Det primærkommunale arbejdsområde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Advertisements

Orientering om revisionen af social- og sundhedsuddannelsen
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Velkommen til vejledertræf
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
Lolland Kommune Team Skovcentret Birgitte, Liza, Surekha og Henriette
Ændringer i LUP.
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
ER DIALYSE ALTID DEN BEDSTE BEHANDLING
Sygeplejerske Hvad siger Henderson? Hvad er en sygeplejerske?
Sygeplejerskens virke
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Revision af social- og sundhedsuddannelsen 2012
Social- og sundhedshjælper
Sygeplejerskeuddannelsen
Studiebesøg fra Norge 24. marts 2014
Status Palliativ indsats Danmark
Opfølgende hjemmebesøg efter udskrivelse fra hospital
Kliniske retningslinjer!
Det psykiatriske arbejdsområde
Social- og Sundhedsskolen i Middelfart
Pitch af sygeplejerskeuddannelsen af Lykke og Trine
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden
SSA-uddannelse 3 GRUNDFAG: Engelsk Dansk Dorte Hougaard Bang
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Uddannelse og profession
af den ældre medicinske patient
Engelsk D-C niveau Frivillig Understøtter læringselementerne på 1. skoleperiode.
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
Ældre Sagen distrikt 3 Århus 25.september 2014
2. Skoleperiode Psykiatri.
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
Sygeplejersken Vi er modul 5 studerende og går på Via University College i Silkeborg. I vores klasse er vi 40 piger og 2 drenge.
- Understøtter den øvrige undervisning.
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Jens Bejer Damgaard, kontorchef, kommunesamarbejde og sundhedsaftaler
Palliation til ældre med kræft
GF 2 - sosu Udkast.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
FREMTIDENS INDSATS FOR ÆLDRE MEDICINSKE PATIENTER EMNE:FREMSKUDT VISITATION.
2016 En værdig død Sundhedsstyrelsens satspuljeprojekt.
Den palliative sygepleje anno 2016
Palliation til børn og unge
Velkommen til Social – og Sundhedsassistent uddannelsen
Forebyggelse og rehabilitering
Forebyggelse og rehabilitering
Fra ufaglært til faglært
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Chefsygeplejerske Judith Mølgaard, Sygehus Fyn
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Ass info dec. 2017/avi/rhe.
Oplæg infodag dec 2017 AKN.
Hjælpeskema til bedømmelse i praktikken 2017
Erfaringer og refleksioner fra opstart, implementering og vedligehold af simulatorenheden Learning lab. Jeanette W. Kirk, udviklingskonsulent og ph.d.
Fra GF 1 til GF 2 til hovedforløb og EUX
KKN - informationsdag 5 og 6 december 2017
Social- og sundhedsassistent uddannelsen
Underviser / Emne.
Sundhedsfremme, forebyggelse og rehabilitering.
Social- og sundhedsassistent uddannelsen
Teoriforløbet for SSA elever 3. Skoleperiode Juni 2014
Praktikvejledertræf SSA - Hjørring
KOL og tidlig palliativ indsats i primærsektor
Trin 1 – 2. skoleperiode 14 uger
Praktikstedets og -vejlederens rolle og ansvar i social- og sundhedsassistentelevers arbejde med farmakologi og medicinhåndtering / Annemette Olesen, Sundhedsfaglig.
Kræftplan fokus på det kommunale område
Hospicemetoder i praksis – den palliative indsats på plejecentre
Præsentationens transcript:

Det primærkommunale arbejdsområde Social – og sundhedsassistent uddannelsen 3. skoleperiode

Læringselement 3.1 SSA’ens rolle indenfor det primærkommunale område Varighed 2 dage

2.1 Indhold Dag 1 Dag 2 Praktikopsamling Intro til 3. skoleperiode Opbygning af ældresektoren Kommunale kvalitetsstandarder og kliniske retningslinjer Dag 2 Opsamling på dag 1 Gruppelederfunktions Arbejdsmiljø

Læringselement 3.2 Det hele menneske og den normale aldring Varighed 4 dage SKILLS tankegangen i fokus

3.2 Indhold Dag 1 Dag 2 Oplæg om følgende emner: Olympiadesyndrom Kroppens funktioner Fysiske, psykiske og sociale aldersforandringer Farmakologi Gruppearbejde ud fra sygeplejeprocessen – med fokus på rehabiliteringstanken En given borger – enten fra film eller helhedsbeskrivelse Dag 2 Repetition af grundlæggende sygepleje Fokus på hvordan sygeplejeteorierne anvendes hos borgeren i eget hjem) Gruppearbejde fortsat fra dag 1

3.2 Indhold Dag 3 Dag 4 Oplæg om følgende emner: Hjælpemidler/velfærdsteknologi Hverdagsrehabilitering Ergonomi/forflytning Træningsplaner Sundhedspædagogik (repetition) Gruppearbejde fortsat (fokus på rehabilitering – planlægningsfasen) Dag 4 SKILLS Praktiske øvelser ud fra sygeplejeprocessen med fokus på rehabilitering (udførelsesfasen) Evaluering af læringselementet

Læringselement 3.3 Ændringer i sundhedstilstanden Varighed 4 dage

3.3 Indhold Dag 1 Dag 2 Intro til læringselement Oplæg om ændringer i sundhedstilstanden Fokus på den ældre borger med pludselig opstået sygdom eller komplikationer hos den ældre borger med kronisk sygdom Fokus på mødet med borgeren der ikke længere er i sin habituelle tilstand – SSA’ens rolle her Omsorgsteorier på avanceret niveau Gruppearbejde ud fra oplæg og helhedsbeskrivelse (opblussende KOL) Dag 2 Oplæg om palliation Fokus på ændringer fra at være selvhjulpen til at være sengeliggende og plejekrævende Terminalpleje/omsorg Helhedsplejen Den basale palliative indsats – SSA’ens rolle/kompetenceområde Tertiær forebyggelse Tværfagligt samarbejde Værdig død i eget hjem Smerter Gruppearbejde ud fra oplæg og helhedsbeskrivelse (terminal cancer)

3.3 Indhold Dag 3 Oplæg om den psykiatriske borger med ændringer i sundhedstilstanden Kommunikation Dokumentation Genoptræning/rehabilitering Collum femoris Gruppearbejde ud fra oplæg og helhedsbeskrivelse (borger kendt fra psykiatrien – collum femoris fractur) Dag 4 SKILLS Repetition, forberedelse og planlægning af praktisk opgave Hver gruppe får en praktisk opgave (kateterpleje, sårpleje, drop, medicin adm., insulin, injektionsteknik m.v.) Hver gruppe planlægger og fremfører en praksissituation af deres løsningsforslag til den givne opgave

Læringselement 3.4 Det sammenhængende patientforløb indenfor det primærkommunale område Varighed 7 dage Alle skoleperiodens mål er i spil Eleverne udarbejder selv helhedsbeskrivelse Projekt Indhold: Dag 1: Intro Dag 2: Projekt Dag 3: Projekt Dag 4: Projekt Dag 5: Projekt Dag 6: Projekt afleveres efter 2. lektion, herefter introduceres eleverne for præsentationen af projektet (”områdefagsprøveeksamen”) og den enkelte elev forbereder sig Dag 7: Præsentation (1 lektion til hvert områdefag)

Læringselement 3.5 Evaluering og praktikforberedelse Varighed 1 dag Indhold: Praktikforberedelse Besøg fra praktik (klinisk undervisningsansvarlig og SSA) Praktikmål – avanceret Forberedelse af forventningssamtale Evaluering af egen læring og skoleperioden Tilbagemelding på opgaver fra 3.4