TNL Lederuddannelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Skabelse af dialogiske rum ”
Sprogpakkens 6-dages kursus
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Danehofskolens værdigrundlag
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Hvilken forskel gør spørgsmål?
Svend Gønge-skolens værdier...
Medarbejderudviklingssamtalen
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Prioritering.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Anerkendende refleksion
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
Kreativitet og innovation i ALT
I dag er temaet Visualisering
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Vi gennemførte en række interview ifm
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Darum skole 4. november 2013.
Kultur i organisationer
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Myter om anerkendelse! 10. Marts 2009.
Procesværktøjer.
Den anerkendende interviewform
DOFT Lederuddannelse Personaleledelse 21.November 2011
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
Kærnehuset! Forældresamtaler -et nødvendigt onde eller brugbart pædagogisk værktøj?
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Køb det fulde sæt til 299 kr + moms
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
- et udviklings- og dialogværktøj
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Tilgivelse.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
At tale om sexualitet.
Seminar d. 6. sept Hvad skal vi nå Hvorfor fokusere på bestyrelser Netværk for bestyrelser Tjekliste for bestyrelser Forretningsplan Bestyrelsen.
Forudsætninger for en god samtale
Drømmen om Sankt Ansgars Skole. Udvikling, en naturlov.. ”Den samme lærer/pædagog kan ikke gå ind på denne samme skole to gange..!” Heraklit: Alt flyder..
Den lærende organisation
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Hvordan spørger man anerkendende?
Ledelse i forskellige retninger
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Ledelse på vej Gentofte Kommunes uddannelse af ledelsestalenter Personalepolitisk Messe Bella Center, 12. januar 2010.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Misbrug, psykisk lidelse og recovery
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

TNL Lederuddannelse

Ledelse - personaleledelse DE 4 R 5 D modellen Risikovillighed – tillid – kontrol Anerkendende tilgang Lederen er sit eget værktøj Den vigtige samtale Spørgsmål

Hvad er ledelse Vise vejen frem Inspirere andre til at følge med Skabe resultater sammen Derfor skal du som leder kunne skabe mod og engagement hos andre og den nødvendige energi til at bevæge dig fremad mod fælles mål !

Balance mellem Frihed og grænsesætning Inviter og beslutte Styre og holde sig tilbage Benhård forretning og bløde menneskelige værdier Nærhed og distance osv

Kunne skabe - give andre Følelse af mål og retning Synliggørelse af delmål Fejre det der nås – succes er

Hvad er arbejdsglæde Relationer Resultater

KONTEKSTEN RÅDERUM RELATIONER INTERNE OG EKSTERNE RETNING RAMMER

Kontrol Risiko villighed Mistillid Tillid

Anerkendende Udforskende

En gammel cherokee-indianer fortalte sine børnebørn. ” I ethvert liv er der en frygtelig kamp – en kamp mellem to ulve. Den ene er ond: den er frygt, vrede, misundelse, grådighed, arrogance, selvmedlidenhed, nag eller bedrag. Den anden er god: Glæde, ydmyghed, tillid, gavmildhed, sandhed, blidhed og medføling” Et af børnene spurgte. ” Bedstefar, hvilken ulv vinder” Den gamle så ham i øjnene og svarede: ”

Anerkendende tilgang anerkendende ledelse bygger på nyttige tanker Alle er engagerede og ønsker at bidrage til den fælles sag. Enhver er kompetent i forhold til noget. Utilfredshed rummer forestillinger om noget bedre. Der er altid noget, der fungerer. Det, vi fokuserer på, bliver en større del af vores virkelighed. Vi har til enhver tid mere eller mindre forskellige opfattelser af virkeligheden. De giver alle mening. Forskelle er nødvendige og værdifulde for os som et arbejdsfællesskab Det er vigtigere at kunne bidrage end at kunne li´. Vi kan ikke fjerne problemer, men vi kan realisere ønsker. © H 11

En gammel cherokee-indianer fortalte sine børnebørn. ” I ethvert liv er der en frygtelig kamp – en kamp mellem to ulve. Den ene er ond: den er frygt, vrede, misundelse, grådighed, arrogance, selvmedlidenhed, nag eller bedrag. Den anden er god: Glæde, ydmyghed, tillid, gavmildhed, sandhed, blidhed og medføling” Et af børnene spurgte. ” Bedstefar, hvilken ulv vinder” Den gamle så ham i øjnene og svarede: ”

Vision, mission, strategi, mål, virksomhedens kerneydelse Anerkendende ledelse: At invitere til fælles bevægelse ud ad en ny vej Fælles ønskværdig fremtid Skyld Problemer Stress Sikre Eneansvar Forhindre Vision, mission, strategi, mål, virksomhedens kerneydelse Medskabelse Tilfredshed Vurdering Mistillid Nye muligheder Os og dem Manglende information Offer Kontrollere Forsvar Nyttige erfaringer Frustration Modstand mod forandring Krænkelser Modstand mod læring

Grundlag Organisationen som et arbejdsfællesskab Hvad er nyttigt? Dialog med omverdenen Hvad skal vi udrette sammen? Kerneydelse, mission, vision, strategi Arbejdsfællesskabet Kompetencer Relationer Hvad er nyttigt? Hvad giver mening? Opgaver Bidrag Mindre arbejdsfællesskaber Udvikling Hvordan vil vi gøre det? Moralske rettigheder og forpligtelser, faglighed, politikker, værdier, kultur Ideer Organisering Grundlag Tandplejen

Arbejde med 5 D Discovery: Dream: Destiny: Drømmen om fremtiden Opdagelse af det der allerede findes ”Hvad giver liv og energi ? ” Hvornår lykkes vi med XX” Dream: Drømmen om fremtiden ”Hvad kunne være? Hvad drømmer vi om? Hvordan kunne vi være som klinik Beskriv abstrakt og konkret Destiny: Fælles og individuelt Engagement og konkrete Handlinger ”Hvad tildeler vi os hver især Og til sammen til ? Definition: Tema/ temaer Design: Dagligdagens praksis ”Hvilke ændringer skal der til for at vi opnår drømmen? Hvad kan vi gøre her og nu ? .

Opgave efter 5 D 3 i hver gruppe Definition: Når jeg er en god personaleleder

5 D Discovery Beskriv når du er en god personaleder Opdagelse af det der allerede findes ”Hvad giver liv og energi ? Hvornår lykkes jeg som god personaleleder

5 D Dream Hvad kunne du drømme om når du ser dig selv som den mest super, engagerede, kloge, vise osv personaleleder Drømmen om fremtiden ”Hvad kunne være? Hvad drømmer jeg om? Hvordan kunne jeg være i dagligdagen på klinikken Beskriv abstrakt og konkret

5 D Design Hvad vil du gøre for at opnå drømmene Beskriv en række tiltag du mener at kunne gøre i kommende fremtid ”Hvilke ændringer skal der til for at vi opnår drømmen? Hvad kan vi gøre her og nu

5 D Destiny Ja, hvad bestemmer du at gøre og hvornår og sammen med hvem Fælles og individuelt Engagement og konkrete handlinger Hvornår og hvordan

Kendskab til excellencemodellen, radar og tankegangen

RADAR – Logikken (dk) Systematisk analyse, planlægning, implementering og opfølgning Udvikle og plan-lægge frem-gangsmåder Plan and Approaches Krav til resultater Results Implementering og udbredelse DEPLOY Approaches Evaluere og justere fremgangsmåder og udbredelse ASSESS AND REFINE Approaches and Deployment Fra Excellence Modellen, 2010 udgaven, kilde: www.efqm.org

De 3 domæner Det personlige domæne Refleksionens domæne Produktionens domæne Ånden er at man idé udvikler og skaber ting sammen selv om vi har haft en SU aftale har man haft en ånd om at skabe s. 12 i aftalen lederen: åben og grundige drøftelser med medarbejderne. Oplevelsen af at ledelsen involverer medarbejder som er med til skabe og idegenerer §6. stk. 3 og §7.1 (begejstre)

Vær opmærksom på dine ord, de bliver dine tanker. Det sprog, vi bruger, skaber vores virkelighed og vores fortid, nutid og fremtid Vær opmærksom på dine ord, de bliver dine tanker. Vær opmærksom på dine tanker, de bliver dine handlinger Vær opmærksom på dine handlinger, de bliver dine vaner Vær opmærksom på dine vaner, de bliver din fremtid .

Hvad lægger vi mærke til? Hvad ser og husker vi? At tænke, lytte og spørge selektivt i et socialkonstruktionistisk perspektiv Hvad lægger vi mærke til? Hvad ser og husker vi? Små og store succeser, nyttige erfaringer, forskellige oplevelser, metaforer, vigtige relationer, nysgerrighed, undren, forskellige perspektiver og positioner, positive fremtidsbilleder, personlige værdier, moralske forpligtelser, kloge greb, osv. Hvad hører vi? Hvad lytter vi til? Hvordan taler vi? Hvad taler vi om? Tandplejen 25

Lederen selv Hvad er din ledelse ideologi Din ledermission og ledervision Dine mål Ledelsesgrundlaget i din kommune Tillid Hvilke idoler, helte ikoner har du Story telling Det er handling der giver forvandling Glimtet i øjet

Ledelse handler om at skabe en symfoni af styrker, som gør systemets svagheder irrelevante Peter Drucker