Affaldsdatamodel Dialogmøde 17. september 2007 velkommen til Miljøstyrelsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Administrationsseminar
Madam Skrald – nemt og bekvemt
Tilbudsportalen Introduktion for de 5 socialtilsyn Januar 2014
1. Byggevarer- produktion og salg 2. Nybyggeri, anlæg og renovering 3. Nedrivning, herunder nedrivning i relation til Renovering Erhvervs- genbrugspladser.
Sådan kommer I i gang med digital signatur
Datakvalitetsstrategi Engrosmodellen
Dialogmøde 10. november 2008 velkommen til Miljøstyrelsen.
Danmarks Statistiks eIndkomst Register (eIR)
Orientering fra Vandforsyningsmyndigheden Kontaktgruppemøder oktober og november 2013.
Digital Offentlig Byggesagsbehandling ABT-fondsprojekt med Gladsaxe, Gentofte, Lyngby-Taarbæk, Rudersdal, Vejle og Århus EBST og KL DOB MAJ KONFERENCE.
Velkommen til Silkeborg Genbrug & Affald
Miljøstyrelsen Høringsmøde:
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Pilotprojekt for håndtering og bortskaffelse af jern- og metalskrot
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto SIDE 1 Kemikalierne.
Udnyttelse af miljøgodkendelser
Fremtidig finansiering af foderstofkontrol Henrik Nielsen & Lis Marianne Hansen PLANTEDIREKTORATET.
Nøgletal i alment boligbyggeri
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
Underskriftsdatabasen Digitale underskriftsprotokoller.
Elektroniske medier Hvordan anvendes elektroniske medier til at styrke kommunikationen mellem forældrene og skolen? Ordrup skolebestyrelses debatforslag.
Dato - Dok.nr.1 Engrosmodellen - Kort status Dialogforum
Idékatalog til affaldsplaner og affaldsplanlægning DAKOFA 25. februar 2009 Odense.
Grontmij Grontmij Status på udvikling af ny JordWeb ENVINA JORD 25. September 2013 Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR Musikhuskvarteret - Aalborg.
Nyt ansvar og frit valg af anlæg for genanvendeligt erhvervsaffald Dialogmøde velkommen til Miljøstyrelsen.
Ton/km data Billetten til gratiskvoter! Informationsmøde for luftfartsoperatører 20. marts 2008.
Hvordan påvirker NemKonto din hverdag…?. NemKonto, hvornår?
Kompetenceudvikling og genoptræning på tværs af kommunegrænser
Gebyrer Dialogmøde 14. september 07 velkommen til Miljøstyrelsen.
Frit valg for genanvendeligt erhvervsaffald. Dialogmøde 10. november 2008 velkommen til Miljøstyrelsen.
Miljøstyrelsens nye miljøportal
Pressemøde mandag den 29. august Kl Vi sikrer en retfærdig og effektiv finansiering af fremtidens offentlige sektor Mission.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Økonomi og Jura 19 Uddannelse lokalt Ø90 Omlægning Opgørelse og arbejdsgange Kursus 2004.
PlanDK3 - muligheder og krav Workshop den 20. januar 2009 Plan09 – hos Høje-Taastrup Henrik Larsen Chefkonsulent By- og Landskabsstyrelsen.
IKA e-fokus gruppe 25. september Schematron og nye afgifter Ny OIOUBL Schematron med UTS pr. 15. september 2013 Vigtigste ændring er check på.
Revurderinger i Esbjerg kommune. Generelt Hovedformål med revurderingen er at sikre, at husdyrbrugets indretning og drift fortsat er baseret på BAT. Udgangspunktet.
Standardregulativer Dialogmøde 18. september 2007 velkommen til Miljøstyrelsen.
Affaldsdatamodel høringsmøde - Organisering 10. november 2008 velkommen til Miljøstyrelsen.
Velkommen til workshop om EASY-P
Teknik- og implementeringsgruppen
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Informationsmøde om.
Præ-registrering Vibeke Plambeck 28.maj 08 Hvad skal man være opmærksom på - som ansvarlig for et stof - som downstream-bruger.
Infinit - Usability Usability test i en mindre IT virksomhed.
Ressourcestrategien - Hvordan kommer vi i mål?
Gebyrer Høringsmøde - organisering 10. november 2008 velkommen til Miljøstyrelsen.
Virksomheder i Danmark Materialer og/eller ferskvand indgår i virksomheden Ændringer i regulering kan direkte påvirke virksomhedens mulighed for at agere.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
Plantekongres 2007 Ny miljøgodkendelse af husdyrbrug
Plansystem for kommunale plandata Henrik Larsen Geoforum, 4. Maj 2004 Kort- & Matrikelstyrelsen.
System til kvalitetssikring af økologiske fødevarer
Standardregulativer Høringsmøde - organisering 10. november 2008 velkommen til Miljøstyrelsen.
Decentral lønadministration i Roskilde Kommune v/Theis Dankert Theis Dankert Lønkoordinator i Roskilde kommunes HR -afdeling. Projektleder på decentral.
Borgermøde 17. september Forslag til Miljø- og Klimapolitik 2014 Velkommen! – Borgermøde 17. september 2013 Program Vision Furesø – Vi skaber løsninger.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Anvendelse af spildevandsslam.
Affaldsmængder Modtaget på AffaldPlus behandlingsanlæg 2012 – 2013 –
1 REACH den nye EU-kemikalielovgivning Lise Emmy Møller Projektmedarbejder Key2Green.
Servicestyrelsen og Sundhedsstyrelsens fælles indberetningsportal – hvordan? Sven-Åge Westphalen Chef for Analyse & Data, Servicestyrelsen.
Tirsdag den 26. juli 2016 Patientrapporterede oplysninger (PRO) i almen praksis WebPatient-brugergruppemøde.
Engrosmodellen - Kort status
Hvad er benchmarking Benchmarking betegner et forbillede, som udgør udgangspunktet for bedømmelsen af en præstation i en eller anden henseende. Benchmarking.
Affaldshåndtering og –sortering på byggepladsen
Jupiter temadag den 30. maj 2007
Effektiv kommunikation med virksomheder - hvordan?
Databehandleraftaler
v/Hanne Ramussen og Annette Arent
Affaldsdatasystemet - Til brug for virksomhedstilsyn
Replanlægning GD1 Test & Implementering torsdag d. 18. september 2014
Digital aflevering.
Præsentationens transcript:

Affaldsdatamodel Dialogmøde 17. september 2007 velkommen til Miljøstyrelsen

Dagsorden Velkomst Hvem skal indberette? Tilstrækkelige og korrekte data til kommunerne Hvilke affaldskoder/kategorier skal anvendes ved indberetning? PAUSE Kontrol af data Hvilke udtræksmoduler skal være tilgængelige? Hvordan skal der undervises i brugen af modellen? Generel information Afrunding og information om den videre proces

Velkommen Velkomst ved kontorchef Palle Boeck Der foreligger en bred politisk aftale, og der er generel enighed i affaldsbranchen om at der etableres ét landsdækkende affaldsdatasystem, som alle skal anvende. Tilbagemeldinger bl.a. på tidligere workshops har vist at enkeltdele skal modificeres i forhold til arbejdsgruppens anbefalinger fra Formålet med dialogmøde er derfor at få afklaret enkelte dele af forslag til affaldsdatasystemet. Plads til at lufte bekymringer i dag. I bliver også inddraget i det videre arbejde, både i lovprocessen og i test af datasystemet.

Hvem skal indberette? Arbejdsgruppen (2004) anbefalede, at der indberettes fra to kilder: –Affaldsmodtagere og –Slutbehandlere Kommunerne har ved deres tilsyn behov for at kunne følge affaldsstrømmen fra affaldsproducent til slutbehandler - For at dette er muligt, må også mellemstationer og sorteringsanlæg indberette til datasystemet Der foretages ikke massestrømsanalyser, hvor alt affald kilo for kilo forventes beskrevet.

Hvem skal indberette? (forsat) Indberetningspligtige bliver derfor: Indsamleren –Mængder –Affaldsproducent 1. modtageanlæg (fx sorteringsanlæg) –Tilførte og fraførte mængder –Kilde –Aftager 2. modtageanlæg (fx oparbejdningsanlæg) –Tilførte og fraførte mængder –Kilde –Aftager Slutbehandler –Kilde –Behandlingsform

Eksempel 1 på indberetninger Et oparbejdningsanlæg, modtager 100 tons plastic til genanvendelse, frasorterer 10 tons til forbrænding og 20 tons til deponering, mens 70 tons går til genanvendelse. Følgende indberetninger skal foretages: –Modtagerindberetning af 100 tons Plastic til genanvendelse med angivelse af producentens P- nummer –Frasorteret 10 tons til forbrænding ved angivelse af Affaldsmodtagers (=forbrændingsanlæggets) P-nummer –Frasorteret 20 tons til deponering med angivelse af affaldsmodtagers (=deponeringsanlæggets) P-nummer –Slutbehandlerindberetning af 70 tons genanvendt Plastic Forbrændingsanlægget foretager en modtage- og slutbehandlerindberetning af 10 tons til forbrænding med angivelse af oparbejdningsanlæggets P-nummer. Deponeringsanlægget foretager modtage- og slutbehandlerindberetning af 20 tons til deponering med angivelse af oparbejdningsanlæggets P-nummer.

Eksempel 2 på indberetning Et forbrændingsanlæg modtager 100 tons dagrenovation fra husholdninger i Struer og alt affaldet brændes. Anlægget skal foretage følgende indberetning: –Modtage- og slutbehandlerindberetning af forbrænding af 100 tons forbrændingsegnet affald fra husholdninger i Struer (modtage- og slutbehandling registreres i en og samme arbejdsgang, da slutbehandlingen allerede er kendt på modtagetidspunktet).

Eksempel 3 på indberetning Et affaldsproducent eksporterer 100 tons fraklippet jernplader til Tyskland. Affaldsproducenten skal foretage følgende indberetning: –Eksport af 100 tons Jern og metal til Tyskland med angivelse af eget P-nummer som kilde (markeres som både modtagerindberetning og slutbehandlerindberetning)

Tilstrækkelige og korrekte data til kommunerne Det nye datasystem skal erstatte de parallelle indberetningssystemer der eksisterer i dag. For at erstatte de eksisterende systemer, er det nødvendigt at systemet kan: - levere tilstrækkelige data og af en ordentlig kvalitet. –levere data til brug for planlægnings- og tilsynsopgaver.

Tilstrækkelige og korrekte data til kommunerne (fortsat) Arbejdsgruppen (2004) anbefalede: -At tilsynsmyndigheden skal have adgang til data på virksomhedsniveau - P-nummer bruges som identifikation - Hvis P-nummer ikke er registret hos CVR, skal det være muligt at registrere på en adresse eller et matr. nr., særlig relevant for bygge- og anlægsaffald (MST’s forslag) For husholdningsaffald skal der oplyses kommunenummer. Hvor ofte skal data være indtastet i datasystemet, hver måned, halve år eller en gang årligt?

Hvilke affaldskoder/kategorier skal anvendes ved indberetning De affaldskoder der anvendes i det nye affaldsdatasystem, skal være i overensstemmelse med Statistikforordningens krav. Mange kommuner stiller detaljerede krav om data for at forbedre miljøtilsynet. Omstillingen for mange virksomheder vil derfor ikke være stor. Told og Skat har mulighed for at kontrollere indberetningerne til affaldsafgifterne gennem dette system. Et større detaljeringsniveau for indberetningerne kan gøre at data blive mere upræcise, da ikke alle virksomheder er vant til at arbejde med de mere snævre affaldskategorier.

Kontrol af data Kontrol af data: Arbejdsgruppen anbefalede i 2004: At kontrol af affaldsdata skal ske hos de ca godkendelses- og anmeldelsespligtige virksomheder, som aktivt skal godkende de oplysninger (deres egne stamdata), som er blevet indberettet af affaldsmodtagerne. Miljøstyrelsen foreslår: At data i systemet som udgangspunkt er ”godkendt”, da affaldsproducenten har faktureret indsamlerens eller modtageanlæggets regning for affaldet. Affaldsproducenten kontrollerer (måske halv-årligt), at registreringen stemmer overens med fakturaerne. Kvalitetssikringen/ egenkontrollen kan sammenlignes med de årlige skatteopgørelser.

Hvem har adgang til hvilke data i det nuværende ISAG udtræksmodul på - kommuner har adgang til egne data - alle har adgang til en række data, der ikke er virksomhedsfølsomme. I det nye system foreslår MST: –At alle skal have adgang til ikke- virksomhedsfølsomme data –At kommuner, affaldsproducenter, affaldsindsamlere og affaldsbehandlere får adgang til egne data. Hvilke standardudtræk er der er behov for? Hvilke udtræksmoduler skal være tilgængelige?

Hvordan skal der undervises i brugen af modellen? Information -Hvordan sikres en tilstrækkelig information og uddannelse af brugere og indberettere -Hvem skal udbyde kurser til transportører, indsamlere, modtageanlæg, virksomheder mm.? Erhvervsskoler,AMU-Centre, brancheorganisationer -Skal der udbydes kurser til de kommunale sagsbehandlere? -Skal der udbydes kurser til indberettere eller er informationsmateriale nok?

Generel information Stamkort afskaffes Anvendelse af digital signatur: Der skal anvendes digital signatur ved indberetning til affaldsdatasystemet, og der skal bl.a. være adgang til systemet via Kun elektronisk indberetning: For at begrænse fejl og ressourcer for Miljøstyrelsen og kommunerne, skal det kun være muligt for virksomhederne at anvende digital indberetning via Historiske data fra ISAG: De gamle ISAG-data bliver ikke overført til det nye affaldsdatasystem, pga. ændringer i affaldskoder og nye kommunegrænser. ISAG-dataene vil stadig være tilgængelige, men vil ikke kunne sammenlignes direkte på alle parametre med de nye data fra 2010.

Afrunding og information om den videre proces Udbud af opgaven for udvikling af affaldsdatasystemet i 2007/08 Der fremsættes forslag om ændring af overdragelse af ansvaret for affalds håndtering, indberetningspligten mm. i Miljøbeskyttelsesloven i foråret 2008 Lovforslaget sendes i høring Ændring af Affaldsbekendtgørelsen 2008/2009 Affaldsdatasystemet bliver udviklet af konsulenterne i 2008/09 Test af nyt affaldsdatasystem i 2009 Uddannelse i brug af affaldsdatasystem i 2009 Implementering af affaldsdatasystem 1. januar 2010