Usability på www.risikomomenter.dk. Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Problemløsningsteknikker
Advertisements

Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
DEN PRIMÆRE NAVIGATION JOEK © TEC 2011 Dit websteds primære navigation er det område på sitet, der indeholder links til de primære sektioner af dit websted,
Sidetyper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Links Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Sprog/billeder på Internettet
Computerens anatomi.
Brugervenligheds test. n ewline ønsker at gøre deres web- side mere brugervenlig.
Formularer (Access, del 3)
Design og arkitektur for borger.dk
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Mindre grimt, tak.
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Medlemsgalleri Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Trommer Navn Trommer Navn Trommer Næste side.
Usability på Anvendte Metoder Kortsortering –En medstuderende Heuristisk inspektion –5 (begynder)eksperter Tænke-højt test –4 HTX-lærere.
Gennem vores undersøgelser af zoo.dk har vi fundet ud af sitets tre største usability problemer:
Problematisk anvendelse af for journalist Hans Eckermann  Journalist Hans Eckermann fra Gladsaxe Bladet.
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
SEO PÅ AU.
Usability-evaluering af ”Searchability is the art of getting traffic to your website. Usability is the art of keeping them around and turn.
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Usability 17. marts Oplæg: Om heuristisk inspektion: Metro Om tænke højt forsøg: Virk 2. Fremtidige oplæg 3. Dagens øvelse 4. Aflevering af testrapporter.
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
FilmFyn.dk usability vurdering. Hvem er FilmFyn? Ejes af de fynske kommuner Hovedformål –At få filmproduktion til Fyn og skaffe økonomisk støtte til producenterne.
Velkommen til Hvordan vises skolens værdier bedst muligt i SkolePorten? SkolePortens fleksibilitet kan medvirke til at understøtte skolens værdier. Oplægget.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Navigation Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Opfattelse af DFIF Forbundet: –Positive –Aktivt, dynamisk og lydhørt forbund Firmasport: – Samvær, uformel, aktivitet.
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
Den gode brugeroplevelse borger.dk får ny struktur og nyt design.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
USABILITY Session 8 Mobile enheder v/Anders Schrøder Introduktion til brugertest Mobile enheder v/Anders Schrøder Introduktion til brugertest.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
Usability øvelse: Kortsortering Opfølgning opdragsgivere Feedback på rapporter Ændring af kursusplan Dagens øvelse.
Øvelser Samlet rapport.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Do’s and dont’s Usabilityrapporter. DO’s Sortering af problemer: Pris for at rette dem Forretningsmæssig konsekvens Inddeling af problemer Fagtermer Konsekvenser.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
Enes Kücükavci !.  Planlægning  Krav og testspecifikation  Design  Implementering  Test/Afprøvning  AMANDA.
Projektgrundlag Fred and Legend's nystartet butik Butikken: kvalitet, eksklusivitet og en hyggelig stemning, Kunden: begrænset indfyldelse Nogle foto,
Øvelse 1: First Impressions
Interaktive knapper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Usability – øvelse 7: Tilgængelighedstests Kommende oplæg Dagens øvelse - lokale 3.15 og 3.16 er reserveret til jer! Tilgængelighedsrapport Usability-rapport.
Implementerinsfasen. Tilpasninger & beslutninger Endelig beslutning omkring placeringen af tekst, billede og undermenufelter. Endelig beslutning om informationsarkitekturen:
Usability – 3. november: Tilgængelighedstests Vigtige deadlines! Dagens øvelse Tilgængelighedsrapport Usability-rapport Næste uge.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
Øvelsestimer (opgave 3) v/Morten Davidsen Læser til daglig cand.merc.(dat.) på CBS.
Øvelsestimer (opgave 8) v/Morten Davidsen Læser til daglig cand.merc.(dat.) på CBS.
INDFAK2 Rekvirent VELKOMMEN.
INDFAK2 Rekvirent VELKOMMEN.
+ Hjemmesider Kommunikation Opbygning Sprog. + Kommunikation på hjemmesider.
SEO-workshop LOF.dk 24. mar. 2017
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Skabelon mailopsætning
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Præsentationens transcript:

Usability på

Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug og akademisk niveau i sitets tekster passer godt til målgruppen. 3.Sitets hierarkiske hovedstruktur og opdeling i fagområder er generelt velfungerende i forhold til målgruppen. 4.Sitet har overordnet set et sobert layout, der matcher målgruppe og emne. 5.Svartider er generelt gode. 6.Behersket brug af grafik. 7.Søgefunktionen er let at finde.

De væsentligste punkter hvor sitet kan fungere bedre…

Her fungerer det mindre godt Søgefunktionens måde at præsentere søgeresultater på er svær at aflæse Boksen med de udvidede søgemuligheder er ikke forståelig for målgruppen. Søgning bør kunne foretages afgrænset under fagområderne

Her fungerer det mindre godt Det er vanskeligt at orientere sig i forhold til BAR’s ”globale” site og at gennemskue hvordan risikomomenter.dk relaterer sig til dette. Det er unødigt vanskeligt at finde tilbage til risikomomenter.dk fra de øvrige BAR sites (det er derfor uklart hvem der er sitets afsender).

Her fungerer det mindre godt Besøgte links er ikke markeret, hvilket gør det vanskeligt at navigere og huske, hvor man har været tidligere.

Mindre væsentlige punkter hvor sitet kan fungere endnu bedre…

Her kan det blive endnu bedre Det forvirrer lidt at der er ”dobbelt navigation” på forsiden (den gennemgående menu gentages delvist med billeder midt på siden).

Her kan det blive endnu bedre Alle testdeltagere overså ”krummestien” øverst på siderne.

Her kan det blive endnu bedre Man kan ikke printe mindre emneområder ud i en printvenlig version fra emnernes undersider. Print

Her kan det blive endnu bedre Layoutet giver anledning til lovlig meget scroll ved en skærmopløsning på 800x600 (stadig standard på mange PC’er).

Her kan det blive endnu bedre Anvendelse af frames giver problemer med hensyn til søgning udefra samt bogmærkning af ønskede undersider.

Perspektiver

Usability perspektiver Vi anbefaler tænke-højt-test, da de giver et godt indblik i de problemstillinger, som brugerne oplever, når de anvender website til daglig. Vi anbefaler desuden tilgængelighedstjek som fx Bedst på Nettet og Bobby. Tilgængelighed er ikke kun til fordel for brugere med deciderede handicaps, men hjælper også almindelige brugere til lettere at anvende siden optimalt.

Metodeovervejelser

Kortsorteringsmetoden Problem, at testperson ikke tilhører målgruppen, og dermed ikke er bekendt med fagområde og terminologi. Mange af kortene (linksene) giver ikke mening, når de står alene. Fx indeholdt testen mange kort med titlen “depotrum”, som repræsenterede hver sin underside. 1. test var knap så anvendelig på en side med mange links på det horisontale niveau, mens 2. test (med overskrifter) hjalp testpersonens logiske forståelse af indholdet på vej. Det fungerede fint med samme testperson til begge sorteringer.

Heuristisk inspektion Inspektørerne overser ofte mange usability-problemer, og to inspektører finder sjældent de samme problemer Anvendelig til at finde og karakterisere overordnede fejl og til at forudsige områder, som kan være vigtige at få brugertestet. Metoden er afhængig af dygtige og erfarne inspektører, og det kræver, at man er flere om opgaven. Metoden er hurtig og enkel at gennemføre.

Tænke-højt test Testen er tidskrævende, og det kan være svært at udlede konstruktive resultater af datamaterialet. Metoden giver et godt indblik i brugersituationen og kan medføre overraskende iagttagelser. Man bør overveje, om en fremtidig brugertest af siden skulle udformes med hensyn til testpersonens faglige orientering.

Tilgængelighedstest Testen fandt kun problemer, som var ret åbenlyse. Testresultaterne var vanskelige at læse. De automatiske testmetoder fx Wave og Cynthia havde problemer med at teste siden, fordi den er lavet i frames.

Økonomi