Air Force Training Centre Vi vil Blended Learning 1 PF
Air Force Training Centre Agenda Vi vil Blended Learning 1.Intro Major Peder F. Rasmussen CH-U/AFTC 2.Introduktion til AFTC uddannelsesinstitution 3.Blended Learning, hvad taler vi om? 4.Eksempel på uddannelsesforløb lang 5.Eksempel på uddannelsesforløb kort 6.Strategisk implementering af Blended Learning 7.Samarbejde på tværs af skolesystemet 1.Udvikling vs afvikling 8.Gevinsten ved Blended Learning 2
Air Force Training Centre 3
4 Blended Learning Begreber – hvad taler vi om? E-learning Netlæring Fjernundervisning On-line klasserumsundervisning chat-rum dialogbaseret Individuel elev-lærer Programmeret lærestof Klasserum på campus – deling af viden tilstedeværelse på skolen klasseundervisning workshops temadage akademi moduler
Air Force Training Centre Uddannelsesforløb lang Tænkt eksempel! VUT II/ML 10 mdr. forløb Kursus- start 1-2 uger v/ AFTC MA ved resp. enhed Online i Klasse Elev - Lærer 1-2 timer Ugentlig / 1-2 timer 14 dage ? 5 Evt. INTOPS AFGH. SEPOKTNOVDECJANFEBMARAPRMAJJUN Midt- vejs- samling 1-2 uger v/ AFTC Afslut Udnævn. 1-2 uger v/ AFTC Evt. INTOPS AFGH. MA ved resp. enhed Udfordringer: Kontrakt med chef/enheder Tid til studier Tid og rum til online undervisning Online i Klasse Elev - Lærer 1-2 timer Ugentlig / 1-2 timer 14 dage ? Akademi Modul Akademi Modul
Air Force Training Centre Uddannelsesforløb kort Tænkt eksempel! 1-3 dages kursus/certificering Online klasserumsundervisning, hvor INS/læreren Underviser via video fra AFTC og eleverne er på fra Egen enhed eller bopæl. Eks. Certificeringskursus? 6 MANTIRONS 1,5 dages kursus Gennemførers som Online webbaseret kursusmoduler Udfordringer: Kontrakt med chef/enheder Tid til studier Tid og rum til online undervisning
Air Force Training Centre FU Strategi ved AFTC Implementering af ICECORE platformen FU 1, 2, 3, ledelsesniveauet 2014 – 2019 BL medtaget i FLV Strategiske mål 2013 – 2014 Udd. FU udviklere 2012 Blended Learning initieret (PU, CBT) 2013 – 2019 BL AFTC Fokusområde OC KPI op mod FLV Strategiske mål – 2014 Etablering. af BL element Forudsætningsskabende Ledelsesfokus Strategiske milepæle
Air Force Training Centre Skab overblik over potentiale 8 Uegnet til FU/BL Måske egnet til FU/BL Egnet til FU/BL
Air Force Training Centre Ingen udvikling = afvikling? 9 ” It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent, it is the one that is most adaptable to change ” (Charles Robert Darwing ) 'Er du ikke i udvikling, er du i afvikling‘ Hvis ikke vi er i stand til skabe fleksible, ressourcebevidste og fremtidssikrede uddannelsestilbud, der imødekommer de operative enheders behov for kompetenceudvikling af deres personel, til understøttelse af enhedernes operative kerneopgaver – så vil vi være på vej mod afvikling!
Air Force Training Centre Gevinsten af BL Kvaliteten i uddannelsen Fleksibilitet overfor de operative enheder –Enheden opnår højere grad af tilstedeværelse –Den enkelte MA vil være mindre fraværende Økonomisk gevinst –Mindre træk på kursusudgifter, VARYD, MUG etc. –Bedre udnyttelse af indkvarteringskapaciteten Bedre udnyttelse af instruktører ved AFTC Bedre og større udbud af kurser/uddannelser Større udnyttelse af civile kursusudbud (sigt) Videndeling på tværs af organisationen Styring på uddannelsesmaterialet (til-/afgang) –Sikring af kvalitativ uddannelsesmateriale 10
Air Force Training Centre 11 ? ?