naturvidenskabelige opgave

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
Hvordan folder jeg mit emne ud? Hvordan bygger jeg min opgave op?
Det Internationale Område Studieområde 3/
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Arbejdspladsudvikling
De sidste undervisningstimer
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Specialeskrivning og arbejdsprocesser
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Synopsis VIP3/2012.
Problemorienteret Projektmetode
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Lynkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand. mag
Grundkursus i problemformulering Stine Heger, cand. mag
Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.
Lynkursus i akademisk sprog Gitte Holten Ingerslev, lektor, ph.d.
Specialeworkshop 2/3 Helle Hvass, cand. mag
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Projektvejledning på performance-design
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
2. semester - informationssøgning 2004/br,ma Vidensøgning og informationshåndtering E69.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Introduktion til opgaveskrivning
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Skriftlighed i biologi
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Årsplan – en kort en lang
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Specialeworkshop 1/3.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Henriette Lungholt Uge Akademisk skrivning - Opgaven som et argument.
Introduktionskursus i akademisk skrivning Rasmus Rønlev, cand. mag
Orientering om bachelorprojekt 2015
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
SKABELON.
Skrivekursus 1.e ..
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
SRO SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Studieretningsprojektet!
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Infomøde om synteseopgaven
SRO SKRIV!.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

naturvidenskabelige opgave Den gode naturvidenskabelige opgave

Den gode naturvidenskabelige opgave Velkomst og opvarmning Genren Form Indhold Processen Planlægning Plagiat Vejledning

Hvem er I og hvad er det for en opgave I skal skrive?

Hvad er jeres største udfordring lige nu? http://todaysmeet.com/Dengodeopgave

Hvorfor skriver man opgaver? For at lære at tilegne sig faglig viden og arbejdsmåder For at lære at undersøge og dokumentere sin undersøgelse skriftligt For at lære at skrive ind i den faglige diskurs For at lære at bruge viden For at lære at skabe et fagligt produkt For at lære at forholde sig ”brugende” til sit fags kilder For at lære at beherske fagets skriftlige genrer og akademiske konventioner Studiehåndbogen (Jørgensen og Rienecker, 2009)

Start altid med at… Tjekke studieordningen og spørg din underviser hvad det faglige formål er med opgaven – hvad er det du skal vise du kan?

Den videnskabelige undersøgelse er en… Dokumentation Af en undersøgelse Af et fagligt relevant problem Ved brug af fagets teorier og metoder Med det formål at overbevise En fagfælle Om rigtigheden af undersøgelsens resultater og konklusion I en fremstilling som er acceptabel i det faglige fællesskab Studiehåndbogen (Jørgensen og Rienecker, 2009)

Skabelonen – den videnskabelige artikel Abstract Introduction Method Data analysis Results Discussions

Øvelse 1 Hvad indeholder de forskellige afsnit i artiklen? Hvad er det forfatteren gør (gerne vil opnå?) i de forskellige afsnit?

Opsamling øvelse 1 http://todaysmeet.com/Dengodeopgave Introduktionen? Materialer og metode? Resultater? Diskussion?

Opgavens pentagon Hvad spørger du om? (Problemformulering) Hvordan spørger du? (undersøgelsesmetoden) Hvorfor spørger du? (undersøgelsens faglige formål) Hvad spørger du til? (undersøgelsens empiri, data, fænomen) Hvad spørger du med? (teori, begreber, faglige metoder)

Et er form, noget andet er indhold http://samf.ku.dk/studerende/studiestart/studieteknik/filmvejledninger/

Vidensrefererende opgaver Er emneorienterede Er fortællende Fortæller alt hvad man ved Forholder sig til overskriften (emnet), ikke til et problem Har kun sammenhæng på internt kapitel og/eller afsnitsniveau – ikke mellem kapitler/afsnit/elementer Er skriverbaserede

Vidensbrugende opgaver Er formålsorienterede Er problemundersøgende, analytiske Udvælger selektivt, behandler information Forholder sig til problemet Har sammenhæng mellem elementer indbyrdes Er læserrettede

Øvelse 2 www.akademiskopgavebank.dk Kig på opgaven og find eksempler på at der: Refereres Sammenfattes Analyseres Anvendes Vurder opgavens kvalitet og diskuter, hvad der kendetegner en god naturvidenskabelig opgave – I skal levere 3 udsagn om den gode opgave

Opsamling på øvelse 2 http://todaysmeet.com/Dengodeopgave Eksempler på at der: Refereres Sammenfattes Analyseres Anvendes Udsagn om den gode opgave

Processen FRUSTRATION tid Mængden af spørgsmål som ”kræver” svar Mængden af viden Mængden af spørgsmål som ”kræver” svar FRUSTRATION tid

Processen Læse Søge litteratur Skrive Lave forsøg Revidere

Processen Skrivning Analyse Læsning og indsamling af viden TID Kunsten at studere (Harboe og Ravn, 2002)

Hurtigskrivning - øvelse Du skal nu skrive i 5 minutter uden stop om dit emne, du må ikke stoppe med at taste eller stoppe med at skrive ord med din blyant Også også også kunne man foretsille sig at der ville ske det at væske skiftede farve noget med en indikator og noget noget noget med en binding…

Opsamling på hurtigskrivning Du ved altid noget om dit emne og det bliver synligt Du får nye tanker mens du skriver Du opdager ting du ikke forstår eller ting du mangler at vide noget om Det bliver dig som styrer opgaven fremfor din litteratur

Overblik Vælge eller indkredse emne Brainstorming Mindmapping Stil HV-spørgsmål Rangliste over underemner eller spørgsmål, hvad skal fylde og være centralt og hvad kan eventuelt nævnes

Øvelse Stil 5 hv-spørgsmål som det vil være relevant at du svarer på i din opgave Prioriter dine spørgsmål

Processen Dataindsamling og databehandling Vær godt forberedt, vid hvad du leder efter Lab-log Nummerer og systematiser allerede inden du har dine data…excel-ark har det med at vokse folk over hovedet… Fotografer

Revision af tekst Råkladde store ændringer Revideret kladde mindre ændringer Færdig kladde finpudsning

Planlægning Udfyld kalenderen start med at skrive afleveringsdato ind Indsæt milepæle (lab starter, lab slutter, dataanalyse færdig, materiale/metode færdig, første gennemskrivning færdig, 1. korrektur færdig…) Marker passende tidspunkter for vejledning Lav en realistisk arbejdsplan for dit projekt, tag højde for andre kurser, eksamener, ferier, fødselsdage og husk du også skal have tid til at holde fri…

Fremlæg din plan for din sidemand Er planen realistisk? Er der afsat tilstrækkelig tid til de enkelte dele af processen? Er der taget højde for andre kurser, eksamener, mærkedage? Er der fridage lagt ind?

Plagiat www.stopplagiat.nu Lav øvelsen under ”sådan gør du”

Vejledning Den studerende kan normalt ikke forvente at vejleder i vejledningen – underviser i noget som den studerende kunne læse sig til – underviser i basale akademiske færdigheder som fx opgavers formalia – altid vil have litteraturforslag – retter sprog, i hvert fald ikke systematisk og på længere uddrag – ”godkender” dele af en ufærdig tekst – alene projektstyrer og strukturerer forløbet – her skal plan og udspil komme fra den studerende. God specialevejledningspraksis – for både specialeskrivere og specialevejledere (Jørgensen og Rienecker, 2009)

Vejledning Du forbereder dig til vejledning ved • at gøre dig dine ønsker til vejledningens form og indhold klare og kommunikerbare • at sende noget skriftligt til helst hver vejledning, og gerne med opdateret problemformulering, disposition og arbejdsplan • at sende en mail til vejlederen med udpegning af hvad du ønsker at få vejledning på (ét eller få emner pr. gang) • at skrive et huskepapir til hver vejledning med dine faglige, metodiske og procesmæssige spørgsmål. God specialevejledningspraksis – for både specialeskrivere og specialevejledere (Jørgensen og Rienecker, 2009)

Øvelse Hvad skal du have svar på til din næste vejledning? Hvad skal du gøre inden vejledningen?

Mere hjælp www.stopplagiat.nu www.statsbiblioteket.dk (udbyder kurser i litteratursøgning og referencemanager) Bogen ”Den gode opgave – håndbog i opgaveskrivning på videregående uddannelser” af Lotte Rienecker og Peter Stray Jørgensen. Bogen ”styrk projektarbejdet” af Dahl, Dick, Hansen og Olsen (2010) Bogen ”Study skills for science, engineering & technology students” af Maier, Barney og Price (2009) Bogen ”Kunsten af studerede – en håndbog i studieteknik” af Thomas Harboe og Jakob Ravn Bogen ”Studiehåndbogen – for studiestartere på videregående uddannelser” af Peter Stray Jørgensen og Lotte Rienecker God specialevejledningspraksis – for både specialeskrivere og specialevejledere (kortlink.dk/a8u9)

Evaluering