Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Advertisements

Den gode fortælling som læringsredskab
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Faglig læsning i naturfagene
Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus
Litteratur og medier i et dannelsesperspektiv
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Dannelse og kompetencer i fiktive tekster til unge
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Specialisering mod 4-9.klasse. 1. Præsentation af udviklingsarbejde 2. Kort introduktion til dansk 3. Gruppearbejdsproces omkring emnet ”teenagere” *
Billedbøger.
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Elevforudsætninger og Kompetencer i dansk
Lektor Rasmus Fink Lorentzen, VIA University College, 2012
Folkeskolereform Version 1.0
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Danskfagets didaktik – grundpositioner
Litteraturundervisning og it
Undervisningsforløb i 8. klasse.
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
Dannelse og kompetencer
Kompetencer i dansk – hvorfor? Rasmus Fink Lorentzen.
Kanondag – forberedelse og dokumentation. Plan for dagen optakt – hvem fortæller en historie? – 1. workshop workshop 12.
Et mærkeligt skib.
Pædagogisk forår i København
Respons på ”Kan faglighed også fortælles” Else Steen Thomassen, dansk og spansk Kolding Gymnasium Sdu, 21. januar 2015.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
2. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund
Udvikling af fiktionskompetence
Læring og digitalt billedarbejde
Hvad er fiktion? Og hvorfor læse fiktion?
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Inklusion og Specialviden
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
© Kommunikation skaber din organisation (2. udg.) Heidi Hansen, Hans Reitzels Forlag 2014.
© Årsrapport & regnskabsanalyse - videregående uddannelser (1. udg.) Anne Bastrup, Jan Dich Mortensen & Jan Furbo Sørensen Hans Reitzels Forlag, 2014.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU DIDAKTISKE.
Figur 7.1 Hans Reitzels Forlag.
Figur 9.1 Hans Reitzels Forlag.
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
© Anvendt statistik – for de finansielle uddannelser, 1. udg
© Kommunikation – teori og praksis (1. udg.)
Figur 2.1 Hans Reitzels Forlag.
© Det strategiske lederskab (2. udg. ). Jørgen Lægaard
© Det strategiske lederskab (2. udg. ). Jørgen Lægaard
Hans Reitzels Forlag.
© Det strategiske lederskab (2. udg. ). Jørgen Lægaard
©Driftsøkonomi (3.udg.) Hansen, L., T.B. Jensen, M. Dalbøge, S. Hom-Rasmussen & J.O. Jensen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2015.
Figur 7.1 Hans Reitzels Forlag.
© Det strategiske lederskab (2. udg. ). Jørgen Lægaard
©Handlekraft i velfærdsledelse
©Driftsøkonomi (3.udg.) Hansen, L., T.B. Jensen, M. Dalbøge, S. Holm-Rasmussen & J.O. Jensen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2015.
©Driftsøkonomi (3.udg.) Hansen, L., T.B. Jensen, M. Dalbøge, S. Hom-Rasmussen & J.O. Jensen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2015.
©Driftsøkonomi (3.udg.) Hansen, L., T.B. Jensen, M. Dalbøge, S. Hom-Rasmussen & J.O. Jensen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2015.
Ronni Andersens 6 Lektor Rasmus Fink Lorentzen, VIA University College, VOK-kursus 2011.
Præsentationens transcript:

Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive Lektor Rasmus Fink Lorentzen

Grundspørgsmål Hvorfor skal vi læse litteratur i skolen? Fordi eleven i mødet med det fiktive univers kan udvikle en række kompetencer som er væsentlige i det senmoderne samfund

Etisk kompetence Narrativ kompetence Æstetisk kompetence Hermeneutisk kompetence Litteratur Empatisk kompetence Scenariekompetence

Det fiktives refleksive potentiale Klaus P. Mortensen har på linje med sociologen Giddens beskæftiget sig med det fiktive som en særlig refleksionsform Vi forholder os til vores måde at forholde os på: selvfordoblingens fordobling

Det refleksive ved moderniteten bearbejdes og kvalificeres på en mere grundig og dybdegående måde i fiktionens grundformer, fortællingen og metaforen Det fiktives potentiale bliver derfor muligheden for at udvikle en refleksiv bevidsthed hos modtageren

Forudsætninger for en kompetenceudvikling i undervisningen At den fiktive tekst tematiserer en given kompetence At teksten rummer en fremmederfaring (intentionalitet) som udfordrer læseren At læseren selv er aktiv (refleksiv bearbejdning)

Et undervisningseksempel… I 5.b læser man Drengen med sølvhjelmen af Hanne Kvist Magnus skal undervejs spille romanens hovedperson og sidder i den varme stol Bagefter diskuterer klassen aktiviteten med læreren Kompetencer i spil: Empatisk, æstetisk, narrativ og hermeneutisk

Et andet eksempel… Læsning og tekstanalyse af Blichers Hosekræmmeren i 9.a Meddigtningsopgave: Cecilie, Esben, jeg-fortælleren skriver dagbog på klassens hjemmeside Eleverne diskuterer resultaterne i klassens webforum Kompetencer i spil: Narrativ, hermeneutisk, æstetisk, etisk og scenariekompetence

Fiktionen kan besvare nogle at de spørgsmål fællesskabet rejser i skolen i det senmoderne samfund En kompetenceorienteret fiktionsundervisning er et bidrag til en moderne dannelse

Litteratur Bundsgaard m.fl.: Kompetencer i dansk, Gyldendals seminarieserie, 2009 Giddens, Anthony: Modernitet og selvidentitet, Hans Reitzels Forlag, 2004, (1.udg. 1996) Mortensen, Klaus P.: Litteratur, dannelse, selvfordobling – litteraturundervisning i det senmoderne i: Didaktisk refleksion, 3. årgang, nr. 4, Danmarks Lærerhøjskole, 1999