kursusmateriale til plejefamilier

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

Den 16.august 2010 Regionsgården
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Inddrag nu Kick-off møde
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Anne K. Lützhøft Projektkoordinator i Thisted Kommune Fysioterapeut på Trænings- og Rehabiliteringsafdelingen.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Familiesamtaler med børn som pårørende
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Introduktion til Sprogpakken
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Børn, bevægelse og motivation
Introduktion til Sprogpakken
Forældremøde X årgang.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Konference – plejefamilier Rekruttering – ny viden, kommunal organisering og samarbejde, uddannelse Den 22. november 2010.
Samarbejde om opgaveløsningen - udfordringer og muligheder Med udgangspunkt i hverdagen og fremtiden i Guldborgsund kommune.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Dansen omkring handicapbegrebet
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Metoder til involvering af børn og unge ved anbringelser
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Skolens fællesskab er for alle. Hvordan arbejder vi i DH med inklusionsbegrebet ? Et paradigmeskift: Fra de gode viljer til rettigheder Fra parallelle.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Unge-støttecenter Lemvig ungdomsgård.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde Uddannelseskode: 44859
HONORERING AF PLEJEFORHOLDET UD FRA EN GENNEMSNITSBETRAGTNING
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Klar til barn Et tilbud til kommende fædre og mødre.
Klaus Kjøller Om retorikkens betydning for samarbejdet med plejefamilierne Servicestyrelsen: Konference om plejefamilieområdet Byggecentrum Kursuscenter.
Workshop: Plejefamiliers rammer og vilkår Den 22. november 2010 Servicestyrelsens konference om plejefamilieområdet.
Muligheder og rettigheder
En kvalitativ undersøgelse – baseret på interviews
Specialisering 271 UMD.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Dybkær Specialskole - ikke for ikke helt almindelige børn.
Af: Sarah greve og Anja Cichon
Handicapråd og kommunale botilbud Et oplæg om: idealer, paradokser, dilemmaer og udfordringer til kommunerne i krydsfeltet mellem den kommunale økonomi.
Akutplejefamilier i Københavns Kommune v. konsulent Lene Christiansen
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
FÆLLES OM FRITIDEN Oplæg på temadagen ‘Veje til deltagelse’ Cecilie Friis / projektmedarbejder SUMH – Sammenslutningen af Unge Med Handicap.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen – Velkomst v. Lone Greve Petersen, Formand for pædagogisk enhed, Efterskoleforeningen.
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
Familieplejecentret Aarhus Kommune Status på Familiepleje.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Læring gennem registrering og indberetning
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Velkommen til 4. kursusdag Plejefamiliens kompetencer
V. Tilsynskonsulent Anja Bechgaard.
Grundkursus i at være plejefamilie
Barnesyn og børneperspektiv
Frederiksberg den 15. august 2019
Præsentationens transcript:

kursusmateriale til plejefamilier KRITH kursusmateriale til plejefamilier 

Præsentation af nyt kursusmateriale for plejefamilier Professionshøjskolen Metropol Professionshøjskolen University College Nordjylland UC SydDanmark Professionshøjskolen UCC SOSU Greve VIA University College  

Barnets Reform 2010-2013 Der skal ske en generel opkvalificering af plejefamilieområdet - et øget fokus på plejefamiliens betydning for anbragte børn At der finder rekruttering og opkvalificering sted af flere plejefamilier, der kan modtage børn og unge med komplekse behov At børn og unge får bedre og mere stabile anbringelsesforløb

KRITH Kompetencer Ressourcer og relationer Inddragelse Tillid, trivsel og tilknytning Hverdagsliv

Kompetencer Kompetencer er noget individet gør, en aktiv handling Den handlende har en viden, som omsættes og effektueres i praksis Viden kan være teoretisk, evidensbaseret, kropslig, tavs eller …. Kompetencebegrebet implicerer, at viden først har værdi, når den anvendes i praksis.

Kompetencer Udlevelsen af kompetencen finder sted i en given kontekst med de vilkår, der er bundet til netop denne kompetencer er fleksible: En kontekst udløser brug af givne kompetencer, mens en anden kontekst betinger andre kompetencer

Kompetencer Bindingen til handling og kontekst medfører således, at kompetencen altid er individbåren Det er det enkelte menneskes historie, erfaringer, viden etc., der netop aktiverer (eller ikke-aktiverer) denne eller hin kompetence (Hermann 2005)

Plejeforælderen skal skal kende og udvikle indsigt i egne ressourcer og begrænsninger i forhold til at drage omsorg for et plejebarns trivsel og søge løbende at tilegne sig ny viden og nye handlekompetencer som plejeforælder kan understøtte stabilitet og sammenhæng i plejebarnets og den unges liv og drage omsorg for et barn og ung i pleje, herunder tage hensyn til følgerne af anbringelsen og andre særlige behov   skal fremme plejebarnets eller den unges selvstændighed, trivsel, sundhed og udvikling gennem inddragelse af plejebarnet i forhold til hjem, dagtilbud, skolegang og fritid    skal kunne støtte barnets samvær med forældre, pårørende og øvrige netværk med udgangspunkt i barnets bedste og indgå i et trivselsfremmende, inddragende og respektfuldt samarbejde   skal kunne indgå i et gensidigt forpligtigende samarbejde med professionelle omkring barnet til barnets bedste skal kende til de lovmæssige rammer for plejefamiliefunktionen  

Hyperkomplekse samfund Lars Qvortrup Refleksionskompetencer , læringskompetence løbende at kunne fortolke og forandre sine egne muligheder for at iagttage, kommunikere og handle Kende egne styrker og begrænsninger Fortsat søge kompetenceudvikling og supervision Holde sig opdateret på lovgivning Fortsat afstemme sig med plejebarnet som barnet og dets udviklingskontekst forandrer sig

Hyperkomplekse samfund Lars Qvortrup Relationskompetencer (som også kaldes kommunikationskompetencer) er den kompetenceform, der er baseret på at kunne iagttage andre. Den handler om samarbejde og det sociale. I omsorg og udvikling af tillidsrelationer og tilknytning til plejebarnet eller den unge Samarbejde med professionelle Samarbejde med plejebarnets forældre At inddrage barn og forældre

Hyperkomplekse samfund Lars Qvortrup Meningskompetence er baseret på evnen til at kunne iagttage fællesværdier og se sammenhænge. Det er evnen til at se relationer At kunne se barnets relationer – også uden for plejefamilien – eks til kammeratskabsgrupper At kunne afkode og håndtere kultursammenhænge Det er evnen til se når konteksten skifter

Kompetencer plejeforælder grundkursus Barn samvær retlig refleksions samarbejde inddragelse omsorg

Kursusmaterialet KRITH består af

Kursusmaterialet består af 1. Materiale til et fire dages grundkursus, som er obligatorisk for kommende plejefamilier, 2. Materiale til todages efteruddannelseskurser til nuværende plejefamilier 3. Tolv dages videreuddannelseskursus til den nye type kommunale plejefamilier

Kursusmaterialet Arbejdshæfte til kursister Vejledning til undervisere 1 hæfte til 4 dages grundkursus for kommende plejefamilier 1 hæfte til kursus for kommunale plejefamilier 1 hæfte for hver 2 dages efteruddannelse 1 vejledning til 4 dages grundkursus for kommende plejefamilier 1 vejledning til kursus for kommunale plejefamilier 1 vejledning for hver 2 dages efteruddannelse

Temaer - Firedages grundkursus for kommende plejefamilier 1. At være plejefamilie, dets liv, rolle og funktion 2. Børns udvikling og opdragelse og børns behov for nærhed og tilknytning. 3. Samvær med barnets forældre. Børn i krise 4. Samarbejdet med de professionelle, Lovgivningsmæssige rammer - at være en offentlig familie

Overskrifter 2 dages efteruddannelse for plejefamilier Børn med minoritets- baggrund   Barnet i netværkspleje familien

Overskrifter 2 dages efteruddannelse for plejefamilier Aflastnings- familier Udslusning og efterværn

Overskrifter 2 dages efteruddannelse for plejefamilier Børn med handicap – børn med udviklingshæmni ng og/eller varige fysiske funktionsnedsætt elser i plejefamilien Teenage problematikker i plejefamilien (og børns on-line fællesskaber)

Temaer 2 dages efteruddannelse for plejefamilier Børn med socialkognitive vanskeligheder (autisme og ADHD mm) – plejefamiliens samarbejde med netværk og eksperter Børn i familiepleje og deres samvær med forældre og øvrige netværk

Tolv dages videreuddannelseskursus til kommunale plejefamilier Modulopbygget 2 dage Erfa-grupper imellem kurserne Modul 1: At tage udgangspunkt i barnet /den unge, der kræver mange ressourcer - Familieplejen som ansvarlig for tilknytning til barnet /den unge, relationsdannelse og skabelse af mening Modul 2: Plejefamilien som medforfatter af gode fortællinger i forhold til barnet/den unge

Tolv dages videreuddannelseskursus til kommunale plejefamilier Modulopbygget 2 dage Erfa-grupper imellem kurserne Modul 3: Plejefamiliens håndtering af (nogle gange ekstrem) problemadfærd, konflikter, sårbarhed og stress i plejefamilien og i forhold til barnets/den unges netværk Modul 4: Advarselssignaler (psykiske lidelser) og særlige opgaver i den kommunale plejefamilie

Tolv dages videreuddannelseskursus til kommunale plejefamilier Modulopbygget 2 dage Erfa-grupper imellem kurserne Modul 5: Plejefamilien og det specialpædagogiske landskab Modul 6: Plejefamilien og samarbejdet med eksperterne