Danskfaglig metode anvendt i litterære tekster

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Herman Bangs: ”Stille eksistenser”
Videnskabsteori og faglige metoder
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Den gode fortælling som læringsredskab
Videnskabsteori og faglige metoder
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
90’ernes litteratur og litteratur i det nye årtusinde
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Humaniora.
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
Værkoplysninger: Til venstre: Niels Lergaard
Michel Foucault og Governmentalitybegrebet
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Videnskabsteori og faglige metoder
Spansk Hvad skal eleverne lære? Faglige mål Eleverne skal kunne: – forstå et tydeligt talt spansk – tale et klart og nogenlunde flydende spansk,
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Sprogfagenes metoder Susanne Galsøe.
Den anerkendende interviewform
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
VISL – begrænsninger og styrker
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Dolken Tove Ditlevsen, 1963.
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
- et udviklings- og dialogværktøj
- En model til at sætte flere vinkler på en tekst
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Personligheden og selvet
Fortællertyper.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Et mærkeligt skib.
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Læsekogebog - og navn på realismen. Poesi Hvem er det, der taler i digtet Hvordan er digtets komposition? Hvem tales der til – hvad får vi at vide og.
Litterære tilgange og metoder
Anna-Marie H. Hansen, UCL (Jelling) 1 Sammenhæng mellem de to forelæsninger Et overblik over forskellige litterære metoder Fokus på.
90’ernes litteratur og litteratur i det nye årtusinde
Sprogfagenes metoder Rungstedgaard den 3. maj 2010 Dorte Fristrup, tlf
”Den største sorg i verden her er dog at miste den, man har kær”
Vædderen Af Cecil bødker.
Udvikling af fiktionskompetence
Kortfilm Et overblik.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Analyse af noveller.
Hvad er fiktion? Og hvorfor læse fiktion?
Historiske kilder Kildekritik
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. Fortællertyper? Hvilken betydning har fortælleren? Hvad kan vi tilføje.
Særlige udfordringer til læseforståelsen i fiktionstekster
Epik – fortæller - fortællersynsvinkel
Metoder og argumentation.  1. Hvilket spørgsmål? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan? 4. Hvad kan gå galt? Videnskabsteoretisk køreplan.
AT med dansk i samarbejde med andre fag 1. Faglige mål for AT Eleverne skal kunne beherske relevante faglige mål og metoder i de indgående fag vurdere.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Analyse af noveller Dias udarbejdet af Aksel Alminde 1.
Den naturvidenskabelige metode
Hvad er dokumentarfilm?
Engelskfagets metoder
Novelleanalyse introduktion.
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Filmanalyse kortfilm Dennis VOK d.2.2
Præsentationens transcript:

Danskfaglig metode anvendt i litterære tekster Sprogfagenes metoder Danskfaglig metode anvendt i litterære tekster Susanne Galsøe, sprogfagenes metoder

Susanne Galsøe, sprogfagenes metoder Forskellige metoder Den biografiske læsning Den nykritiske / værkorienterede læsning Den struktualistiske læsning Den ideologikritiske læsning Den psykoanalystiske læsning Den læserorienteret læsning Den dekonskruktive læsning Den postkoloniale læsning Susanne Galsøe, sprogfagenes metoder

Den biografiske læsning Sammenligning af forfatters værk med hans liv Værket bliver et middel til at forstå det menneske, som har skabt det Kendskabet til forfatteren bliver et middel til at forstå værket Analysen bliver ikke tekstintern, men en proces, hvor man inddrager viden fra bl.a. opslagsværker Selvom det skrevne ikke er virkeligheden, er forfatterens person betydningsfuld Susanne Galsøe, sprogfagenes metoder

Susanne Galsøe, sprogfagenes metoder Fordele: At finde sammenhæng mellem liv og værk At sætte sig ind i forfatterens tankegang Ulemper: Hurtige slutninger, som der ikke er dækning for i teksten. Den biografiske metode kan blive en sammenligning af fiktions- og faktatekster Susanne Galsøe, sprogfagenes metoder

Den nykritiske læsning Metoden opstår i 1920 som en reaktion mod den biografiske læsning. Først i Dk omkring 1960. Den biografiske læsning var ikke dækkende i forhold til modernismen Det er værket, der er i centrum Været opfattes som en autonom enhed Studier af værkets omgivelser er ikke interessant Hvad forfatteren måtte mene om sit værk er ikke interessant Forfatterens liv er en forstyrrende faktor Susanne Galsøe, sprogfagenes metoder

Susanne Galsøe, sprogfagenes metoder Ordet opfattes som en selvstændig størrelse, der ikke er afhængig af forfatteren Man har kun selve teksten at forholde sig til via nærlæsning Opgaven består i at afdække værkets struktur, dvs. hvordan alle sproglige, kompositionelle og idémæssige enheder til sammen udgør et hele Når man analyserer, skelner man ikke mellem form (ydre opbygning, komposition, virkemidler, rim) og indhold (handling og idé). Samspillet er vigtigt Den nykritiske metode hviler på den grundige nærlæsning Fordele: Kommer tæt på teksten Ulemper: Kræver stor viden om sprog og litteratur, da læsningen ellers har en tendens til at blive mekanisk Susanne Galsøe, sprogfagenes metoder

Grundbegreber i den nykritiske læsning Komposition Cirkulær fortælling, rammefortælling etc Fortæller Implicit, explicit, alvidende, personbunden, 1. eller 3. personsfortæller, den (u)/troværdige fortæller Direkte/indirekte tale, monolog og fortællekommentarer Synsvinkel ydre/indre/ kombineret synsvinkel, medsyn/bagudsyn Susanne Galsøe, sprogfagenes metoder

Susanne Galsøe, sprogfagenes metoder Personkarakteristik Sprog, navn, udseende, handlinger Rum og tid Sted, omgivelser Fortælletid og fortalt tid Sprog og stil Billedsprog, sproglige træk, syntaks, ordklasser, rim og rytme, stilleje, gentagelser, teksten stemme og tone (ironisk, saglig, troværdig, humoristisk, alvorlig etc) Tema Motiv og tematik Susanne Galsøe, sprogfagenes metoder

Den strukturalistiske læsning Ser bort fra forfatterens intentioner Er ikke interesseret i den enkelte læsers subjektive opfattelse Struktualisterne er optaget af sproget som system (Saussure & Louis Hjemslev) den konkrete anvendelse af sproget i en litterær tekst, fx Propp Greimas udviklede 3 modeller til kortlægning af en tekst Grundstrukturmodellen Kontraktmodellen Aktantmodellen Susanne Galsøe, sprogfagenes metoder

Susanne Galsøe, sprogfagenes metoder Målet var at udvikle en tekstgrammatik, så man kunne undersøge den enkelte teksts struktur og opbygning af indhold En struktruel analyse tager udgangspunkt i at man analyserer tekstens modsætningspar, gentagelser og variationer = et par briller som gør tekstens spor og mønstre synlige Man undersøger personernes indbyrdes relationer Berettermodellen Susanne Galsøe, sprogfagenes metoder

Susanne Galsøe, sprogfagenes metoder Fordele: synliggør de narrative mønstre og tekstens modsætningspar Giver eleverne en model, som de kan støtte sig op ad Ulemper: Analysen siger ikke nødvendigvis noget om tekstens indhold Det kan være svært for eleverne at bruge de udfyldte modeller til noget konkret Kræver et højt abstraktionsniveau Susanne Galsøe, sprogfagenes metoder

Den ideologikritiske læsning Beskæftiger sig med tekstens relation til samfundet Med ideologi menes der den opfattelse af samfundet som teksten udtrykker I følge Marx står den måde, som et samfund tænker på i et dialektisk forhold til den måde, som man producerer på Derfor afspeljer en tekst sin tid og sit samfund Susanne Galsøe, sprogfagenes metoder

Susanne Galsøe, sprogfagenes metoder Målet med den ideologikritiske læsning er at opbygge en sand klassebevidsthed at påpege falsk ideologi Ideologikritisk læsning vil undersøge samfundet i teksten og teksten i samfundet Fordele: Kan synliggøre samfundsmæssige problemer, som optræder i et tekst. Fx Sonnergaard der bevidst arbejder med den sociale uretfærdighed Ulemper: Forudsætter en (marxistisk) historieforståelse og en viden om tidens socialhistorie Susanne Galsøe, sprogfagenes metoder

Den psykoanalytiske læsning Bygger på Freuds kortlægning af det ubevidste Den dybdepsykologiske læsning søger bag om tekstens symboler til nogle ubevidste grundforestillinger eller mønstre Fordele Kan åbne for ubevidste tanker hos forfatteren Ulemper Tendes til falloslæsning/infantile grundkonflikter i alt Den kan lukke en tekstlæsning i stedet for at åbne Susanne Galsøe, sprogfagenes metoder

Den læserorienterede læsning Selve oplevelsen af teksten bliver det centrale Læseren udfylder de tomme pladser i teksten Der er ikke én rigtig fortolkning, kun fortolkninger Fordele Eleverne lærer at argumentere for Ulemper Alle læsninger bliver lige gode Susanne Galsøe, sprogfagenes metoder

Den postkoloniale læsning Interesserer sig for den kulturelle situation hos både de tidligere kolonimagter og deres kolonier Denne retning inden for litteraturlæsning udvikles i 1970´erne Ønsker at sætte ord på forholdet mellem den vestlige civilisation og de kulturer, som den er underlagt Susanne Galsøe, sprogfagenes metoder

Susanne Galsøe, sprogfagenes metoder Udgangspunktet for den postkoloniale læsning er bl.a. En klassisk ideologikritisk analyse (falsk og forkert bevidsthed om forholdene) Kan åbne nogle ubevidste huller til en viden om de egentlige forhold Læsningen søger at synliggøre uretfærdighed og imperialisme Bygger ikke på marxisme, men på en analyse af kolonimagternes påvirkning og forestilling om oprindelige folk Susanne Galsøe, sprogfagenes metoder

Susanne Galsøe, sprogfagenes metoder Opsummering En god læsning er en, der udvider læserens horisont og gør ham klogere på teksten (og verden?) En metode er et sæt spørgsmål, der kan stilles til en tekst Enhver metode er simpelthen den bedste – altså, til at svare på de spørgsmål, som den stiller Susanne Galsøe, sprogfagenes metoder

Susanne Galsøe, sprogfagenes metoder Litteraturliste Fibiger, Johannes m.fl: Litteraturens veje Mailand, Steffen & Mose, Susan: Psykologi i dansk, systime 2007 AT håndbogen Brandt-Pedersen, Finn m.fl Metodebogen -analysemetoder til litterære tekster, Nøgleforlaget, 1987 Stjernebilleder I Børnelitteratur - teori og metode Af Anna Karlskov Skyggebjerg m.fl. Stjernebilleder II Analyse og fortolkning af børnelitteratur Susanne Galsøe, sprogfagenes metoder