Dannelse – Moral – Demokrati Om pædagogiske, etiske og politiske tænke- og handlingsformers egenlogik Dietrich Benner / Alexander von Oettingen Forelæsninger.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gammelheds-Philosophy
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Livets Ord November 2008.
Den lille Mads.
En fejl ved kvinder. Da Gud skabte kvinden, var han kommet til sin sjete dag med overarbejdstid. En engel dukkede op og sagde: “Hvorfor bruger du så lang.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
Johannesevangeliet kap 15,1-11.
Livets Ord August 2009 "Han havde elsket sine egne, som var i verden, og han elskede dem indtil det sidste” (Joh 13, 1).
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Vi er en menighed, som giver evangeliet videre, med det mål at mennesker bliver efterfølgere af Jesus. (Mt. 28:18-20) - Det betyder, at vi i menigheden.
Leder Oase 2011 Hvorfor tjene mennesker ?. 5.Mosebog Du skal give ham, og du skal ikke være ked af at give ham. For gør du det, vil Herren din.
Da Gud skabte kvinden, var han kommet til den 6. dag med overarbejde.
Livets Ord April 2012.
Reduktion AM 2009.
I dag er temaet Visualisering
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Jesus kalder, for at velsigne Søndag den 9. september 2012.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Nøgler til menighedens vækst
Livets tog.
” Hvorfor lige netop kristendom ? ”
Menneskets fald og genoprejsning
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Loven om forholdet til penge Matt 6,19-24
Tag en gave til børnene Et pinse-opgavehæfte fra Danmarks Folkekirkelige Søndagsskoler.
Erfaring – læring – viden – videnskab – undervisning Om den pædagogiske egenlogik i undervisningsmæssige dannelsesprocesser og betydningen deraf for alle.
Løgnen er en åndsmagt Joh 8,42-51  Indledning. Løgnen i vores tid.  Sammenhængen med dagens andre bibellæsninger.
Havde Luther en teologi om Guds rige?
”Kaldet til kærlighed”
Livets Ord Livets Ord Maj 2012 Maj 2012 « Ild er jeg kommet for at kaste på jorden, og hvor ville jeg ønske, at den allerede havde fænget ! » ( Luk 12,
Livets Ord September 2009.
Hjælp mig med at finde den !!! En stor belønning til dem, der SER bedst! Præsenterer Klik her for at starte JEG HARMISTET MIN MIS !! Red Bulls.
At leve i Guds ubetingede kærlighed!
”Religion er opium til folket”
Dannelse – Moral – Demokrati Om pædagogiske, etiske og politiske tænke- og handlingsformers egenlogik Dietrich Benner / Alexander von Oettingen Forelæsninger.
”Kaldet til kærlighed”
Holstebro Frimenighed At være en Jesu discipel. Discipel En der er i lære, men mere end det. Norm for lære og liv Den mundtlige tradition blev overleveret.
5. Mos 6:4-9 Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. Derfor skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din.
Bjergprædikenen (12) Loven om at elske sine fjender Matt 5,43-48.
Livets Ord Juni 2011 ”Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det gode,
Livets Ord Februar 2010 “Jeg er døren. Den, der går igennem mig, skal blive frelst; han skal gå ind og gå ud og finde græsgange” (Joh 10,9).
At vente på Guds time.
Livet som kristen - det koster -
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
Kristus er opstanden! ”Efter sabbatten, da det gryede ad den første dag i ugen, kom Maria Magdalene og den anden Maria for at se til graven. Og se, der.
Hvordan mærker jeg, at Gud findes?. a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? Men I,
Introduktion til Kongen og hans Rige
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Tid til ”jordbunds- undersøgelse”
Kate-QUIZ-mus.
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Reduktion AM 2009.
Fristelse Så blev Jesus af Ånden ført ud i ørkenen for at fristes af Djævelen. Og da han havde fastet i fyrre dage og fyrre nætter, led han til sidst.
November 2014 Livets Ord "Hos dig er livets kilde" (Salme 36, 10)
Lydighed v33 Men søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift. (Matt 6,33)
»En mand havde to sønner
Prisen for efterfølgelse – vi du betale den?. Teksten til 3. søndag eft. Trinitatis v25 Store skarer fulgtes med Jesus, og han vendte sig om og sagde.
Lidelsens problem (teodicé)
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen De herliges lidelser er nåde Romerbrevet 8,17-39 De herliges lidelser er nåde Søndag, den 9. august 2015 Aalborg Frimenighed.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Præsentationens transcript:

Dannelse – Moral – Demokrati Om pædagogiske, etiske og politiske tænke- og handlingsformers egenlogik Dietrich Benner / Alexander von Oettingen Forelæsninger ved Syddansk Universitet Odense 2012

Pico della Mirandola: 1463-1494

“Vi har hverken givet dig en bestemt plads, en speciel skikkelse eller en særlig funktion, Adam, for at du efter dit eget ønske og dine egne beslutninger kan opnå og besidde den plads, den skikkelse og den funktion du selv måtte ønske. De øvrige skabningers natur begrænses og defineres af love der er foreskrevet os. Du holdes ikke tilbage af nogen uovervindelige skranker, men skal selv bestemme din natur i overensstemmelse med din egen frie vilje i hvis varetægt jeg har overgivet dig. Jeg har sat dig midt i verden for at du derfra lettere kan se hvad der findes i verden omkring dig. Vi har hverken skabt dig som et himmelsk eller jordisk, hverken som et dødeligt eller et udødeligt væsen for at du som din egen skulptør og kunstner med frihed og ære kan skabe dig den form du sætter højest. Det skal stå i din magt at udarte til lavere former der er dyriske; det skal stå i din magt efter din egen viljes beslutning at hæve dig til højere former som er guddommelige.” (Pico Della Mirandola: Om menneskets værdighed, s. 49, Museums Tusculanums forlag, 1989).

Latinsk begreb Antikke betydning Moderne betydning Subjectum / Subjekt Det underlagte subjekt: Mennesket er underlagt naturloven Det aktive subjekt: Mennesket underkaster sig verden for at herske over den Objektum / Objekt Det overforstående: Verdenen står overfor mennesket som en ordnet og færdig verden Den beherskende genstand: Verdenen bliver af mennesket og gennem teknik og videnskab en behersket og underlagt verden

Rousseau (1753): 1712-1778

“… så er der en anden meget særlig egenskab, som adskiller dem, om hvilken der ikke kan herske nogen tvivl, og det er evnen til at forbedre sig (perfectibilité). En evne, som med omstændighedernes hjælp, efterfølgende vil frembringe alle de andre. Vi har denne evne både som slægt og som individ, mens dyret, i løbet af nogle måneder, er det, som det vil være hele sit liv, og dets slægt vil i løbet af tusind år være det, som det var af de første af disse tusind år. Hvorfor er det kun mennesket der kan blive dumt? Er det ikke således, at det på denne måde falder tilbage i sin oprindelige tilstand, og at dyret, som intet har lært og derfor intet kan tabe, forbliver hvad det er i kraft af sit instinkt, mens mennesket ved alderdom eller andre forhold igen kan tabe alt det, som dets evne til at forbedre sig har ladet det erhverve, og det falder således længere tilbage end selv dyret?” (Rousseau: Afhandling om ulighedens oprindelse og grundlæggelse blandt menneskene, s. 68, Gyldendal 1996).

“Alt er godt som det udgår fra skaberens hænder; i menneskets hænder udarter alt. Han tvinger en mark til at frembringe en anden marks produkter, et træ til at bære et andet træs frugter. Han bringer klimaer, elementer og årstider ud af deres naturlige orden. Han lemlæster sin hund, sin hest, sin slave. Han vender op og ned på alt, han vansirer alt; han elsker det vanskabte, det uhyrlige. Han tåler ikke, at noget ser ud som det er skabt af naturen, ikke engang menneskene; dem skal han absolut have dresseret som cirkusheste; dem skal han have vredet på sin facon som træerne i sin have.” (Rousseau: Emil – eller om opdragelsen, s. 13, Borgens forlag 1962, Oversat af Grue-Sørensen).

“Uden dette (dannelsesmulighed, Bildsamkeit) ville alt dog gå meget værre endnu, og halvdannelse ville vi ikke nøjes med.” (Rousseau: Emil – eller om opdragelsen, s. 1, Jysk Forlags-Forretning, Århus, 1897. Oversat af Vilh. Malling).

“Og vore sjæle er blevet fordærvede efterhånden som vore videnskaber og vore kunster er skredet frem mod fuldkommenhed. Vil man sige, at det er en ulykke, som kun hører vor tid til? Nej, mine herrer; ulykkerne forårsaget af vor forfængelige nysgerrighed er lige så gamle som verden.” (Rousseau første diskurs Meinert udgave, s. 15).

“Lad os da begynde med at lægge alle kendsgerninger til side, for de vedrører ikke spørgsmålet. Man må ikke tage de undersøgelser, som man kan indlade sig på i denne forbindelse, for historiske sandheder, men alene for hypotetiske og betingede overvejelser. De er mere egnede til at afsløre tingenes natur end til at påvise deres virkelige oprindelse, og mere lig de overvejelser som vores fysikere hver dag gør sig om verdens skabelse.” (J.-J. Rousseau: Afhandling om ulighedens oprindelse og grundlæggelse blandt menneskene. Samlerens bogklub 1996. Oversat af Mogens Chrom Jacobsen, s. 57).

“Vi ved ikke hvad naturen tillader os at være”. (“Nous ignorons ce que nôtre nature nous permet d’être”) (Émile 1762a/1979, s. 45f.)

“Enhver tænker på sig, kun jeg tænker på mig”

“De umyndige som man vil befri skal man gøre værdig til friheden, så de kan udholde friheden. Men I skal altid tænke på at jeres undersåtter er mennesker som I, at de har evnen I sig til at blive det I er. Det skal I udvikle men først befri deres hoveder hvis I har befriet deres sjæl. Uden den omvej vil jeres værk ikke lykkedes.”

“Man kender ikke barndommen “Man kender ikke barndommen. Jo længere man kører videre med de forkerte forestillinger man har, des mere farer man vild. De klogeste vil indprente børnene alt, hvad der er vigtigt for mennesker at vide, uden at tage hensyn til hvad børn er I stand til at opfatte. De søger altid det voksne menneske I barnet uden at tænke på hvad det er, før det bliver voksent. Det er det stadium jeg har beflittet mig på. Og selv om min metode skulle være utopisk og forkert, vil man dog altid kunne drage nytte af mine iagttagelser. Muligvis har jeg taget fejl med hensyn til hvad der skal gøres, men jeg tror, jeg har set rigtigt med hensyn til det mål man skal stræbe efter. Begynd altså med at iagttage Deres elever bedre, thi De kender dem ganske sikkert ikke; hvis De læser min bog med det formål, tror jeg De kan have nytte af den.” (Rousseau: Emil – eller om opdragelsen, s. 10, Borgens forlag 1962, Oversat af Grue-Sørensen).

Princippet om naturens opdragelse Princippet om tingens opdragelse Princippet om menneskets opdragelse

“Når et barn fødes, skriger det. Den første barnealder går med gråd “Når et barn fødes, skriger det. Den første barnealder går med gråd. Snart vugger man det eller kærtegner det for at berolige det; snart truer man det eller slår det for at få det til at tie. Enten gør vi det som barnet ønsker. Enten giver vi efter for barnets luner, eller vi tvinger det til at give efter for vore. Der er ingen mellemvej: enten kommanderer barnet, eller også bliver det kommanderet. Barnets første begreber bliver derfor dels herskerens, dels slavens. Inden barnet endnu kan tale, befaler det; inden det endnu kan handle, adlyder det. Undertiden straffer man det, endnu før det kan erkende sine fejl, eller rettere: før det kan begå nogle. Således fylder man tidligt dets unge hjerte med lidenskaber, som man derefter giver naturen skyld for. Når man selv har gjort sig umage for at gøre barnet uartig, beklager man sig over dets uartighed.” (Rousseau: Emil – eller om opdragelsen, s. 29, Borgens forlag 1962, Oversat af Grue-Sørensen).

“Når barnet med besvær rækker hånden frem uden at sige noget, regner det med at kunne nå genstanden, fordi det ikke kann beregne afstanden. Her tager det altså fejl; men når det beklager sig og skriger, idet det rækker hånden ud, så tager det ikke mere fejl af afstanden, så befaler det genstanden at nærme sig, eller det befaler Dem at bringe genstanden hen til det. I første tilfælde bør De gå frem på følgende måde: bær barnet langsomt og med små skridt hen til genstanden. I sidste tilfælde skal De fuldstændig lade som om de ikke hører barnet. Jo højere det skriger, des mindre bør De føje det. Det er vigtigt i god tid at vænne det til ikke at kommandere hverken med mennesker, thi barnet er ikke deres herre, eller med ting, thi de forstår ikke barnet. Når derfor et barn ønsker noget som det ser, og som man gerne vil give det, er det bedre at bære barnet hen til genstanden end at bringe genstanden til barnet. Denne fremgangsmåde giver det en belæring som svarer til dets fatteevne; der findes ingen anden måde hvorpå man kan gøre barnet det begribeligt.” (Rousseau: Emil – eller om opdragelsen, s. 55, Borgens forlag 1962, Oversat af Grue-Sørensen).

Læreren: Det må du ikke. Barnet: Hvorfor må jeg ikke det? Læreren: Fordi det er forkert. Barnet: Forkert! Hvad er det der er forkert? Læreren: At gøre det jeg har forbudt. Barnet: Hvad forkert er der i at gøre det der er forbudt? Læreren: Du bliver straffet for ulydighed. Barnet: Så gør jeg det bare, når ingen ser det. Læreren: Vi skal nok holde øje med dig. Barnet: Jeg skjuler mig bare. Læreren: Du bliver forhørt. Barnet: Så lyver jeg bare. Læreren : Man må ikke lyve. Barnet: Hvorfor må man ikke lyve? osv. (Rousseau: Emil – eller om opdragelsen, s. 85, Borgens forlag 1962, Oversat af Grue-Sørensen).

Første grundsætning: Sådan som vort hjerte er skabt, formår vi ikke at sætte os i de menneskers sted som er lykkeligere end vi, kun i deres som er mere beklagelsesværdige end vi. Anden grundsætning: Man beklager hos andre kun de lidelser som man ikke tror sig selv sikret imod. Tredje grundsætning: Den medlidenhed man har med andres ulykke, retter sig ikke efter denne ulykkes omfang, men efter den følelse, man tillægger dem som lider under den.

“Har man foretrukket en, vil man selv foretrækkes “Har man foretrukket en, vil man selv foretrækkes. Kærlighed bør være gensidig”. “For at blive elsket må man være elskværdig”. “For at blive foretrukket må man være mere elskværdig end en anden, mere elskværdig end enhver anden, i alt fald i den elskedes øjne”.