Jette Egelund Holgaard © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Undervisningsplanlægning
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Arbejdspladsudvikling
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Deltagerstyret undervisning
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Relationer – børn og voksne
At udforske sin egen praksis
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Vejledning i projektarbejde
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra skolens ledelsesteams’ selvevaluering.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra kommunale repræsentanters selvevaluering.
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Samarbejde, Læring og Projektstyring
PROCESANALYSE 9 mm i SLP Lars Peter Jensen Indhold:
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Vejlederens kommunikation
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Introduktion til Det Praktiske Projekt
P0 erfaringsopsamling Program 9.15: Introduktion
PROCESANALYSE 7 mm i SLP Lars Peter Jensen Indhold:
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
1. MM SLP- kursus Jette Egelund Holgaard © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Introduktion til problemorienteret projektarbejde.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Organisation/ledelse, procesanalyse
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Dagens program – ugens program
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
PV4 Efteråret 2012 Software, Datalogi, Bachelor i IT og Informatik Lone Stub Petersen Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
1 Organisation/ledelse, procesanalyse Introduktion til kommunikation og samarbejde 4: Lars Peter Jensen.
1 PV3: P0-erfaringsopsamling og P0-procesanalyse Kursusholder: Mette Mosgaard.
Samarbejde Samarbejdsaftaler Erfaringsudveksling Procesanalyser
P0-erfaringsopsamling
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Refleksion over projektuge
Præsentationens transcript:

Jette Egelund Holgaard © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Erfaringsopsamling 2. MM SLP- kursus Jette Egelund Holgaard © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Dagsorden 8.15 - 8.45 : 1. forelæsning: Om læreprocesser og refleksion 8.45 - 9.00 : PAUSE 9.00 - 9.30 : 2. Forelæsning: At dokumentere en refleksion over egen læreproces 9.30 - 10.45 : Tværgruppe diskussion 10.45 - 12.00 : Gruppearbejde - opsamling og strukturering af procesanalysen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet TEMA: LÆREPROCESSEN Læring som en trappe Vurdering Bloom’s taksonomi Syntese Analyse Anvendelse Forståelse Kendskab © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet TEMA: LÆREPROCESSEN Læring som en cirkel Oplevelse Refleksion Forventning Handling Inspireret af Kolb (1984), Håkansson (1982) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet TEMA: LÆREPROCESSEN Læring som en spiral Forventning Handling Refleksion Oplevelse © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet TEMA: LÆREPROCESSEN Læring som loops Oplevelse At lære om noget At lære om egen læring Refleksion Handling osv. Forventning © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet TEMA: LÆREPROCESSEN Læringsprocesser indbefatter at der sanses at det sansede erfares at det sansede kan gengives at det sansede forstås at det sansede kan anvendes at anvendelse fortolkes (og læringsprocessen starter forfra) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet TEMA: LÆREPROCESSEN Hvis vi vil tæt på kan vi: analysere, dvs. at fænomenet splittes op i delelementer som betragtes for sig. og derefter foretage en syntese, dvs. samle elementerne til en ny og mere nuanceret helhed og efterfølgende vurdere det vi nu oplever i forhold til et givent sæt af betingelser. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet TEMA: LÆREPROCESSEN Men læring er også: At udnytte tidligere erfaringer i nye situationer. At reflektere over egen læring med henblik på at blive bedre til at lære. At tage stilling til hvad der er målet for læringen. At tage ansvar for egen læring - læring skal opsøges aktivt. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet TEMA: REFLEKSION Hvad er refleksion Gyldendals fremmedordbog siger: tilbagekastning (af lyd/lys), overvejelser, betragtning, eftertanke Fra eksemplerne: at lægge mærke til tænke over se tilbage på gøre bevidste iagttagelse planlægge på grundlag af erfaringer Men også at stille ”hvorfor” spørgsmål © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet TEMA: REFLEKSION Hvad refleksion kan være En studerende reflektere over noget, når han/hun lægger mærke til at: der mangler væsentlige information i en tekst og tænker over, hvorfor de mangler og søger de manglende informationer. der er noget anderledes i en matematikopgave i forhold til bogens typeopgaver, identificerer forskellene og ved hvad der kan gøres anderledes. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet TEMA:REFLEKSION Hvad refleksion IKKE er En studerende reflektere IKKE over noget, når han/hun udfører rutiner, fx: indsætter tal i en given formel og udregner et resultatet gengiver en forklaring uden at forstå eller kommentere den © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet TEMA: SLP-KURSET Hvad dobbelt loop refleksion kan være En studerende reflektere over egen læreproces, når han/hun: ser tilbage på måden at opløse en opgave på, identificerer fremgangs-måden og dens styrker og svagheder ser tilbage på måde at indarbejde information på fx at tage noter til en forelæsning, og overvejer styrker og svagheder. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet TEMA: REFLEKSION Hvad dobbelt loop refleksion IKKE er: En studerende reflektere IKKE over egen læreproces, når han/hun: ikke overvejer hvilke tidligere erfaringer, der kunne være til hjælp i en given situation gør som han/hun får besked på uden bagefter at overveje om det nu var den rigtige måde for ham/hende i netop den situation © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet TEMA: REFLEKSION Hvorfor bruge refleksion Refleksion er forudsætningen for at udvikle metodiske færdigheder Refleksion er en forudsætning for innovation - dvs. ikke rutinepræget udvikling af processer og produkter Refleksion er et stigende krav til ingeniøren, da virksomhederne i vesten i stigen grad konkurrerer på fleksibilitet. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet TEMA: STUDIEFORMEN Reflektion over egen læreproces Oplevelse Refleksion Handling Forventning I P0 har I gennemløbet læringscirklen i forskellige situationer Spørg jer selv HVORFOR det gik som det gik OG hvad I kan gøre bedre næste gang © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet TEMA: REFLEKSION Dokumentation af refleksion ENKELT loop refleksion i forhold til metoder og teorier er en del af videnskabelig formidling og skal dokumenteres i hele uddannelses-forløbet. DOBBELT loop refleksion dvs. refleksion over egen læreproces. Skal kun dokumenteres på basis. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

PAUSE Tilbage her 9.00

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet TEMA: PROCESANALYSE P0-procesanalysen (1) Følgende punkter skal med: Projektplanlægning Hvordan blev arbejdet fordelt Hvordan blev tiden udnyttet osv. Samarbejdet i gruppen Socialt og fagligt Samarbejde med vejlederen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet TEMA: PROCESANALYSE P0-procesanalysen (2) Overvej betydningen af følgende: Forventningerne til P0 - blev de opfyldt. Hvilke situationer, der har været væsentlige for henholdsvis jeres sam-arbejde og projektets gennemførelse. (Er det svært så prøv at finde 3 positive og 3 negative oplevelser) Fokuser på, hvad I som studerende kan gøre for at bibeholde/ændre situationen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet TEMA: PROCESANALYSE Eksempler på konstruktive udsagn: ”Vores vejleder har vi ikke haft så meget kontakt med som forventet. Her vil vi næste gang sørge for at få afklaret, hvad vi kan forvente af ham, og sørge for at udsende dagsordener til møderne i god tid.” ”Vi fik alt for travlt til sidst. I P1 vil vi derfor prøve at lave en tidsplan med deadlines undervejs så de travle perioder fordeles mere” © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet TEMA: PROCESANALYSE IKKE konstruktive udsagn er fx: ”Det var et problem at vores vejleder skulle på ferie i vores projektperiode.” ”Vi fik alt for travlt til sidst. I P1 vil vi derfor komme tidligere i gang” ”Vi havde et gruppemedlem, som ikke lavede noget. Det gav en del frustrationer.” ”Nogle gruppemedlemmer blev sure, når deres arbejdsblade blev kritiseret. I P1 vil vi blive bedre til at give kritik, og være mindre modtagelige for kritik.” © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet TEMA: PROCESANALYSE At skrive procesanalysen Gode råd: Vent med at analysere jeres erfaringer til efter I er færdige med alle beskrivelserne. Skriv evt. modstridende opfattelser ned i stedet for at dvæle i en diskussion for at opnå enighed En P0-proces-analyse fylder ca. 3-5 sider, men hellere 3 præcise og konstruktive sider end 5 sider med en sludder for en sladder. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet TEMA: ØVELSE TVÆR-gruppearbejde til 10.45: Start med en præsentationsrunde med navn, P0-projekt emne og vejleder. Lav runder om projektplanlægning, gruppe- og vejleder- samarbejde, hvor I hhv. svarer på, hvad der gik godt/skidt og hvorfor, samt hvilke gode råd kan vi på baggrund af disse oplevelser give til P1 samarbejdet. BEMÆRK: REFERAT BØR UDARBEJDES AF SAMTLIGE © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Oplæg til Gruppearbejde fra 10.45: TEMA: ØVELSE Start med en runde, hvor I kort får refereret diskussionen i tværgrupperne. Lav en runde om projektplanlægning, gruppe- og vejleder- samarbejde, hvor I hhv. svarer på, hvad der gik godt/skidt og hvorfor - I JERES EGEN GRUPPE, sammenfat gerne på tavle. Overvej om der var nogle erfaringer/gode råd fra omsamlingen i tværgrupperne, som I han supplere jeres egne med. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

TEMA: NÆSTE PROJEKTPERIODE © SLP-gruppen, Aalborg Universitet SLP i P1: 3MM : Projektets samarbejdsgrundlag 4MM : Projektets faser 5 MM: Projektdesignet 6MM : Projektets formidling 7MM : Opsamling i cafe-dialog (input til P1-procesanalysen mm.) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet