Brug af GIS i skadestuer
Overlæge Jens Lauritsen Ortopædkirurgisk afd.O Ulykkes Analyse Gruppen Odense Universitetshospital Fyns Amt http://www.bola.suite.dk/foredrag Brug af GIS i skadestuer
Kontakter til skadestuen Ulykker med personskade Materiale 2002 Odense 51.425 Kontakter til skadestuen 1.480 Gen-besøg 49.945 Førstegangs henvendelser 12.877 Sygdom (ikke ulykke) 78 Senfølger 36.820 Skader 170 Uoplyst 1.675 Vold 977 Selv tilføjet 34.168 Ulykker med personskade 25.857 Hjem og fritid 4.632 Arbejds- ulykker 3.754 Trafik Ulykker Brug af GIS i skadestuer
Fra frivillig overbygning til fokuserede temaer Patientforløb - funktionsmåling Standardisering Kommunal - amtslig samarbejde kvalitetssikring - kliniske databaser hoftenære brud multitraumer håndledsbrud befolkningsstikprøve temaer belyses 1980 1995 2002 registrering Brug af GIS i skadestuer
Omkostninger ved behandling Omkostning pr behandlet 26000 kr for 68 + årige, 2400 kr for 15-67 årige og 1528 kr for børn Omkostning for amtet: 230 mio pr år (0.5 mio personer) Hjemmeulykker for ældre kvinder: 29% Trafikulykker: 25% Dækning: 40 % af alle tilskadekomne, men 92% af omkostningerne til behandling Sociale omkostninger: ca 4 gange så højt kilde: Ugeskrift for Læger, uge 44 2002 Brug af GIS i skadestuer
Stedfæstelse i Skadestuerne Odense, Svendborg, Middelfart, Kolding Kryds og strækning 90-95% (Men ca 25-30% alene strækning) Uoplyst 2-8 % Ugeskr. Læger 28.10.2002, s 5102 Brug af GIS i skadestuer
Brug af GIS i skadestuer Registrering Brug af GIS i skadestuer
Brug af GIS i skadestuer Kollisions graf Blangstedgårdsvej Politi undersøgte ulykker Hospitalsbehandlede tilskadekomne Herluf Trolles Vej Brug af GIS i skadestuer
Brug af GIS i skadestuer Trafik ulykker 2000 Brug af GIS i skadestuer
Brug af GIS i skadestuer
Brug af GIS i skadestuer
Gis – analyse Skoleveje Børn utrygge kryds Flest tilskadekomne: Sygehus Politi Brug af GIS i skadestuer
Nyt værktøj til registrering Brug af GIS i skadestuer
Brug af GIS i skadestuer Værktøj Brug af GIS i skadestuer
Gode søgemuligheder vigtige Brug af GIS i skadestuer
Brug af GIS i skadestuer Tegning af hændelsen Brug af GIS i skadestuer
Stedfæstelse og trafikskade- registrering i Skadestuen Hvor ønsker vi at være om 5 år ? God stedfæstelse (præcis og komplet) Automatiske rutiner til alvorlighedskodning Kort vej fra registrering til indsats Udvikling af analyseredskaber til bearbejdning af registreringer Landskoordinering af arbejdet - og hvordan opnås det ? Brug af GIS i skadestuer
Brug af GIS i skadestuer 1. Kvalitetssikring Fortsat amtslig bevilling til registrering (15 min pr trafikskade) Sikring af ensartet kodning på tværs af skadestuerne Midler til opfølgning og bearbejdning Tilbagemeldinger til personalet i skadestuerne Brug af GIS i skadestuer
2. Brug af elektroniske kort: vejmyndigheder modtager relevante data. (på hver sin form - stat/amt/kommune) Hurtig formidling til kommune/amt ved observeret problem Brug af GIS i skadestuer
3. “Automatisk” alvorlighedsmål Udvikling af et alvorlighedsmål til brug rutinemæssigt i hele landet ud fra medicinske diagnoser (ICD-10) Vedvarende kontrol af gyldighed i forhold til hidtidige mål (AIS) på Fyn. Brug af GIS i skadestuer
Brug af GIS i skadestuer 4. Udvikling af analysesystemer til kommunalt brug - især mindre kommuner Rationelt (og billigst) at udvikle fælles rutiner. (kommer der en ny vejpulje ?) Brug af GIS i skadestuer
Brug af GIS i skadestuer 5. Samarbejde med vejmyndigheder, politi, forsikringsbranchen og universitet. Trafiksikkerhedsplaner (målgrupper) Hvordan er udviklingen ? (tendenser) Forskningsmæssig vurdering af nye metoder. Brug af GIS i skadestuer
Brug af GIS i skadestuer Bidrag fra Fyns Amt Temaområder (trafik, ældres fald, multitraumer) Fortsat vurdering af dækningsgrad (stikprøver af befolkning/kobling til politireg. uheld) Validering af alvorlighedsgraduering Koordinering af metoder til stedfæstelse Muligt pga: Vedvarende amtslig bevilling Brug af GIS i skadestuer
Brug af GIS i skadestuer
Brug af GIS i skadestuer
Brug af GIS i skadestuer
Brug af GIS i skadestuer
Brug af GIS i skadestuer
Brug af GIS i skadestuer