Introduktion for Lægesekretærer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
v/ afdelingsledelsen VELKOMMEN!
Advertisements

Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Den Danske Kvalitetsmodel
Dagsorden Velkomst og præsentation af dagens program Kort introduktion til Aalborg Sygehus’ mål for brugersamarbejdet v. kontorchef Brian Brøndum.
”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
Servicemål i Region Midtjylland
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Introduktion ved Anne Reuss
Dagkirurgisk sygepleje
Velkommen til Fyraftensmøde 5.januar 2012
Date :31 1.
Hvordan arbejder Det Palliative Team – Hvad tilbydes og til hvem?
Den Danske Kvalitetsmodel
Hukommelsesklinikken
EPJ i Region Nordjylland
Velkommen Introduktion.
Introduktion til Organ- og Plastikkirurgisk Afdeling Vejle Sygehus Sygehus Lillebælt 2010.
Introduktion til Organ- og Plastikkirurgisk Afdeling Vejle Sygehus - en del af Sygehus Lillebælt Opdateret august 2012.
SAMARBEJDE I PALLIATIV MEDICIN
Den Danske Kvalitetsmodel og relationen til øvrigt kvalitetsarbejde Præsentation ved cheflæge Hans Peder Graversen, afdelingschef.
Implementering af EPJ - intromøde
Strategi for Udvikling af Sygeplejen
Årsberetning 2010 Strategi for Udvikling af Sygeplejen 2009 – 2012
Velkommen Introduktion.
Strategi for Udvikling af Sygeplejen
Anni Skou Jens Oluf Pedersen Akut Medicinsk Modtageafsnit A4 Medicinsk afdeling M1.
BEHANDLING I HJEMMET? - Seminar om patientinvolvering inden for hjemmedialyse ONSDAG D. 6. JUNI 2012 KL – Hele forhistorien til hvorfor.
Patientoplevet kvalitet - Erfaringer fra Danmark
Hvordan kan regionerne udfører misbrugsbehandling i praksis
Tværfaglig regional workshop Tidlig opsporing af kritisk sygdom
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Specialeplanlægning – status og udfordringer Forårsmøde i Dansk Selskab for Medicinsk Prioritering 6. maj 2009 Adm. direktør Jesper Fisker, Sundhedsstyrelsen.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
v. Marianne Jensen Sygeplejefaglig direktør
Strategi for Udvikling af Sygeplejen
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
AARHUS UNIVERSITET 1 Formel aftale mellem Health, Aarhus Universitet og Region Midtjylland
Velkommen Introduktion.
Hospitalsenheden Vest Velkommen til Hospitalsenheden Vest Afsnit for patienter med hoftenære brud – mulighed for ”fast-track forløb”? Oplæg af: Marianne.
Bitten Gøtzsche Onkologisk speciale Klinik Kirurgi - Kræft
Grundaftale for hjælpemidler i et overordnet perspektiv
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Patientforløb for onkologiske patienter
”Sår-i-Syd”s årlige temadag Comwell konferencecenter, Kolding.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Pakkeforløb for kræftpatienter
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet marts 2015 Den Danske Kvalitetsmodel Midtvejsbesøg Hospitalsenhed Vest, Herning.
Nationale initiativer på stråleområdet Lars Dahl Pedersen Kræfttemamøde 23. januar 2007.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
SUS Sygehus Lillebælt Helle Adolfsen Strategi for Udvikling af Sygeplejen 2009 – 2012 Sygehus Lillebælt Årsberetning 2012 Øre, næse.
Anæstesiologisk Afdeling
Anæstesiologisk afdeling
DRG for den specialiserede palliative indsats. Specialiseret palliations praksis Støttet af DRG-Enheden.
17. maj 2011 Ledelsens anvendelse af kvalitetsdata.
Ledelsens anvendelse af kvalitetsdata Præsentation og analyse af data Fredericia Uddannelsescenter 17. maj 2011 Overlæge MPM Erik Jakobsen Hjerte-, lunge-
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Velkommen til femte møde i Sundhedsbrugerrådet Mødelokale 2, Regionshuset 13. oktober 2010 kl ca. kl. 15.
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
Patienternes Kræftsygehus
Palliation til børn og unge
Kvalitetssikring i speciallægepraksis
Introduktion til Anæstesiologisk Intensiv afd
Kvalitet i plejen.
Netværksdage for Sygehusbyggeri August 2017
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Hospitalsenheden VEST
Præsentationens transcript:

Introduktion for Lægesekretærer til Organ- og Plastikkirurgisk Afdeling Vejle Sygehus Sygehus Lillebælt Opdateret: Sep. 2010

Placering i det danske sundhedsvæsen Tidligere centralsygehus i Vejle Amt – Danmarks bedste! Nu del af Sygehus Lillebælt (SLB) Middelfart, Fredericia, Kolding, Vejle, Give Omorganisering inden for SLB 2009 al kolorektalcancer samlet i Vejle 2009 elektiv øvre kirurgi, kompliceret galdekirurgi til Kolding 2014 alt akut indtag samles i Kolding Sektioner Organkirurgi Mammakirurgi Plastikkirurgi

Sygeplejefaglig direktør Helle Adolfsen Fysisk struktur Sygehusledelsen Adm. sygehusdirektør Niels Nørgaard Pedersen Lægelig direktør H.C. Thyregod Lægelig direktør Dorte Crüger Sygeplejefaglig direktør Helle Adolfsen Afdelingsledelsen Led. ovl. Hans Rahr, tlf. 5603 Overspl. Helle Gangelhof, tlf. 5606 LÆGER: 18 K-læger 5 Z-læger 4 M-læger Udviklingssygeplejerske/ Kvalitetsmedarbejder A160 21 senge Dorte Thybo Rasmussen A260 21 senge Gitte Gee Dagkirurgisk Center Operations-gang A550 Bente Grauengaard Mammaamb. I110 Kirsten Madsen Kontorafsnit + Sekretariat A650 Britta Nowack, led. sekr. B120 Kamb+Zamb Jonna Platz B130 Endoskopisk Afsnit Ellen S. Henriksen Opdateret: 10-12-09

Værdigrundlag værdier Værdier – Sygehus Lillebælt – en del af Region Syddanmark Vision, værdier og veje Sygehus Lillebælt - sammen om sundhed - RESULTATER - EKSPERTISE - NÆRVÆR - DIALOG - DYNAMIK værdier Ordentlighed i det vi gør og siger Vækst i fagligheden Rum til fornyelse og begejstring

Patientbehandling Fokus på kræftbehandling Kolorektalcancer Mammacancer, inkl. rekonstruktion og onkoplastik Hud- og modermærkekræft, samt rekonstruktiv mammakirurgi Visionen er DEN GODE KRÆFTAFDELING Behandlingskvalitet - DCCG, DBCG Patientforløb og logistik – pakkeforløb Forskning og udvikling Uddannelse – uddannelsesplaner for alle Patientstøtte – omsorg og palliativ indsats, kommunikation Hjertet med i behandlingen – reel kontaktperson, personligt engagement

En arbejdsplads Arbejdsplan udkommer en måned før ikrafttræden Høj grad af afhængighed af hinanden Mange funktioner kræver samarbejde (mono- og tværfagligt) Arbejdstilrettelæggelse Arbejdsplan udkommer en måned før ikrafttræden Ferieplanlægning i.h.t. nedlukkeplan NB: Spilleregler for ønsker, bytning, ferieønsker etc. Informér om sygemeldinger og andre afvigelser hurtigst muligt Det Sociale Kapitel (MUS) Tjek tjenestelisterne (Modul Tjenestetid) og ret afvigelser MTU – MedarbejderTilfredshedsUndersøgelse Temadage Utilsigtede hændelser (Patientsikkerhed)

En forretning Afdelingen skal drives som forretning og give overskud Afdelingen omsætter for ca. 150 mio. (brutto) Organ og mamma ca. 125 mio. Plastik ca. 25 mio. Ydelser (besøg, operationer, etc) honoreres efter DRG-takst Hver ydelse faktureres via klinisk korrekt kodning Diagnoser, inkl. bidiagnoser Procedurekoder, f.eks. operationer og skopier Vi får ca. 55 % af DRG-taksten for elektiv aktivitet Skal dække alle udgifter, inkl. løn, materialer etc. Servicemål/kvalitetsmål honoreres (kontaktperson, hurtig og klar besked, rettidige epikriser, m.m)

Kvalitetsmålene i RSD Kvalitetsmålene - er opdelt i 3 grupper: Den patientoplevede kvalitet (kvalitetsmål 1-8) Den sundhedsfaglige kvalitet (kvalitetsmål 9-13) Den organisatoriske kvalitet (kvalitetsmål 14-15) Som sekretær har vi mest fokus på nedenstående kvalitetsmål (på Sygehus Lillebælt udmøntes der på baggrund af resultaterne en bonus/afgift pr. måned til den enkelte afdeling på kr. 5000 for hvert mål, der er opfyldt.) Kvalitetsmål 4a og 4b: Oplevet kontaktperson og Tildelt en kontaktperson (Kontaktpersonordningen): Ambulante (med mere end 2 besøg) og indlagte ptt (indlagt >24 timer) skal have tildelt en kontaktperson. Opgøres kvartalsvist af undertegnede efter en national fastlagt definition Kvalitetsmål 5: Hurtig og klar besked. Henviste patienter skal senest 8 hverdage efter, at sygehuset har modtaget henvisningen, have oplysninger om dato og sted for den første kontakt med sygehuset. Målopfyldelseskrav 95 %. Kvalitetsmål 6: Ventetid på første kontakt. Ikke-akutte patienter skal have den første kontakt inden for 30 kalenderdage. Målopfyldelseskrav 90 %. Kvalitetsmål 7: Ventetid ved livstruende sygdom (pakkeptt.). Ptt. med livstruende sygdom, herved forstås ptt. henvist med en cancerdiagnose eller iskæmisk hjertesygdom skal udredes og behandles indenfor de ved lov fastsatte tidsfrister. Målopfyldelse 95% Kvalitetsmål 12) Udsendelse af lægebrev. Der skal være udsendt lægebrev til egen læge senest 3 hverdag efter, at patienten er afsluttet fra sygehuset. Målopfyldelseskrav 90 %

Et kollegialt fællesskab Vejle Sygehus har et godt samarbejdsklima Tværfagligt Mellem ansatte i egen afdeling Mellem afdelinger Godt samarbejdsklima gavner Patienterne Os selv! Vær gode ved hinanden – sig til ved problemer/udfordringer/ tvivl Vær nysgerrig – stil spørgsmål !

Lokalt medarbejderudvalg (LMU) På ledersiden: Ledende overlæge Hans Rahr (formand) Oversygeplejerske Helle Gangelhof (+ AMIO) Overlæge Susanne Arffmann (plastik) Afdelingssygeplejerske Jonna Platz, B120 (+AMIO) På medarbejdersiden: Reservelæge Sadiaa Khan, A650 So-Su Anni Bonne Olesen, A160 Sygeplejerske Camilla Hauger Antonsen, A260 (+ AMIO) Sgpl., + næstformand Charlotte Bøgelund, A550 (TR + AMIO) Sekretær Karen Lillian Thambo, A260 Kv.medarbejder Henriette Veje (tovholder) Suppleanter: Bodil Majgaard, ovl. Britta Nowack, led. sekr., A650 Henriette Roland Pape, sgpl., A160 Mødedatoer 2010 Onsdag den 13. januar Onsdag den 14. april Onsdag den 14. juli Onsdag den 8. oktober Mødehyppighed: 4 gange årligt Mødetidspunkt: Kl. 14.00-15.30 Formål med LMU: Region Syddanmark skal være en attraktiv arbejdsplads, hvor ansatte har medindflydelse og medbestemmelse, og hvor der aktivt arbejdes med at sikre et sundt og sikkert psykisk og fysisk arbejdsmiljø. Dette arbejde sikres i et tæt samarbejde mellem ledelse og medarbejdere - via LMU.

Arbejdsmiljøorganisationen (AMIO) Organ- og Plastikkirurgisk afdeling Afsnit/arbejdsområde Arbejdsmiljørepræsentanter (AMIR) Ledelsesrepræsentanter Organkirurgisk sengeafsnit A160 SSA’er Jane Dahl (U) Tlf. 5651 Afd.. sygpl. Dorthe Thybo Rasmussen, 5653 er Ledelsesrep. for begge sengeafsnit (A160+A260) Organkirurgisk sengeafsnit A260 Sgpl. Camilla Hauger Antonsen (+ LMU) Organkirurgisk kontorafsnit A650 Res. læge Sune Dahl Tlf. 5628 (+ LMU) Oversgpl. Helle Gangelhof Tlf 5606 (+ LMU). Organkir. ambulatorium B 120 Plastikkir. ambulatorium B 120 Endoskopi afsnittet B130 Mamma-ambulatoriet, I130 Sgpl. Marian Knudsen, Tlf 6791 Afd. sygpl. Jonna Platz, tlf. 5644 er Ledelsesrep. K/Z/M-amb, ENDO + K-OP (+ LMU) K-OP A550 Sgpl. Kate B. Nielsen – K-OP Tlf. 5596

Arbejdsmiljørepræsentanter (AMIR) Ledelsesrepræsentanter Oversygepl. Helle Gangelhof A650 Afd.sgpl. Jonna Platz B120 Afd.sgpl. Dorthe Thybo Rasmussen A160 Medarbejderrepræsentanter Reservelæge Helene Hougaard A650 Sygeplejerske Kate B. Nielsen K-OP A550 SSA Jane Dahl A160 Sygeplejerske Camilla Hauger Antonsen A260 Sygeplejerske Marian P. Knudsen Endoskopisk afs. B130

Servicemål / kvalitetsmål At ptt. får brev med tid til forundersøgelse senest 8 dage efter, vi har modtaget henvisningen fra egen læge At ptt. både bliver forundersøgt og behandlet senest 1 måned efter henvisningen er modtaget. At epikriser sendes til egen læge senest 3 døgn efter udskrivelsen.

Kvalitet Strategi- og handlingsplan for kvalitetsarbejdet i sundhedsvæsenet 2007-2010

Kvalitet Patientoplevet kvalitet Omhandler kerneydelser, kommunikation, koordination, kontinuitet og samlet indtryk Kontaktpersonordningen (opfølgning sker gennem kvartalsvise audits) Patienttilfredshedsundersøgelser (LUP x 1 årligt) Sundhedsfaglig kvalitet Omhandler deltagelse i nationale projekter. Det Nationale Indikatorprojekt (NIP) ved akut mavesår Utilsigtede hændelser (UTH) – Dansk Patientsikkerheds Database Den Danske Kvalitetsmodel (DDKM) Kvalitetsteamet i Organkir. afd. Teamet beskæftiger sig med implementering af DDKM, alle referater ligger tilgængeligt på afdelingens intranet Utilsigtede hændelser Indberettes til Dansk Patientsikkerheds Database (www.dpsd.dk) )

Brug af computer Kalenderprogrammet i Outlook Express bruges over hele sygehuset til booking af sine aftaler. Således har andre også mulighed for at se aftalerne, om man er fraværende, etc. Andre kan også booke en tid i din kalender. En del information kommer ud pr. e-mail. Man har som medarbejder pligt til dagligt at tjekke sin e-mail. På intranettet fås information om sygehuset og dets opgaver J-drev (fællesdrev) Intranettet Infonet inkl. politikker

Intranettet Her kan du bl.a. finde: Telefonlister for Sygehus Lillebælt Web mail Serviceguiden Organkirurgisk Afdeling: Nyheder Referater Faste mødeaktiviteter Arbejdsmiljø IT superbrugere i afdelingen

Infonet I Infonet ligger alle afdelingens politikker, kliniske retningslinjer og instrukser. Der kan søges dokumenter på henholdsvist regionalt niveau, Sygehus Lillebælt niveau og afdelingsvist.