Kompetencer, opkvalificering og uddannelseskrav til specialundervisere og kompetencecentre i Norddjurs Kommune.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Kulturpas - Som afsæt til arbejdet med Den nye skolereform FABUK 27. februar 2014.
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Børn med gennemgribende udviklingsforstyrrelser
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Rådgivningens formål •Formålet med specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand er at fremme udviklingen hos elever med særlige behov i overensstemmelse.
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Ledelse af læsning - hvordan ledes et læseprojekt, så viden og visioner bliver omsat til konkret handling? Flemming Olsen Børne- og Kulturdirektør i Herlev.
Folkeskole-reformen August 2014.
mangfoldighedens søgelys
Lyshøjskolen 2011 med Videncenter og resurseteam
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Vidensnetværkets konference 8. december 2008
kursusmateriale til plejefamilier
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
Implementering af inkludering af børn i vanskeligheder indenfor adfærd, kontakt og trivsel på skolerne i Horsens Kommune.
Kompetencecenter for Hirtshals Skolecenter
Undervisningsministeriets realkompetenceredskab til ’tredje sektor’
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Junior PC-kørekort og efteruddannelse i IT og fagene
Inklusion - vision eller modebegreb i den pædagogiske debat Lone Beyer SIKON 2009.
Den inkluderende skole
Skolens fællesskab er for alle. Hvordan arbejder vi i DH med inklusionsbegrebet ? Et paradigmeskift: Fra de gode viljer til rettigheder Fra parallelle.
Komplekse kommunikationsløsninger - En udfordring for alle IKT messen 2014 Hotel Nyborg Strand Dorte Sylvest Aggerlin.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Er den ikke-ekskluderende skole en mulighed ?
Obligatorisk selvvalgt opgave
Inklusion ”Hvad skal der til for at det lykkes?”
Nye udviklingsarbejder Ulfborg skole
DEN DIGITALE SKOLE Hvordan kan tablets indgå i undervisningen for at tilgodese differentiering?
Det brede læringsbånd Ejerslykkeskolen. Ramme Indskoling i 3 spor 235 elever 4 børnehaveklasseledere. 20 lærere 4 pædagogmedhjælpere (6 lektioner) 10.
Projekter og netværksdannelse på FG Fredericia Gymnasium 7. februar 2015 Orienteringsmøde om Udviklingsplanen fase 2.
Rejseholdets anbefalinger - overblik Tema 1 Kompetenceløft til lærere og ledere Anbefaling 1: Lærernes kompetencer skal styrkes Anbefaling 2: Hæv kompetencen.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Realkompetence Organisationsudvikling Bruger-ledet-uddannelse Sten Krog Clausen – John Bertelsen Den Sociale Virksomhed Saxenhøj Kompetencestrategier i.
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
Birgit Lise Andersen Mandag d 13/ Konference KL Styrket almenundervisning – fokus på inklusion.
Visionsdagen Hvad kom der ud af dagenHvad kom der ud af dagen Lærernes oplevelse af dagenLærernes oplevelse af dagen Det opfølgende arbejdeDet opfølgende.
AKT på Dybbøl Skolen.
SkoleIntratræf Kolding Lisbeth Møller SkoleIntra i specialundervisningen.
TR UDDANNELSE. Tillidsrepræsentantuddannelsen i Kost & Ernæringsforbundet Som valgt tillidsrepræsentant, skal du gennemføre Kost & Ernæringsforbundets.
Inklusion og Specialviden
Tanker om nye støtteformer i ungdomsuddannelserne Studievejleder Anne Bjørkmann Synsfaglige netværksdage IBOS 30. november 2012.
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen Om inklusionstilbud og – tilskud pr. februar 2014 v. Konsulent Ole Bjerring Inklusionstilbud.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen – Velkomst v. Lone Greve Petersen, Formand for pædagogisk enhed, Efterskoleforeningen.
Mangfoldighed og Inklusion i efterskolen Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
ViSP i ungdoms- uddannelses- perspektiv Rehabilitering i Specialpædagogisk optik Torsdag den 27. november 2008 Helle Djuraas, områdeleder,SFV.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
17. Maj 2017 v/Karina Elsig Thøgersen, UC Syd.
Temadag MV Nordic 17 maj 2017 Kompetencecenter for Læsning i Aarhus
Udfordringer og muligheder i det tværfaglige samarbejde Tværfaglig intelligens . Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just.
Netværk Dagtilbud & Skole.
SPS på ungdomsuddannelser
Om formandskabets arbejde og beretning 2013/14
Den pædagogiske læreplan
KLF - konference om chancelighed
Præsentationens transcript:

Kompetencer, opkvalificering og uddannelseskrav til specialundervisere og kompetencecentre i Norddjurs Kommune

Forbundethed Anerkendelse Bevægelse Kontrol Visitationsgrundlag

Forum for specialundervisning i Norddjurs Kommune Styring Udvikling Evaluering Kompetencecenter For generelle Indlærings- Vanskeligheder Kompetencecenter For AKT og Specifikke Indlærings- vanskeligheder Kompetencecenter For sprog og Læsning. kurser Almenskolen Almenundervisning og specialundervisning. Support Nabo- oplæring

Uddannelse: lærere og pædagoger (medhjælpere efter behov)  Efteruddannelse: Specialpædagogisk grunduddannelse, PD i specialpædagogik eller andre uddannelser)  Uddannelsesplan  kompetenceprofil Læse-sprogcentret PD i læsning/special- pædagogik eller evt. læsevejlederuddannel se.  Erfaring med IT som kompenserende hjælpemiddel Undervisning: Uddannelsesmæssige krav

 Arbejdstid: overvejende del af arbejdstiden i specialklasserne.  Faglige netværk: i kompetencecentrene  Udviklingsarbejder: Arbejde i feltet mellem praksiserfaring og ny forskningsbaseret viden.  Inklusion: Kendskab til almenskolens undervisning og specialundervisning. Udvikling: Arbejdsmæssige krav.

 Kursusinstruktør  Support til lærere, lærergrupper (evt. sammen med forældre.) web-konference, mailkorrespondance, telefonsamtaler, møde, kursus. Fx vejledning ang. hjælpemidler, materialevalg, undervisningsmetoder, inklusion  Nabooplæring  Obs + konference: Vejleder kommer ud til skolen. Deltager i undervisningen + efterfølgende konference. Udveksling

 Udviklingsprojekter  Kurser/uddannelse  Formidling  Koordinering Forum for specialundervisning

 Formål:  Sikre at alle nyansatte i specialundervisningen får et fælles fagligt vidensgrundlag med de øvrige.  Kursusomfang  4 kursusdage á 3 timer Kursusindhold  Udviklingspsykologi  Neuropsykologi.  Kommunikation/fysisk udvikling.  Pædagogik og indhold med udgangspunkt i præsentation af omverdensstrukture- rende metoder.  Sikkerhed i specialpædagogikken: Fysisk/psykisk konflikthåndtering INTROKURSER

 Formålet: kvalificere mødet med lærerne på skolerne og indgå i proces med disse med henblik på at øge viden og kvalitet omkring specialundervisning.  Kursusindhold: Arbejde på 1. og 2. ordens niveau Domæneteorier. Interviewteknik. Afklaring af egne faglige kompetencer og formidlingsområder. Redskaber til at justere sig i forhold til ideer og behov man præsenteres for  Kursusomfang: 4 kursusdage á 3 timer 3 studiegruppedage imellem kursusdagene á 2 timer Vejlederkurser

kategori Navn/skole A Anvende kompetencen i egen daglig praksis med børn, forældre og kolleger. (De fleste tilhører denne kategori) B Videregive kompetencen til kolleger internt, f.eks. Via formidling til ny samarbejdspartner, på teammøder eller tilsvarende mindre fora. (En stor gruppe tilhører denne kategori) C Videregive kompetencen til kolleger internt, for eksempel via formidling på et socialpædagogisk møde, et undervisermøde, et pædagogisk rådsmøde eller et tilsvarende større forum. (En mindre gruppe tilhører denne kategori) DVideregive kompetencen til forældre og fagfæller via formidling på kurser, workshops, besøg på skolen og lignende. (en lille gruppe tilhører denne kategori- support, vejledning, kurser Kompetenceprofilskema

TemaIndholdNavn/skole Metoder på tværs af faggrupper til fremme af kommunikation og social identitet i fællesskaber:  Marte Meo  Tegn Til Tale  Trin for Trin  Cat-kassen  Pædagogisk massage  Elever med autismespektrumvanskel igheder Autisme, ADHD, Asperger,Tourette, OCD.  Føtalt akoholsyndrom mv.  Miljøstrukturerende metoder  TEACCH  Konflikthåndtering  Relationsopbygning  Visuel kommunikation. Elever med generelle udviklingsvanskeligheder  Sanse- og opmærksomhedsstimuleren de metoder  Før-sproglig kommunikation  SPRYBEMUS  Metafonundervisning  Visuel kommunikation. PECS.  Blinde- og svagtsynspædagogik  Motorisk træning Kompetenceprofilskema