Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Hvilken forskel gør spørgsmål?
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Nina Tange Aarhus Universitet
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich Irene Oestrich, chefpsykolog, ph.d. adj. professor SKOLEN FOR KOGNITIV.
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
I dag er temaet Visualisering
Og hvordan man håndterer den.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Arbejdspladsudvikling
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Darum skole 4. november 2013.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Joken, der bringer dig held!
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Hvornår bruger man hvad?
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Fortæl om din seneste succes i klasseværelset. Hvordan påvirker fraværet de klasser, du underviser?
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Vejledning og spørgsmålstyper ift. børn, kolleger og forældre
Joken, der bringer dig held!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
HISTORIEN OM DEN SØDE TAND OG DEN RÅ BØRSTE
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Procesværktøjer.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Læring i et vejledningsperspektiv
Den Motiverende Samtale Maj 2007
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
Kunsten at ændre vaner Hvorfor er det så svært at ændre vaner?
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Gruppeudviklingssamtaler
1 Du er leder At være formand er at være leder Men jeg er frivillig – og det er resten af bestyrelsen også! Lederen sætter rammen – sammen med de øvrige.
Køb det fulde sæt til 299 kr + moms
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Tilgivelse.
Workshop Motivation og fokus på målet
Pædagogisk forår i København
Forudsætninger for en god samtale
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Hvordan spørger man anerkendende?
Infomøde cand.selv – cand.mentor
Håndtering af Sygefravær
Odense Kommunes nye handleplan i forbindelse med sygefravær 1 sygedag (medarbejderen skal forvente spørgsmål til sygemeldingen, om aftaler/opgaver, hvornår.
Analyse af noveller.
Semantiske roller Roller (ifølge Yule 2001, 117):
Fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. Fortællertyper? Hvilken betydning har fortælleren? Hvad kan vi tilføje.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.1 – Forventninger og motivation Anders.
Karl Tomm Ergonomiseminar 2010
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Den motiverende samtale
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Præsentationens transcript:

Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var der ikke? Hvad var det første der skete? Hvem er involveret? Hvornår er det startet? Fastholdende. Bruges for at påvirke: Hvornår har du tænkt dig at gøre noget med problemet? Hvornår tager du det første skridt? Hvilke handlinger skal sættes i værk umiddelbart herefter? Hvem skal involveres i handlingerne? Hvem skal informeres? Hvilken hjælp er der brug for? – fra hvem? Hvornår skal disse handlinger være igangsat og afsluttet?   Hvilke forhindringer kan der være Spørgeguide Udfordrende. Fremmer ændringer: Hvad tror du, han tænker, når han havner i den situation? Hvad kunne du tænke dig blev anderledes, hvis du…? Hvilke nye muligheder vil det give, hvis du/I gør sådan? Hvis vi mødtes om xx måneder, hvad er der så sket? Hvis du var en flue på væggen, hvad ville du så høre? Hvad skal du gøre mere/mindre af for at komme videre? Hvad er det bedste spørgsmål jeg kan stille dig lige nu? Hvordan tror du din kollega ville beskrive…..? Bestemte du dig for det før eller efter….? Giver det mening for dig at vi…..? Hvad tror du han ville sige, hvis du…..? Uddybende. Udforsker relationer og forskelle, sætter i sammenhæng: Hvordan hænger det sammen med..? Hvad er anderledes nu - på hvilken måde..? Hvem er mest påvirkede af det NN gør? Når NN siger sådan, hvad tænker du så? Hvilke sammenhænge kan du se nu? Hvilke andre spørgsmål vil du gerne have svar på nu? Fra hvem? Hvad tror du de vil svare? Hvordan opfatter de andre situationen? Hvordan forventer dine kolleger at du skal forholde dig? Er der forskelle på hvordan du reagerer når det er A der gør det eller når det er B? Hvad er vigtigt for dig?  Hvordan har du det med det?

Passer godt sammen med din opførsel Fordele sættes op mod ulemper. Det er en effektiv måde at bearbejde ambivalensen på. Det kan være det første skridt på vej hen mod at skabe motivation til forandring Ondt og godt Passer godt sammen med din opførsel (fordele v. den uhensigtsmæssige adfærd) Passer dårligt sammen med din opførsel (ulemper v. den dårlige adfærd) Frit efter Miller og Pechacek (1987)

Hvem er det der ønsker forandring? Fokuser på det der er elevens egen vilje! Indre eller ydre motivation Min vilje Andres vilje Frit efter Berge og Farbring (2004)

Tag afsæt i styrker Mine stærke sider Hvad jeg har haft held med før De egenskaber, jeg dengang brugte Frit efter Miller og Pechacek (1987)

Hvad kan jeg gøre i stedet for Nye veje At finde alternativer til den gamle adfærd Hvad kan jeg gøre i stedet for Situation Hvad jeg plejer at gøre Hvad jeg vil opnå Hvad jeg kan gøre i stedet for Frit efter Miller og Pechacek (1987)