hvilken vej kører IT-toget ? en meget polemisk sammenligning af de to forskellige opfattelser af, hvordan man integrerer IT i uddannelsesmiljøer. det bliver stadig mere nødvendigt at diskutere, hvordan det går med IT-integrationen i Danmark. De to veje er væsensforskellige og giver meget forskellige resultater. det er min opfattelse at 90 % af IT-integrationen i Danmark er forankret i det jeg kalder den defensive ITstrategi, og som dette lille oplæg tager afstand fra. de to strategier er sat alt for skarpt op mod hinanden i det følgende. det er helt bevidst – det skaber kontraster og sammenstød, der er til at forholde sig til… oplægget kan gerne bruges som udgangspunkt for en snak om: hvor er vores uddannelser på vej hen ?
to forskellige strategier for IT i uddannelser den defensive ITstrategiden offensive ITstrategi vil modernisere uddannelserne vil bruge IT til at skabe nye læreprocesser
to forskellige strategier for IT i uddannelser den defensive ITstrategiden offensive ITstrategi vil rationalisere uddannelserne, gøre dem mere effektive vil bruge flere ressourcer fordi målet er læring
to forskellige strategier for IT i uddannelser den defensive ITstrategiden offensive ITstrategi vil opskole lærerne til almindelige pc-brugere: den fjerde kulturkompetence vil udvikle lærerne til dygtige elektroniske didaktikere på baggrund af deres pædagogiske visioner
to forskellige strategier for IT i uddannelser den defensive ITstrategiden offensive ITstrategi vil efteruddanne lærerne efter ensartede og standardiserede principper vil tage udgangspunkt i den enkelte lærere interesser og talenter og efteruddanne derfra
to forskellige strategier for IT i uddannelser den defensive ITstrategiden offensive ITstrategi satser på store skabelonagtige ITløsninger til uddannelserne satser på at klæde uddannelserne på til at sammensætte deres egen mosaik ud fra deres behov
to forskellige strategier for IT i uddannelser den defensive ITstrategiden offensive ITstrategi er utålmodig og indfører ofte store ITsystemer, som lærerne så må tilpasse sig går den solide vej og starter nedefra med lærernes behov for at få udviklet læringsrummene
to forskellige strategier for IT i uddannelser den defensive ITstrategiden offensive ITstrategi tilbyder lærerne standardværktøjer og skabeloner: alle skal kunne det samme med regneark insisterer på at lærerne på deres særlige interesseområder skal arbejde med de bedste værktøjer og skal kunne producere selv
to forskellige strategier for IT i uddannelser den defensive ITstrategiden offensive ITstrategi er i virkeligheden IT fra oven: fokus er mere på samfundets eller områdets renomé, end på de konkrete processer arbejder med IT fra neden, forankrer sig i lærernes varige interesse og i små kvalitetsprojekters varige virkninger
to forskellige strategier for IT i uddannelser den defensive ITstrategiden offensive ITstrategi lancerer ofte store og dyre projekter, der afkaster megen anseelse, men kun få varige resultater bygger på det princip, at uddannelsesmiljøerne udvikler sig ved det gode kollegiale eksempels magt: små vellykkede projekter inspirerer andre til at prøve
to forskellige strategier for IT i uddannelser den defensive ITstrategiden offensive ITstrategi fastholder i virkeligheden det gamle klasserum i moderniseret version er kun interesseret i IT, hvis det betyder udvikling af nye pædagogiske rammer for lærere og lærende
to forskellige strategier for IT i uddannelser den defensive ITstrategiden offensive ITstrategi motiveres af kortsigtede samfundsmæssige og nationaløkonomiske behov motiveres af en gejst for at mennesker kan udvikle spændende livsforløb ved at lære på nye måder – til gavn for samfundet på lang sigt
to forskellige strategier for IT i uddannelser den defensive ITstrategiden offensive ITstrategi vil fastholde lærerne som ITamatører: de skal levere såkaldt indhold og lade eksperterne ordne det ITmæssige: det gamle industrisamfunds arbejdsdeling fastholdes vil bruge IT til at lade lærerne arbejde i mange forskellige processer – fra idé til hjemmeside: vi kan selv
to forskellige strategier for IT i uddannelser den defensive ITstrategiden offensive ITstrategi bruger mange penge på store og ofte adminstrative ITsystemer, men næsten ingen midler til lærernes tid til eksperimenter med IT og Læring vil fokusere mere på at skaffe fleksible midler til forskellige eksperimenter i læringsrummene
to forskellige strategier for IT i uddannelser den defensive ITstrategiden offensive ITstrategi fastholder lærerne i et udvendigt forhold til IT: de kun brugere, ikke producenter og idémagere vil understøtte interesserede lærere i at designe til værktøjer, der kan understøtte deres læringsvisioner
to forskellige strategier for IT i uddannelser den defensive ITstrategiden offensive ITstrategi topstyret samarbejde med virksomheder ved at bestille ITværktøjer: lærerne får intet indblik i f.eks. multimedieproduktion samarbejde med virksomheder ved at lade lærere og virksomhed arbejde som procesorienteret team: lærerne får indblik i produktion og virksomheden i pædagogik
to forskellige strategier for IT i uddannelser den defensive ITstrategiden offensive ITstrategi vil måle resultaterne ud fra kvantitative metoder vil måle resultaterne ud fra kvalitative analyser af forandringsprocesser
to forskellige strategier for IT i uddannelser den defensive ITstrategiden offensive ITstrategi vil ITtræne lærerne på traditionel instruktivistisk måde og i standardværktøjer: IT bliver til faglig læring vil fra starten tage udgangspunkt i den enkelte lærers pædagogiske behov og personlige talenter: understøtte lærerens egen evne til at udforske ITområderne
to forskellige strategier for IT i uddannelser den defensive ITstrategiden offensive ITstrategi vil integrere IT i traditionelle organisationsstrukturer og i traditionelle lærerrum vil bruge IT til at skabe organisationsforandring og udvikle flade strukturer
to forskellige strategier for IT i uddannelser den defensive ITstrategiden offensive ITstrategi er reaktiv og forholder sig til, hvor ”samfundet” vil have lærerne hen med IT vil bryde det reaktive mønster og understøtte lærerne i at udvikle selvstændige opfattelser af, hvordan IT kan understøtte deres pædagogiske visioner
to forskellige strategier for IT i uddannelser den defensive ITstrategiden offensive ITstrategi opfatter lærerne som samfundsgruppe og som objekter, der skal handles med opfatter lærerne som individuelle aktanter og som aktiv, reflekterende partner