kursusmateriale til plejefamilier KRITH kursusmateriale til plejefamilier
Præsentation af nyt kursusmateriale for plejefamilier Professionshøjskolen Metropol Professionshøjskolen University College Nordjylland UC SydDanmark Professionshøjskolen UCC SOSU Greve VIA University College
Barnets Reform 2010-2013 Der skal ske en generel opkvalificering af plejefamilieområdet - et øget fokus på plejefamiliens betydning for anbragte børn At der finder rekruttering og opkvalificering sted af flere plejefamilier, der kan modtage børn og unge med komplekse behov At børn og unge får bedre og mere stabile anbringelsesforløb
KRITH Kompetencer Ressourcer og relationer Inddragelse Tillid, trivsel og tilknytning Hverdagsliv
Kompetencer Kompetencer er noget individet gør, en aktiv handling Den handlende har en viden, som omsættes og effektueres i praksis Viden kan være teoretisk, evidensbaseret, kropslig, tavs eller …. Kompetencebegrebet implicerer, at viden først har værdi, når den anvendes i praksis.
Kompetencer Udlevelsen af kompetencen finder sted i en given kontekst med de vilkår, der er bundet til netop denne kompetencer er fleksible: En kontekst udløser brug af givne kompetencer, mens en anden kontekst betinger andre kompetencer
Kompetencer Bindingen til handling og kontekst medfører således, at kompetencen altid er individbåren Det er det enkelte menneskes historie, erfaringer, viden etc., der netop aktiverer (eller ikke-aktiverer) denne eller hin kompetence (Hermann 2005)
Plejeforælderen skal skal kende og udvikle indsigt i egne ressourcer og begrænsninger i forhold til at drage omsorg for et plejebarns trivsel og søge løbende at tilegne sig ny viden og nye handlekompetencer som plejeforælder kan understøtte stabilitet og sammenhæng i plejebarnets og den unges liv og drage omsorg for et barn og ung i pleje, herunder tage hensyn til følgerne af anbringelsen og andre særlige behov skal fremme plejebarnets eller den unges selvstændighed, trivsel, sundhed og udvikling gennem inddragelse af plejebarnet i forhold til hjem, dagtilbud, skolegang og fritid skal kunne støtte barnets samvær med forældre, pårørende og øvrige netværk med udgangspunkt i barnets bedste og indgå i et trivselsfremmende, inddragende og respektfuldt samarbejde skal kunne indgå i et gensidigt forpligtigende samarbejde med professionelle omkring barnet til barnets bedste skal kende til de lovmæssige rammer for plejefamiliefunktionen
Hyperkomplekse samfund Lars Qvortrup Refleksionskompetencer , læringskompetence løbende at kunne fortolke og forandre sine egne muligheder for at iagttage, kommunikere og handle Kende egne styrker og begrænsninger Fortsat søge kompetenceudvikling og supervision Holde sig opdateret på lovgivning Fortsat afstemme sig med plejebarnet som barnet og dets udviklingskontekst forandrer sig
Hyperkomplekse samfund Lars Qvortrup Relationskompetencer (som også kaldes kommunikationskompetencer) er den kompetenceform, der er baseret på at kunne iagttage andre. Den handler om samarbejde og det sociale. I omsorg og udvikling af tillidsrelationer og tilknytning til plejebarnet eller den unge Samarbejde med professionelle Samarbejde med plejebarnets forældre At inddrage barn og forældre
Hyperkomplekse samfund Lars Qvortrup Meningskompetence er baseret på evnen til at kunne iagttage fællesværdier og se sammenhænge. Det er evnen til at se relationer At kunne se barnets relationer – også uden for plejefamilien – eks til kammeratskabsgrupper At kunne afkode og håndtere kultursammenhænge Det er evnen til se når konteksten skifter
Kompetencer plejeforælder grundkursus Barn samvær retlig refleksions samarbejde inddragelse omsorg
Kursusmaterialet KRITH består af
Kursusmaterialet består af 1. Materiale til et fire dages grundkursus, som er obligatorisk for kommende plejefamilier, 2. Materiale til todages efteruddannelseskurser til nuværende plejefamilier 3. Tolv dages videreuddannelseskursus til den nye type kommunale plejefamilier
Kursusmaterialet Arbejdshæfte til kursister Vejledning til undervisere 1 hæfte til 4 dages grundkursus for kommende plejefamilier 1 hæfte til kursus for kommunale plejefamilier 1 hæfte for hver 2 dages efteruddannelse 1 vejledning til 4 dages grundkursus for kommende plejefamilier 1 vejledning til kursus for kommunale plejefamilier 1 vejledning for hver 2 dages efteruddannelse
Temaer - Firedages grundkursus for kommende plejefamilier 1. At være plejefamilie, dets liv, rolle og funktion 2. Børns udvikling og opdragelse og børns behov for nærhed og tilknytning. 3. Samvær med barnets forældre. Børn i krise 4. Samarbejdet med de professionelle, Lovgivningsmæssige rammer - at være en offentlig familie
Overskrifter 2 dages efteruddannelse for plejefamilier Børn med minoritets- baggrund Barnet i netværkspleje familien
Overskrifter 2 dages efteruddannelse for plejefamilier Aflastnings- familier Udslusning og efterværn
Overskrifter 2 dages efteruddannelse for plejefamilier Børn med handicap – børn med udviklingshæmni ng og/eller varige fysiske funktionsnedsætt elser i plejefamilien Teenage problematikker i plejefamilien (og børns on-line fællesskaber)
Temaer 2 dages efteruddannelse for plejefamilier Børn med socialkognitive vanskeligheder (autisme og ADHD mm) – plejefamiliens samarbejde med netværk og eksperter Børn i familiepleje og deres samvær med forældre og øvrige netværk
Tolv dages videreuddannelseskursus til kommunale plejefamilier Modulopbygget 2 dage Erfa-grupper imellem kurserne Modul 1: At tage udgangspunkt i barnet /den unge, der kræver mange ressourcer - Familieplejen som ansvarlig for tilknytning til barnet /den unge, relationsdannelse og skabelse af mening Modul 2: Plejefamilien som medforfatter af gode fortællinger i forhold til barnet/den unge
Tolv dages videreuddannelseskursus til kommunale plejefamilier Modulopbygget 2 dage Erfa-grupper imellem kurserne Modul 3: Plejefamiliens håndtering af (nogle gange ekstrem) problemadfærd, konflikter, sårbarhed og stress i plejefamilien og i forhold til barnets/den unges netværk Modul 4: Advarselssignaler (psykiske lidelser) og særlige opgaver i den kommunale plejefamilie
Tolv dages videreuddannelseskursus til kommunale plejefamilier Modulopbygget 2 dage Erfa-grupper imellem kurserne Modul 5: Plejefamilien og det specialpædagogiske landskab Modul 6: Plejefamilien og samarbejdet med eksperterne