Stol på Ingen! Rænkespil i Kongens Kolding

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Advertisements

Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Verden ind i undervisningen
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Rosenborg Rosenborg slot er ikke en hvilken som helst bygning men et museum der rummer mange værdifulde genstande.
BIBLIOTEKET LIGE VED HÅNDEN 8. December Hotel Scandic Kongens Ege, Randers Afsluttende temadag.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Pædagogikum for ungdomsuddannelsesbibliotekarer værktøjer, viden eller ny identitet? Lise Alsted Henrichsen Bibliotekar DB og stud.cand.pæd.
Rykker vi? Eller er alt ved det gamle?
”Dannelse af faglige sociale netværk ved hjælp af web 2.0 teknologier”
Eventyret om Eventyrlig leg med sprog
Cand.mag. Lise Vandborg, Chefredaktør Litteratursiden
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Teori-Praksis-holdning
Boligforeningernes strategi for samarbejde med biblioteker og medborgercentre ……
› Synlighed skal altid baseres på Sct. Georgs Gildernes vedtagne mål: › At arbejde med personlig udvikling, støtte spejderarbejdet og medvirke til løsning.
Biblioteket i flere lag Præsentation til projektbørs Vejle, 13/
Augmented Reality I undervisningen.
HISTORISK ATLAS Tematimer København 5. december 2008
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
Mia bliver væk Serpil og Aishe Her er historien om Mia.
Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer
Historisk Atlas Lancering af brugstedet.dk 12. april 2012 Introduktion.
The Love Shop Lawton/Webb 2003 Vores oplæg er delt i form og indhold, vel vidende om, at disse er gensidigt afhængige af hinanden – og derfor vil vi til.
Innovation i med og modvind – historien om at ville og være på vej
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Efter flere store fantasyserier udgiver Josefine Ottesen nu en dystopisk fremtidsroman. Golak er første bind i Josefine Ottesens nye trilogi Det Døde Land,
Relationer – børn og voksne
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Teknologi i undervisningen Antvorskov Skole
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
- COPENHAGEN LIVING LAB - 5. maj COPENHAGENLIVINGLAB.COM - DEN TRYGGE KOMMUNE URBAN INNOVATORS 5. MAJ 2010 COPENHAGEN LIVING LAB Njalsgade 106,2.
Børn og unges sociale liv online
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Kortfilm Fokusområde 7 i 3.C i dansk.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Madkamp - DM i madkundskab
Potentialerne i den (nye) åbne skole

Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Børn og pædagoger i en digital verden
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Mere liv i gamles hverdag Kan det lykkes i praksis?
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
Jacob Knudsen, Digitale Børn og VIFIN
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Trends fra konferencen Computers in Libraries 2010, april 2010, Washington DC.
Velkommen til Mere liv i gamles hverdag Kan det lykkes? Formidlingsseminar 3. Marts 2010
Børns Biblioteker To fagligheder i dialog – om børn, medier og professionsudvikling.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Program : Om Adaptive Location Aware Gaming-projektet og GT-position teknologien, Niels Bo Theilgaard, CEO, GamesOnTrack : Om centimeterpræcis.
Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Krimifortællinger Interaktiv assistent til arbejde med krimifortællinger i udskolingen.
Murenes Minder AR mock-up project Primær software: iOS and Quallcom PlayAR Primære medier: iPad, CCG, installation. Partnere: Leg og Læring, ad:mt (Aalborg.
2007 Projekt 4K Udsatte unge kunne vi have dem i afprøvning i Falck Falck Randers.
Sikkerhedskursus (følgende lektioner er tilgængelige i dette kursus
Google Selfie-event, København, Google HQ
Velkommen til IMODUS midtvejskonference
PRÆSENTATION AF VISION FOR UDVIKLING BADMINTON
Historier fra verdens ældste monarki
Præsentationens transcript:

Stol på Ingen! Rænkespil i Kongens Kolding - en krimi, hvor Koldings renæssancehistorie iscenesættes i byens rum gennem inspiration fra spil og via mobile medier, augmented reality teknologi og web 2.0-tjenester.

Scenen sættes For nyligt har man fundet et kranium der svarer til en 13- årig drengs – det kan dateres til slutningen af 1500-tallet og har et voldsomt hul i tindingen… Året er 1597: ”Koldinghus troner højt over byen. I en gyde tæt ved Sct. Jørgens gård arbejder en 13-årig dreng for en af Koldings rigeste købmænd. Drengen hedder Eskild og passer stude for købmanden. Ind i mellem løber Eskild også ærinder og således også denne aften. Eskild løb af sted i retning af slottet med brevet, men det var det sidste købmanden så til Eskild. Brevet nåede aldrig frem.”

Byens rum som spillebræt Vigtige historiske lokationer sættes i spil med historiske personer og begivenheder, fiktive krimispor og handlinger. Disse danner de forskellige spilfelter (Points of Interest, POI), der samlet set bliver til fortællingen om Koldings historie i renæssancen. Ved at besøge spillefelterne opleves krimihistorien i en historisk ramme, og brugeren gives en anderledes og engagerende introduktion til Kolding by.

Hvordan ser det ud i praksis…

Brugerfladen På hver lokalitet finder man: Brevet Et godt råd (Spor fra fortiden) Eskilds oplevelser Huitfelds optegnelser En spion synger (En glemt melodi) Hvem er morderen? Tidligere version af brugergrænsefladen: Brevet: Hver post viser sin særlige del af brevet. Spor fra Fortiden: Kan være et videoklip hvor et historisk portræt taler. Se Jacobs Morfo-eksempel her på siden.  Kan også være et uddrag af bykortet med tilføjet hemmelig tekst. Eskilds oplevelser: En audio eller video der dramatiserer det der foregår på den enkelte destination. Huitfeldts optegnelser: Tekst og lidt billedbaseret fiktive optegnelser fra en ægte renæssance historiker. På den måde putter vi historisk information ind. En glemt melodi/En spion synger. En lydfil der spiller et bestemt vers i en melodi af John Dowland Hvem er morderen?: Mobil webside, der giver mulighed for at gætte på hvem morderen er.

Projektets konstruktion Kulturformidling via mobiltelefon Historieformidlingen gennem fiktion Afprøvning af Augmented Reality Formidling og projektudvikling via Facebook Kompetenceudvikling Fortællingens konstruktion – kort og generel intro til projektet - Hvad er det for et projekt? - Hvem er med?

Stol på ingen! Holdet Koldingbibliotekerne Kolding Stadsarkiv VIFIN Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Københavns Universitet Videnscenter for Børn og Unges Kultur, VIA University College, Randers Koldinghus har generøst udlånt kostumer

Hvem laver hvad? Vores strategi, at være selvproducerende: Overordnet organisering: Ann-Britt von Seelen og Jacob Knudsen Krimifortællingen: Jacob Knudsen i sparring med Kjetil Sandvik, Klaus Thestrup og Christian Eiming Teknikken: Jacob Knudsen, Niels Ole Ankerstjerne og Kolding Bibliotek folk  Facebook: Ann-Britt von Seelen og Jacob Knudsen Forskning: Kjetil Sandvik og Klaus Thestrup Formidling af projektet: Kirsten Lund, Ann-Britt von Seelen, Jacob Knudsen, samt Kjetil Sandvik og Klaus Thestrup

Kompetenceudvikling…

Indholdsproduktion…

Hvorfor dette projekt? Mobil formidling- et indsatsområde siden 2009 Kulturformidling via nye medier – tilgængelighed Formidling af krimi’er med aktive brugere At eksperimentere for at blive klogere Netværk – Samarbejde – Synergi 3. Hvorfor dette projekt – hvorfor kulturformidling via mobiltelefoner?

Hvilke spørgsmål har I? Følg os på Facebooksiden: www.fb.com/Stolpaaingen Oplæg: Ann-Britt von Seelen, projektmedarbejder og bibliotekar hos Koldingbibliotekerne, adav@kolding.dk 9. Afslutning - Spørgsmål?

Layar Reality Browser Layar Augmented Reality Browser er en app til smartphones. Layar kan digitalt genskabe ting, personer og huse der ikke længere findes – og vel at mærke på stedet hvor de engang fandtes. ”Genskabelsen” sker ved at holde telefonen op foran det valgte sted.

Et eksempel: Berlinmuren