Patientens krav til sundhedsvæsenet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Advertisements

Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Erfaringer med at være patientrepræsentant
Vores krav til økonomiforhandlingerne v/Palle Simonsen, Det Sociale Netværk.
Ledelse…for, gennem og med patienten
brugerinddragelse i sundhedsvæsenet
De kommende 4 år – udfordringer for samarbejdet • Konference om samarbejde om psykisk syge den 16. juni 2010 Martin Lund – direktør i Region Hovedstadens.
Metoder og Status i Danmark
Date :31 1.
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Organisatorisk brugerinddragelse
”Vigtige værktøjer i kronikerbehandlingen - Lægemidler”
Almen praksis rolle i det nære sundhedsvæsen
3 eksempler på, hvordan sundhed.dk hjælper borgerne
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Læringsseminar 1 Storyboard fra Sygehus Thy-Mors Sikkert Patientflow.
Afdelingsleder Morten Freil
Patientoplevet kvalitet - Erfaringer fra Danmark
Facilitatorordningen: - Hvordan kan du bedst muligt udvikle kronikeromsorgen i din klinik? Store Praksisdag 3. februar 2011 Facilitatorer Bjarne Jørgensen.
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Forløbsprogrammer – et værktøj i kronikerbehandlingen
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Vellykket og visionær rehabilitering Hvad kræver det… mere? Åben opgavefordeling og systematisk pårørendeinddragelse 1.
En styrket indsats for kronisk sygdom, d. 28. september 2011 Et løft i behandlingen - et kig på succeser og udfordringer.
Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden
Astma-Allergi Forbundet, Danmarks Lungeforening, Dansk Epilepsiforening, Dansk Fibromyalgi-Forening, Dansk Parkinsonforening, Diabetesforeningen, Gigtforeningen,
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Astma-Allergi Forbundet, Danmarks Lungeforening, Dansk Epilepsiforening, Dansk Fibromyalgi-Forening, Dansk Parkinsonforening, Diabetesforeningen, Gigtforeningen,
Recovery-mentor projektet
Brugerinddragelse og palliation
Patienten i centrum for den bedste europæiske behandling Morten Freil Direktør
” Samarbejde i snitfladen” - Ældreudvalgets møde 4. maj 2010.
Mangel på sammenhæng i sundhedsvæsenet En udfordring, der rammer ældre medicinske patienter Præsentation af Lars Engberg, formand for Danske Patienter.
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
6. maj Henning Nilausen, vicekommunaldirektør, Gribskov Kommune Kommunernes rolle og udfordringer i forhold til sygehus- og specialeplanlægning.
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
brugerinddragelse i Danmark
Indhold, indsatser, implementering
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
KL´s visioner for kroniske patienter
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
Københavns Kommune Evaluering og Next practice 23. maj 2013.
Ortopædkirurgisk Afdeling, Kolding, Sygehus Lillebælt
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Karen Nielsen Breidahl Peter Kragh Jespersen Heidi Houlberg Salomonsen Institut for Økonomi, Politik.
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
Fremtidens sundhedsvæsen - Fra patientens perspektiv Lars Engberg Formand
Er patienterne klar til telemedicin? Morten Freil Direktør
Orienteringsmøde om kronisk sygdom den 5. oktober 2007 i Kolding.
Afgangen fra FAM - stafetmetoden
Chefsygeplejerske Judith Mølgaard, Sygehus Fyn
Kvalitet i plejen.
Hvorfor brugerinddragelse ? Hvad og hvordan ?
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Indsats i Region Syddanmark for personer med kronisk sygdom
Metoden fælles beslutningstagning
Metoden brugerstyret behandling
AKUTTEAMET I SILKEBORG KOMMUNE
Ældre i et sundhedsvæsen - set fra almen praksis
Præsentationens transcript:

Patientens krav til sundhedsvæsenet Morten Freil Direktør www.danskepatienter.dk

Danske Patienter 17 medlemsforeninger. Repræsenterer 79 patientforeninger med tilsammen ca. 862.000 medlemmer

Demografi Stigning på 57 % i antallet af mennesker over 65 år Figuren viser, at der over tid vil blive flere ældre over 65 år i den danske befolkning. Stigning på 57 % i antallet af mennesker over 65 år KIlde: Nyt fra Danmarks statistik, nr. 205, 4. maj 2011. www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2011/NR205.pdf

Kroniske sygdomme http://www.si-folkesundhed.dk/upload/kap_35_folkesundheden_i_fremtiden.pdf

Finn Breinholdt Larsen, Center for Folkesundhed, 2012

Fremtidens patienter Sygdomsbillede under forandring Ca. 1,7 mio. danskere med én eller flere kroniske sygdomme Længerevarende/livslange forløb Både borger og patient Patientrollen under forandring Kendskab til sygdom og behandling Er informationssøgende Er aktive Sammenhæng Inddragelse

Patienters oplevelser Kilde:

Patienters oplevelser Kilde:

Patientoplevelser Tilfredshed med sundhedspersonalet Utilstrækkelig inddragelse af patienter og pårørende For lidt information Manglende brug af patientens viden og ressourcer Inddragelse Manglende sammenhæng i informationer Dårligt samarbejde på tværs af sektorer, specialer m.v. Manglende personalekontinuitet Inddragelse Sammenhæng

Helhed Sygdommene ”Der skal være en helhed i tingene…….og det hele hænger jo sammen….Men oplever tit det der med, at når man kommer på øjenafdelingen så, selvom de er søde og dygtige og alt muligt, så er man sådan nogle kæmpe store øjne med ben på, der kommer gående ned ad gangen. Og så på diabetes, der er man en stor bugspytkirtel med ben …..og på karkirurgisk, der er du en dunkende gang kar der kommer gående……de ser ikke det hele menneske” (Patient, DSI, 2010) Mennesket

Forskellige behandlere Sammenhæng ”Det er underligt, for det er kun én ting, sygehuspersonalet kigger på og min læge, hun kigger ikke rigtig på det, for det regner hun med, at hospitalet tager sig af. Så man føler sådan lidt, at man er et puslespil. Med den ene brik kan man gå derhen, og den kan de kigge på og måske tage sig af, men resten det er ikke deres bord.” (EfB, 2007) Én til at skabe sammenhæng

Tilpasning til øvrige liv Patient på sygehus ” Det er meget frustrerende at vente på et telefonopkald der aldrig kommer. Det er tidskrævende, og det koster arbejdstid, da der er mange samtaler med ambulatoriet, der ikke egner sig til at blive ført i offentligt arbejdsrum, hvorfor jeg kan blive nødt til at tage fri eller sygemelde mig. Patient, Det borgernære Hospital, 2010 Et menneske i livet

Patientforløb Case: Patient Mand 50 år. Indlægges med akutte smerter i hjertet. Det viser sig, at han har en blodprop i hjertet samt sukkersyge (diabetes). Er i arbejde

Systemperspektiv FAM Hjerteafd Udskrives Ambulatorium Rehabilitering Egen læge Rehabilitering

Patientoplevelse Hjerte- rehabilitering Kommunale sagsbehandlere Hjerteamb Hjerteafd Diætist Hjerte- rehabilitering Kommunale sagsbehandlere Patient uddannelse Diabetes amb FAM Egen læge To David the travel through the system do not take place automatically. He regard the travel as something he has to take care of himself. The home is a central place in Davids cource – the place he gets back to after numerous visits at various players in the health services.

Patient (Ønsker/behov) Fokus på individuelle behov Inddragelse Sammenhæng Helhed Tilgængelighed Uløst dilemma Centralisering Specialisering System (Udvikling) Standardisering

Bud på løsninger Brugerinddragelse Individuelle planer Organisering af ydelser omkring patienten Forpligtende kvalitetsmål for sundhedsvæsenets samlede indsats

Patientorientering Patientinddragelse Forløbsprogrammer Behandlingspakker Fokus på ventetider Akkreditering Kontaktpersoner ……… Fælles beslutningstagen Patientuddannelse Hjemmemonitorering Dialogmøder Patientrepræsentanter Brugerråd Patientoplevelser …….. Organisere behandling i henhold til patientorienterede behandlingsmål For patienten Involvere patienten i formulering af mål og/eller i realisering af behandlingsmål Med patienten

Effekt af at inddrage patienterne Dokumentation for at brugerinddragelse har effekt: Livskvalitet og tilfredshed Sundhedsfaglig kvalitet/behandlingsresultat Effektivitet Patientsikkerhed Skaber mere patientcentrerede løsninger F.eks.: Coulter A, Ellins J. Patient-focused interventions – A review of the evidence. London: The Health Foundation, 2006. Bauman AE et al, 2003

Individuel inddragelse Professionelles viden Patienters viden Diagnose Erfaringer med sygdom Sygdoms årsag Sociale omstændigheder Prognose Holdning til risici Behandlingsmuligheder Værdier Mulige outcomes Præferencer Angela Coulter et al, 2011: Making shared decision-making a reality. Kings Fund

Kræver afdækning Lægers vurdering: 71% af kvinder med bryst kræft har bevarelse af deres bryst som topprioritet. Det faktiske tal: 7 % Lægers vurdering: 96 % af kvinder med brystkræft i kemoterapi har overlevelse som væsentligste mål Det faktiske tal: 59 % Kilde: Lee et al 2010

Inddragelse ”Lige så vigtigt at kende patienten, der har sygdommen, som det at kende sygdommen, som patienten har” (Riiskjær et al. (2011). Kvalitetsudvikling i praksis, Kap. 8:Brugerinvolvering) 23

Organisatorisk Effekt Prognose Medicin ……. Løsninger Økonomi Faglig Patient Organisatorisk Løsninger Økonomi Arbejdsplads Samarbejde …….. Præferencer Livssituation Oplevelse …….

Eksempel Kontaktpersoner 25 25

Forskellige perspektiver Organisation Patient

Bud på løsninger Brugerinddragelse Individuelle forløbsplaner Organisering af ydelser omkring patienten Forpligtende kvalitetsmål for sundhedsvæsenets samlede indsats

Individuel forløbsplan Alle patienter med mere end én forventet kontakt med sundhedsvæsnet skal have ret til en forløbsplan ved første kontakt med sundhedsvæsenet

Konsekvenser? Overlevelse 1995 2000 2005 År Uden comorbiditet Med comorbiditet (3 medicinsk sygdomme) År Kilde: Ulrich Fredberg, Regionshospitalet i Silkeborg

Bud på løsninger Brugerinddragelse Individuelle forløbsplaner Organisering af ydelser omkring patienten Forpligtende kvalitetsmål for sundhedsvæsenets samlede indsats

Organisering omkring patienten

Telemedicin - Potentiale for patienten Behandling tilpasset livssituation Arbejde, socialt netværk m.v. Bedre sammenhæng Bedre kommunikation, entydig indgang Øget tilgængelighed Bedre adgang til specialist for sundhedsprofessionelle og patient Færre transporter Øget inddragelse Patienters viden og ønsker - integreret del af behandlingsplan Understøtter egenomsorg og egenbehandling 32 32

Bud på løsninger Brugerinddragelse Individuelle forløbsplaner Organisering af ydelser omkring patienten Måling og forbedring af kvalitet af sundhedsvæsenets samlede indsats

Andre (private) aktører Problem Andre (private) aktører Almen praksis Hospitals-afdeling Kommune Resultat? Resultat? Resultat?

Forpligtende kvalitetsmål for samlet indsats Der skal nationalt udarbejdes evidensbaserede kvalitetsmål for patientens samlede udbytte af sundhedsvæsenets indsats på tværs af specialer, sektorer og fag Kvalitetsmålene skal (fælles) forpligte alle sundhedsvæsenets aktører

Tilfredshed Patienter giver opbakning til personale, som er presset af systemet Patienten vurderer plejen og behandlingen i forhold til de vilkår, som sundhedspersonalet har for at levere god pleje og behandling [Collins, Coyle, Williams]. Negativ offentlig debat kan resultere i højere tilfredshedsscorer. Det er dokumenteret, at patienters tilfredshed afhænger af de forventninger, som patienterne havde inden behandlingsforløbet [Collins, Thompson & Suñol]. 37 37

Patienters oplevelser Kilde:

Krav til fremtidens medarbejder Samarbejde Inddragelse Tilpasse indsats i forhold til konkrete situation Brug af patientens viden Mobilisering af patientens ressourcer Fokus på det hele menneske Stil krav om strukturer, der understøtter medarbejdernes muligheder for at skabe sammenhæng og inddragelse Fælles interesse!