Introduktion til centrale begreber

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Sociale medier og læring
Kulturmøder og kulturforskelle
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
‘Compacts’ i konkurrencestaten
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Samarbejde med private – tabu eller virkelighed? Ved Byggedirektør Rolf Andersson, KAB.
Medicinsk relevante filosofiske og videnskabsteoretiske spørgsmål
Peter Nedergaard: Hypotesetest
At skabe den livsnære samtale David Viftrup. Kristne venner Relation til præst Kristne aktiviteterBibelenÆgtefælle BørnForældre Resarch by John Finney,
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Sociologi – Individ og samfund
Det moderne gennembrud
SOCIAL KAPITAL i landsbyerne
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Organisationstruktur
Hvad er forandring?.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
v/ Anne Marie Olesen Brandbjerg Højskole 10. sept. 2011
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
Koncern HR, Organisation og Ledelse At lede og facilitere møder med mere effekt Workshop 8 Ledelseskonferencen 9. juni 2010.
Organisation og omverden
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Kvalitet i almindelighed og i relation til softwareudvikling.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Prakseologi og kulturens logik
Data Dictionary (databaser, del 7)
TSUNAMI Det er velkendt, at naturkatastrofer kan have katastrofale virkninger for såvel samfundet som for det enkelte individ.
forståelse & støtte til mønsterbrydere
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Livsstilsanalyse i Danmark
Recovery - At komme sig Aulum d. 10. oktober 2010
Samfundsvidenskab /samfundsfag Introduktion i forbindelse med almen studieforberedelse.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Forestilling/Ide/Oplevelse Eksternalisering af ide/Forestilling Kommunikation om og vurdering af resultat. (Begrebsliggørelse) Udvikling af nye forestillinger.
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
Organisatorisk læring i et organisationsudviklingsprojekt Et eksempel.
Workshop: At arbejde med myter og holdninger blandt personale v/ projektmedarbejder Tine Gomard.
Lidt eftertanker… Vigtigt at de, I lærer, er en teori blandt mange teorier – men det præsenteres som teorien = sandheden Og det er den, I skal kunne til.
Humanistisk videnskabsteori
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
Tosprogede Børn og Unges Vilkår/ Maj-2015 Laila Muhareb Udby
Socialisering Kapitel 5.
Afgangsprojekt om sygefravær 2013 Lystrup skole Morten Fjord.
Sundhed på efterskolen i et dannelsesperspektiv Karin Skjøth Lærer på Ladelund Efterskole, pt. på orlov og er fuldtidsstuderende i Master sundhedspædagogik.
Bruch up repetition I samfundsfag Jan Christiansen.
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Pierre Bourdieus (1930 – 2002) Jan Christiansen Sosu Fyn.
Intro til organisations- sociologi v/Janne Seemann ORGANISATION AAU “Organisationsteoriens ambitioner er store. Den sigter mod at forstå og forklare, hvad.
Det gode liv og den etiske fordring
Livsstilsanalyse i Danmark
Mere MOST - mindre fravær
Rita Buhl 22. september 2018.
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
“Salige er de, som stifter fred, for de skal kaldes Guds børn.”
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Introduktion til centrale begreber Pierre Bourdieu (1930-2002) Introduktion til centrale begreber Litteratur:

HABITUS & KAPTALER & FELT Samfundet = et socialt system, der består af en række FELTER (og systemer af objektive relationer) Et FELT er altså en struktur hvori personer eller organisationer interagerer. - jo højere differentiering = jo flere (og mere specialiserede) felter er der tale om HABITUS (definition): et system af varige og transponerbare holdninger, der på én gang integrerer individets samlede sum af tidligere erfaringer, samtidig med at det i det givne øjeblik fungerer som matrice for individets måde at opfatte, vurdere og handle på. Kan ens habitus ændres? Ja, svarer Bourdieu – men det er svært! - og i hvert fald skal følgende faktorer være gældende: 1/ man skal kende idéen om at mennesker iagttager med en habitus (altså at man kunne iagttage, analysere og forstå på en anden måde) 2/ man skal kunne se en mening med at skulle ændre den

”undervisningshierakiet”

KAPITALER