Konsensusprocessen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Jan Forsing og Lisa Andersson
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
3-timersmødet 2013 TEMA: Samarbejde i teams og om patientforløb • Tankegangen bag den forløbsorienterede organisationen (FLO) er, at patienten og patientforløbet.
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Manuelle målstyrings-tavler
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Den Kommunale Kvalitetsmodel
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Årsaftale projekt Tidslinie © due & partners
Den Kommunale Kvalitetsmodel
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for selvevalueringsgruppen.
Relationer – børn og voksne
Når det at vejlede handler om andet end det faglige Søren Hansen Aalborg Universitet At vejlede i projektprocessen; med fokus på problemformulering, problemanalyse.
- Hvad kan I forvente som forældre?
23. februar 2009 Dias 1 Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Læsegrupper Mødeledelse og planlægning Studie- og karrierevejledningen Humaniora Ea Feldfos.
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Arbejde i temagrupper Metode:
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
KVIK Selvevaluering i Fiskeridirektoratet KVIK Selvevaluering/tilstandsrapport for Fiskeridirektoratet. Gennemført i Inspektorat Øst – Under ledelse.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for ledelsen m.fl.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Vejlederens kommunikation
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Medalje til Høje-Taastrup
Drejebog Program Café-debat metode Praktiske forhold Intro Cafedebat
Efter konsensus. Det er spild af tid at gennemføre en selvevaluering uden at følge den op med klare forbedringsprojekter! Prioritering Alle forbedringsområderne.
Introduktion til KVIK - selvevaluering fra start til slut Temamøde 24
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Det gode selvevalueringsforløb Oplæg i Committed Netværket 2006 Torsdag den 12. oktober Hvilke overvejelser bør man gøres sig før man begynder?
Individuel selvevaluering. Øvelse Hvad tror du ville være en udfordring for dig ved at gennemføre den individuelle selvevaluering? - diskuter gerne med.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
KVIK Værktøjer SCKK har udviklet en række værktøjer, som støtter op undervejs i selvevalueringsprocessen: KVIK Selvevalueringsvideo – er til alle, der.
Erfaringer med at gennemføre en KVIK selvevaluering på SBi Susanne Tang Merit Statens Byggeforskningsinstitut.
Øvelse 1: First Impressions
Delphi-evaluering og Green Field Evaluering af event Som start på Green Field.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Den individuelle evaluering.
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Mærsk Nielsen HR At stille gode spørgsmål til vurdering af kompetencer EPOS - IKV-workshop 22. august 2008 Lizzie Mærsk Nielsen.
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Bachelorprojektvejledning?
3-timersmødet 2017.
SUF - gevinstrealisering
Gruppearbejde 1 Formål:
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
3-timersmødet 2017.
Centralforeningen for Stampersonel
Stresshåndteringsgruppe
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
SRO 2018 hHx.
3-timersmødet 2018.
Præsentationens transcript:

Konsensusprocessen

Konsensus Konsensus betyder generel enighed i en bestemt gruppe f.eks. om hvordan man skal forholde sig i en sag Latin: consensus -> overensstemmelse NB: Bør ikke forveksles med forhandling Kilde: Den Danske Ordbog, 2003

Konsensusprocessen Tovholderens rolle er: At skabe rammerne for et vellykket konsensus- seminar At planlægge programmet, samt fordele roller og opgaver på seminaret Efterfølgende at redigere konsensusrapporten efter behov At understøtte overdragelsen af konsensus-rapporten til andre (ledelsen, SU, arbejds-pladsen og evt. bestyrelse)

Ad 1. Vellykkede rammer for seminaret Alle deltagere i konsensusseminaret skal i god inden modtage en papirversion af bruttodokumentet, så alle har tid til at læse det Der afsættes 1 – 1½ dag til seminaret – et sted hvor I har tid til den ”totale” fordybelse! På seminaret er der KVIK vejledninger til alle, plads omkring bordet til mange papirer og god fortæring Evt. har I en projektor koblet til computeren, så alle kan se, hvilke formuleringer, der skrives ind i konsensusdokumentet

Ad 2. Program, roller og opgaver Tovholderen planlægger programmet for konsensusseminaret med udgangspunkt i bruttodokumentet Tovholderen (evt. flere) læser bruttodokumentet grundigt igennem og bemærker: Formuleringer, der kræver uddybning Områder, hvor der er stor uenighed og hvor der derfor skal afsættes mere tid Ens styrker og forbedringsområder, der blot er formuleret forskelligt Emner, hvor ingen har svaret eller svaret forkert, hvorfor der måske også her skal afsættes mere tid

Eksempel på dagsprogram for konsensusmøde – klassisk model xxx At

Eksempel for workshopdag med efterfølgende konsensus/redigering

Mere om rollefordelingen Mødeleder/ordstyrer Den, der leder diskussionen, sørger for at alle kommer til orde og holder øje med tiden (der skal også være tid til pauser) Dialogcoach/vejviser Griber ind på passende måde, når samtaler løber af sporet, koncentrationen glipper eller der opstår konflikter Skribent Dokumenterer styrker, forbedringsområder og point i et konsensusdokument. Gerne via et medie, hvor alle kan følge med f.eks. en videoprojektor Dokumentationsansvarlige Gør opmærksom på relevant dokumentation undervejs Forbedringsbestyreren Er opmærksom på, at forbedringer bliver formuleret som forbedringer!

Principper i konsensusforløbet Forslag til OH om kon-sensus-proces Principper i konsensusforløbet F.eks. Tema 2.1: Hvad gør SCKK for at indsamle information om interessenternes nuværende og fremtidige behov: Først Drøftelse af styrker → enighed om styrker → gruppens formuleringer skrives ind i konsensusrapporten Så Drøftelse af forbedringer → enighed om forbedringer → gruppens formuleringer skrives ind i konsensusrapporten Til sidst Hvert gruppemedlem kigger på eget pointvalg → konsensus om point eller gennemsnit

Konsensus i praksis – 6 gode råd Forslag til OH om kon-sensus-proces Konsensus i praksis – 6 gode råd Konsensus kræver selvopdragelse, dvs.: Respekt for andres mening og oplevelse Respekt for, at alle ikke har mening eller viden om alt Vær præcis og brug konkrete eksempler. Lad være med at gentage, hvad der allerede er sagt Lad være med at falde ned i gammel uenighed eller kendte diskussioner Det er ok at være enige om, hvor vi ikke er enige

To eksempler på næsten det samme Tema 3.1.:Hvad gør institutionen for at planlægge og udvikle medarbejderressourcer ift. den valgte strategi? Eks. på forskel i formule-ringer Hvad har vi gjort godt? Alle var med til at formulere en personalepolitik og der er siden formuleret lønpolitik og arbejdstidsaftale. Personalepolitikken evalueres. Alle var med til at formulere en personalepolitik i 2002, og der er siden formuleret lønpolitik og arbejdstidsaftale for ACgruppen. Personalepolitikken evalueres ved medarbejder-tilfredshedsmålinger (2003, 2004 og 2005).

To eksempler på næsten det samme Eks. på forskel i formule-ringer To eksempler på næsten det samme Tema 2.1: Hvad gør institutionen for at indsamle information om interessenternes nuværende og fremtidige behov? Hvad kan vi gøre bedre? Vi er for overbegejstrede for kvantitative målinger Vi er for overbegejstrede for kvantitative målinger. Vi mangler i vores dialog med interessenterne at bruge flere kvalitative metoder som f.eks. fokusgruppeinterviews

Øvelse I grupper diskuter, hvad er de vigtigste ufordringer for rollen i konsensusprocessen? - Hvad er de gode råd og faldgruber?

Ad 3. Redigering af konsensusrapport Redigeringen handler om: Rettelse af stave- og slåfejl Tilretning af sætninger, som er indforståede og præciser evt. indholdet Omformulering af forbedringsområder, som ikke er formuleret som forbedringssforslag Redigering af gentagelse Flytning af forkert placerede styrker og forbedringer

Ad 4. Videreformidling af konsensusrapport Vigtige interessenter er f.eks.: Ledelsen (evt. bestyrelse) Samarbejdsudvalget Resten af arbejdspladsen Husk, at målet er også, at der skal skabes en bred opbakning til jeres videre arbejde med de prioriterede forbedringsprojekter!

Øvelse Hvad er de vigtigste ting, som I skal gøre for at imødekomme de typiske udfordringer i konsensusprocessen? diskuter gerne med din kollega eller sidemand og find gerne på flere udfordringer!