Sosu-konference DGI – byen 11. maj 2010

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En ny skole.
Advertisements

UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT Legende Innovation Evaluering v. Ulla Kellermann.
Orientering om revisionen af social- og sundhedsuddannelsen
Projektdeltagere Næstved Kommune Silkeborg Kommune
Danskfaget – beholder eller genstand?
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Revision af social- og sundhedsuddannelsen 2012
Et udviklingsprojekt. Udfordringen For musikskolerne Musikskolerne har mistet næsten 18% af sine elever i perioden 2005 ( ) til 2010 ( ) Og.
Marianne Rasmussen [Filmkompg.]. Marianne Rasmussen [Filmkompg.]
Arlette Bentzen Rør dig! Sune Smith-Nielsen Dyrk talenterne med glæde.
Nanna Højlund, FOA, formand for PASS
Studiebesøg fra Norge 24. marts 2014
Uddannelsesparathed - hvad er det
Spansk Hvad skal eleverne lære? Faglige mål Eleverne skal kunne: – forstå et tydeligt talt spansk – tale et klart og nogenlunde flydende spansk,
Musicon Hvad er på vej ?. 200 ungdomsboliger Rabalderparken – åbner maj 2012.
Kristian Stagis, Chefkonsulent EL 1 Hvad kendetegner den gode håndværker? - et debatoplæg.
Brugernes kreativitet - Kreative processer i innovation med inddragelse af brugerne Ditte og Marianne Den 8. februar 2007.
Kompetencematrix Digitale kompetencer
Susanne Minds Evaluator VIA University College
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Institut for Naturfagenes Didaktik Skolekultur og personlig udvikling (dannelsesindhold) Forslag til forskningsprojekt.
Anbefaling til afklaring af arbejdet i LUU Forretningsorden og organisering af udvalgsarbejdet. Forventninger til samarbejde mellem udvalget og skole samt.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Læring i et vejledningsperspektiv
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
Præsentation d. 11. maj Programteorien Anvendelse af cases kvalificerer lærerstuderendes teori-praksis analyser og fremmer deres lærerfaglige dømmekraft.
Social- og Sundhedsskolen, Esbjerg Sundhed & Omsorg, Esbjerg kommune
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Virksomhedskontakten på Teknisk skole i Esbjerg
Velkommen til Konference om det opsøgende arbejde 13. Oktober 2011 Anne Birch, UNIC.
Skolen og den sociale arv
TUR’s gaffeltruckkonference 2010 Indlæg fra Arbejdstilsynet
Uddannelsesrådet byder Velkommen Konference 26. maj 2010 Charlotte Simonÿ.
Grænseløs læring Virtuelle valgfag. Hvem deltager? Undervisere og elever på valgfag i to uddannelser: Pædagogisk assistent (PAU) Social- og sundhedshjælper.
Alternative title slide 2-årig Humanistisk Basisstudium 1. semester Uddannelse- periode Kurser Projekter Milepæle Metode 2. semester3. semester4. semester.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
overgangsordning Trin 1 social- og sundhedshjælperuddannelsen
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
”Blog som læringsplatform”
E-læring om forflytning Ergonomiseminar maj 2012.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Lærer- og pædagoguddannelsen på Færøerne Birgir Sondum og Simone Christensen Helsinki 26/04-11 – 27/04-11.
© Erhvervspædagogisk didaktik Ole Dibbern Andersen & Albert Astrup Christensen Hans Reitzels Forlag 2016.
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Hvad siger forskningen om it i EUD?
Refleksiv Praksis Læring
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Fuglevængets værdier Mangfoldighed Rumlighed Livsglæde
Oplæg 2 – de fire læringsrum
Fra almendidaktik til fagdidaktik
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Talentudvikling SOSU elever.
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
Velkommen til dialogmøde Region Syd
Velkommen til dialogmøde Region Sjælland og Region Hovedstaden
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For erhvervsuddannelserne
Velkommen til dialogmøde Region Nord og Region Midtjylland
konference om det praktikpladsopsøgende arbejde
UDVEKSLING projekter ang. studievalgsportfolio
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For erhvervsuddannelserne
Hvad laver Skolebestyrelsen
Greve Kommune Parternes ønsker til samarbejde om ny LUP
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Præsentationens transcript:

Sosu-konference DGI – byen 11. maj 2010 En hjælpende hånd Sosu-konference DGI – byen 11. maj 2010 Torben Størner NCE 2010

Kompetencemålsbeskrivelsen er en stille revolution – også med målpinde i uddannelsesordning, løbende revision Fra indholdstradition til måltradition LUP er kvalitetsredskab nummer 1 LUP kræver grundlæggende og løbende erhvervspædagogiske overvejelser: - pædagogik LUU og skolerne - erhvervskundskab LUU og skolerne - didaktik lærerne Torben Størner NCE 2010

LUU særlige opgaver Pædagogik – hvilke værdier skal eleverne bære og bidrage til erhvervet med? Erhvervskundskab – tydelige faglige profiler Skoler med høje faglige profiler på alle måder – ses, høres, lugtes, stolte faglærere – fælles projekt Fagstolte elever – hvad er fedt ved at være sosu/pass? – fælles projekt Torben Størner NCE 2010

Transformation Kernen i vekseluddannelse – lære noget et sted med henblik på at bruge det et andet sted Fra skole til praktik Fra praktik til skole Dobbeltåbning af: erhverv og elev Hvad skal åbne praktikken for eleven? Hvad skal åbne eleven for praktikken? Torben Størner NCE 2010

Læringsteori og vekseluddannelse et arsenal af muligheder Illeris – kognition, psykodynamik og samfundsmæssighed Kvale/Nielsen – praksislæring Lene Tanggaard – kreative læreprocesser Dreyfuss x 2 – fra novice til ekspertice Klafki – dobbeltåbning Torben Størner NCE 2010

Det gode sosu-håndværk Richard Sennett: håndværksmæssighed eller det gode håndværk – hvad er det i sosu? Hvilke bidrag skal uddannelsen give til erhvervet? Torben Størner NCE 2010