen Margennoter: Velegnet til ordopslag/forklaringer, forklaring af henvisninger, definitioner, konklusioner, egne spørgsmål © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC NOTATER PÅ LØST PAPIR Ikke bare tilfældigt Faste pladser til bestemte informationer Emnefelter Husk efterbehandling af noter (se udleverede ark) Jakob Dansk 30. Oktober 1985 Side 1/1 Navneord Noget med ‘en’ og ‘et’ Bruges vidst nok om ting? Jeg er lidt forvirret Udsagnsord Sæt ‘jeg’ eller ‘at’ foran Er noget med at gøre noget Jeg er endnu mere forvirret nu © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC OPGAVE: NOTER Lav de to opgaver med hhv. margennoter og notater på løst papir. Se udleverede ark. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC EKSAMENSOPGAVER Lidt om mindmaps og noter til eksamen © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

ØVELSE: HURTIGLÆSNING A-B-C-træning: 3 min: Almindelig læsning 6 min: Hurtiglæsning 3 min: Spurtlæsning - Pause - 5-5-5-træning: 5 min: Hurtiglæsning 5 min: Spurtlæsning FARTKORT © Jakob Fischer Jørgensen / VUC