Serviceloven Serviceloven er en rammelov

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Hvad er behovene i Danmark?
Kvalitetsstandarder og individuelt skøn
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Love og regler på beskæftigelsesområdet
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Juridisk metode på det sociale område
Socialtilsyn Midt Informationsarrangement Januar 2014.
Mindreåriges patientrettigheder
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Handicap & Psykiatri.
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
SOLRØD KOMMUNE | BYRÅDETS TEMAMØDE DEN 29. MAJ 2007 Budgetprioriteringer Elektronisk Borgerpanel undersøgelse i perioden april 2007.
Bekæmpelse af vold mod kvinder – Den nationale indsats
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Bivirkninger i forbindelse med strålebehandling af hoved-halscancer.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Menneskerettighedskonventioner
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Hverdagsrehabilitering
Fokus på konkret viden forud for anvendelse af jura
Psykiatriloven Almindelige bestemmelser Regler for anvendelse af tvang
Tema: Handicappolitik i kommunerne
Temadag for tandlægekonsulenter
Oplæg om sygedagpengereformen d. 1. oktober 2014 for Viborg kommune
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
1 National konference d. 21. november Workshop III Systematisk rekruttering til telefonrådgivning – et eksempel.
Grundkursus for frivillige i DH Politisk indflydelse.
2-01.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Grundkursus for frivillige i DH Grundlæggende om FN’s konvention om rettigheder for personer med handicap.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Servicelovens §96 Før hjælperordning § 96. Kommunalbestyrelsen skal yde et tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere til pleje,
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Dokumentation og ankesager Jannie Dyring Ph.-d.-stipendiat.
Tema 4 Overgange i barnets liv
Introduktion til Region Hovedstaden - Handicap Introseminar den 6. april 2010 v/Direktør Søren Torpegaard Bech.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Det nye Socialtilsyn.
Hospitalsenheden VEST
Grunde til at jeg elsker dig
Tema 1 Muligheder for hjælp og støtte efter serviceloven
Muligheder og rettigheder
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Tema 2 Præsentation af kommunen og dens tilbud Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Herning Kommunes Handicapråd Høringer Nyborg Strand d. 9. juni 2008.
Psykoedukation Merudgifter og kompensation for tabt arbejdsfortjeneste Servicelovens § 40, 41 0g 52.
AGS Kursusweekend lørdag den 3. September 2011 Topcamp Riis Give Offentlige støttemuligheder Socialrådgiver Gunver Bording Rådgivning Team Sjældne Handicap.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed. Dagens program:  Orientering om DUKH  Servicelovens § 15  Mål og grundlag  Målgruppe  Grundprincipper i lovgivningen.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Oplæg for Landsforeningen Autisme Kreds Roskilde d. 24. september 2015 v/ socialfaglig konsulent Beth Lander Astrup.
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Fysisk guidning
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Voksenspecialundervisningen i Danmark
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Rehabilitering og hjemmehjælp
Underretning, handleplan, børnefaglig undersøgelse mv
Økonomiske overvejelser
Præsentationens transcript:

Serviceloven Serviceloven er en rammelov Nedskæringer vs. retssikkerhed. Hvad skal man som DH afdeling vide? Servicelovens opbygning.

Serviceloven en rammelov Serviceloven en rammelov – men hvor går grænsen for kommunernes handlerum? Et sted mellem forsvarlig indsats og den bedste indsats. Behov for hjælp pga. fysisk eller psykisk. funktionsnedsættelse eller sociale problemer – kommunerne kan ikke sige nej. Hjælpens type og omfang overlades inden for kommunens ‘frie skøn’ af den enkeltes behov. Forskellige bestemmelser forskellig ‘elastik’, fx hjemmehjælp vs. BPA. Ny servicelov på vej – mere kommunalt handlerum?

Nedskæringer vs. retssikkerhed Det er ikke altid let at vide, om og hvornår nedskæringer på handicapområdet er ulovlige eller blot føles urimelige for den enkelte borger.   Er det fx ulovligt, når kommunen gennemfører generelle nedskæringer på et område, selv om borgerens behov er uændrede? Ministerens udmelding: Nedskæringer ikke ulovlige – også selvom borgerens behov ikke er ændret (C-42-01 – mulighed før reformen)

Hvad skal man som DH afdeling vide? DH afdelingerne er ikke juridiske eksperter. Klagevejledningen gives af DH’s medlemsorganisationer. Interessepolitisk varetagelse: Grænser for hvad man kan bruge juraen til når det handler om kommunens prioriteringer på socialområdet. Fornemmelse af hvad loven indeholder – spørg hvis I er i tvivl.

Serviceloven Afsnit I Indledning (kapitel 1+2) Afsnit II Rådgivning og vidensudvikling (kapitel 3+4) Afsnit III Brugerinddragelse (kapitel 5) Afsnit IV Børn og unge (kapitel 6-13) Afsnit V Voksne (kapitel 14-20) Afsnit IV Hjælpemidler m.v. (kapitel 21-23) Afsnit VII Magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten (kapitel 24)

Serviceloven fortsat Afsnit VIII Administration m.v. (kapitel 25-30) Afsnit IX Finansiering, takster og refusion m.v. (kapitel 31-34) Under hvert kapitel er der en række konkrete paragraffer.

Afsnit I: Formål og område Kapitel 1 Formål og område § 1. Formålet med denne lov er 1) at tilbyde rådgivning og støtte for at forebygge sociale problemer, 2) at tilbyde en række almene serviceydelser, der også kan have et forebyggende sigte, og 3) at tilgodese behov, der følger af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. Stk. 2. Formålet med hjælpen efter denne lov er at fremme den enkeltes mulighed for at klare sig selv eller at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten. Stk. 3. Hjælpen efter denne lov bygger på den enkeltes ansvar for sig selv og sin familie. Hjælpen tilrettelægges på baggrund af en konkret og individuel vurdering af den enkelte persons behov og forudsætninger og i samarbejde med den enkelte. Afgørelse efter loven træffes på baggrund af faglige og økonomiske hensyn. Kapitel 2: Kommuner og regioner

Afsnit II og Afsnit III – Rådgivning og vidensudvikling og brugerinddragelse Kapitel 3: Kommunens rådgivning Kapitel 4: National videns- og specialrådgivningsorganisation, Tilbudsportal og uvildig konsulentordning Kapitel 5: Brugerinddragelse, rådgivende samarbejdsorganer m.v.

Afsnit IV: Børn og unge Kapitel 6: Generelle bestemmelser Kapitel 7: Dagtilbud til børn Kapitel 8: Klubtilbud og andre socialpædagogiske fritidstilbud til større børn og unge Kapitel 9: Økonomiske tilskud m.v. Kapitel 10: Personlig hjælp og ledsagelse Kapitel 11: Særlig støtte til børn og unge Kapitel 12: Tilbud til unge fra 18 til 22 år Kapitel 13: Private pasningsordninger uden offentlige tilskud

Afsnit V: Voksne Kapitel 14: Almene tilbud Kapitel 15: Formål Kapitel 16: Personlig hjælp, omsorg og pleje samt plejetestamenter Kapitel 17: Dækning af nødvendige merudgifter Kapitel 18: Behandling Kapitel 19: Beskyttet beskæftigelse og aktivitets- og samværstilbud Kapitel 20: Botilbud

Afsnit VI: Hjælpemidler mv. Kapitel 21: Hjælpemidler, boligindretning og befordring Kapitel 22: Pasning af nærtstående med handicap eller alvorlig sygdom Kapitel 23: Pasning af døende

Afsnit VII: Magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten Kapitel 24: Magtanvendelse

Afsnit VIII: Administration m.v. Kapitel 25: Kvalitetsstandarder og handleplaner Kapitel 26: Godkendelse, opfølgning og tilsyn Kapitel 27: Underretningspligt Kapitel 28: Straffebestemmelser Kapitel 29: Betaling og tilbagebetaling m.v. Kapitel 29 a: Ophør af udbetaling af ydelser i visse særlige tilfælde Kapitel 30: Klage og domstolsprøvelse Kapitel 30 a: Bemyndigelser m.v.

Afsnit IX: Finansiering, takster og refusion Kapitel 31: Finansiering og takstberegning Kapitel 32: Forsøgsbestemmelser Kapitel 33: Aftale om overførsel af regionale tilbud Kapitel 34: Ikrafttrædelse og overgangsbestemmelser

Case Kommunen har vedtaget en kvalitetsstandard hvor de skriver, at det maximale antal aflastningstimer forældre til et barn med handicap kan få, er 70 timer om året.

Danske Handicaporganisationer Handicapbevægelsens paraplyorganisation siden 1934