Rammebetingelser for opsætning af ladestandere på offentligt vejareal

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Talsmandsseminar september 2010
Advertisements

Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Anvendelse af slam på.
Katalog over nationale standarder på sundhedsområdet.
Bilag 3 · Bekendtgørelse om fiskeres hviletid Bekendtgørelse om fiskeres hviletid 1) I medfør af § 4, stk. 3, § 57 og § 70 i sømandsloven, jf. lovbekendtgørelse.
Tilskudsordninger til finansiering af fosforvådområder Informationsmøder for kommuner 2012 Kristina Larsen NaturErhvervstyrelsen, Tønder.
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
København den 17. november 2010 Dias 1 DFFU Rammeaftaler, indkøbscentraler og kvalifikationsordninger – kan konkurrencen sættes ud af kraft? Sune Troels.
Statsstøtte og udbudsreglerne
e-bolighandel og e-garanti
Anmelderdatabasen Hvem kan få tilladelse til at tinglyse for andre?
Vedligeholdelse af private vandløb under veje
Projektgranskning Vibeke Kragh, VIA University College februar 2014.
AB 92 Aftalegrundlaget Aftale mellem to parter, køber/sælger – bygherre/entreprenør Kan fraviges efter tydelig aftale Fastsætter sprog, lovvalg og værneting.
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Leveringspligt vs. Forsyningspligt
Rettigheder og vilkår - Kortforsyningen® Peter Knudsen Markedsområdet Kundekonsulent partnere.
Sikring af tilgængelighed er en proces!
Forbrugerkøb kap. 17 Af: Pia Hansen.
Elbiloperatør. Generelt syn på markedet •Der er politisk, branche- og mediemæssig opmærksomhed •Mange meninger og holdninger •Bilbranchen •Energibranchen.
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
Tele- og dataudbud 6 kommuner i Midt- og Vestjylland
Obligatorisk projekt 5: ERP-systemer
Modernisering af P-fondsreglerne
Parkeringsrestriktioner i Aalborg Kommune
Arbejdstidsplanlægning 5 dages arbejdsuge
Køb og drift af tilgængelige netsteder lbc/ /2.0.
Kommunale Parkeringsfonde
Servicelovens §96 Før hjælperordning § 96. Kommunalbestyrelsen skal yde et tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere til pleje,
Refshammer beboerforening
Nyt Fælles Bibliotekssystem
1ATV-møde – Jord i råstofgrave. 2  ” Tilførsel af såvel forurenet som uforurenet jord til råstofgrave og tidligere råstofgrave er forbudt i  henhold.
OPP-projektet – Vildbjerg Skole. Opstart af udbudsproceduren Offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i EF-tidende med opfordring til at deltage i.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Notatpligt, vejledningspligt & Partsrepræsentation
Oplæg ved: Ole Jacobsen
Gebyrer Høringsmøde - organisering 10. november 2008 velkommen til Miljøstyrelsen.
Forholdet til kunderne
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Hvilke rammer giver lovgivningen i dag? Tirsdag den 9. januar 2007 v/ juridisk konsulent Morten Haahr Jensen.
Ophavsret Hensyn til skaberen >< hensyn til samfundet –betaling for indsats >< fri information –fortsat informationsstrøm >> betaling for indsats –  betaling.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Kapitel 16 Kreditaftaler. Kreditaftaler kapitel 16 I kapitel 16 gennemgås: Krav til kreditaftaler Trepartsforhold Køb med ejendomsforbehold Køber misligholder.
FRITVALG AF PLEJE OG PERSONLIG BISTAND EGNETHEDSKRITERIER.
Aftale om ansættelsesvilkår Aftale om ansættelsesvilkår for ansatte der overgår til staten mv. i forbindelse med kommunalreformen. Aftalen gælder både.
Kapitel 17 Ansættelsesret. 1.Ansættelse 2.Diskrimination og ligebehandling 3.Under ansættelsen – funktionærloven 4.Ophør af ansættelsen Kollektiv eller.
Tekniske hjælpemidler Bekendtgørelse Anvendelse af tekniske hjælpemidler § 1. Bekendtgørelsen omfatter: anvendelsen af tekniske hjælpemidler ved.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Malerfagets overenskomst §10 Sikkerhedsbestemmelser Hvem har ansvaret for, at det nødvendige sikkerhedsudstyr er til rådighed? Hvem har ansvaret.
Samletanke.. Samletanke DS 432 Afløbsinstallationer med samletank   Samletanke må kun tilsluttes afløb, der ikke kan bortledes tilfredsstillende på.
LEDNINGSEJERREGISTRET LER i 10 år Faxe Vandråds årsmøde v/ Henrik Suadicani fuldmægtig.
DABYFO kredsmøde i Odsherred 2. september 2015 Dispensation fra kravet til parkering i henhold til byggeloven Jens Bendix, Slagelse Kommune.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 16 Kreditaftaler.
Anden lovgivning afsætning.
Arrangementer på færdselslovens område
Kapitel 16 Kreditaftaler.
Leveringspligt vs. Forsyningspligt
Kapitel 16 Kreditaftaler.
Fraflytningstvister / Katrine Kubel
Malerfagets overenskomst
Sikkerhedskonference 2008
Kapitel 17 Kaution.
Bestilling og ordrebekræftelse
Under udbudsgrænserne
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Informationsmøde: Udbud af anti-decubitus madrasser og special madrasser, vekseltryk/dynamisk til Region Syddanmark.
Kapitel 13 Kreditaftaler.
Informationsmøde: Udbud af produkter til brug ifm. personlig hygiejne og desinfektion.
Kapitel 11 Kreditaftaler.
Kapitel 12 Kaution.
Digital aflevering.
Præsentationens transcript:

Rammebetingelser for opsætning af ladestandere på offentligt vejareal

Betingelser for opsætning af ladestandere på offentligt vejareal Udarbejdet af Esbjerg, Århus, Skive og Aalborg kommuner. Juridisk sikret af advokatfirmaet Hjulman og Kaptain Gennemgået med / accepteret af ChoosEV og Better Place Anvendes som inspiration i flere andre kommuner. Ment som huskeliste / skabelon, der kan fraviges.

Baggrund Uklarhed om ’værdien’ – for firmaerne - af lade-standere / ret til opstilling af ladestander. Krav om ligebehandling, når kommunen stiller offentligt areal gratis til rådighed for en privat virksomhed. Ligebehandling af virksomheder, men også af borgere. Balance mellem kommunens interesser og at sikre virksomhedernes investeringer – og få ladestander op. Korte tilladelser med mulighed for udbud og mulighed for overtagelse af kabling i udbud.

Gæsteprincip og gravetilladelse Hermed gives tilladelse til opsætning af de i Bilag 1 oplistede ladestandere, på de i samme bilag anførte lokationer. Tilladelsen gives efter ”Gæsteprincip” i Vejlovens § 106, dog med de modifikationer, der fremgår af denne tilladelse. Inden opgravning i vejarealer udføres, skal der i henhold til vejlovens § 101 ansøges om opgrav-ningstilladelse hos Trafik & Veje, ligesom der skal søges oplysninger om evt. kabler og deres placering hos ledningsejerregistret LER. Ved at henvise til Gæsteprincippet, er en række forhold allerede reguleret via retspraksis. Krav om gravtilladelse giver mulighed for at regulere specielle forhold på hver enkelt lokation.

Lige adgang for alle borgere, til at benytte installationer, der opsættes på areal, der udlånes gratis af det offentlige. Tilladelseshaver forpligtes til at sikre alle borgere fair og lige mulighed for at anvende de installationer, der opsættes på offentligt areal. Der må ikke etableres tekniske eller betalingsmæssige hindringer, der begrænser disse muligheder. Det indebærer bl.a., men ikke udelukkende, at tilladelseshaver ved installation skal anvende almindeligt accepterede de facto standarder for stik, spænding og andre relevante komponenter, og at tilladelseshaver i hele den periode udstyret er opstillet, løbende udskifter komponenter, så gældende de facto standarder understøttes Ladestanderne må ikke begrænses til kun at kunne låses op med bestemte kort eller lignende fysiske genstande. Såfremt der opkræves betaling for brug af ladestanderne, må brug ikke forudsætte medlemskab ell. lgn. hos tilladelseshaver, men tilladelseshaver skal etablere et betalingssystem, der sikrer alle borgere fri og fair adgang for alle til at bruge lade-standerne. Prisfastsættelsen for at bruge standerne skal ikke nødvendigvis være den samme for medlemmer / abonnementer som for spontane kunder, men pris-fastsættelsen skal ske på fair vilkår, dels under hensyn til de foretagne investeringer, dels under hensyn til at sikre den spontane kunde en reel og fair mulighed for at anvende ladestanderen. Ligebehandling af borger. Der må ikke etableres hindringer, uanset af hvilken type. Forudsætter Roaming og kontant eller SMS betalingssystem ell lgn. Indtil det etableres -> gratis strøm i en overgang.

Design krav, Renholdelse og snerydning, Parkeringsrestriktioner Ladestandere og evt. andet udstyr, der opsættes i forbindelse med ladestanderne, skal leve op til følgende designkrav: ((evt. bilag)) De tilladte lokationer på offentlig vej er omfattet af de normale kommunale rutiner omkring f.eks. snerydning, fejning, renholdelse, belysning osv. Tilladelseshaver vil ikke overfor kommunen kunne stille specielle krav med hensyn drift og vedligeholdelse af lokationerne. De tilladte lokationer vil fortsat være underkastet eventuelle gældende parkeringsrestriktioner, inkl. eventuel tidsbegrænsning og krav om P-betaling Sidste punkt vil være afhængig af politiske valg i kommunen – og evt. lovkrav.

Etableringsomkostninger, Ansvarsfraskrivelse Tilladelseshaver etablerer selv alle tekniske installationer ifbm. ladestanderne, og afholder selv udgifterne hertil. Installationerne skal udføres i henhold til Lednings-pakken. Det er tilladelseshavers ansvar, at de forskellige tekniske komponenter og disses installation til enhver tid følger den gældende lovgivning, ligesom tilladelseshaver til enhver tid har det fulde forsikringsmæssige ansvar for tilstedeværelsen og driften af tilladelseshavers lade-standere på offentligt areal. Tilladelseshaver reetablerer overfladebelægninger efter reglerne i Gæsteprincippet. Ved arbejder i visse over-fladebelægninger vil Aalborg kommune kræve, at over-fladebelægninger reetableres af Aalborg Kommune efter regning til tilladelseshaver. Et sådant krav vil i givet fald fremgå af gravetilladelsen

Skiltning – reservation af pladser Tilladelseshaver udfører og vedligeholder skiltning af ladestanderne og opmærkning af disse i overensstem-melse med gældende vejregler og efter godkendt skilteplan. På P pladser, hvor der etableres mere end en ladestander, vil kun en P-bås blive forbeholdt til elbiler fra lade-standernes etablering. Antallet af reserverede båse vil blive øget, i takt med at et dokumenteret behov viser sig. Udgifter kommunen uvedkommende. Såvel etablering som drift. Balance mellem investering og sikre at pladser ikke står unødigt tomme.

Vedligeholdelse, fejlmelding Tilladelseshaver forpligtes til at sikre ladestandernes funktionalitet. Fejlrettelse af evt. fejl skal være påbegyndt indenfor 24 timer, efter at fejlen er kommet til tilladelseshavers kendskab. Tilladelseshaver forpligtes til at oprette en egen serviceorganisation eller at indgå driftsaftale med en ekstern, lokal serviceorganisation, der kan sikre dette. Tilladelseshaver forpligtes til at opretholde et fejlmeldingssystem, f.x. web eller mobiltelefon baseret, der muliggør fejlmelding 24 timer i døgnet. Når kommunen gratis stiller areal til rådighed, skal det også udnyttes

Gyldighed og opsigelse. Gæsteprincip og udbud Gyldighed og opsigelse. Gæsteprincip og udbud. Ligebehandling af virksomheder Tilladelsen gælder indtil videre uden slutdato. Kommunen kan opsige tilladelsen såfremt arealet ønskes anvendt til andet vejformål eller såfremt kommunen ønsker at indgå nye aftaler om ladestruktur, f.x. efter udbud af tjenesten, eller såfremt kommunen helt ønsker at stoppe tjenesten på den pågældende lokation. Såfremt aftalen opsiges efter stk. 11 pkt. a. kan opsigelse frit ske med 2 mdrs. varsel. Såfremt aftalen opsiges efter stk. 11 pkt. b. kan opsigelse ske med mindst 6 mdrs. varsel, og tidligst med ophør 4 år efter tilladelsens ikrafttrædelsesdato. Såfremt aftalen opsiges efter stk. 11 pkt. b., aftales det mellem parterne, om kabelføring skal overtages af evt. udbudsvinder mod betaling.

Det med småt. Disse betingelser for opsætning af ladestandere kan ændres efter 2 år, efter forhandling mellem Kommune og tilladelsesholder. Såfremt vilkårene i denne tilladelse groft misligholdes vil tilladelsen blive tilbagekaldt. Manglende overholdelse af vilkårene i stk. 4, 5, 10 og 17 betragtes som grov misligholdelse. Gentagen manglende overholdelse af øvrige vilkår, samt manglende vilje til at overholde øvrige vilkår efter påtale, betragtes som misligholdelse. Såfremt tilladelsen ikke er udnyttet inden 6 mdr. fra udstedelsesdato, bortfalder tilladelsen. Ændres efter to år er ’træls’. Er indsat efter råd fra advokat, og det havde jeg ikke mod/opbakning til at ignorere. 4,5,10,17: alle borgere fair og lige mulighed for at anvende , design, sikre ladestandernes funktionalitet, ubetinget anfordringsgaranti.

Reetablering efter ophør, garanti for reetablering. Såfremt tilladelseshaver ikke længere ønsker at udnytte tilladelsen, eller tilladelsen opsiges eller tilbagekaldes, fjerner tilladelseshaver alt udstyr, og reetablerer områderne. Ved arbejder i visse over-fladebelægninger vil Aalborg kommune kræve, at overfladebelæg-ninger reetableres af Aalborg Kommune efter regning til tilladelses-haver. Efter kommunens godkendelse af reetableringen frigives den i stk. 17 nævnte garantiforpligtigelse. Tilladelseshaver stiller en ubetinget anfordringsgaranti på 3.000 kr. pr. stander, som garanti for opfyldelsen af vilkåret i stk. 15., samt til dækning af evt. andre kommunale omkostninger i forbindelse med samarbejdets ophør, herunder ved tilladelseshavers eventuelle konkurs.