Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Ny Skolereform Sådan gør vi i Vonsild
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Program: Overblik over fagfordelingen Velkomst Skolereformen generelt
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Et væksthus for børn og voksne
Skolereform 2014.
Folkeskole-reformen August 2014.
På vej mod folkeskolereformen
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Skolereform. Ambitionerne i folkeskoleaftalen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen.
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Fælles forældremøde klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Skolereform - Egholmskolen
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen på vores skole
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Forældremøde 15. september Vision En bæredygtig skole/SFO, som udvikler den praktiske del af fagenes indhold, for at fremme elevernes forståelse.
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereform 1.August Overordnede mål for folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever så de bliver så dygtige som de kan. Folkeskolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Folkeskolereform Politiske mål
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Skolereform … og valgmøde Højgårdskolen april 2014.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
Sædding/Ådalens lokalskole
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Velkommen til Vestervangsskolen
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Præsentationens transcript:

Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. For det tredje skal tilliden til og trivslen i folkeskolen styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.

Reformens indhold En lektion med idræt, motion og bevægelse hver dag i gennemsnit. En lektion mere til dansk og matematik fra 4.-9. klasse. Eleverne får engelsk allerede fra 1. klasse. Eleverne får tysk eller fransk fra 5. klasse. En lektion mere musik i 1. og 5. årgang. Håndværk og design bliver nyt fag og erstatter sløjd og håndarbejde. Valgfag fra 7. klasse. Folkeskolens afgangsprøver skal have øget betydning for optagelse på ungdomsuddannelserne. 30 – 33 – 35 timer. Tilbud om lektiecafe. Ca. 10 % mere undervisning. Markant længere tilstedeværelse. Læreren er på skolen, hvis ikke andet er aftalt.  

Reformens indhold Øget forældreindflydelse (hvordan?) og elevinddragelse (entreprenørskab) Styrket klasseledelse og mindske uroen i folkeskolen. Mere fleksible holddannelsesmuligheder med tydelig vægt på stamklassen. Alle lærere skal senest i 2020 have undervisningskompetence – svarende til linjefag – i de fag, de underviser i. Efteruddannelse af skoleledere, lærere og pædagoger i skolen. Et tættere samarbejde mellem lærere, pædagoger og medarbejdere med andre kompetencer. Både pædagoger og lærere indgår i understøttende undervisning. Øget fokus på entreprenørskab = kreativitet, fokus på ideer fra elever, samarbejde med lokalsamfundet…. Tilbud om lektiecafe i den understøttende undervisning

Skoleledelse Skoleledelsen skal kunne skabe tryghed i de utrygge faser, hvor nye rutiner bliver indført – ”når man skal lære af fremtiden, mens den opstår”. Skoleledelsen skal i dialog med medarbejderne skabe en kultur, hvor både elever, pædagoger og lærere producerer ny viden. Skolens ledelse skal være ambitiøs på skolens vegne. Skolens ledelse bør både vise de fagprofessionelle medarbejdere tillid, have høje forventninger til dem og give dem rammer for at samarbejde.

SFO SFO’ens åbningstider: I uger med undervisning: 6.15 – 8.00 og 14.00 – 17.00 (15.45) I uger uden undervisning: 6.15 – 17.00 (15.45) Personalet reduceres med 1/3. Mere end halvdelen af pædagogernes arbejdstid afholdes i undervisningen som understøttende undervisning og som voksen nr. 2.

Hvordan en dag kunne se ud for 0. – 4. årgang SFO fra 6.15 – 8.00 Fagblok fra 8.00 – 11.00 med 15 min. pause Pause og UU fra 11.00 – 12.30 Fagblok fra 12.30 – 14.00 SFO fra kl. 14.00 – 17.00

Hvordan en dag kunne se ud i 5. – 9. årgang Morgen - checkind fra 8.00 – 8.30 (lektier, samtaler, bevægelse) Fagblok fra 8.30 – 11.00 med 15 min. pause Pause fra 11.00 – 11.30 Fagblok fra 11.30 – 14.30 med 15 min. Pause Checkud fra 14.30 – 15.00

Hvordan en arbejdsdag for en pædagog kunne se ud 6.15 – 11.00 (11.30) 11.00 (11.30) – 16.00 (17.00) Pædagogens arbejdsdag veksler mellem SFO, Understøttende undervisning, møder, pauser og deltagelse i undervisning

Hvordan en arbejdsdag kunne se ud for en lærer Lærerne er på arbejdspladsen med mindre andet er aftalt, dvs. i tidsrummet 7.45 – 16.00 Dagen veksler mellem undervisning, forberedelse, møder, evt. kontakt til forældre og pause Som udgangspunkt har lærerne fri, når de kører hjem Der er dog i et vist omfang mulighed for individuelle aftaler/fleksibel tilrettelæggelse af arbejdsdagen

Skolehjemsamarbejdet Skolehjemsamtaler vil blive placeret løbende hen over året i løbet af skoledagen, senest til kl. 17.00. Forældre kan altid anmode om samtale. Forældremøder vil formodentlig fortsat enten ligge som fyraftensmøder (1700 – 19.00) eller som aftenmøder fra 19.00 – 21.00. Lærere kan kontaktes på telefon (hvis det er nødvendigt) indtil kl. 16.00 eller bedst på mail. Pædagoger kan kontaktes i telefontiden (hvis det er nødvendigt) eller via tabulex.