Lektion 8 – Bestiksejlads

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Advertisements

Søkortet, bredde- og længdegrader, positioner
Medarbejderudviklingssamtalen
Caseoplæg om Facebook.
Lektion 15 – Afgøre om fare for sammenstød
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Yachtskipper /2013 Navigation: Magnetisme Kurssætning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Forholdsregler under nedsat sigtbarhed
Beholden kurs, sejlet kurs og styret kurs
I dag er temaet Visualisering
FOKUS! På vores udvikling.
Yachtskipper /2010 Navigation: Magnetisme Kurssætning
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Lektion 16 – Søvejsreglerne (vigereglerne)
Fart, distance, vind & strøm Navigation 2: Stedbestemmelse
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Lektion 6 - Tid, fart og distance
Teknik event i det mørke Jylland IV Geocaching uden at det koster et ton papir og litervis af printerblæk Understøttes af: Smart phones PDA’ere Flere af.
Definitioner 5 Når både mødes 3 (Afsnit C+D)
De sidste undervisningstimer
SIKKERHED PÅ ARBEJDSPLADSEN Sikkerhed på arbejdspladsen Plads nr. Vi kårer „vinderen“ Vi kårer „vinderen“

Yachtskipper /2013 Navigation - 1. del.
Jorden, en eklipse Jorden betragtes som rund, men er faktisk en smule fladtrykt ved polerne og er derfor eklipseformet. Fladtrykningen skyldes jordens.
Budgetgrundlag i planteavlen
Misvisning og deviation
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
- for dig der vil på søen Der er et hav af muligheder i Skanderborg Skanderborg Junior Sejlklub.
Farvandsafmærkning Farvandsafmærkning er søens vejskilte og trafiklys, som markerer hvor på havet du kan sejle sikkert - og hvor du skal holde dig væk.
Sejlads I uge 34 har 7. og 8. klasse på Fjelsø Friskole haft sejlads på skemaet. Vi kørte i vores bus til Hvalpsund hver dag. Vi blev delt op i to hold.
Klargøring til sejlads
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
Stedlinje er en linje på jorden hvorpå skibet befinder sig.
Navigatoriske publikationer
Velkommen.
Lektion 11 – Brug af GPS navigator, waypoints
Lektion 3 – Kompasretninger og kompasset
Hvornår bruger man hvad?
Bestiksejlads og sejladsplanlægning
Lektion 22 – Nødmeldinger og nødsignaler
1. Ordreside: Køretøjerside: Brugereside: Timesedlerside: Beskederside: Oversigtskortside: Themeside: 19.
Alkohol, euforiserende stoffer, sløvende medicin
Særlige regler for sejlads i indre danske farvande
22 spørgsmål til mundtlig overhøring til duelighedsprøven
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 4. november 2005.
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
Mit første spil Extreme Racing. Som det første, da jeg havde fået ideen til at lave et bilspil, lavede jeg bilen Jeg startede med at lave en rød kasse.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Sportsmanship Hovedregler Definitioner
GPS. Hvad er GPS? ➔ Global Position System ➔ Består af 27 satelitter ➔ Atom ur med milliarddel sekunds nøjagtighed ➔ Kræver 4 satelitter for godt signal.
Yachtskipper /2010 Terrestrisk navigation: Stedlinier
Synsvidden = 2,08 • (√H + √h) sm
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Større Skriftlig opgave
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Forside LANDVINDING VED SKOVSHOVED HAVN.
Frivillighed. Det handler om at give Samarbejde Være sammen med nye mennekser Lave frivilligt arbejde.
Projektopgave Problemstilling.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 9. november 2004.
Mikrobiologisk spil Rapport. De 4 spil: spil 1, explorer:
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Økonometri 1: Den simple regressionsmodel Økonometri 1 Den simple regressionsmodel 13. februar 2003.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
Forsøg til Håndværk og Design
Præsentationens transcript:

Lektion 8 – Bestiksejlads Bestiksejlads er sejlads uden stedbestemmelse ved observationer (pejlinger, GPS osv). At ”føre bestikket” betyder, at man fra sidste sikre stedbestemmelse fører regnskab med de kurser, man har styret, og de distancer, man har sejlet på hver af kurserne. Ved bestikregning bør du kun bruge beholdne kurser og distancer. Er du ude af stand til at korrigere kurs og distance, må du efter bedste skøn anvende de værdier, du har (strøm og vind). Ud fra bestikket har du mulighed for i søkortet at rekonstruere sejladsen og udsætte en beregnet position i kortet. Stedbestemmelsen ved bestikregning kaldes ”gissede sted” i modsætningen til ”observeret sted” (fra pejlinger, GPS m.m). Bestikket er også en form for sikkerhed, som kan bruges, når der ikke er andre muligheder for at navigere. Forudsætningen for at føre bestik er, at du fører logbogen konsekvent under sejladsen, dvs. noterer kurser og tidspunkter (og evt. logvisning), når du skifter kursen. Du ved aldrig, hvornår du får brug for dit bestik (f.eks. hvis din GPS løber tør for strøm, ikke virker m.m.), og interesserer du dig først for bestikket, når du har brug for det, er det for sent. Bestikket kan også føres frem. Dette kaldes sejladsplanlægning. Hvis man i søkortet indtegner sine planlagte kurser, og langs kurserne markerer de positioner og tidspunkter, man forventer, kan man lave en prognose for sejladsen. Dette er en god forberedelse, da det altid vil være lettere undervejs at justere bestikket, end at skulle rekonstruere det. Se næste side. Det er en god ide at føre sin logbog, således at man altid kan rekonstruere sin sejlads. Du kan også bruge din logbog som bevis på, hvor du har sejlet tidligere. © Dragør Navigationsskole

Eksempel på bestiksejlads/sejladsplanlægning Eksempel på simpel sejladsplanlægning/bestiksejlads fra Skovshoved Havn og til Helsingør (øst om Ven). Planlægningen er baseret på en konstant fart og uden brug af log (som. f.eks. en jolle med en marchfart på 8 knob). Du baserer derfor dit bestik på tiden (klokken), dvs. hvornår (tidspunktet) du forventer at skulle dreje over på den nye kurs. Det er altid en god ide, lægge sine drejepunkter (”waypoints”/WP) på sømærker så som bøjer m.v. Herved får du hele tiden en god ”affarende” plads som kontrol af din sejlads. Påfør altid kurserne på de enkelte ”ben” (”legs” på engelsk). Ruteplanlægning på GPS med elektronisk søkort. © Dragør Navigationsskole

Eksempel på bestiksejlads/sejladsplanlægning Du planlægger på en sejlads fra Dragør havn til Hundige havn. Din marchfart er 12 knob. Du forventer at sejle fra Dragør kl. 1500. Du nulstiller din log ved afgang fra Dragør. Kl. 1500, log 0 sm sejler du ud fra Dragør på kurs 130- Kl. 1502, log 0,5 sm er du ved den grønne bøje nr. 11 i Drogden Rende og skifter kurs til 195. Kl. 1506, log 1,2 sm forventer du at være ved den gule specialafmærkning (fredningsområde), ny kurs 200. Kl. 1518, log 3,5 sm er du ved sydbøjen og næste kurs er 255. Kl. 1534, log 6,7 sm ændrer du kurs til 287. Kl. 1606, log 13,3 sm er du ved østbøjen ud for Hundige Havn indsejling og skifter til sidste kurs 320. Kl. 1621, log 16,1 forventes du at ankomme til Hundige Havn efter en vellykket sejlads. © Dragør Navigationsskole