digitale medier analoge børn (VERSION UDEN ©BESKYTTEDE FOTOS)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn og digitale medier
Advertisements

Kollegavejledning i teori
Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Hvordan bidrager litteratursiden
Børns indflydelse på familiens købsbeslutninger
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Funktionelle perspektiver på mediebrug
Seksuelle overgreb mod børn i Danmark
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Borgernes barrierer for brug af IT
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
IT UNIVERSITY OF COPENHAGEN Gitte Stald Digital Culture / Mobile Communication IT University of Copenhagen HELLERE NØGEN END UDEN.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
MOBILE MEDIER – MOBILE UNGE
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Anonym Digital Rådgivning
Elevernes digitale dannelse
Blu-ray Mystery Shopping Analyse 6. Maj 2010
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer
Date :31 1.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Livsmod - tematimer om digital mobning
4K-pårørendegruppe Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Gentofte, Rudersdal
Facebook, danskerne & sociale netværkssites
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 4. november 2005.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Unges mediekultur 25. April 2012.
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
1 IT-baseret evaluering i gymnasieskolen / KUA / / Gitte Stald Gymnasieungdommens brug af de nye teknologier Gitte Stald Afdeling for Film & Medievidenskab.
Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
1 - sikkert og enkelt netværk for ældre Konference for Biblioteksassistenter Torsdag på Scandic Hvidovre Biblioteket som bindeled.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Børn og unges sociale liv online
Start test 1 KLIK HER. Hvilken tast skal du bruge for at redigere en celle direkte? 2 F1 F2 F5 F7.
24. november 2014 Fremtidens industrimedarbejder - tendenser og udfordringer.
Antal registrerede selvmord i Danmark ( )
Anonym Digital Rådgivning Erroll Marshall Pædagogisk projektleder.
Digitale redskaber i arbejdet med unge Erroll Marshal | Leder Jeg er – praktikeren Folkeskolelærer / socialt pædagogisk CfDP / Cyberhus.dk Undervisning.
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Børn og unges sociale liv online
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Hvad bestemmer sundhed og trivsel hos teenagere Anette Johansen, Søren Rasmussen, Thomas Hansen & Mette Madsen.
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Digital natives - mellem teknologifascination og kollaborativ deltagelse.
Det digitale ungdomsliv !#¤%&”¤! Børne- og ungdomsliv: Venskaber, uvenskaber, mobning, kærlighed, identitet…. Børne-
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Grunde til at jeg elsker dig
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Mediebilledet - Massemediernes rolle i det sen-moderne samfund
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 31 Udvalg for kommunikation.
Det digitale ungdomsliv !#¤%&”¤! Børne- og ungdomsliv: Venskaber, uvenskaber, mobning, kærlighed, identitet…. Børne- og ungdomsliv på.
Side 1 Comenius Individuel elevudveksling. Side 2 Program 1.Generelle oplysninger om Comenius individuel elevudveksling 2.Kontaktlærer- mentorordningen.
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
mobile medier mobile unge
Ungdomslivet online – potentialer og faldgruber Lisbeth Brunebjerg Holmegaard Medierådet for Børn og Unge.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

digitale medier analoge børn (VERSION UDEN ©BESKYTTEDE FOTOS) Gitte Stald Digital Culture and Mobile Communication IT Universitetet E-mail: stald@itu.dk

OPLÆGGETS temaer Datamateriale Børn, unge og medier: er det noget særligt? Hverdagsliv med medier De unge, kompetente mediebrugere (?) Kommunikation med cyborgs Sune, 15 år Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald

DATA: Forskningsundersøgelser 1996-99: 6-16årige danskere / Children and Their Changing Media Environment: 96 kvalitative gruppeint, 48 inv. int,, 102 tegninger, survey, observationer 2000: 12-16årige danskere / Globale medier, lokale unge: målgruppens brug af digitale medier, 64 deltagere, spørgeskema klyngeanalyse / 164 deltagere, tegninger 2009: Survey. 13-24årige danskeres brug af sociale netværkstjenester i et mobilt perspektiv. 746 deltagere. 2009: Medierådet / Zapera A/S: Digitalt børne- og ungdomsliv anno 2009 2010: 9-16årige danskere og europæere. 25.000 børn + 25.000 forældre om online risici og kompetencer. Første resultater oktober 2010. Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald 3

DAta: Forskningsundersøgelser 15-24årige danskere / Mobile Medier, Mobile Unge : 2004: Survey / 343 deltagere / baggrundsinformation kvalitative interviews / 48 deltagere 2005: Re-interview af 5 deltagere 2006: Survey / 629 deltagere / baggrundsinformation Kvalitative interviews / 20 (10 nye, 10 fra 2004) gymnasiestile/ 43: Min mobil og mig Observation af mobilbrug på offentlige steder 2009: Survey / 472+ deltagere / baggrunds info Kvalitative interviews Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald

Børn, unge og medier – er det noget særligt? Mange lighedspunkter mellem voksnes og børns/unges mediebrug og kommunikationsmåder Integration på samfundsniveau, i vores kultur Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald

Børn, unge og medier – er det noget særligt? Digitale immigranter Digitale Indfødte (Marc Prensky 2001) Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald

Børn, unge og medier – er det noget særligt? Børn/unge er meget forskellige, også ift mediebrug (alder, køn, gruppe, interesser, behov, muligheder) Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald

Børn, unge og medier – er det noget særligt? Mediernes betydning i udviklingen af social, kulturel og personlig identitet Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald

Børn, unge og medier – er det noget særligt? Samtidig bruges medier og kommunikationsmidlerne til at afgrænse en praksis og kultur, der markerer ’ikke-voksen’ praksis og kultur, ’fri-zone’ Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald

Børn, unge og medier – er det noget særligt? Potentielt flydende grænser mellem skole og fritidsbrug og –betydning af (digitale) medier – men stadig opfattelser af målrettet skolebrug og fritidsbrug som ikke- integrerede områder Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald

Børn, unge og medier – er det noget særligt? Der er en stor grad af refleksivitet hos de yngste danskere og også selvrefleksivitet samt humor ift mediebrug Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald

Børn, unge og medier – er det specielt interessant? Det særlige er især: integration i hverdagslivet intensitet og eksponering omsætningshastighed betydning i sociale relationer/interaktion mobilitetsgrad interaktivitet / aktiv deltagelse bruger/producent/udgiver opvækst med særlige fortælleformer intensivering af sproglig udvikling/koder innovativ/kreativ brug uddannelse og fremtidigt arbejde potentielt større samfundsdeltagelse Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald

Hverdagsliv med medier (2000) Lasse 16 år Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald

Hverdagsliv med medier (2010) Lasse 16 år (red. af GS) Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald

hverdagsliv: intensitet og eksponering Mulige medier Mange kanaler/kilder Mulige anvendelser Stor informations/ kommunikations-mængde Stadig selektion Overfladiskhed/ fordybelse Interaktivitet og deltagelse (web 2.0) Louise / 9. klasse / Lyngby Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald

Hverdagsliv: Global rækkevidde Informationer/viden om ’det globale’ Erfaringer fra ’det globale’ Globale relationer Kommunikation uden grænser (potentielt) Lokal forankring Dreng / 6. klasse / Kolding Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald

hverdagsliv: Hastig omsætning Enormt udbud Distributions kredsløb Trends ’Sub’-kulturer Kommercielle interesser Den unge som potential aftager Anders / 6. klasse / Lyngby Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald

hverdagsliv: Sociale relationer Personlige medier Medier på værelset / i lommen Individuel mediebrug Individuelle valg men Fælles referencerammer Samlingspunkter Etablering af fællesskaber/netværk Afprøvning af sociale og kulturelle koder og normer Indholdsmæssig/formmæssig kreativitet Pige / 6. klasse / København Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald

hverdagsliv: Flygtige møder, dybe relationer Medierede møder: Mange tilfældige møder, hele tiden, især online Let at ’logge på’ og ’logge af’ De digitale medier kan lægge op til fortrolighed og etablering af dybe relationer Ansigt-til-ansigt til alvorlige spørgsmål Den evige jagt på det sande venskab, det dybe forhold Udveksling og refleksion Dreng / 15 år / Lyngby Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald

De unge, kompetente mediebrugere (?) På tværs af medier Dokumentation Sampling Information Digitale fortællinger risikohåndtering Upload og download Foto + tekst + redigering Social kapital Mobile videofilm Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald

Kommunikation med cyborgs … Kopier ikke Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald

Kommunikation med cyborgs: I symbiose med mobilen PROBLEMER OG BEKYMRING FAKTA, MULIGHEDER, VARIATIONER, UDVIKLING Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald

muligheder Umiddelbar adgang til information informationsudveksling Social netværkning Udveksling på tværs af platforme Livline Mikro-koordinering Kreativity / brugerskabt indhold Forbindelse Intimitet og tilstedeværelse Dokumentation Kontrol og sikkerhed Empowerment/frigørelse At have kontrol At praktisere sociale normer Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald

problemer Digitale spor Sociale forventninger Unkontrollerbart indhold Stress Mangel på tilstedeværelse Forskellige former for mobning Forældreindflydelse er vanskeligere Kontrol Overvågning / monitorering Økonomi Tidsbrug/omfang Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald

Kommunikation med cyborgs Men unge danskere er i høj grad til stede i deres fysiske realitet, de er lokalt forankrede og de søger til stadighed: Menneskelige relationer – nære venner Indhold – den gode fortælling Oplevelse – analogt og digitalt Følelsen af tilstedeværelse Trends henholdsvis kvalitet Voksne som kapaciteter, eksperter, trygge baser Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald

Analoge og digitale børn i en (digital) kultur? afsluttende Analoge og digitale børn i en (digital) kultur? Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald

digitale medier analoge børn Gitte Stald Digital Culture and Mobile Communication IT Universitetet E-mail: stald@itu.dk