digitale medier analoge børn (VERSION UDEN ©BESKYTTEDE FOTOS) Gitte Stald Digital Culture and Mobile Communication IT Universitetet E-mail: stald@itu.dk
OPLÆGGETS temaer Datamateriale Børn, unge og medier: er det noget særligt? Hverdagsliv med medier De unge, kompetente mediebrugere (?) Kommunikation med cyborgs Sune, 15 år Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald
DATA: Forskningsundersøgelser 1996-99: 6-16årige danskere / Children and Their Changing Media Environment: 96 kvalitative gruppeint, 48 inv. int,, 102 tegninger, survey, observationer 2000: 12-16årige danskere / Globale medier, lokale unge: målgruppens brug af digitale medier, 64 deltagere, spørgeskema klyngeanalyse / 164 deltagere, tegninger 2009: Survey. 13-24årige danskeres brug af sociale netværkstjenester i et mobilt perspektiv. 746 deltagere. 2009: Medierådet / Zapera A/S: Digitalt børne- og ungdomsliv anno 2009 2010: 9-16årige danskere og europæere. 25.000 børn + 25.000 forældre om online risici og kompetencer. Første resultater oktober 2010. Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald 3
DAta: Forskningsundersøgelser 15-24årige danskere / Mobile Medier, Mobile Unge : 2004: Survey / 343 deltagere / baggrundsinformation kvalitative interviews / 48 deltagere 2005: Re-interview af 5 deltagere 2006: Survey / 629 deltagere / baggrundsinformation Kvalitative interviews / 20 (10 nye, 10 fra 2004) gymnasiestile/ 43: Min mobil og mig Observation af mobilbrug på offentlige steder 2009: Survey / 472+ deltagere / baggrunds info Kvalitative interviews Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald
Børn, unge og medier – er det noget særligt? Mange lighedspunkter mellem voksnes og børns/unges mediebrug og kommunikationsmåder Integration på samfundsniveau, i vores kultur Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald
Børn, unge og medier – er det noget særligt? Digitale immigranter Digitale Indfødte (Marc Prensky 2001) Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald
Børn, unge og medier – er det noget særligt? Børn/unge er meget forskellige, også ift mediebrug (alder, køn, gruppe, interesser, behov, muligheder) Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald
Børn, unge og medier – er det noget særligt? Mediernes betydning i udviklingen af social, kulturel og personlig identitet Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald
Børn, unge og medier – er det noget særligt? Samtidig bruges medier og kommunikationsmidlerne til at afgrænse en praksis og kultur, der markerer ’ikke-voksen’ praksis og kultur, ’fri-zone’ Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald
Børn, unge og medier – er det noget særligt? Potentielt flydende grænser mellem skole og fritidsbrug og –betydning af (digitale) medier – men stadig opfattelser af målrettet skolebrug og fritidsbrug som ikke- integrerede områder Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald
Børn, unge og medier – er det noget særligt? Der er en stor grad af refleksivitet hos de yngste danskere og også selvrefleksivitet samt humor ift mediebrug Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald
Børn, unge og medier – er det specielt interessant? Det særlige er især: integration i hverdagslivet intensitet og eksponering omsætningshastighed betydning i sociale relationer/interaktion mobilitetsgrad interaktivitet / aktiv deltagelse bruger/producent/udgiver opvækst med særlige fortælleformer intensivering af sproglig udvikling/koder innovativ/kreativ brug uddannelse og fremtidigt arbejde potentielt større samfundsdeltagelse Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald
Hverdagsliv med medier (2000) Lasse 16 år Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald
Hverdagsliv med medier (2010) Lasse 16 år (red. af GS) Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald
hverdagsliv: intensitet og eksponering Mulige medier Mange kanaler/kilder Mulige anvendelser Stor informations/ kommunikations-mængde Stadig selektion Overfladiskhed/ fordybelse Interaktivitet og deltagelse (web 2.0) Louise / 9. klasse / Lyngby Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald
Hverdagsliv: Global rækkevidde Informationer/viden om ’det globale’ Erfaringer fra ’det globale’ Globale relationer Kommunikation uden grænser (potentielt) Lokal forankring Dreng / 6. klasse / Kolding Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald
hverdagsliv: Hastig omsætning Enormt udbud Distributions kredsløb Trends ’Sub’-kulturer Kommercielle interesser Den unge som potential aftager Anders / 6. klasse / Lyngby Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald
hverdagsliv: Sociale relationer Personlige medier Medier på værelset / i lommen Individuel mediebrug Individuelle valg men Fælles referencerammer Samlingspunkter Etablering af fællesskaber/netværk Afprøvning af sociale og kulturelle koder og normer Indholdsmæssig/formmæssig kreativitet Pige / 6. klasse / København Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald
hverdagsliv: Flygtige møder, dybe relationer Medierede møder: Mange tilfældige møder, hele tiden, især online Let at ’logge på’ og ’logge af’ De digitale medier kan lægge op til fortrolighed og etablering af dybe relationer Ansigt-til-ansigt til alvorlige spørgsmål Den evige jagt på det sande venskab, det dybe forhold Udveksling og refleksion Dreng / 15 år / Lyngby Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald
De unge, kompetente mediebrugere (?) På tværs af medier Dokumentation Sampling Information Digitale fortællinger risikohåndtering Upload og download Foto + tekst + redigering Social kapital Mobile videofilm Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald
Kommunikation med cyborgs … Kopier ikke Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald
Kommunikation med cyborgs: I symbiose med mobilen PROBLEMER OG BEKYMRING FAKTA, MULIGHEDER, VARIATIONER, UDVIKLING Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald
muligheder Umiddelbar adgang til information informationsudveksling Social netværkning Udveksling på tværs af platforme Livline Mikro-koordinering Kreativity / brugerskabt indhold Forbindelse Intimitet og tilstedeværelse Dokumentation Kontrol og sikkerhed Empowerment/frigørelse At have kontrol At praktisere sociale normer Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald
problemer Digitale spor Sociale forventninger Unkontrollerbart indhold Stress Mangel på tilstedeværelse Forskellige former for mobning Forældreindflydelse er vanskeligere Kontrol Overvågning / monitorering Økonomi Tidsbrug/omfang Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald
Kommunikation med cyborgs Men unge danskere er i høj grad til stede i deres fysiske realitet, de er lokalt forankrede og de søger til stadighed: Menneskelige relationer – nære venner Indhold – den gode fortælling Oplevelse – analogt og digitalt Følelsen af tilstedeværelse Trends henholdsvis kvalitet Voksne som kapaciteter, eksperter, trygge baser Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald
Analoge og digitale børn i en (digital) kultur? afsluttende Analoge og digitale børn i en (digital) kultur? Børns Biblioteker / 190810 / Gitte Stald
digitale medier analoge børn Gitte Stald Digital Culture and Mobile Communication IT Universitetet E-mail: stald@itu.dk